Macbook Pro opstartschijf staat vol en kan niks verwijderen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baaf41
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-07-2020
Hallo,

Mijn Macbook pro (retina 15inch Mid 2015) kan helaas niks meer van bestanden verwijderen (zelf geen kleine foto) aangezien mijn opstartschijf vol staat. (+-400mb nog vrij).

Ik heb op internet gevonden dat macbooks beschikbare ruimte van de opstartschijf converteert naar virtueel geheugen voor dagelijkse taken...
Wat ik uiteraard niet gedacht had.

Heeft iemand een idee hoe ik dit het best zou oplossen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-04 07:37

nelizmastr

Goed wies kapot

Al eens je prullenbak geleegd?

Toevallig Time Machine aanstaan die backupt naar je interne schijf?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Baaf41 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:22:
…beschikbare ruimte van de opstartschijf converteert naar virtueel geheugen voor dagelijkse taken...
Wat ik uiteraard niet gedacht had.
Dat doen heel veel computers, al heel lang. Zodra het geheugen ontoereikend is wordt de schijf gebruikt met een swapfile. Daarnaast heb je ook nog de geheugendump bij slaapstand.

Zorg eerst dat je prullenbak leeg is, anders kun je daar ook niks in gooien.
Daarna ga je je caches eens leegmaken, stukje bij beetje en tussendoor steeds de prullenbak legen. https://osxdaily.com/2011...-user-caches-in-mac-os-x/

Wanneer je weer wat ruimte hebt ga je met GrandPerspective kijken waar je grote bestanden zitten die opgeruimd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Controleer eens de grootte van je photo library.

Die gaat bij mij om een of andere reden altijd bezerk zodra ik die koppel aan de iCloud. Blijkbaar staan er een paar bestanden tussen (ik vermoed 2 echo filmpjes die ik los geimporeerd heb) waar MacOS zich op verslikt. Een proces wat aan die library gerelateerd is (weet zo 1-2-3 niet meer welke) gaat 100% CPU vreten en schrijft vervolgens vrolijk de hele disk vol.

Overigens kun je via de console (shell toegang) vaak bestanden verwijderen zonder dat dit naar je Bin gaat. Mocht je er nooit mee hebben gewerkt, even een beknopte basiscursus:
  • ls - toont inhoud van de huidige map
  • cd - veranderd de map
  • rm - verwijderd het bestand
Misschien dat je op deze manier nog een paar bestanden kunt wissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baaf41
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-07-2020
Bedankt voor de reacties!

Het is ondertussen opgelost.
Ik kon hem via de software zomaar niet uitzetten, hij bleef aanstaan met de ventilatoren aan ookal klapte ik hem toe. Heb hem dan vanzelf laten uitvallen en opnieuw opgestart.
Daarna kon ik terug vanalles verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Baaf41 Mocht je ruimte tekort hebben kan je altijd nog voor een JetDrive gaan in het SD Slot, of als je van tweaken houdt zet je er een NVME in voor een flinke performance boost ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Pagina: 1