Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmstr
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:17
Ik heb recht op een compensatie voor een opleiding welke ik niet heb afgerond, doordat de hogeschool verwijtbare fouten heeft gemaakt. Dit is een compensatie voor de studievertraging die ik daardoor heb opgelopen. Het is ook gespecificeerd als 'compensatie studievertraging'.

Daarnaast krijg ik een deel collegegeld terug.

Nu ben ik zelf verantwoordelijk voor de fiscale afhandeling.

Nu zit ik met de volgende vraag: welke gevolgen heeft dit belastingtechnisch? Welke belasting moet er over betaald worden?

Wordt het gezien als schadevergoeding, dus evt alleen vermogensbelasting?

En het deel collegegeld moet ik negatief aftrekken, aangezien ik deze eerder heb opgevoerd bij de belastingdienst?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Ik zou hierover contact opnemen met de Belastingtelefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:59

Nikeo

Jawelles

Ik zou alle informatie bij elkaar googelen in betrouwbare bronnen, proefinvullen in je aangifte op de belastingdienst (niet versturen) en daar samen met iemand met verstand van zaken naar kijken of je het bij goede posten en boxen hebt ingevuld. Dat scheelt tijd en uurtarief van diegene. Dan weet je dat alvast voor de opgave over dit jaar (die volgend jaar is).

Om wat voor bedragen gaat het ongeveer? Heb je nog een laag jaarinkomen? Want dan zouden de gevolgen wel eens mee kunnen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmstr
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:17
Nikeo schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:25:
Ik zou alle informatie bij elkaar googelen in betrouwbare bronnen, proefinvullen in je aangifte op de belastingdienst (niet versturen) en daar samen met iemand met verstand van zaken naar kijken of je het bij goede posten en boxen hebt ingevuld. Dat scheelt tijd en uurtarief van diegene. Dan weet je dat alvast voor de opgave over dit jaar (die volgend jaar is).

Om wat voor bedragen gaat het ongeveer? Heb je nog een laag jaarinkomen? Want dan zouden de gevolgen wel eens mee kunnen vallen.
Het gaat over ongeveer een halve ton en ik heb geen laag inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Het valt denk ik onder de noemer 'schadevergoeding'? Dan zou je daar evt. op kunnen zoeken. Als het compensatie is voor daadwerkelijk geleden schade / gemaakte kosten etc. dan zou je over het ontvangen van het bedrag geen belasting hoeven te betalen. Maar ik kom zo snel vooral letselschade tegen, dus wie weet kan een juridisch onderlegde medetweaker hier iets over aanvullen/corrigeren.

Het is natuurlijk geen inkomen uit woon/werk (box1) maar lijkt me ook niet onder de schenkbelasting vallen. Het vermogen an sich zal wel in box3 vallen voor VRH.

Dat jij de fiscale afhandeling moet doen is denk ik een standaard-disclaimer om achteraf te voorkomen dat ze van een evt. brutobedrag iets aan moeten vullen tot jij het beoogde nettobedrag overhoudt.

[ Voor 49% gewijzigd door finsdefis op 27-07-2020 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als het als een terugbetaling is te zien, dan zou ik denken dat inderdaad het nu niet als inkomen wordt gezien, maar er inderdaad ook een correctie nodig is als het vorig jaar wel als onkosten is opgevoerd als aftrekpost.
Het is het een of het ander. (En het is een bedrag dat zeker de aandacht van deze en gene kan krijgen, dus je wilt een goed aantoonbaar verhaal hebben).

Neem idd even contact op met de bdienst, die geven afaik geen 'officiële' antwoorden maar kunnen vast goed meedenken over correcties etc.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:34
De opbouw van de vergoeding is inderdaad relevant. Zie bv https://www.juridischbure...en-over-schadevergoeding/ . Indien het een vergoeding voor gederfde inkomsten betreft dan verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dmstr schreef op maandag 27 juli 2020 @ 07:15:
Ik heb recht op een compensatie voor een opleiding welke ik niet heb afgerond, doordat de hogeschool verwijtbare fouten heeft gemaakt. Dit is een compensatie voor de studievertraging die ik daardoor heb opgelopen. Het is ook gespecificeerd als 'compensatie studievertraging'.
Belangrijk is de grondslag van de compensatie, kan het gezien worden als inkomen (dan belast) of als vergoeding van gemaakte kosten/smartegeld (dan onbelast).
Nu ben ik zelf verantwoordelijk voor de fiscale afhandeling.
Neem voor 150-250 euro een fiscalist in de hand.
En het deel collegegeld moet ik negatief aftrekken, aangezien ik deze eerder heb opgevoerd bij de belastingdienst?
Mogelijk moet je je eerdere aanslag herzien. Die was immers incorrect.
Pagina: 1