MCP-03 woonkamersplitter Ziggo

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-08 12:29
Hallo,

Ik ben van plan om thuis een netwerk op te zetten en voordat ik allerlei dingen koop wil ik eerst een aantal zaken aan jullie voorleggen waar ik zelf geen verstand van heb.

Op dit moment heb ik in mijn woonkamer een aansluiting van ZIGGO waar de TV/Radio en internet binnenkomt. Dit is zo'n standaard aansluiting met 2 ronde ingangen. Hierop is een MCP-03 woonkamersplitter geplaatst en daar gaat dus 1 kabel van het internet naar de ZIGGO connect box.

Nu wil ik, omdat het wifi op de bovenste verdieping niet goed is, een kabel trekken naar de 1e en 2e verdieping. Daarnaast wil ik alle aansluitingen in de muur op alle verdiepingen afwerken met een netwerkaansluiting.

Die kabels wil ik eigenlijk via de meterkast omhoog laten lopen.

Ik ga er vanuit dat ik niet de enige ben die een dergelijke woonkameraansluiting met splitter heb.

Vragen:
1. Wat is jullie oplossing voor zo'n splitter en een opbouw/inbouwdoos?
2. Kun je de kabel die naar boven gaat ook weer splitsen in meerdere aansluitpunten of hebben jullie dit met switches opgelost??

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:04
komt je ziggo niet via de meterkast het huis binnen, en loopt dan in een pijp naar de woonkamer ?
meestal is het een groene kabel

maak maar is een plaatje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:03
Als de groene kabel in de woonkamer binnen komt, en dat is vaak het geval bij oudere woningen, dan is je AOP met de twee ronde ingangen, zoals je dat noemt, dringend aan vervanging toe. Ook de MCP-03 is ouwe meuk.

Huidige AOP's hebben slechts één 'ronde ingang'. Die wordt dan middels een splitter naar TV, radio en internet omgezet.

[ Voor 4% gewijzigd door Masimo op 26-07-2020 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:14
wimbre schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:28:
Hallo,

Ik ben van plan om thuis een netwerk op te zetten en voordat ik allerlei dingen koop wil ik eerst een aantal zaken aan jullie voorleggen waar ik zelf geen verstand van heb.

Op dit moment heb ik in mijn woonkamer een aansluiting van ZIGGO waar de TV/Radio en internet binnenkomt. Dit is zo'n standaard aansluiting met 2 ronde ingangen. Hierop is een MCP-03 woonkamersplitter geplaatst en daar gaat dus 1 kabel van het internet naar de ZIGGO connect box.

Nu wil ik, omdat het wifi op de bovenste verdieping niet goed is, een kabel trekken naar de 1e en 2e verdieping. Daarnaast wil ik alle aansluitingen in de muur op alle verdiepingen afwerken met een netwerkaansluiting.

Die kabels wil ik eigenlijk via de meterkast omhoog laten lopen.

Ik ga er vanuit dat ik niet de enige ben die een dergelijke woonkameraansluiting met splitter heb.

Vragen:
1. Wat is jullie oplossing voor zo'n splitter en een opbouw/inbouwdoos?
2. Kun je de kabel die naar boven gaat ook weer splitsen in meerdere aansluitpunten of hebben jullie dit met switches opgelost??

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Je splitter split het kabel signaal, geen internet signaal. Dus nee, deze kan je niet verder splitten voor internet.

Als je bekabelt internet/netwerk naar boven wilt, dien je in principe een ethernet kabel aan te leggen, vanaf het modem.

Mocht je al cai kabel naar boven hebben liggen, kan je eventueel een hirschman ethernet over cai gebruiken. Die kan wel zowel internet als televisie splitten.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
Cyriel85 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:25:
[...]

Je splitter split het kabel signaal, geen internet signaal. Dus nee, deze kan je niet verder splitten voor internet.

Als je bekabelt internet/netwerk naar boven wilt, dien je in principe een ethernet kabel aan te leggen, vanaf het modem.
Ik weet dat je een ethernetkabel vanaf de router naar boven moet aanleggen maar ik wilde weten hoe anderen dat oplossen als die aansluiting in de woonkamer zit. B.v. de ethernetkabel door de betonvloer heen en via de kruipruimte naar de meterkast. Als hij, zoals bij nieuwere woningen, al in de meterkast zit ben je er al want daar zit alles “uit het zicht” maar bij mij is alles zichtbaar en wil eigenlijk alles ordelijk houden, zit nu in een TV kastje.

Dus stel dat ik via de kruipruimte de kabel naar de meterkast wil trekken wat zijn dan de afwerkmogelijkheden in de woonkamer? Via de splitter een kabel In een kabelgoot door de vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
Masimo schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:17:
Als de groene kabel in de woonkamer binnen komt, en dat is vaak het geval bij oudere woningen, dan is je AOP met de twee ronde ingangen, zoals je dat noemt, dringend aan vervanging toe. Ook de MCP-03 is ouwe meuk.

Huidige AOP's hebben slechts één 'ronde ingang'. Die wordt dan middels een splitter naar TV, radio en internet omgezet.
Gaat dat vervangen (kosteloos) via ZIGGO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:14
wimbre schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:10:
[...]

Ik weet dat je een ethernetkabel vanaf de router naar boven moet aanleggen maar ik wilde weten hoe anderen dat oplossen als die aansluiting in de woonkamer zit. B.v. de ethernetkabel door de betonvloer heen en via de kruipruimte naar de meterkast. Als hij, zoals bij nieuwere woningen, al in de meterkast zit ben je er al want daar zit alles “uit het zicht” maar bij mij is alles zichtbaar en wil eigenlijk alles ordelijk houden, zit nu in een TV kastje.

Dus stel dat ik via de kruipruimte de kabel naar de meterkast wil trekken wat zijn dan de afwerkmogelijkheden in de woonkamer? Via de splitter een kabel In een kabelgoot door de vloer?
Zou dan de kabel uit het aansluitkastje doorverbinden, niet via de splitter. Of wil je de ook nog dingen aansluiten op dat kastje?
Beste is de binnenkomende kabel verlengen naar de meterkast, daar nieuw aansluitpunt maken.

Voor internet naar boven: beste 1 centraal punt waar alle netwerkpunten samen komen, dus router+eventueel switch in de meterkast, dan 1 ethernetkabel naar elke kamer.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:03
wimbre schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:11:
[...]

Gaat dat vervangen (kosteloos) via ZIGGO?
Ja, tot en met AOP (+splitter) is de verantwoordelijkheid van Ziggo. Daar kun je een gratis een monteur voor laten komen. Is misschien wat moeilijk onder de huidige omstandigheden.
Het omleggen van het AOP naar de meterkast behoort misschien ook tot de mogelijkheden, als je dat zou willen, maar dat is vermoedelijk op eigen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
Je kunt de coaxkabel naar je modem niet verlengen.
Het modem moet binnen anderhalve meter van het AOP zijn aangesloten.
Het enige wat je kunt doen is het modem in de buurt van het AOP zetten en vandaar met een netwerkkabel naar de meterkast (bijvoorbeeld via de kruipruimte of anders via plintgoten).

In de meterkast moet je dan een switch plaatsen om vandaar netwerk naar andere ruimten te leggen.
Plaats daar een patchpanel waar je die kabels op aansluit en koop korte patchkabeltjes om vanuit dat patchpanel door te verbinden naar die switch.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1