Sim-Only Abonnement in Oost-Europa afsluiten, mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaanone
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-04 18:08
Beste Tweakers,

Het is voor mij weer tijd om een nieuw voordelig abonnement af te sluiten bij een telecomprovider. Toen ik aan het zoeken was naar een nieuwe provider bleef de volgende vraag in mijn hoofd hangen.

Waarom zou ik niet een abonnement in een ander (voordeliger) Europees land afsluiten? Bellen en data binnen de EU is immers overal in de EU geldig (toch?).

Ik denk dat ik gewoon voor een Nederlandse sim-only ga. Je kunt hier ook voor minder dan 10 euro een prima abonnement scoren. Maar ik vroeg mij dus af: zou het theoretisch gezien mogelijk zijn om een abonnement in Oost-Europa af te sluiten (bijv Roemenie) en die vervolgens in NL te gebruiken? Of zijn er belangrijke minpunten die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via rens-br op 27-07-2020 11:34)

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:27
Ik heb de regels even voor je gegoogeld: https://europa.eu/youreur...oaming-costs/index_nl.htm
Om te controleren of u zich wel aan het beleid inzake redelijk gebruik houdt, mag uw provider uw roaminggedrag volgen over een periode van vier maanden. Bent u in die periode meer in andere EU-landen geweest dan thuis én hebt u daar meer gebruikgemaakt van mobiele diensten dan thuis, dan kan uw mobiele provider u om uitleg te vragen. U krijgt daarvoor 14 dagen de tijd.

Bent u ook daarna meer in het buitenland dan thuis en blijft u daar meer dan thuis verbruiken, dan mag uw provider u een toeslag voor roaming aanrekenen. Die toeslag bedraagt (exclusief btw) maximaal:

0,032 euro per minuut voor uitgaande gesprekken
0,01euro per sms
3,50 euro per gigabyte voor data (in 2020)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMgouda
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-01 22:09
Ik verwacht dat veel providers een adres in het land van dienst levering verwachten.

Daarnaast krijg je dan een Roemeens nummer en wordt bellen van en naar buitenlandse nummers natuurlijk wel kostbaar. (Zowel voor jou naar al je Nederlandse contacten en voor alle Nederlandse contacten naar jou Roemeense nummer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:16

heuveltje

KoelkastFilosoof

Interessante vraag.

Wel lijkt me het sterk dat je een nederlands nr kan krijgen. En heel weinig mensen zijn bereid een bv een roemeens nr terug te bellen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaanone
Aha, dat is idd een obvious punt dat ik had gemist. Ik zat alleen maar aan de data kant de denken.

Maar puur voor data,, zou het dan mogelijk zijn denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Er zullen vast wat gure partijen zijn die het niet hebben, maar vrijwel elke provider vereist een woonadres in hetzelfde land. In België geldt dat volgens mij zelfs voor prepaid.

En natuurlijk: alsof iemand een Roemeens nummer gaat opnemen als je belt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:11

itarix

404 soul not found

Zo uit mijn hoofd zijn hier specifieke roaming regels voor bedacht om dit te beperken. Iets met maximaal 90 dagen achter elkaar roamen ofzo. (de details zal je zelf moeten opzoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaanone
toevoeging op vorige comment

Laat ik een voorbeeld geven:

Stel je hebt een dual Sim telefoon. Waarom zou ik dan geen data abbo in Roemenie nemen en bellen in NL?

[ Voor 17% gewijzigd door Zaanone op 27-07-2020 11:18 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:27
Ik heb de regels even voor je gegoogeld: https://europa.eu/youreur...oaming-costs/index_nl.htm
Om te controleren of u zich wel aan het beleid inzake redelijk gebruik houdt, mag uw provider uw roaminggedrag volgen over een periode van vier maanden. Bent u in die periode meer in andere EU-landen geweest dan thuis én hebt u daar meer gebruikgemaakt van mobiele diensten dan thuis, dan kan uw mobiele provider u om uitleg te vragen. U krijgt daarvoor 14 dagen de tijd.

Bent u ook daarna meer in het buitenland dan thuis en blijft u daar meer dan thuis verbruiken, dan mag uw provider u een toeslag voor roaming aanrekenen. Die toeslag bedraagt (exclusief btw) maximaal:

0,032 euro per minuut voor uitgaande gesprekken
0,01euro per sms
3,50 euro per gigabyte voor data (in 2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaanone
itarix schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:18:
Zo uit mijn hoofd zijn hier specifieke roaming regels voor bedacht om dit te beperken. Iets met maximaal 90 dagen achter elkaar roamen ofzo. (de details zal je zelf moeten opzoeken)
Aha. Dat zou inderdaad een regel zijn die dat voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaanone
Goede bron, bedankt! Dan lijkt mij hiermee mijn vraag helemaal beantwoord.

Toch maar gewoon een Sim-Only in Nederland ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:37
Beste @Zaanone,
Wat is het onderzoek wat je hier zelf naar verricht hebt? Heb je de EU regels roam at home gelezen?

Je snapt wel dat als dit mogelijk iedereen dit kon doen, je kan niet boven een x aantal dagen gebruik maken zonder hier extra kosten voor te krijgen of afgesloten te worden. Speciaal deze regels zijn van kracht gezegt om dit tegen te houden dat iedereen in het goedkoopste eu land hun abo gaat afsluiten, dus als je een simkaart uit Roemenië haalt veel succes maar je mag na een tijd toeslag gaan betalen op je bestaande abo verbruik.

Je kan wel daar een abo halen als je in het land bent en gewoon gebruiken, maar hier vol gebruiken nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaanone
dutchnltweaker schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:22:
Beste @Zaanone,
Wat is het onderzoek wat je hier zelf naar verricht hebt? Heb je de EU regels roam at home gelezen?

Je snapt wel dat als dit mogelijk iedereen dit kon doen, je kan niet boven een x aantal dagen gebruik maken zonder hier extra kosten voor te krijgen of afgesloten te worden. Speciaal deze regels zijn van kracht gezegt om dit tegen te houden dat iedereen in het goedkoopste eu land hun abo gaat afsluiten, dus als je een simkaart uit Roemenië haalt veel succes maar je mag na een tijd toeslag gaan betalen op je bestaande abo verbruik.

Je kan wel daar een abo halen als je in het land bent en gewoon gebruiken, maar hier vol gebruiken nee.
Ik heb een google zoektocht uitgevoerd, omdat ik benieuwd was of dit technisch gezien op een of andere manier mogelijk zou zijn. Ik kwam er niet uit, omdat ik geen goede bron kon vinden.

Het is idd vrij logisch dat de luitjes bij de EU en de telecomproviders hieraan hebben gedacht. Ik wist alleen niet wat de precieze regels waren. Die weet ik nu wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Tralapo schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:17:
vrijwel elke provider vereist een woonadres in hetzelfde land. In België geldt dat volgens mij zelfs voor prepaid.
Nee, een Belgische prepaid wordt wel op naam geregistreerd maar een Belgisch woonadres hoeft niet.
Pagina: 1