Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-10 10:52
Ik heb een kledingmerk en wil op zolder graag een kleine fotostudio opstellen. Ik ben daarom op zoek naar een starterkit om zowel producten plat op de grond te fotograferen of met een model te shooten.

Ik ben op zoek naar een starterskit voor productfotografie. Dus flitsers, standaarden, achtergrond en een camera. Wellicht hebben jullie nog advies voor andere benodigdheden.
Wat betreft flitsers echt geen flauw idee. Voor de camera denk ik aan een Fujifilm X-T3 icm 35mm F2.0 lens.

Budget
Max €2000

Productfotografie en modelfotografie
Ik moet alles nieuw kopen. Ik wil dus flitskasten gebruiken icm de camera.

Wat heb je zelf al gevonden?
Wat camera's betreft heb ik wel wat verstand, maar wat accessoires helemaal niet. Hier zoek ik dus wat advies in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:10

Major_ton

Shoot!

Om producten te tonen op een website kan je ook een 'simpele' camera kopen in de zin van een instapmodel Canon of Nikon DSLR en daar een leuke lens bij zoeken. Begrijp me niet verkeerd, ik ben fotograaf en werk met Fuji, maar een X-T3 is nou niet echt wat je per se nodig hebt. Als je gek bent op Fuji is een 2dehands X-T2, X-H1 of X-Pro2 ook meer dan perfect.

Ik weet niet hoe groot je zolder is, maar de kans is zeer groot dat de 35mm/2 niet wijd genoeg is om je onderwerp volledig op de foto te krijgen. Pak gewoon de 18-55mm f/2.8-4 kitlens, dat is een waanzinnig mooi en veelzijdig objectief.

Voor een leuke studioset kan ik je van harte de Elinchrom D-Lite RX 4 to go set 2.0 aanraden. Het is niet de goedkoopste set, maar nog steeds betaalbaar én consitent tijdens gebruik. De aanwezigheid van model lights helpt ook enorm. Ik heb de eerste generatie D-Lite 4's (plus nog een zooi andere Elinchrom lampen) en die gaan al heel erg lang probleemloos mee.

Als achtergrond vind ik papieren rollen erg fijn werken omdat je deze seamless over de grond door kan trekken, er zeer veel kleuren van zijn en het bijna altijd strak en ook nog eens betaalbaar is. Falconeyes heeft een betaalbare statieven set hiervoor die geschikt is voor alle gangbare rollen papier. Meestal zijn deze rollen 135, 210 of 275cm breed.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

Fotografie valt niet onder Consumentenelektronica maar onder Fotografie & Video. Ik verhuis dit topic dan ook even naar het correcte aankoopadviesforum: CEA > FVA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
Major_ton schreef op zondag 26 juli 2020 @ 23:25:
Om producten te tonen op een website kan je ook een 'simpele' camera kopen in de zin van een instapmodel Canon of Nikon DSLR en daar een leuke lens bij zoeken. Begrijp me niet verkeerd, ik ben fotograaf en werk met Fuji, maar een X-T3 is nou niet echt wat je per se nodig hebt. Als je gek bent op Fuji is een 2dehands X-T2, X-H1 of X-Pro2 ook meer dan perfect.

Ik weet niet hoe groot je zolder is, maar de kans is zeer groot dat de 35mm/2 niet wijd genoeg is om je onderwerp volledig op de foto te krijgen. Pak gewoon de 18-55mm f/2.8-4 kitlens, dat is een waanzinnig mooi en veelzijdig objectief.

Voor een leuke studioset kan ik je van harte de Elinchrom D-Lite RX 4 to go set 2.0 aanraden. Het is niet de goedkoopste set, maar nog steeds betaalbaar én consitent tijdens gebruik. De aanwezigheid van model lights helpt ook enorm. Ik heb de eerste generatie D-Lite 4's (plus nog een zooi andere Elinchrom lampen) en die gaan al heel erg lang probleemloos mee.

Als achtergrond vind ik papieren rollen erg fijn werken omdat je deze seamless over de grond door kan trekken, er zeer veel kleuren van zijn en het bijna altijd strak en ook nog eens betaalbaar is. Falconeyes heeft een betaalbare statieven set hiervoor die geschikt is voor alle gangbare rollen papier. Meestal zijn deze rollen 135, 210 of 275cm breed.
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik heb een collega met een eigen winkel die de T3 met 35mm heeft. Prachtige fotos. Ik denk dat ik je advies overneem en een gebruikte T2 ga kopen. Ik heb er inmiddels eentje gevonden. Deze heeft alleen niet de 18-55 kitlens maar de 16-50mm lens. Heb je daar nog wat op aan te merken?

Wat betreft de studiosetting duik ik even in. Kom ik op terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• James3
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-10-2020
aschja schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:03: om zowel producten plat op de grond te fotograferen
Als ik dat lees, dan denk ik: beetje fantasie-loos en niet erg creatief.
Is dat de boodschap die je je foto's wil meegeven? Ik kan zoveel opstellingen bedenken die beter en sfeervol zijn...
Fotografie is een vak, dus vraag iemand met skills om het voor jou te doen.
Zo hoef je niet te investeren in een starterskit, je kan betalen op basis van winst/verkoopaantallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aschja
James3 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:22:
[...]

Als ik dat lees, dan denk ik: beetje fantasie-loos en niet erg creatief.
Is dat de boodschap die je je foto's wil meegeven? Ik kan zoveel opstellingen bedenken die beter en sfeervol zijn...
Fotografie is een vak, dus vraag iemand met skills om het voor jou te doen.
Zo hoef je niet te investeren in een starterskit, je kan betalen op basis van winst/verkoopaantallen.
Dat mag jij vinden. Maar 1) Je hebt geen idee wat ik verkoop. 2) Je weet niet hoe ik het plat wil fotograferen 3) Ik wil het zelf doen en leren 4) Ik investeer liever in mezelf 5) De marges zijn al scherp, dus die ruimte is er niet 6) Het is niet alleen studiowerk dat gedaan gaat worden 7) Fantasieloos is wel het laatste wat ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James3
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-10-2020
*knip*
Een kritisch geluid bij aankoopvragen is niets mis mee, maar de insteek blijft nog altijd om de TS te helpen. :)

[ Voor 82% gewijzigd door Gonadan op 31-07-2020 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:18

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Nou is een T3 gaaf spul maar waarom zou je niet voor een iets boven entry-level DSLR setje gaan zoals een Canon 800D/850D gaan of iets in die trant?

Grote tweedehands markt wat de prijzen voor entry-level lenzen erg drukt. In studio omgeving presteren die lenzen prima, zeker als je nog lerende/zoekende bent.

Stap naar fullframe is dan ook een stuk makkelijker waarschijnlijk.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:10

Major_ton

Shoot!

aschja schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 23:10:
[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik heb een collega met een eigen winkel die de T3 met 35mm heeft. Prachtige fotos. Ik denk dat ik je advies overneem en een gebruikte T2 ga kopen. Ik heb er inmiddels eentje gevonden. Deze heeft alleen niet de 18-55 kitlens maar de 16-50mm lens. Heb je daar nog wat op aan te merken?

Wat betreft de studiosetting duik ik even in. Kom ik op terug.
De Fujinon XC 16-50mm is het dan weer net niet helaas. De XF 18-55mm is wat prijs/kwaliteit betreft onverslaanbaar. De XF 16-55mm f/2.8 en nieuwe XF 16-80mm f/4 zijn ook toppers, maar tevens ook flink prijziger.

De XF 35mm f/2 vind ik geweldig om meerdere redenen en vooral vanwege de rendering. Met een ~53mm full frame equivalente kijkhoek is die, afhankelijk van de grootte van je onderwerp, voor binnen misschien minder geschikt. Bovendien is die lens op f/2 het leukst. Ga je vanwege je studio setting veelal op f/8 en f/11 schieten dan kan je net zo goed de 18-55mm pakken.

Wil je een korte scherptediepte hebben én flitsen, dan zijn er 2 mogelijkheden; 1- je gaat voor reportage flitsers (van bijvoorbeeld Nissin) zodat je met high speed sync kan flitsen, of 2- je koopt voor al je lenzen een filter step-up ring naar 77mm en koopt er een (variabel) ND filter bij (Haida is goed en betaalbaar) zodat je onder de 1/250ste sluitertijd blijft met studio flitsers. Wil je binnen en buiten flitsen dan zijn beide opties aan te raden.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Major_ton schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 08:07:
[...]

De Fujinon XC 16-50mm is het dan weer net niet helaas. De XF 18-55mm is wat prijs/kwaliteit betreft onverslaanbaar. De XF 16-55mm f/2.8 en nieuwe XF 16-80mm f/4 zijn ook toppers, maar tevens ook flink prijziger.

De XF 35mm f/2 vind ik geweldig om meerdere redenen en vooral vanwege de rendering. Met een ~53mm full frame equivalente kijkhoek is die, afhankelijk van de grootte van je onderwerp, voor binnen misschien minder geschikt. Bovendien is die lens op f/2 het leukst. Ga je vanwege je studio setting veelal op f/8 en f/11 schieten dan kan je net zo goed de 18-55mm pakken.

Wil je een korte scherptediepte hebben én flitsen, dan zijn er 2 mogelijkheden; 1- je gaat voor reportage flitsers (van bijvoorbeeld Nissin) zodat je met high speed sync kan flitsen, of 2- je koopt voor al je lenzen een filter step-up ring naar 77mm en koopt er een (variabel) ND filter bij (Haida is goed en betaalbaar) zodat je onder de 1/250ste sluitertijd blijft met studio flitsers. Wil je binnen en buiten flitsen dan zijn beide opties aan te raden.
Ik ben gisteren bij Kamera Express geweest om toch even te zien en voelen wat het beste in de hand ligt. Ook nog naar Nikon en Canon gekeken, maar geen "klik" mee. Uiteindelijk toch voor Fujifilm gekozen. Een T2/3 vond ik toch wel erg prettig in de hand liggen. De T20-30 vond ik wat aan de kleine kant. En voelde samen met de 18-55 niet helemaal in balans. Dus na lang wikken en wegen de X-T3 met 18-55 lens gekocht. Na aftrek btw en de 5jaar garantie was het verschil in mijn mening niet groot genoeg voor een tweedehandse T2. Wellicht op de duur nog een prima lens er bij. Nu vooral veel kennis op doen en veel naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 10:43
En welke lichtset? Want een camera is 1, licht is net zo belangrijk. Productfotografie kun je trouwens ook prima doen met een daglichtset en eventueel flitser voor een witte achtergrond.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@aschja Voor de studio flitsers kan ik GODOX aanbevelen.

Zeer goede prijs kwaliteit verhouding, compatible met Fuji en dankzij de Bowens mount erg veelzijdig.

Heb zelf de AD600 PRO maar ze hebben ook een AD400 PRO.
Nog een voordeel van deze 2 is dat je ze zowel op accu kan gebruiken voor op locatie, of met een adapter gewoon in het stopcontact (Deze moet je wel los er bij aanschaffen)

[ Voor 28% gewijzigd door Greatsword op 31-07-2020 18:54 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 10:43
+1 voor godox. Werken ook allemaal met hetzelfde triggersysteem (studioflitsers en reportageflitsers). Ik zou wel kijken naar iets met een ledlamp erin, dat is wel prettiger werken. Het modellicht is dan ook goed te gebruiken als een daglichtlampje (niet zo sterk, maar wel ok)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Universal Creations schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 18:39:
En welke lichtset? Want een camera is 1, licht is net zo belangrijk. Productfotografie kun je trouwens ook prima doen met een daglichtset en eventueel flitser voor een witte achtergrond.
Dat is het volgende op het lijstje om te onderzoeken. Heeft geen bloedspoed. Maar ik zie in dit topic al verschillende opties. Waarvan acte en dank. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Greatsword schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 18:52:
@aschja Voor de studio flitsers kan ik GODOX aanbevelen.

Zeer goede prijs kwaliteit verhouding, compatible met Fuji en dankzij de Bowens mount erg veelzijdig.

Heb zelf de AD600 PRO maar ze hebben ook een AD400 PRO.
Nog een voordeel van deze 2 is dat je ze zowel op accu kan gebruiken voor op locatie, of met een adapter gewoon in het stopcontact (Deze moet je wel los er bij aanschaffen)
Dat budget is wat te ver denk ik. In een studio opstelling heb je neem ik aan meer dan 1 flitser nodig, nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

aschja schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:38:

Dat budget is wat te ver denk ik. In een studio opstelling heb je neem ik aan meer dan 1 flitser nodig, nietwaar?
Nee, met 1 licht kan je echt heel veel doen, vooral als je het i.c.m. een softbox en/of reflector gebruikt.

Heb ze zelf 2 jaar geleden uit china besteld via https://www.eglobalcentra...-one-outdoor-flitser.html

Voordeel: Goedkoop, Nadeel: Levertijd is iets langer en verwacht geen service of iets dergelijks, maar dat neem je dan met deze prijs voor lief ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Greatsword schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 21:31:
[...]

Nee, met 1 licht kan je echt heel veel doen, vooral als je het i.c.m. een softbox en/of reflector gebruikt.

Heb ze zelf 2 jaar geleden uit china besteld via https://www.eglobalcentra...-one-outdoor-flitser.html

Voordeel: Goedkoop, Nadeel: Levertijd is iets langer en verwacht geen service of iets dergelijks, maar dat neem je dan met deze prijs voor lief ;)
Dit is wua studio hetgene wat ik voor ogen heb. Daarnaast nog wat shots van buiten. Ik vind dit dus echt hele mooie fotos. Alleen genomen met een XT3 en XF35mm. Welke belichting geen idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTnq0VSr2OTtNiMF_c3QtuIm3Mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eDmMqPim2Ki75nxdv1tebS0R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHWFDIgdeBeZSWQ282oSr2N7_Bo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRsb1fP9CHc40F4KpTGC30w5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29a-BVMIKT0oRlxJXfwNDE7lm1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQBYr8rd38qzZ30y6tIKtYoc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uHNYsQ0VZolgv_5z4RiMt55lDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JkaLUHTeF5Mx6hi4kWIAYNgP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jY34MD1EPPQv-DsFVYyB4XopoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WbeokKZbi2xhypeJe0lYwZew.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
aschja schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 22:56:
[...]

Dit is wua studio hetgene wat ik voor ogen heb. Daarnaast nog wat shots van buiten. Ik vind dit dus echt hele mooie fotos. Alleen genomen met een XT3 en XF35mm. Welke belichting geen idee.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je laat nu allemaal foto's zien die flink van elkaar verschillen, dus daar valt al weinig zinnigs over te zeggen.

En je zegt ook 'Welke belichting geen idee.', terwijl dat zéker bij de eerste (studio)foto alle verschil maakt. Als jij veel (en goed) licht hebt, dan kan je zo'n foto prima met een DSLR van 10 jaar oud met een lens van 15 jaar geleden, die je samen gekocht hebt voor €300, schieten. Daar heb je echt geen gloednieuwe camera van meer dan €1200 voor nodig.

De andere 4 foto's hebben weer helemaal niks met studiobelichting te maken, betwijfel zelfs of er licht toegevoegd is. Het lijken allemaal vrij natuurlijk belichte foto's, met hooguit een beetje een snelle lens (wat ook een 50mm f/1.8 van €100 geweest kan zijn).

Lang verhaal kort: begin met de basis, en ga kijken wat je écht nodig hebt. Je hoeft echt niet direct €2000 over de balk te smijten om goede foto's te maken. Koop bijvoorbeeld een midrange mirrorless camera voor €500-600, met een lichtsterke lens, en een goede lamp/flitser. Dan ben je misschien €1000 tot €1200 kwijt en kan je gaan experimenteren.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@aschja Alleen foto 1 is technisch uitdagend.

Op zich kan dit met 1 octabox, maar dan moet je wel rekening houden met de afstand tot de achtergrond.

Idealiter wordt er in zo'n setup 2 flitsers gebruikt om de achtergrond evenredig te verlichten en 1 of 2 voor het model, afhankelijk van half / full body shots.

Maar als je ook veel buiten wilt schieten, kan je daar misschien beter mee beginnen. De Godox AD400 en AD600 hebben ook HSS waardoor je echt hele mooie foto's kan maken.

Zie bijvoorbeeld een paar videos van Manny Ortiz

[ Voor 21% gewijzigd door Greatsword op 31-07-2020 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Hahn schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 23:04:
[...]

Je laat nu allemaal foto's zien die flink van elkaar verschillen, dus daar valt al weinig zinnigs over te zeggen.

En je zegt ook 'Welke belichting geen idee.', terwijl dat zéker bij de eerste (studio)foto alle verschil maakt. Als jij veel (en goed) licht hebt, dan kan je zo'n foto prima met een DSLR van 10 jaar oud met een lens van 15 jaar geleden, die je samen gekocht hebt voor €300, schieten. Daar heb je echt geen gloednieuwe camera van meer dan €1200 voor nodig.

De andere 4 foto's hebben weer helemaal niks met studiobelichting te maken, betwijfel zelfs of er licht toegevoegd is. Het lijken allemaal vrij natuurlijk belichte foto's, met hooguit een beetje een snelle lens (wat ook een 50mm f/1.8 van €100 geweest kan zijn).

Lang verhaal kort: begin met de basis, en ga kijken wat je écht nodig hebt. Je hoeft echt niet direct €2000 over de balk te smijten om goede foto's te maken. Koop bijvoorbeeld een midrange mirrorless camera voor €500-600, met een lichtsterke lens, en een goede lamp/flitser. Dan ben je misschien €1000 tot €1200 kwijt en kan je gaan experimenteren.
Alleen de eerste is in studiolicht geschoten. Of dat flitsers waren of lampen dat weet ik niet. Ik weet wel dat alle fotos hierboven genomen zijn met X-T3 met een XF35mm lens. De buitenfotos met natuurlijk licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
aschja schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 23:13:
[...]

Alleen de eerste is in studiolicht geschoten. Of dat flitsers waren of lampen dat weet ik niet. Ik weet wel dat alle fotos hierboven genomen zijn met X-T3 met een XF35mm lens. De buitenfotos met natuurlijk licht.
Goed, mijn punt kwam dus blijkbaar totaal niet over.

Wat ik probeerde te zeggen: al deze foto's zijn ook prima te maken met veel goedkopere camera's. Zéker de eerste, waarbij vooral het licht het verschil maakt, niet de camera.

The devil is in the details.

Pagina: 1