Vloerverwarming met stadsverwarming instellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:00
Wij wonen sinds twee jaar in een nieuwbouwhuis met stadsverwarming en vloerverwarming en ik twijfel of mijn vloerverwarming ideaal is ingesteld. Met name de instelling van de pomp w.b. (stroom)energieverbruik en levensduur.

De pomp is een Grundfos ALPHA 2L 15-60 met 3 niveau's constant toerental, 2 curves voor constante druk en 2 curves voor proportionele druk. Welke stand is geschikt ic.m. stadsverwarming? Naar mijn weten is die combinatie "bijzonder" omdat het aangeleverde warme water door onze vloeren stroomt, in plaats van een gesloten circuit met CV. Hier vind ik maar weinig informatie over. Het lukt het mij niet om het energieverbruik van de pomp te meten. Het stekkerblok-met-energiemeter (TP-link HS-110) wat daar ik normaal gesproken voor gebruik geeft geen meting bij de pomp (ik hoor hem wel).

Overigens ben ik tevreden qua (warmte)verbruik en wooncomfort. De thermostaat staat 24/7 op 20 graden met vloerverwarmingsunit in/uit temperatuur 35/30 en pomp ingesteld op proportionele druk lage curve. Daarmee verbruiken wij zo'n 17GJ per jaar (165m2 / 580m3).

Andere vraag: weet iemand wat de grijze aanslag op de leidingen is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IiAFfqBKqeAUhY3lq9DIP6l9t8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDTccS9gqQvNxhznWBMNwlzC.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Patrick4 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:13:

Overigens ben ik tevreden qua (warmte)verbruik en wooncomfort. De thermostaat staat 24/7 op 20 graden met vloerverwarmingsunit in/uit temperatuur 35/30 en pomp ingesteld op proportionele druk lage curve. Daarmee verbruiken wij zo'n 17GJ per jaar (165m2 / 580m3).
Dit is wel een beetje offtopic, maar kan je me vertellen hoeveel geld jij betaalt voor deze 17GJ aan warmte? Ik neem ook aan dat die 17GJ alleen voor de vloerverwarming is en niet voor het warme water (bv douche)?

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05:34
Hoeveel m2 verwarmt het? Persoonlijk zou ik de temperatuur 40/30 willen hebben.

Als jij je stadsverwarming van een Zweeds bedrijft afneemt, dan is er 95% kans dat de installatie door het bedrijf gecontroleerd is, en alles goed staat ingesteld.

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-01 08:00
silmaril8 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:04:
[...]

Dit is wel een beetje offtopic, maar kan je me vertellen hoeveel geld jij betaalt voor deze 17GJ aan warmte? Ik neem ook aan dat die 17GJ alleen voor de vloerverwarming is en niet voor het warme water (bv douche)?
Ik was afgelopen jaar E847,- kwijt voor 13GJ, dus 17GJ zal richting de E975,- op jaarbasis gaan.

• Patrick4
silmaril8 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:04:
[...]

De afrekening van het afgelopen jaar laat zien 15,8GJ voor 905,- waarvan slechts 408,- warmte levering is. De rest is huur van de installatie (t/m de warmtewisselaar, dus niet de vloerverwarming), "vaste kosten" en meetkosten. Dit is inclusief douchen en ander warm water, op de keuken na (quooker). Tussen de laatste week van april en vandaag (~3 maanden) hebben we 0.8GJ gebruikt.
Technofreakz schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:32:
Hoeveel m2 verwarmt het? Persoonlijk zou ik de temperatuur 40/30 willen hebben.

Als jij je stadsverwarming van een Zweeds bedrijft afneemt, dan is er 95% kans dat de installatie door het bedrijf gecontroleerd is, en alles goed staat ingesteld.
Totale huis is 165m2 en de vloerverwarming zit op BG (45m2 berging/speelkamer) en 1e verdieping (60m2, woonkamer/keuken, thermostaat). De stadsverwarming is ingesteld maar de vloerverwarming valt hier niet onder, tevens is hier door jan-en-alleman aan gedraaid tijdens de klusperiode na oplevering.

Hebben jullie ook antwoord op mijn vragen? ;) Met name de pomp instelling...

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05:34
Bij Vattenfall wordt bij de eindinspectie de gehele installatie gecontroleerd daar moet de installateur bij zijn.

Als die zijn zaakjes niet op orde heeft. Verkeerde materialen niet de juiste aantal liters etc. Dan komt er een slot op en kan hij het aanpassen “ eerder wordt de woning niet opgeleverd”

Dat jij tijdens de bouw iedereen er aan hebt laten draaien is niet zo slim. Neem eens contact op met het installatie bedrijf die het aangelegd heeft, en vraag daar de specificaties op.

• Patrick4
We hebben geen Vattenfall. Installateur heb ik niet bijster veel vertrouwen in, omdat ook die monteurs elkaar tegenspraken en elkaars werk corrigeerden (er is wel wat nazorg geweest, destijds).
Pagina: 1