Netwerk aanpassen voor Steam link zonder LAN kabels trekken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-10 15:14

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Situatie
Netwerken zijn vaak complex en in ieder huis anders. Toch wil ik jullie raad vragen om mee te denken.

Mijn onlangs gebouwde game PC staat boven en ik wil deze laten streamen naar de Steam Link in de woonkamer en MacBook (ook woonkamer of net buiten).

Huis is 120 jaar oud, maar de vorige bewoner heeft er 5 jaar geleden alles aan vernieuwd (wij wonen er nu net), zowel qua isolatie als vloer en ook elektra. De oude draden waren nog voorzien van een soort textiel als mantel en hingen door de kamers in het zicht tegen de plinten.

Het modem stuurt met een powerline adapter van Devolo (550+) het netwerk door naar de hoek van de woonkamer. Daar gaat het in een Netgear switch met een kabel naar de TV ontvanger en een kabel naar mijn "main" Deco router. Uit de Deco router gaat een kabel naar de Steam Link.

Op dezelfde plaats, een stopcontact ernaast, gaat het internet de muur weer in via de powerline adapter van mijn Deco. Zo naar de andere kant van het huis (tegen de achtertuin) en naar boven. Hier staat mijn PC dan op aangesloten.

Van de ene kant van het huis naar de andere kant is het zo'n 30 a 40 meter.

Mijn vraag
Hoe optimaliseer ik mijn netwerk voor Steam Link/In-home streaming vanaf mijn PC boven maar mijn toestellen beneden en eventueel buiten, zonder kabels te trekken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Momenteel gebruik ik de TP-Link Deco P7 met powerline backhaul. Mijn modem (KPN ExperiaBox v10a) staat in de kelder.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Voorheen een Asus AC87U gehad welke bovenaan de trap in de kelder stond, maar deze af niet voldoende dekking. Ik wilde niet overstappen op repeaters, dus overgegaan naar een Mesh netwerk. De P7 leek me de beste keuze.

Ik heb een week geleden nog getest door de Devolo weg te laten en de main Deco in de kelder te plaatsen: powerline in het stopcontact. Slechte locatie wel, maar de tweede Deco stond bij de Steam Link en de andere bij de PC. Was niet beter.

Ook streamen (WiFi naar MacBook) was in die test en nu op dit moment ook gelijk.

Heb de kwaliteit van de games omlaag gezet, lijkt wat vloeiender, maar met regelmatig (elke 5 a 10 seconden) bevriest het beeld en ben ik de controle dus even kwijt. Het beeld wordt ook vaak heel pixelated.

Huidig idee
Ik heb een vrees dat de Devolo's niet meer snel genoeg zijn, hoewel gewoon internet, downloaden via WiFi en streamen naar de Chromecast altijd zonder problemen verloopt (hoewel die natuurlijk kan bufferen...). Als dat goed verloopt, zou een lokale stream binnen 't eigen netwerk al helemaal geen probleem mogen zijn.

Daarnaast vrees ik ook dat de powerline oplossing van TP-Link stoort met de Devolo's. Hoe dan ook is minstens 1 powerline "bridge" noodzakelijk voor de TV.

Ik was van plan een krachtige router aan te schaffen om te testen of deze wel het hele huis zou dekken. Deze router zou ik dan bovenaan in de kelder, tegen de onderkant van de trao naar boven willen hangen. Dit is een zeer centraal punt.

Bijkomende vragen
Is WiFi stabieler dan powerline? Dekking van zo'n 15 a 20 meter alle richtingen uit (router kan redelijk centraal staan). Dat is misschien alleen uit te vinden door te testen?

Welke router zou dit dan moeten zijn?

Is een Mesh netwerk misschien juist vertragend voor het streamen van games?
Zijn Mesh netwerken die enkel op WiFi werken sneller? Ook uit testen?

En welke Mesh oplossing dan? Welk merk, welke uitvoering?

Budget
€250 a 300

Extra eisen
De uiteindelijke router zal met IFTTT overweg moeten kunnen, zoals de Deco's nu doen. Als alternatief zou ik een gekozen oplossing als access point(s) kunnen instellen en er een IFTTT compatibele router achter zetten, tussen de AP('s) en het modem.

[ Voor 6% gewijzigd door HetGezegde op 27-07-2020 07:48 . Reden: Toevoeging en verduidelijking ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-10 15:14

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Inmiddels heb ik getest door alle Deco's, behalve een uit te schakelen. Deze Deco heb ik boven geplaatst naast mijn PC en verbonden via LAN. De Deco krijgt zijn internet via de Devolo vanaf de kelder.

De woonkamer is precies onder deze kamer, dus qua WiFi bereik nog wel prima.

Geen enkel lag, geen enkele hapering. Perfect beeld en (eindelijk) een super smooth experience.

Ik heb het idee dat de problemen worden veroorzaakt, omdat mijn laptop beneden in de woonkamer met de Deco daar wordt verbonden via WiFi en de PC boven nog altijd aan een andere Deco wordt verboden via LAN. De stream moet dan via Powerline van de Deco boven naar de Deco beneden en via WiFi naar mijn laptop gaan.

Storend aan de Deco's vind ik de beperkte instelmogelijkheden (nagenoeg geen), dus heb ik - voor de test - een set Asus RT-AX92U aangeschaft. Aangezien ik geen WiFi 6 apparaten in huis heb, zullen deze een onderlinge communicatie via dit WiFi 6 netwerk hebben. Eens kijken of dat beter verloopt dan via Powerline.

Verder wil ik proberen met deze nieuwe routers (onderling verbonden via AiMesh) of zowel de PC als mijn laptop via WiFi een stabiele stream kunnen opzetten. Anders zal een van deze routers weer naast mijn PC komen te staan, maar moet de andere helaas alsnog in de kelder komen (eventueel bovenaan de trap) - ik denk hiermee dat mijn laptop dan de voorkeur heeft om met deze te verbinden: is weer net iets dichterbij de woonkamer. Het liefst zou ik deze natuurlijk aan de andere kant van het huis plaatsen.

Ik wil dan beginnen met 2 SSID's, zodat ik zelf in de hand heb met welke node mijn laptop verbinding maakt.

Als laatste alternatief zou ik mijn Devolo powerline kit willen uitbreiden, dan wel vervangen door een met 3 nodes. Dan kan ook de 'main' router uit de kelder verdwijnen en direct naast mijn PC komen te staan.
Ook dit wil ik testen door de huidige Devolo richting de Asus node bij de PC te sturen en de andere router aan de andere kant van mijn huis. Ik heb dan geen TV (gaat ook via powerline), maar puur voor de test.

Als dit blijkt te werken, heb ik ook nog de optie om een stapje omlaag te schalen naar een goedkoper alternatief. Liefst wel een tri-band oplossing, zodat 1 van de 5GHz banden gebruikt kan worden om tussen de nodes te schakelen. Nog niet zeker of ik me hierin ga wanen wanneer alles goed blijkt te werken. Goed is goed, right?

Btw: ik kijk hier enkel naar routers van Asus, omdat de AiMesh goed blijkt te werken en Asus routers ook IFTTT ondersteunen: "doe iets wanneer ik met WiFi verbind (oftewel: wanneer ik thuis kom)".

TP-Link werkt ook met IFTTT, maar ik heb geen weet van een stabiele Mesh oplossing zoals Asus dat biedt via AiMesh. En de Deco's laat ik even links liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door HetGezegde op 28-07-2020 07:55 ]