Patch kabel naar WCD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko.turk
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-07-2020
Goedemiddag,
misschien een rare vraag, maar ik wil graag een wandcontactdoos monteren, hiervoor wil ik een CAT5E Patch kabel gaan doorknippen en monteren aan deze doos. Is dat mogelijk? Of heb ik hiervoor een andere kabel nodig?

En nog een vraagje, bestaat er ook iets als een wandcontactdoos waarin je gewoon een RJ45 kan inpluggen? Dan hoef ik niks door te knippen :-)

Hoor het graag. Dank!

Groet,
Ko

Beste antwoord (via ko.turk op 28-07-2020 09:46)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:08

FreakNL

Well do ya punk?

Stugge kabel heeft voorkeur. Maar dan wel met LSA aan beide kanten.

Gezien dat de kabel er al ligt inclusief connectors zou ik daar niet meer aan beginnen. TS wil het alleen netjes wegwerken. Dus dan gewoon een keystone in een in- of opbouw wcd. En ja, er zijn keystones met female aan beide kanten. Is niks mis mee, zeker niet in een thuissituatie. Zie mijn eerdere post voor de dingen die je nodig hebt. Ik heb een inbouw WCD gelinkt maar ze zijn er vast ook in opbouw variant.
/edit;
Deze bijvoorbeeld
https://www.allekabels.nl...kFpoB1f0ZP5hoCl1sQAvD_BwE
Schroef je zo op de muur in je tuinhuis. Wel een dubbele dus 1 poort ff dichtplakken tegen het stof.

Deze is enkel;
https://www.netwerkproduc...or-1-x-keystone-jack.html

Weet alleen niet welke utp female-female keystone daarin past. Maar dat kun je aan de webwinkel vragen, prima shop!

Ik heb ook de voorkeur voor stugge kabel inclusief netjes afmonteren op LSA maar ik heb ook 5 jaar lang een soepele prefab kabel onder mijn eerste huurhuis gehad (direct van modem/router naar studeerkamer, ook in de kruipruimte) die net 2 meter te kort was. Waar hij naar boven kwam op studeerkamer zat er een UTP koppelstuk op en vanaf daar 2 meter prefab UTP naar mijn switch. Nooit problemen mee gehad.. In mijn tweede huurhuis had ik een kortere afstand van meterkast naar studeerkamer maar moest ik wel onder de (dunne) vloerbedekking door, heb dat toen met 2 koppelstukken en 2 meter flat utp onder de vloerbedekking opgelost (mocht niet boren of frezen daar). Ook nooit problemen mee gehad. Kijk, het zijn houtje touwtje oplossingen, dat zeker. Maar als de boel gewoon bereikbaar is en niet compleet weggewerkt is er niet zoveel mis met langere afstanden icm soepele UTP kabel. (Ik heb het nu in mijn koophuis van meterkast naar zolder wel netjes met stugge kabel en LSA, maar dat zit inmiddels allemaal weggewerkt achter inbouwkasten enzo dus niet meer bereikbaar. De LSA verbindingen wel uiteraard maar de kabel niet.)

Die keystones die in een WCD passen met aan beide kanten UTP female zijn ook niks anders dan koppelstukjes... Er zijn vele soorten keystones (ook met LSA) maar de TS kan prima af met een WCD met UTP koppelstuk keystone. Aan de andere kant (bij zijn switch) zit er ook gewoon een connector op dus als hij de kabel gaat vervangen voor stug moet hij aan twee kanten met LSA gaan werken..

[ Voor 107% gewijzigd door FreakNL op 27-07-2020 21:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:40

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Een patchkabel is een soepele kabel. Voor het monteren in een wandcontactdoos heb je een stugge kabel nodig. Het grootste verschil is of de aders in vezels of als solide koper uitgevoerd zijn.

Een patchpunt met een RJ45 achterkant ken ik niet. Als ze al bestaan dan zullen ze heel zeldzaam zijn.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:13

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik mag hopen dat je geen cat5 aan een wandcontactdoos wil aansluiten. Die zijn voor 220v.
Waarschijnlijk wil je een data aansluiting op een muur maken. Daar zijn doosjes voor.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-06 14:12
Een patchkabel is normaal gesproken soepele (stranded) kabel, en deze is niet geschikt voor LSA montage die meestal gebruikt wordt bij een wandcontactdoos. Er bestaan wel keystones met doorlusfunctie, maar die zijn meer bedoeld voor patchpanelen, mogelijk dat die ook passen in een wandcontactdoos met keystone functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@DexterDee
Dat valt wel mee, dat zeldzame. Dat zijn gewoon keystones;
https://www.allekabels.nl...plaat-voor-keystones.html
icm met dit:
https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1218732

@magic_nl een UTP WCD mag ook prima WCD heten, is niet voorbehouden aan elektra.
/edit
En je opmerking hieronder.. Tja, voor mij was het wel duidelijk dat de TS een UTP WCD bedoelde....

Dat allemaal gezegd hebbende;
Als je ergens vast een kabel doorheen gaat jassen kun je inderdaad het beste stugge kabel gebruiken en deze afmonteren op LSA.. Je gaat niet lopen k*tten met een soepele kabel met aan de ene kant LSA en aan de andere kant gewoon een connector...

Als de TS even de situatie schets kunnen we het beste advies geven :)

Dus, van waar naar waar ga je een kabel leggen? :)

[ Voor 58% gewijzigd door FreakNL op 27-07-2020 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:13

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

FreakNL schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:55:
@magic_nl een UTP WCD mag ook prima WCD heten, is niet voorbehouden aan elektra
De toevoeging UTP doet veel.
Zonder die toevoeging denk ik aan stroom.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Huh? Ik bedoelde natuurlijk een feed-through 1 poort RJ45 op- of inbouwdoos. Die ken ik niet.

Dat gezegd hebbende, een ultra low-key versie van een feed-through inbouw"doos" is dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.domoticahouse.nl/28793-large_default/cat5-netwerk-adapter-rj45-8-8-female-rj45-8-8-female-wit.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-06 19:08
FreakNL schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:55:
Dat allemaal gezegd hebbende;
Als je ergens vast een kabel doorheen gaat jassen kun je inderdaad het beste stugge kabel gebruiken en deze afmonteren op LSA.. Je gaat niet lopen k*tten met een soepele kabel met aan de ene kant LSA en aan de andere kant gewoon een connector...

Als de TS even de situatie schets kunnen we het beste advies geven :)

Dus, van waar naar waar ga je een kabel leggen? :)
Het kan inderdaad technisch gezien wel om een flexibele patch kabel aan te sluiten, hoewel het niet wordt aanbevolen.
Ik heb het zelf gedaan om de aansluiting aan de achterklant van de meterkast te maken in de woonkamer. Hiervoor hoefde ik de kabel niet door een buis te trekken en kon de stekkerkant van de patchkabel zo in de router.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko.turk
Dank voor al jullie snelle reacties!!! Het punt is dat ik de kabel al heb getrokken (loopt onder de kruipruimte door naar mijn tuinhuis, dus erg lastig :-), de ene kant zit aan een switch, de andere kant is niet netjes gemonteerd. Gewoon een kabel die ergens hangt. Dus dat vond ik niet erg mooi. Maar ik heb nog wel ergens een stugge kabel, maar dat vindt ik dus echt zo'n gepriegel, en daar ben ik niet echt goed in :-) kost me uren ;-)

Maar ik begrijp dat ik ook keystones kan gebruiken, waarom wordt dat overigens niet aanbevolen? Qua snelheid of kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:55
Stugge kabel nemen.
Aan beide kanten een doos plaatsen en een punchdown tool kopen om de kabel daarin af te monteren.
Is vrij simpel en lang niet zo'n gepruts als RJ45 aan een kabel willen knijpen.

UTP dozen heb je ook in opbouw dus overal te plaatsen.
Je gaat toch niet ergens zo maar een kabel uit de muur laten komen(dus ook geen keystone die horen ook in een doos) als je de boel netjes en degelijk wil houden.
En een keystone is ook een LSA en voor de standaard typen heb je dezelfde punchdown tool nodig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

ko.turk schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:21:
Dank voor al jullie snelle reacties!!! Het punt is dat ik de kabel al heb getrokken (loopt onder de kruipruimte door naar mijn tuinhuis, dus erg lastig :-), de ene kant zit aan een switch, de andere kant is niet netjes gemonteerd. Gewoon een kabel die ergens hangt. Dus dat vond ik niet erg mooi. Maar ik heb nog wel ergens een stugge kabel, maar dat vindt ik dus echt zo'n gepriegel, en daar ben ik niet echt goed in :-) kost me uren ;-)

Maar ik begrijp dat ik ook keystones kan gebruiken, waarom wordt dat overigens niet aanbevolen? Qua snelheid of kwaliteit?
Mis ik iets? Want dit klinkt als kabel doorknippen, stugge kabel er aan vast maken en de oude kabel als "trekveer" gebruiken. Een klusje van 5 minuten vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko.turk
Het ging me meer om het punchen :-) zo'n gepriegel. Maar I get the point :-) Ik zal een stugge kabel moeten gebruiken.

Overigens een vraag, als ik een keystone gebruik. Dan moet ik de ene kant toch ook afknippen? Of zit daar ook een female ingang in de keystone (aan beide kanten dus)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Het punchen met een goeie tool is echt kinderspel. Je hoeft de draadjes niet te strippen. Gewoon in de juiste volgorde leggen en klik, klik, klik. Met een LSI puncher snijdt 'ie ook nog het overtollige draadje eraf.

Ik snap je vraag niet met betrekking tot een female ingang in de keystone? Je hebt aan beide kanten van je (stugge) draad een in- of opbouwdoos waar je aan de achterkant je draden in puncht. Aan de voorkant zit gewoon een RJ45 aansluiting om een kabel in te prikken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Stugge kabel heeft voorkeur. Maar dan wel met LSA aan beide kanten.

Gezien dat de kabel er al ligt inclusief connectors zou ik daar niet meer aan beginnen. TS wil het alleen netjes wegwerken. Dus dan gewoon een keystone in een in- of opbouw wcd. En ja, er zijn keystones met female aan beide kanten. Is niks mis mee, zeker niet in een thuissituatie. Zie mijn eerdere post voor de dingen die je nodig hebt. Ik heb een inbouw WCD gelinkt maar ze zijn er vast ook in opbouw variant.
/edit;
Deze bijvoorbeeld
https://www.allekabels.nl...kFpoB1f0ZP5hoCl1sQAvD_BwE
Schroef je zo op de muur in je tuinhuis. Wel een dubbele dus 1 poort ff dichtplakken tegen het stof.

Deze is enkel;
https://www.netwerkproduc...or-1-x-keystone-jack.html

Weet alleen niet welke utp female-female keystone daarin past. Maar dat kun je aan de webwinkel vragen, prima shop!

Ik heb ook de voorkeur voor stugge kabel inclusief netjes afmonteren op LSA maar ik heb ook 5 jaar lang een soepele prefab kabel onder mijn eerste huurhuis gehad (direct van modem/router naar studeerkamer, ook in de kruipruimte) die net 2 meter te kort was. Waar hij naar boven kwam op studeerkamer zat er een UTP koppelstuk op en vanaf daar 2 meter prefab UTP naar mijn switch. Nooit problemen mee gehad.. In mijn tweede huurhuis had ik een kortere afstand van meterkast naar studeerkamer maar moest ik wel onder de (dunne) vloerbedekking door, heb dat toen met 2 koppelstukken en 2 meter flat utp onder de vloerbedekking opgelost (mocht niet boren of frezen daar). Ook nooit problemen mee gehad. Kijk, het zijn houtje touwtje oplossingen, dat zeker. Maar als de boel gewoon bereikbaar is en niet compleet weggewerkt is er niet zoveel mis met langere afstanden icm soepele UTP kabel. (Ik heb het nu in mijn koophuis van meterkast naar zolder wel netjes met stugge kabel en LSA, maar dat zit inmiddels allemaal weggewerkt achter inbouwkasten enzo dus niet meer bereikbaar. De LSA verbindingen wel uiteraard maar de kabel niet.)

Die keystones die in een WCD passen met aan beide kanten UTP female zijn ook niks anders dan koppelstukjes... Er zijn vele soorten keystones (ook met LSA) maar de TS kan prima af met een WCD met UTP koppelstuk keystone. Aan de andere kant (bij zijn switch) zit er ook gewoon een connector op dus als hij de kabel gaat vervangen voor stug moet hij aan twee kanten met LSA gaan werken..

[ Voor 107% gewijzigd door FreakNL op 27-07-2020 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko.turk
Check, dit antwoord zocht ik, bedankt @FreakNL :-)
Ik wilde weten of ik aan beide kanten een female kon gebruiken. Want op de plaatjes in de webwinkel zie je dat meestal niet. Daar gaat idd bijna altijd een stugge kabel doorheen.

Ik ga toch eens een keystone proberen, bevalt het niet, dan proberen we de stugge kabel. Scheelt me in ieder geval een hoop werk.

Hartstikke bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:55
Denk eraan dat bijna alle keystone's een LSA verbinding maken.
Dat is dus een V vormig element waar je met een punchdown tool de ader tussen duwt.
Die ader wordt dan een beetje ingesneden waardoor er een koude las ontstaat.

Als je dat met een soepele kabel doet waarbij de ader uit een aantal dunne draadje bestaat wordt er niets ingesneden en heb je enkel oppervlakkig contact dat op den duur gaat corroderen.
Gevolg is dat de kabel prima lijkt te werken, maar na verloop van tijd vreemdsoortige netwerk problemen kan gaan opleveren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@Ben(V) , dat is bij keystones met een LSA verbinding.. Daar moet je inderdaad ook stugge kabel voor gebruiken... Maar zoals ik al eerder uitlegde, er zijn ook "pass-through" keystones met female UTP aan beide zijdes.

In dit geval heeft @ko.turk reeds een kabel liggen (soepel) met aan beide kanten een connector.. Aan de ene kant gaat de kabel rechtstreeks in de switch, aan de andere kant (tuinhuis) heeft hij de andere kant van de kabel met connector die hij netjes wil wegwerken.. Dat gaat hij doen met een opbouw WCD met een UTP female-female keystone.. Meer is het niet. Jij haalt er nu weer LSA bij maar dat is in dit geval niet relevant, hij gaat gewoon dit:

https://www.netwerkwinkel...-STP-37508-2-p_31839.html
(Aan beide zijden voorzien van rj45 female aansluiting. )

wegwerken in (bijvoorbeeld) dit:
https://www.netwerkwinkel...k-Wit-PAWA-1-p_17675.html
+
https://www.netwerkwinkel...laat-Wit-PAWO-p_3403.html

@ko.turk bovenstaand zijn puur voorbeelden, ik heb niet gecheckt of het bij elkaar past.. Vraag bij de webwinkel even na wat bij wat past :)

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 28-07-2020 11:01 ]

Pagina: 1