Betonvloer niet goed aangelegd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgmkoedijk
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 31-07-2020
Beste allemaal,

Voor het bouwen vane en houten garage heb ik (met vergunning) een betonvloer laten aanleggen. Daar is volgens mij een aantal dingen niet goed gegaan. De vraag is, hoe erg is dat?

De vloer is rechthoekig met aan een enkele lange en korte zijde een vorst-rand. De andere twee randen van de vloer hebben een aarden wal die dient als vorst-rand. Door een constructeur zo aangegeven. Tot zover okay.

De opbouw van de vloer zou als volgt moeten zijn:
- uitvlakken (zand) ondergrond
- 150mm wit zand
- verder uitvlakken met trilplaten
- PS folie
- EPS 120 mm dik
- wapening
- betonvloer
- monoliet afwerken.

Wat is er gebeurd?
- wit zand is niet gestort. De aannemer gaf aan dat de kwaliteit van het zand dat er lag voldoende was;
- de trilplaten zijn niet gebruikt;
- er is geen PS folie aangebracht onder de EPS
- de beide uiteinden van de vorst-randen komen uit in aarde, en de U-profielen zijn daar niet geïsoleerd.

Mijn vragen:
1) hoe erg is het dat geen wit zand is gebruikt en niet met trilplaten is gewerkt - gaat de vloer scheuren op termijn?
2) hoe erg is dat PS folie niet onder de EPS is gelegd?
3) moet ik alsnog de twee uiteinden van de U-profielen laten isoleren om een koudebrug te voorkomen?
4) tot slot - omdat de vloer tussen bomen ligt is er vogelpoep op gekomen die ik er niet afkrijg. Wat te doen?

Als het nodig is accepteer ik de vloer niet, maar dan heb ik wel een issue met de aannemer uiteraard.

Ik ben benieuwd, alvast hartelijk dank voor jullie adviezen.

Bert

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 15:13
Heb je ook een tekening? Vorstrand zit toch onder de grond?
Neem aan dat jij akkoord bent gegaan? Waarom heb je niet gewoon aangegeven dat ze het volgens opdracht moesten maken.

[ Voor 50% gewijzigd door lothar op 27-07-2020 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aurelius142
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-06 15:30
Omtrent je vragen kan ik niet direct een antwoord geven, dit waar ik daar te weinig kennis van heb.

Maar staan er verder afspraken op papier wat de aannemer zou doen en zijn deze ook uitgevoerd. En heb je eventueel nog jouw twijfels, die de aannemer weerlegd, zwart op wit. Just in case er in de toekomst wel problemen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgmkoedijk
Ik zit hier voor het eerst op tweakers.net, dus moet even kijken wat ik heb en hoe ik dat doe.

Maar alvast in reactie. Nee ik ben niet akkoord gegaan met afwijkingen, ik kom hier nu - achteraf - achter. Uiteraard had het volgens opdracht gemaakt moeten worden. En dat was de specificatie die ik gaf.

De U-profielen zitten inderdaad onder de grond maar zijn aan de beide uiteinden niet dichtgemaakt voor het beton storten, waardoor het beton daar nu in aanraking komt met aarde.

[ Voor 22% gewijzigd door bgmkoedijk op 27-07-2020 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 15:13
Bij een U profiel denk ik aan staal maar dat zal toch niet?
Het is wel maar een garage natuurlijk, ga je die verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:49

MLLL

Palm Treo 650

Folie onder EPS is nutteloos, water in het beton wordt door de EPS platen sowieso niet onttrokken dus folie zou dubbelop zijn.

Je kunt beter op ongeroerde grond beton storten dan zand toevoegen en aantrillen, dus daar voorzie ik ook geen probleem.

Voor die vorstrand zou een fotootje makkelijk zijn om te zien wat je precies bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:37
lothar schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:07:
Bij een U profiel denk ik aan staal maar dat zal toch niet?
Ik gok op eps bekisting:

Afbeeldingslocatie: https://www.dehoop-pekso.nl/dynamisch/bibliotheek/cache/399_240_4_1220_0_nl_11042012234_lr.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-06 21:24
1) als de grond voldoende draagkrachtig is, is dat inderdaad niet per se nodig. Dit kan met drukproeven vooraf getest worden. Verwacht niet dat de aannemer dit heeft gedaan. Aangezien ik de grond verder niet ken is het van buitenaf niet te beoordelen.

2) je legt folie onder een betonvloer om te voorkomen dat de grond vocht uit te beton onttrekt en de beton daardoor "verbrand". Aangezien EPS geen water opneemt, verwacht ik hier geen problemen.

3) graag tekening, snap niet wat je met u profilen bedoelt.

4) schuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Ja maar jullie vergeten allemaal wel de vogelpoep plek die ts niet kan verwijderen.
Toch maar de betonplaat niet accepteren en eisen dat ze een nieuwe leggen denk ik dan maar...

En op de overige vragen heb je geen antwoord? Op deze manier ben je aan het trollen, laat dat svp

[ Voor 23% gewijzigd door tweakduke op 30-07-2020 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
bgmkoedijk schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:44:
4) tot slot - omdat de vloer tussen bomen ligt is er vogelpoep op gekomen die ik er niet afkrijg. Wat te doen?
For real? Dat weet toch iedereen; met de onkruidbrander er op en daarna wegvegen.

Ik bedoel... beetje water en een borsteltje 8)7
En op de overige vragen heb je geen antwoord? Op deze manier ben je aan het trollen, laat dat svp

[ Voor 12% gewijzigd door tweakduke op 30-07-2020 10:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06 13:40
Als het nodig is accepteer ik de vloer niet, maar dan heb ik wel een issue met de aannemer uiteraard.
In gesprek gaan met de aannemer. Jij wil nog jaren genieten van je garage en dat wordt lastig als hij volgend jaar verzakt. Zo te horen is hij afgeweken van de overeenkomst en erger: Van de instructie van de constructeur. Laat hem maar aantonen dat hetgeen dat is opgeleverd voldoet, dat betekend dat de constructeur er opnieuw naar moet kijken en opnieuw akkoord moet geven.

Gaat de constructeur niet akkoord dan heb je een enorm stuk hout om je aannemer mee te slaan en mag hij lekker een nieuw vloertje regelen. Is de constructeur wel akkoord met hetgeen dat de aannemer hem aanlevert, dan zal het allemaal wel los lopen en zou ik de garage er gewoon op zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:46
Heb je geen foto's? Zegt meer dan duizend woorden ;)

1) Hoeft geen probleem te zijn als het vlak is
2) Niet zolang er geen vocht onttrokken kan worden aan de beton
3) Foto zou hierbij helpen
4) Neem aan dat je nog iets op de beton legt, dan maakt dat toch niet uit? Komt nog wel meer rotzooi op ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 20:40

GerritGekke

Gamechanger

Beste allemaal,

Wat is er gebeurd?
- wit zand is niet gestort. De aannemer gaf aan dat de kwaliteit van het zand dat er lag voldoende was;
- de beide uiteinden van de vorst-randen komen uit in aarde, en de U-profielen zijn daar niet geïsoleerd.

Mijn vragen:
1) hoe erg is het dat geen wit zand is gebruikt en niet met trilplaten is gewerkt - gaat de vloer scheuren op termijn?
2) hoe erg is dat PS folie niet onder de EPS is gelegd?
3) moet ik alsnog de twee uiteinden van de U-profielen laten isoleren om een koudebrug te voorkomen?
Als het bestaande zandbed sterk genoeg is hoeft er inderdaad geen extra laag aangebracht te worden. Jou constructeur heeft een standaard opbouw aangegeven omdat hij waarschijnlijk niet in jou grond heeft gekeken. Met speciale handtool (huur voor paar tientjes) kan de gronddruk gemeten worden. Trillen is dan dus ook overbodig. Tenzij er onnodig in de bodem geroerd is. Maar als je al op zand zit dan kan de aannemer wel eens gelijk hebben.

Als het EPS strak is aangebracht dan is de folie niet perse nodig. De folie zorgt dat het vocht niet meteen in de bodem zakt. In dit geval heeft het EPS deze rol.

Ga je de garage / schuur isoleren? Dan is het is het verstandig om koudebruggen te voorkomen.

Vogelpoep slijt er vast wel uit. Heb je de vloer ook laten vlinderen voor een gladde strakke afwerking?

Het verhaal andersom, heb jij de aannemer gevraagd dat te maken wat op papier staat? Is zijn prijs gebaseerd op de gegevens van de constructeur? M.a.w. is dat waar je ook voor betaald hebt? Dus het niet leveren van het zand, folie en gebruik van de trilplaat plus de manuren om het aan te brengen heb je dan terug gekregen?

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:09

Part

Helemaal niets.....

Tegen de vogelpoep gewoon afdekken met afdekzeil.
Is ook beter voor het beton. Voor het goed uitharden van beton moet het niet direct droog worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 13:46

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Folie speelt in deze nog een andere rol, al zal EPS mogelijk ook voldoende zijn. Het is ook een barrière die er voor zorgt dat vocht uit de grond niet meer omhoog komt. Stel dat TS zijn vloer in de toekomst wil gaan coaten en bij controle op optrekkend vocht blijkt dat dit gebeurd kan hij de boel wel gaan coaten. Maar de kans dat het geheel dan binnen korte tijd weer los laat is dan vrij groot.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:00
Dat kun je weer oplossen door te coaten met een dampopen coating.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erg
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:20

erg

Beste allemaal,

Voor het bouwen vane en houten garage heb ik (met vergunning) een betonvloer laten aanleggen. Daar is volgens mij een aantal dingen niet goed gegaan. De vraag is, hoe erg is dat?

De vloer is rechthoekig met aan een enkele lange en korte zijde een vorst-rand. De andere twee randen van de vloer hebben een aarden wal die dient als vorst-rand. Door een constructeur zo aangegeven. Tot zover okay.

De opbouw van de vloer zou als volgt moeten zijn:
- uitvlakken (zand) ondergrond
- 150mm wit zand
- verder uitvlakken met trilplaten
- PS folie
- EPS 120 mm dik
- wapening
- betonvloer
- monoliet afwerken.

Wat is er gebeurd?

Mijn vragen:
1) hoe erg is het dat geen wit zand is gebruikt en niet met trilplaten is gewerkt - gaat de vloer scheuren op termijn? Nee, als er een goede bodem onder ligt is dit niet erg
2) hoe erg is dat PS folie niet onder de EPS is gelegd? Als ik (klusbedrijf) een vloer stort, dan gebruik ik vulzand om op hoogte te komen vervolgens plastic folie (tegen opkomend vocht) op het zand. Dan gaan de EPS platen erop, afgewerkt met purschuim om, de kieren te dichten. Dan komt er weer een laag plastic (kost een drol ~ just in case) daarna pak ik kantenband die gaat om het stuk waar gestort word. Vervolgens pak ik wat stoeptegels die leg ik verspreid over de vloer waar ik de bewapening opleg (zodat de bewapening later "zweeft" in de beton en vervolgens is het storten. Afhankelijk wat de vloer te leiden krijgen tussen de 10-15cm beton en dan kun je kiezen voor een afsmeerlaag (zandcement) of egaline om hem uit te vlakken

Klant is koning, als je twijfeld laat hem dan op papier zetten dat de vloer goed is en niet gaat scheuren oid.

Ik ben benieuwd, alvast hartelijk dank voor jullie adviezen.

Bert
toon volledige bericht

Mijn bakkie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bgmkoedijk
Hartelijk dank allemaal voor jullie reacties. Inmiddels gesproken met de aannemer. Het ging inderdaad over de juiste verdichting en stabiliteit van het zand. Ik heb het afgemaakt met een garantie op constructie en optrekkend vocht.

Nogmaals zeer bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1