Verschillend Merk RAM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Accez
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-12-2021
Hey hallo

Enkele maanden geleden stelde ik mijn eigen PC samen.
Deze heeft een Ryzen 5 3600X in zich op een MSI moederbord.
De aangekochte SSD was een 32GB (2x16) kit van crucial aangezien deze het best compatibel zou zijn met de Ryzen (die toen nog wat compatibility issues had).

Dit was de 'Ballistix DDR4 Sport LT 2x16GB 3200 Geheugenmodule'.
Dit RAM geheugen is echter niet voorradig nu, behalve voor prijzen a la 250 euro (het dubbele van het nominale bedrag).
Ik had gelezen dat RAM geheugen mixen niet aangeraden is, maar ik heb een RAM-upgrade nodig naar 64GB voor mijn thesis.
Ik dacht aan 'Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3200' die sterk geprijsd staan op megekko (130 euro).
Zou dit compatibel zijn met mijn processor en m'n RAM dat ik reeds heb?

Alle reacties

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In de documentatie van het moederbord kan je vinden welk geheugen (merk + type) compatibel is, zoek even naar de QVL lijst. Kies een set uit die lijst en het zou doorgaans zonder problemen moeten werken. Mixen van merken en typen kan doorgaans prima maar heeft niet de voorkeur als het enigszins te vermijden is.

En koop het bij een webshop die makkelijk is met retourneren mocht het niet werken :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-01 14:07
Ja het kan maar wordt niet aangeraden wegens mogelijke stabiliteitsproblemen. Op eigen risico dus. Ik zou dan eerder 2 setjes halen en je andere set verkopen oid? Of het verlies nemen en dezelfde set nogmaals bestellen.

Voor je 2e vraag heb je een QVL lijst voor op de website van je moederbordfabrikant.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:30

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Vaak gaat het goed.
De SPD chips op het RAM (niet SSD ;) ) worden door je moederbord uitgelezen, vervolgens wordt door je BIOS/UEFI de langzaamste timings/frequenties gekozen om een zo stabiel mogelijk systeem te krijgen.

Krijg je vervolgens toch blauwe schermen of andere narigheid, stuur dan het geheugen terug, verkoop het andere setje, en koop vervolgens vier dezelfde modules welke in de QVL van de moederbordfabrikant genoemd worden.

[ Voor 7% gewijzigd door PD2JK op 27-07-2020 13:57 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:53
Welk moederbord heb je?

Zou niet gaan mixen met Ryzen.
Het beste wat je erbij kan zetten is mi pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B
Andere optie is je huidige ram verkopen en pricewatch: G.Skill Aegis F4-3200C16Q-64GIS, pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C16Q-64GFX of pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-64GVK halen.

• Accez
Ik heb de QVL van moederbord bekeken (van processor niet gevonden, processor stond wel bij qvl van RAM; dus solid enough imo) en het erop gewaagd en het werkt perfect (stabiel aan maximale snelheden) :)

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Ik had t zelfde en nam de gok. Werkt gewoon stabiel, maar is wel een risico

• Accez
Wel ik had het even snel bekeken.
Het alternatief voor 32gb van dezelfde soort was €200, 64GB van de ripjaws was €240.
Maw was mn plan om 32GB ripjaws te kopen, als die gingen is mn probleem gefixt voor €120 (wat bij deze het geval was).
Stel dat ze niet compatibel waren met de crucials, maar apart wel, dan had ik de ripjaws erin gestoken, nog s 32gb besteld (€240 in totaal, 40 euro teveel dus) en dan de crucials verkocht (die zouden dan 40 euro moeten kunnen verkocht worden, wat zeker dubbel zoveel ging zijn mocht ik ze verkopen).

Het risico nemen was dus hoe dan ook de beste oplossing voor mijn geval.
Pagina: 1