Is er nog activiteit op de 27mc/ 11meterband

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurbaak
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06-08-2020
Lijkt mij wel leuk om hier eens mee te experimenteren, maar is daar nog wel wat op te doen?

Welkom op Tweakers! Hier verwachten we van je dat je zelf een beetje inzet toont, wat heb je zelf al onderzocht? Wat wil je bereiken? Hoe kun je het aanpakken? Zou je dus je Topic start aan willen vullen?

[ Voor 54% gewijzigd door Ardana op 26-07-2020 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-06 14:01

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Als je het spul hebt liggen, is het leuk om mee te rommelen, maar als je niet weet of er uberhaupt nog activiteit is in je omgeving.. aii, lastig te zeggen. Was vroeger altijd wel leuk, die gesprekken met onbekenden of een passerende trucker even door de stad helpen.. :D

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Livio_Livius
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-04 15:09
Via een SDR ontvanger kun je online luisteren
http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:50
Ha, daarmee wel wat slap geouwehoer gevonden op 27125 (kies voor FM). Vinkje 'squelch' even aanzetten om de stilteruis tussendoor weg te filteren. Als je rechts op 'band' klikt dan kun je ook zien of er op andere kanalen in de 27mc nog wat te doen is.

27205 en 27275 ook slap geouwehoer.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 26-07-2020 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:02

-tom-562

Oliesjeik

ThinkPadd schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:25:
[...]

Ha, daarmee wel wat slap geouwehoer gevonden op 27125 (kies voor FM). Vinkje 'squelch' even aanzetten om de stilteruis tussendoor weg te filteren. Als je rechts op 'band' klikt dan kun je ook zien of er op andere kanalen in de 27mc nog wat te doen is.

27205 en 27275 ook slap geouwehoer.
Haha, dit is geniaal. Het is net alsof ik naar 'Mannen van de radio' zit te luisteren maar dan met een Twents accent. 2 oude kereltjes die lopen te ouwehoeren _O- :D

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
-tom-562 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:05:
[...]

Haha, dit is geniaal. Het is net alsof ik naar 'Mannen van de radio' zit te luisteren maar dan met een Twents accent. 2 oude kereltjes die lopen te ouwehoeren _O- :D
Die ontvanger die aan het internet hangt heeft wel een slechte antenne of hoort de slechte kwaliteit zo?
Verder wel lachen idd, bedankt voor de tip! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door CyberMania op 27-07-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-06 03:23
Het is technisch wel een behoorlijk ingewikkeld apparaat, eigenlijk digitaliseert ie de hele ether, en dan via een GB-verbinding naar de server, die het door selectie vanuit de webpagina mogelijk maakt. Ik denk dat er dan qua geluidskwaliteit nog wel iets te verbeteren is, zeker in vergelijking met een losse ontvanger die ingesteld wordt op de specifieke frequentie.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Niet representatief voor nu, maar tot een jaar of 20 geleden had ik een "bakkie" in m'n boot en auto. Vooral in de boot was het leuk omdat m'n vrienden er ook eentje hadden en dat was nog net aan een beetje vóórdat mobiele telefoons echt gemeengoed waren. Met een normaal bakkie en goed aangesloten antenne had je wel een bereik van 5km ongeveer. Wij gebruikten het als een soort gesproken WhatsApp en het ging vaak nergens over, maar leuk was het wel. :)

Los van m'n vrienden hoorde ik af en toe vrachtwagenchauffeurs, maar omdat zij voorbij reden en het bereik niet heel groot was, waren ze vaak binnen 15min. alweer buiten bereik. Soms ook nog wel met ze gesproken.

Verder was het op wat vissers na erg rustig op de band. Maar goed dat was toen in de omgeving van Vinkeveen. Mogelijk dat het toen (en nu) drukker was/is als je bijv. in het oosten van het land zit.

Wat misschien wel leuker is (als het TS interesseert), is om zendamateur te worden. Dan moet je echt een examen doen en krijg je een callsign, maar als je dat hebt mag je met grotere vermogens zenden. In die hoek zitten nog wel relatief veel fanatiekelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaikzelf
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-01-2021
Circa 40 jaar geleden zat ik dagelijks zo te communiceren.
Maar dan wel 5 x 120 kanalen. FM/ AM / SSB / USB en daar was nog een band bij, daar kan ik helaas niet meer opkomen.
Dat kan nog wel eens LSB geweest zijn.
Midden in de nacht met Canada en dat soort landen in gesprek en elkaar QSL kaarten toesturen.
Mijn ouders begrepen er maar niets van dat ik zover kwam, tot na enige tijd 1 van de buren uit het volgende woonblok kwam, dat hun dochter op een elektronisch orgel ook midden in de nacht zat te studeren voor het conservatorium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:02

-tom-562

Oliesjeik

Wat ik mij altijd afvraag, waar praat je dan over? :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitano
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:41
CyberMania schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:14:
[...]
Die ontvanger die aan het internet hangt heeft wel een slechte antenne of hoort de slechte kwaliteit zo?
Verder wel lachen idd, bedankt voor de tip! _/-\o_
27mc bakkies hebben een bereik van ca 10 km afh van de antenne en bebouwing. De antenne van de websdr utwente staat op een hoog gebouw van de universiteit,maar het hangt er dus vanaf waar de zenders zitten.
27mc wordt nog wel door oosteuropese vrachtwagenchauffeurs en een paar hobbyisten, vooral op het platteland, gebruikt.
Als je alleen wil luisteren kun je beter een scanner kopen of een eigen sdr maken van een goedkope dvb stick, zie dit topic
Dan kun je ook de zendamateurs op de 2m en 70cm band (140 / 430 MHz) horen en bedrijfsportofoons en de luchtvaart op 130mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:11

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

-tom-562 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:41:
Wat ik mij altijd afvraag, waar praat je dan over? :P
Over het weer, beetje gezellig babbelen over wat je precies aan het doen bent. Misschien heb je wel contact met een vrolijke vrachtwagenchauffeur.

Mijn neef had vroeger ook een 'bakkie', en op mijn twaalfde mocht ik er gezellig mee babbelen, op voorwaarde dat ik niet vertelde waar ik vandaan uitzond (Hoogeveen). :)

*"Breakie-Break**
Hallo, hier Ariën! Wie is daar?
**KKSGGT**

Ik heb er erg veel plezier mee gehad, en zo heb ik ook contact gehad met een vrachtwagenchauffeur uit de omgeving van Coevorden. Leuke momenten....

Wat je gaat vinden aan actieve frequenties hangt een beetje van je gebied af. Maar misschien is een scanner ook wel leuk, hoe wel je niet zomaar terug kan praten. De beschikbare frequenties zijn een stuk groter.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PA5AM
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-05 23:12

PA5AM

Hallo test 1 2

Hoor in Groningen nog wel wat activiteit. En met een beetje condities zit de band helemaal vol.

Wat me wel een doorn in het oog is zijn powerline adapters. Die dingen veroorzaken enorme storing, zeker op dat deel van de kortegolf.

Jij krijgt van mij 8 punten en 3 strepen

Pagina: 1