windows 10 2004 reinstall op SSD werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:59
Mijn vraag
Ik had windows draaien, maar ik had een dual boot gemaakt en met de shrink (ja ik weet het... niet doen) is eea mis gegaan. Ik heb een media installation usb gemaakt. Ik wil een clean install doen op mijn SSD.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een Aorus X570 ULTRA bord, met een Intel SSD 1.0TB 660p M.2 PCIe SSD. Tot de shrink werkte alles prima, daarna allerlei BSOD.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik opstart met de USB, komt ik in het windows setup window en moet ik de taal kiezen, toetsenbord etc. Daarna krijg ik het scherm met "nu installeren" maar als ik dat klikt komt de zandloper en kom ik weer terug in dit scherm.
Ik heb in dit scherm een optie "Uw computer herstellen" als ik dat start, krijg ik allerlei opties onder andere de opdracht prompt. In deze shell kan ik met diskpart de schijf vinden. Ik heb de schijf gecleand, voorzien van een GPT. Maar hij blijft dit ongewenste gedrag doen. Als ik in de bios kijk, zie ik bij de schijf niet staan dat de SSD niet UEFI is.
Wat ik verder geprobeerd heb, is een memtest, MBR/GPT opties/schijf geformateerd (ik krijg in de shell dan gewoon een C schijf).
Ik ben eigenlijk wel door mijn opties heen.

Beste antwoord (via htca op 27-07-2020 09:34)

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-09 22:07
Mijn gok is een mogelijk verkeerd gemaakte USB stick heb al vaker op die manier dit soort vreemde problemen voorbij zien komen. Heb je de stick getest in een virtuele machine (met UEFI boot mogelijkheid) om te kijken of dit werkt?

Als je eventueel de ISO van Windows 10 hebt dan kan je (handmatig) een bootable USB maken die zowel met UEFI als BIOS-CMS werkt (let op bij 64-bit is het sowieso nodig dat je de install.wim tegenwoordig splitst, deze is groter dan 4GB). Let op onderstaand zorgt dat je USB stick gewist word.
diskpart
list disk
select disk 3, 4, 5 (nummer van de USB stick die wordt weergegeven met list disk)
clean
create partition primary
format fs=fat32 quick
exit
exit

Mount de ISO van Windows 10 en CTRL+A (select all files) erop > rechter muisknop > kopieer naar USB (let op bij de install.wim is er 99% kans dat die niet doorloopt kies hierbij "skip" of "sla over")
Dan is alleen nog de install.wim op de USB krijgen nodig:
In onderstaand:
Vervang F: voor de driveletter van de ISO die mounted is
Vervang G: voor de driveletter van de USB
dism /split-image /imagefile:F:\sources\install.wim /swmfile:G:\sources\install.swm /filesize:4096

Bij een ISO met de Media Creation tool zou de source ook al een install.swm kunnen zijn vervang install.win in de source dan met install.swm.

Nu zou je bij opstarten met UEFI: USB stick naam moeten kunnen installeren in GPT modus. Let op als je "LEGACY: USB naam" of "USB naam" selecteert in het boot menu installeer je in CMS modus waardoor je schijf als MBR ingesteld wordt.

Je kan tijdens de Windows setup op SHIFT+F10 drukken om een command prompt naar voren te toveren om van te voren je INTEL SSD te cleanen (je hoeft het niet handmatig naar GPT te zetten dat doet de setup voor je, of MBR als je de installatie op niet UEFI modus hebt gestart).

(Hoe bedoel je trouwens dat je ziet dat de schijf niet UEFI is... schijven zijn sowieso niet UEFI / MBR dat is de indeling die er op zet, bij de opslagmedia zal je waarschijnlijk niet UEFI zien staan bij de Boot Options mogelijk wel maar als het goed is komt daar Windows Boot Manager of UEFI: Windows Boot Manager te staan in plaats van UEFI: SSD schijf naam).

[ Voor 13% gewijzigd door Starke op 27-07-2020 07:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Mijn gok is een mogelijk verkeerd gemaakte USB stick heb al vaker op die manier dit soort vreemde problemen voorbij zien komen. Heb je de stick getest in een virtuele machine (met UEFI boot mogelijkheid) om te kijken of dit werkt?

Als je eventueel de ISO van Windows 10 hebt dan kan je (handmatig) een bootable USB maken die zowel met UEFI als BIOS-CMS werkt (let op bij 64-bit is het sowieso nodig dat je de install.wim tegenwoordig splitst, deze is groter dan 4GB). Let op onderstaand zorgt dat je USB stick gewist word.
diskpart
list disk
select disk 3, 4, 5 (nummer van de USB stick die wordt weergegeven met list disk)
clean
create partition primary
format fs=fat32 quick
exit
exit

Mount de ISO van Windows 10 en CTRL+A (select all files) erop > rechter muisknop > kopieer naar USB (let op bij de install.wim is er 99% kans dat die niet doorloopt kies hierbij "skip" of "sla over")
Dan is alleen nog de install.wim op de USB krijgen nodig:
In onderstaand:
Vervang F: voor de driveletter van de ISO die mounted is
Vervang G: voor de driveletter van de USB
dism /split-image /imagefile:F:\sources\install.wim /swmfile:G:\sources\install.swm /filesize:4096

Bij een ISO met de Media Creation tool zou de source ook al een install.swm kunnen zijn vervang install.win in de source dan met install.swm.

Nu zou je bij opstarten met UEFI: USB stick naam moeten kunnen installeren in GPT modus. Let op als je "LEGACY: USB naam" of "USB naam" selecteert in het boot menu installeer je in CMS modus waardoor je schijf als MBR ingesteld wordt.

Je kan tijdens de Windows setup op SHIFT+F10 drukken om een command prompt naar voren te toveren om van te voren je INTEL SSD te cleanen (je hoeft het niet handmatig naar GPT te zetten dat doet de setup voor je, of MBR als je de installatie op niet UEFI modus hebt gestart).

(Hoe bedoel je trouwens dat je ziet dat de schijf niet UEFI is... schijven zijn sowieso niet UEFI / MBR dat is de indeling die er op zet, bij de opslagmedia zal je waarschijnlijk niet UEFI zien staan bij de Boot Options mogelijk wel maar als het goed is komt daar Windows Boot Manager of UEFI: Windows Boot Manager te staan in plaats van UEFI: SSD schijf naam).

[ Voor 13% gewijzigd door Starke op 27-07-2020 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Starke schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:21:
Ik heb de usb gemaakt met de media creation tool: https://www.microsoft.com/en-gb/software-download/windows10. De verificatie daarvan heeft ook volledig doorgelopen.

Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat de windows installatie procedure wel de partitie etc voor zijn rekening zou nemen. Als ik via de USB opstart, kan ik idd ook een cmd prompt krijgen (zo deed ik de clean etc).

Ik heb de download van de mediacreation tool nog eens aangezet. Maar mogelijk is het beter om een ISO te downloaden en dan met RUFUS op een USB te zetten.

De PC waarop ik dat doe is mijn werk PC, dat mag etc, maar ik waag me op dat systeem niet aan diskpart en eventuele virtualisatie, als er iets misgaat, ben ik de sjaak en een heleboel werk kwijt.
Het probleem is niet dat de USB niet wilde booten, maar de installatie gaat niet beginnen. Ik heb dat gelinkt aan het feit dat deze niet UEFI voor de schijfnaam had staan.
dat bedoel ik ook, maar ik zie ze alleen de drive zonder EUFI SSD schijfnaam of de UEFI Windows Boot Manager

[ Voor 31% gewijzigd door htca op 26-07-2020 21:55 . Reden: added comments ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
htca schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:50:
[...]

Ik heb de usb gemaakt met de media creation tool: https://www.microsoft.com/en-gb/software-download/windows10. De verificatie daarvan heeft ook volledig doorgelopen.

Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat de windows installatie procedure wel de partitie etc voor zijn rekening zou nemen. Als ik via de USB opstart, kan ik idd ook een cmd prompt krijgen (zo deed ik de clean etc).

Ik heb de download van de mediacreation tool nog eens aangezet. Maar mogelijk is het beter om een ISO te downloaden en dan met RUFUS op een USB te zetten.

De PC waarop ik dat doe is mijn werk PC, dat mag etc, maar ik waag me op dat systeem niet aan diskpart en eventuele virtualisatie, als er iets misgaat, ben ik de sjaak en een heleboel werk kwijt.

[...]

Het probleem is niet dat de USB niet wilde booten, maar de installatie gaat niet beginnen. Ik heb dat gelinkt aan het feit dat deze niet UEFI voor de schijfnaam had staan.

[...]

dat bedoel ik ook, maar ik zie ze alleen de drive zonder EUFI SSD schijfnaam of de UEFI Windows Boot Manager
Ik zeg alleen uit mijn ervaring dat ik met de media creation tool (die 100% verificatie had gedaan) wel vaker een niet (goed) werkende USB heb zien ontstaan, (dat is natuurlijk n=5, ervaring van 1 persoon een stuk of 5 keer) maar zorgt wel dat ik wel handmatig de installatie USB maak zodat ik zeker weet dat die werkt (op bovenstaande manier).

Je kan de ISO trouwens ook handmatig downloaden (zonder media creation tool) met gebruik van: downloads: Microsoft Windows and Office ISO Download Tool 8.37

Of door de volgende site te openen met de weergave modus op mobiel: https://www.microsoft.com...re-download/windows10ISO/ (of gewoon de media creation tool pagina die dan naar deze pagina doorverwijst, in mobiele weergave modus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@htca Ook partitiegroottes veranderen kan tot gegevensverlies leiden. In wezen is zelf diskpart aanroepen ook niet heel anders dan de GUI die Windows ervoor biedt.

Maak een backup van je gegevens en start met een schone lei.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
pff hoe lang kun je staren naar een foute USB.....
Uiteindelijke werkwijze;@Starke thanks for the heads up voor de faulty media creation tool....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starke
htca schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:27:
pff hoe lang kun je staren naar een foute USB.....
Uiteindelijke werkwijze;@Starke thanks for the heads up voor de faulty media creation tool....
Geen probleem ik had eigenlijk gehoopt dat dit ondertussen beter zou gaan. Mijn ervaring met foute sticks is voornamelijk met de media creation tools van Windows 8, Windows 8.1 en Windows 10 1507, 1511 en 1607. Daarna nooit meer geprobeerd omdat ik zoiets had van het kan ook handmatig en dan werkt het altijd (helaas is op een gegeven moment toen die install.wim groter geworden dan 4GB wat bij servers bijvoorbeeld al zo was).

Fijn dat het gelukt is op jouw manier.

[ Voor 7% gewijzigd door Starke op 27-07-2020 11:00 ]

Pagina: 1