Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• renevd88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-11 13:57
Wij zijn ons aan het oriënteren in de wereld van PV systemen. Ondertussen al een paar offertes ontvangen.

We hebben een klein steil (60 graden) dak op het zuiden en dat maakt het systeem natuurlijk in verhouding wat duurder.

Foto dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tu47KgM9igxWtc0esF2DAuGpcSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSQKUSbjQhLJUFeeOOQrqWTt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat er max 7 panelen passen waar ik de volgende aanbieding van heb

7x Jinko m-60HB (320wp)
Growatt omvormer
Incl installatie etc

kosten 2811euro incl btw

Is dit een reëele/goede prijs? Ik lees wel eens over 1euro per wp maar daar zit deze prijs wel boven.

Groeten,
René

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Met weinig panelen word het al snel duurder per Wp omdat je weinig schaalvoordeel behaald.

Heb je verder nog dak beschikbaar?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:54
als je een iets korter paneel hebt dan de std maat van 165 passen er wel 11 toch :), 5 van die pannen zijn toch wel 160? hou eens een meetlat uit je dakraam, Gooi eens wat pannenmaten, dan kunnen we meerekenen.

| ||
|||||
|| |

zoiets?

[ Voor 8% gewijzigd door No Hands op 26-07-2020 18:29 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• renevd88
Het huis is 4.55 breed ongeveer dus sowieso max 4 panelen op een rij. De afstand tussen de ramen gemeten is grofweg 1.72. Ik weet niet of panelen zo strak op ramen gelegd worden, 1 leverancier vertelde al minimaal 10cm afstand te houden.

De dakpannen zijn 30 breed en 34 hoog

Oja kleine toevoeging. Er staat ca. 11 meter van de gevel een huis van 7.5meter hoog die het onderste dakraam (als de zon op z'n laagst staat) in schaduw zet. Vandaar dat ik graag het bovenste stuk van het dak gebruik.

[ Voor 28% gewijzigd door renevd88 op 26-07-2020 20:02 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@renevd88
een kleine hoeveelheid Wp is vrijwel altijd duurder als een grotere hoeveelheid.
(voorrijkosten verdelen maar ook aansluitkosten etc etc.
groter is goedkoper per Wp, en per Wp vang je een aantal kWh.
zelfs over productie is dan nog leuk. ;) )

weet je dat je de 250Wp + 300Wp + 330Wp van Panasonic gewoon kunt mixen in 1 string?
die 3 panelen hebben allemaal verschillende maten, en kunnen soms een oplossing zijn.
(denk creatief en verzin iets)
(en zijn nog meer merken die dit kunnen maar dan heb je niet veel maten waar uit je kunt kiezen.)

Panasonic is wel wat duur, maar levert meer kWh per Wp, dus dat maakt een gedeelte goed.
(maar probeer eerst een ander paneel te gebruiken, maar weet de oplossing.)

als de zon op zijn laagst staat, dan is het winter.
en winter opbrengst is zo ruk, dat de 2 maanden december + januari, dat doe ik ook opwekken in 1 week zomer (juni/juli).
dus zie niet te veel problemen in die schaduw. ;)

edit:
ja je wil iets van afstand tot de ramen.
maar dat kan terug gebracht worden tot 1 a 2 cm.
(je kunt bij de ramen haast geen haken achter de dakpannen krijgen, dit los je op door een paar extra haken te gebruiken, dus die 10cm is wel heel erg ongeveer waarschijnlijk voor een luie installateur die niet te moeilijk wil doen.)

edit2:
@Tsurany heeft een punt, maar dit is wel erg klein punt.
zo klein dat het er niet toedoet, binnen de context.
zo belangrijk is dit niet in mijn ogen, maar ieder heeft een iets andere afweging. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door migjes op 27-07-2020 13:32 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

migjes schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:52:

als de zon op zijn laagst staat, dan is het winter.
en winter opbrengst is zo ruk, dat de 2 maanden december + januari, dat doe ik ook opwekken in 1 week zomer (juni/juli).
dus zie niet te veel problemen in die schaduw. ;)
Houd er dan wel rekening mee dat over een paar jaar elke kWh die je in de winter kan opwekken het dubbele of drievoudige waard kan zijn ten opzichte van een kWh opgewekt in de zomer. Een kWh volledig zelf gebruiken bespaart dan ~20 cent terwijl een kWh terugleveren hooguit ~8 cent oplevert.
migjes schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:52:

edit2:
@Tsurany heeft een punt, maar dit is wel erg klein punt.
zo klein dat het er niet toedoet, binnen de context.
zo belangrijk is dit niet in mijn ogen, maar ieder heeft een iets andere afweging. ;)
Het is een kosten en baten afweging. Ik zou er niet al te veel geld in investeren maar je wilt tegelijkertijd voorkomen dat je in de winter een paar uur nauwelijks opbrengsten hebt omdat een paar panelen in de schaduw de rest saboteren. Dan kan een omvormer die hier slim mee om kan gaan wel de investering waard zijn. Of de panelen anders positioneren zonder dat het impact heeft op het totaal aantal panelen.

[ Voor 36% gewijzigd door Tsurany op 27-07-2020 13:46 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@Tsurany
Houd er dan wel rekening mee dat over een paar jaar elke kWh die je in de winter kan opwekken het dubbele of drievoudige waard kan zijn ten opzichte van een kWh opgewekt in de zomer. Een kWh volledig zelf gebruiken bespaart dan ~20 cent terwijl een kWh terugleveren hooguit ~8 cent oplevert.
Ik kan in de zomer tot ruim 5 x meer opwekken qua effiency dan in december op de beste dag.
De zomer kWh’s zijn dus echt wel meer waard dan die enkele kWh in de winter.
Ik versla zelfs een 60 graden dak bij mij in de buurt in december.
https://pvoutput.org/comp...&sid=34650&sid1=59535&t=d
In de zomer natuurlijk nog meer verschil. Zo’n 30%.
https://pvoutput.org/comp...34650&sid1=59535&c=-1&t=m

Dus onder de streep weet ik wel wie na 1 jaar opwek meer € overhoudt.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

JoKo schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:57:
@Tsurany

[...]

Ik kan in de zomer tot ruim 5 x meer opwekken dan in december.
De zomer kWh’s zijn dus echt wel meer waard dan die enkele kWh in de winter.
Ik versla zelfs een 60 graden dak bij mij in de buurt in december.
https://pvoutput.org/comp...&sid=34650&sid1=59535&t=d
In de zomer natuurlijk nog meer verschil. Zo’n 30%.
https://pvoutput.org/comp...34650&sid1=59535&c=-1&t=m

Dus onder de streep weet ik wel wie na 1 jaar opwek meer overhoudt.
Natuurlijk is 5kWh in de zomer meer waard dan 1kWh in de winter. Echter twee kWh in de zomer is, na aflopen salderen, een stuk minder waard dan 1kWh in de winter. Mijn punt is dat je niet zomaar weg moet strepen wat er in de winter gebeurt omdat eigen gebruik steeds belangrijker wordt dan overproductie.

Het blijft een afweging, wat kost het om de opbrengst in de winter te maximaliseren en is dat de investering waard? Gaat het ten koste van X aantal panelen zal het niet de moeite waard zijn. Is het enkel een kwestie van de panelen iets anders neerleggen dan kan het al snel de moeite waard zijn.

@renevd88 hoe groot is het deel van het dak dat in de winter schaduw zal ontvangen en om hoeveel uur gaat het ongeveer?

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Tsurany schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:01:
[...]

Natuurlijk is 5kWh in de zomer meer waard dan 1kWh in de winter. Echter twee kWh in de zomer is, na aflopen salderen, een stuk minder waard dan 1kWh in de winter. Mijn punt is dat je niet zomaar weg moet strepen wat er in de winter gebeurt omdat eigen gebruik steeds belangrijker wordt dan overproductie.
Helaas, ik ga je nog steeds geen gelijk geven. De average kWh in mei/juni/juli ligt gemiddeld 7 x ! hoger dan in de wintermaanden. Zelfs met 5 cent teruglevering win je het niet met je zelfgeproduceerde “winterkWh”.

Maar goed, daar gaat dit topic niet over. ;)

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• renevd88
Om eerlijk te zijn weet ik niet precies vanaf hoe laat en in welke maand de schaduw op het dak valt. Ik heb dmv een simpele tekening op schaal en de afstand/hoogte van andere huis en de laagst mogelijke zonhoek in de winter berekent dat de schaduw dan tot net aan bovenkant onderste dakraam komt.

Met maps en paint een geprobeerd inzichtelijk te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3O2iUbKPgK5KerYW4A5tlFtp5Rw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/55DVvf3MoMA8CIZvz5QGP7aT.jpg?f=fotoalbum_large

In principe kunnen er zeker 6 panelen op zoals hieronder getekend, misschien nog 1 extra tussen de ramen dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjlmcanAnUOSFyqfbcWXzi7fmrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Jp8tMy7llvOnobc74Oh9MtT.jpg?f=fotoalbum_large

Die panasonic panelen is ook een idee, al zijn ze met 250 per stuk redelijk prijzig. Ik weet ook nog niet of het desbetreffende bedrijf met de huidge beste prijs met deze panelen werkt.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

JoKo schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:29:
[...]

Helaas, ik ga je nog steeds geen gelijk geven. De average kWh in mei/juni/juli ligt gemiddeld 7 x ! hoger dan in de wintermaanden. Zelfs met 5 cent teruglevering win je het niet met je zelfgeproduceerde “winterkWh”.

Maar goed, daar gaat dit topic niet over. ;)
Je blijft doorgaan op hetzelfde punt, een punt dat ik nooit gemaakt hebt. Ik heb niet gezegd dat de winter kWh's belangrijker zijn dan de zomer kWh's, ik heb gezegd dat een verlies aan kWh in de winter door schaduw een grotere impact heeft en je een veelvoud aan kWh's in de zomer nodig hebt om dat te compenseren.
Dus dat het belangrijk is om te zorgen dat je ook in de winter een maximale opbrengst hebt zonder dat de kosten om dit te realiseren hoger worden dan de te behalen winst.
renevd88 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:30:
Om eerlijk te zijn weet ik niet precies vanaf hoe laat en in welke maand de schaduw op het dak valt. Ik heb dmv een simpele tekening op schaal en de afstand/hoogte van andere huis en de laagst mogelijke zonhoek in de winter berekent dat de schaduw dan tot net aan bovenkant onderste dakraam komt.

Met maps en paint een geprobeerd inzichtelijk te maken:
[Afbeelding]

In principe kunnen er zeker 6 panelen op zoals hieronder getekend, misschien nog 1 extra tussen de ramen dan:

[Afbeelding]

Die panasonic panelen is ook een idee, al zijn ze met 250 per stuk redelijk prijzig. Ik weet ook nog niet of het desbetreffende bedrijf met de huidge beste prijs met deze panelen werkt.
Hoeveel schaduw je hebt kan je redelijk goed berekenen door te kijken naar de hoek van de zon in de winter en of hij met die hoek boven het gebouw dat schaduw kan veroorzaken uit komt of niet.
Zie ook: https://www.handelbouwadv...ie/zon-in-tuin-berekenen/
Even omlaag scrollen voorbij de vage tuinplaatjes tot de echte berekening.

Wat voor een dak zit hier achter? Op de satelliet foto lijkt het alsof het niet heel stijl afloopt en (semi)vlak is. Wellicht nog interessant om daar panelen op te leggen.

• renevd88
Tsurany schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:42:
[...]

Hoeveel schaduw je hebt kan je redelijk goed berekenen door te kijken naar de hoek van de zon in de winter en of hij met die hoek boven het gebouw dat schaduw kan veroorzaken uit komt of niet.
Zie ook: https://www.handelbouwadv...ie/zon-in-tuin-berekenen/
Even omlaag scrollen voorbij de vage tuinplaatjes tot de echte berekening.

Wat voor een dak zit hier achter? Op de satelliet foto lijkt het alsof het niet heel stijl afloopt en (semi)vlak is. Wellicht nog interessant om daar panelen op te leggen.
Bedankt voor de link, ik heb een soortgelijk berekening gemaakt dus denk dat de beschreven schaduwlijn wel ongeveer klopt. Kijkende naar het rode lijntje zal het zeker niet de hele dag die schaduw werpen.

Het schuine dak is 60gr. en boven is een stuk plat dak van 4.5m bij 4a5m. Hier zet ik liever niks op omdat het bitumen al zo'n 20jaar oud is.

[ Voor 4% gewijzigd door renevd88 op 27-07-2020 14:51 ]

• migjes
@renevd88
jep panasonic is prijzig, maar door de extra opbrengst valt het wel mee.
(blijft duur, maar dat is geen ramp.)
maar ik denk dat je ze niet perse nodig hebt als ik de laatste foto zie. ;)
maar je moet ook nog een leuke Vmpp voor de omvormer hebben, dus mischien heb je ze wel nodig.
(dit kan ik nog niet schatten met deze gegevens, dus dit later. ;) )

je hebt een stuk plat dak (met schaduw schoorsteen, die oplosbaar is).
daar kun je panelen richting oost of west leggen (dus geen last van schoorsteen zijn schaduw).
en dan neem je een vrij platte hoek. (laten we zeggen 15 graden.)
dan hang je een set op je schuine dak die weer erg stijl is.

om uit te leggen wat dat doet geef ik je een grafiek van mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
mijn panelen liggen dus op oost en op west.
je ziet goed dat oost in de ochtend het goed doet en west het beter doet in de avond.
ik heb dus ook 6340Wp op een 4000W omvormer.
de spreiding van de opbrengst is zo groot dat dit zonder problemen kan. 8)

er is nog een spreiding mogelijkheid.
steilere panelen doen het goed in de lente en herfst.
plattere panelen doen het goed in de zomer.
en daar zou je perfect gebruik van kunnen maken.
misschien krijg je wel een 4000Wp tot 5000Wp op een 3000W omvormer.

een omvormer met 2x een mpp van 3000W, dat is helemaal niet duur.
(je hebt er niet altijd 2x een mpp voor nodig, maar die dingen zijn zo goedkoop dus doe maar wel. ;) )

mijn bitumen dak was al 30+ jaar oud.
daar heb ik gewoon een laag EPDM op laten leggen.
(en meteen de isolatie laten verdubbelen, kosten geen drol.)
en probleem voor de volgende 30 jaar weer opgelost.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

renevd88 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:49:
[...]

Bedankt voor de link, ik heb een soortgelijk berekening gemaakt dus denk dat de beschreven schaduwlijn wel ongeveer klopt.

Het schuine dak is 60gr. en boven is een stuk plat dak van 4.5m bij 4a5m. Hier zet ik liever niks op omdat het bitumen al zo'n 20jaar oud is.
Ik zou dat bitumen dak laten vervangen en dan het dak vol leggen met panelen. Juist door dat tegelijkertijd te doen met je huidige panelen krijg je flink wat schaalvoordeel waardoor de kosten per Wp flink omlaag gaan, je terugverdientijd verlaagt en je op lange termijn een flink hoger rendement maakt.
Je kan makkelijk zes panelen op dat dak kwijt met een schans, waarschijnlijk nog wel meer. Dan zit je aan 12 tot 16 panelen verdeeld over je schuine dak en het platte dak.

• renevd88
Het is nog de vraag of we op korte termijn het platte dak al willen aanpakken, ik meet vanavond eerst eens goed het oppervlak van het platte deel, misschien is het wel wat kleiner.

Hoezo heb je met panelen op west/oost geen last meer van die schoorsteen? Op west kan ik mij nog enigzins voorstellen.

zojuist nog eens gebeld met de aanbieder van besproken offerte maar die hanteren helaas 1 dakpan afstand tussen objecten. Dan zou zelfs een panasonic paneel van 160cm er niet tussen passen.

[ Voor 24% gewijzigd door renevd88 op 27-07-2020 15:58 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Waarom wordt Panasonic hier zo geprezen?

https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen-test/

Zo geweldig scoren ze toch niet dat dat de meerprijs rechtvaardigd?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Glashelder Ze verkopen je graag Qcell en Munchen solar (denk ik)
Ook een beetje kansloos om te testen met een micro omvormer die aftopt.
Sluit ze dan op een stringomvormer aan.

Hier nog een test: https://review.solar/best-solar-panels-2020/

Meerprijs zit niet alleen in de prestatie maar ook in het gebruikte materiaal

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-07-2020 16:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• renevd88
Platte deel is toch kleiner: 4.5m breed en slechts 3m 'diep'. Dat in combinatie met het moeten vervangen van bitumen en de aanwezige schoorsteen heeft het niet de voorkeur.

Een 7e paneel ter hoogte van het onderste dakraam zal pas bij een zonhoek van 25gr geen schaduw meer vangen, dat is 4maanden per jaar wel het geval.

Ik kom dan denk ik toch uit op de 6getekende panelen en misschien een installateur vinden die de 7e tussen de ramen durft te plaatsen.

• migjes
Glashelder schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:20:
Waarom wordt Panasonic hier zo geprezen?

https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen-test/

Zo geweldig scoren ze toch niet dat dat de meerprijs rechtvaardigd?
mm, testen van verkopers, lekker duidelijk. ;)
(check de specs van de omvormers die ze er voor gebruiken.
die toppen panelen een beetje af als ze beter zijn, daar door is de test niet helemaal zuiver, jammer genoeg.
maar wel leuk dat ze de test doen, beter iets als niets.)

maar ze worden niet geprezen vanwege hun opbrengsten.
maar vanwege de verhouding van de Vmpp en Ampp.
(dus zoek die eens op. ;) )

omvormers (de meeste die je kunt krijgen) zijn van het type TL.
en die hebben deze grafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
dan kun je een paneel gebruiken van 32Vmpp, maar als je die 4x serieel wil doen.
dan heb je maar 4x32Vmpp=128V (en werkelijk door de warmte en kou een 112V tot 135V)
gebruik je dan een Panasonic paneel, dan heb je 4x55Vmpp=220V ( 190V tot 240V).
en dat vinden omvormers veel prettiger.
veel mensen hebben nu eenmaal maar kleine daken in Nederland, en dan zijn ze wel interessant.
(maar heb je de ruimte voor een stuk of 12 panelen, dan kun je beter "gewone" 6" cellen paneel gebruiken.
12x32Vmpp=384V en als het warm is buiten rond de 350V, dus perfectie voor de omvormer.
en je bent beter beschermt tegen schaduw met een hogere Vmpp. ;) )

en dan heeft panasonc nog wel een speciale cell opbouw.
ze combineren een mono cell met daar op geplakt een laagje dunne filim.
die 2 systemen gebruiken een iets ander deel van het spectrum.
(je kunt zeggen mono doet het beter in de zon, en dunne film heeft een voordeel omdat het meer van het spectrum gebruikt dat door de wolken heen komt.)
en dat geeft ze een klein voordeeltje.

voeg je die voordeeltjes bij elkaar, dan is het geen gekke oplossing voor als de situatie er zich toe leent.

dus ja hogere prijs en meer opbrengst, maar de opbrengst maakt de prijs niet goed.
alleen als je de plek niet hebt voor "gewone" panelen, dan is het een zegen. ;)
renevd88 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:50:
Platte deel is toch kleiner: 4.5m breed en slechts 3m 'diep'. Dat in combinatie met het moeten vervangen van bitumen en de aanwezige schoorsteen heeft het niet de voorkeur.
het is jouw keuze.
maar ik wil je waarschuwen, begin niet aan PV.
het is verslavend, je wil snel meer Wp en dan leg je toch op dat dak deel wat panelen.
je bent gewaarschuwd >:)

(je komt er pas later achter dat het gewoon erg goed werkt.
maar dan moet je helaas weer investeren in een nieuwe omvormer of een grotere.
dus vandaar dat we liever aanraden, doe het in 1x goed, dan heb je er jaren plezier van. ;)

voor velen is het hier al normaal, om gas de deur uit te doen.
gewoon omdat het kan, en helemaal als je panelen al hebt terugverdiend, dan word het een lachertje. ;) )
Een 7e paneel ter hoogte van het onderste dakraam zal pas bij een zonhoek van 25gr geen schaduw meer vangen, dat is 4maanden per jaar wel het geval.
4maanden per jaar schaduw, en dat in de winter.
lol geen probleem dus.
zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
die 4 winter maanden leveren toch niks op.
Ik kom dan denk ik toch uit op de 6getekende panelen en misschien een installateur vinden die de 7e tussen de ramen durft te plaatsen.
probeer wel voldoende Vmpp op de omvormer te krijgen zoals ik hier boven ook al schrijf, met 6x goedkoop paneel is dat lastig (dit kan net is grens geval, je bent dan alleen gevoeliger voor schaduw).
als het past hang er gewoon 12 op dat dak deel (of iets tussen de 6 en 12).
en gebruik dan een 3,6kW omvormer met 2x mpp.
(nu eerst 1 mpp vullen, dan volgend jaar bitumen vervangen, en hang je op mpp 2 nog een setje bij.
je kunt veel meer Wp op een omvormer hangen als je omvormer aan W aan kan.
ik heb al 6430Wp op een 4kW omvormer (oost-west weliswaar). ;)

[ Voor 35% gewijzigd door migjes op 28-07-2020 11:00 ]

• renevd88
migjes schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:42:
[...]

[...]

4maanden per jaar schaduw, en dat in de winter.
lol geen probleem dus.
zie:
[Afbeelding]
die 4 winter maanden leveren toch niks op.

[...]
Trekt dat ene paneel dan niet de 6 andere omlaag in de winter?

• migjes
renevd88 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:00:
[...]

Trekt dat ene paneel dan niet de 6 andere omlaag in de winter?
nop, de diodes reageren en schakelen dat paneel uit.
(dit is helaas niet perfect, werkt soms wel en soms niet.
nadeel is dat de Vmpp dan ook naar beneden gaat, en als je dan al laag zit heb je wel problemen.
en je hebt ook nog aptitrack/mppscanning/pvsweep etc etc..)

maar dan nog zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
heel de winter opbrengst kan me gestolen worden, dit is zo weinig, dat veel verliezen van weinig nog steeds weinig is.
(wel leuk dat er iets aan winter opbrengst er is hoor, maar het slaat geen deuk in een pakje boter als ik eerlijk moet zijn. ;) )

gewoon 12 gewone panelen leggen en je komt er goed van af.
(mits dat past anders is iets tussen de 6 tot 12 ook goed)

als je echt de mierenneuker wil uit hangen, en de maximum kWh van het dak wil trekken.
hang dan 2x6xpanasonic op.
dan kun je de boven panelen op 1mpp ophangen en de onder panelen op de andere mpp.
en 6x55Vmpp= oke voor omvormer.
dit is een ruwe manier om iets meer winter opbrengst te hebben.
(maar is betwijfelbaar of dit het wel financieel verstandig is, voor hoeveelheid kWh per jaar is dit het wel de weg te gaan.
je moet altijd een afweging maken tussen: financieel of veel kWh.
het is niet zwart/wit, maar eerder vele kleuren grijs. ;) )

edit:
als je de voordelen van Panasonic nog wil begrijpen (ik denk dat jij ze niet nodig hebt, je kunt zonder.)
dan moet je naar de opbrengst van de laatste paar jaar kijken, heb tussen door voor Panasonic vervangen.
verschil is duidelijk genoeg. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 28-07-2020 13:02 ]

• renevd88
stel dat ik links en rechts van het onderste dakraam dan 1 paneel doe (dus totaal 8 ), hebben optimizers op die specifieke panelen dan zin? Dan zit ik wel vast aan de wat duurdere SolarEdge 2200 HD-Wave SE2200H.

• migjes
renevd88 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:28:
stel dat ik links en rechts van het onderste dakraam dan 1 paneel doe (dus totaal 8 ), hebben optimizers op die specifieke panelen dan zin? Dan zit ik wel vast aan de wat duurdere SolarEdge 2200 HD-Wave SE2200H.
voor de prijs van optimizers, en dat kleine beetje verlies, lijkt mij eigenlijk niet kosten effectief.
(dan kun je bijna beter 6 Panasonic hoog hangen als je 8 panelen lager hangt met optimizers.
komt in ieder geval erg dicht bij elkaar.)

maar lees het verhaal optimizers ook een goed.
dan zie je dat je precies de zelfde problemen tegen komt als met een "gewone" string omvormer. ;)
(maar je hebt ook nog optimizers die niet op elk paneel hoeven.
dus niks is zwart/wit, eerder vele tinten grijs.)

maar jij kunt gewoon 12 (als het past) op dat dak hangen, en dan maar iets minder winter opbrengst, die toch ruk is.
maar in de zomer vol scheppen (zoals eigenlijk iedereen doet.).

vergeet die winter opbrengst, totaal onbelangrijk. ;)
(je verliest in de winter ongeveer 50kWh/kWp als je de omvormer gewoon uitzet voor 4 maanden.
de andere 950kWh/kWp schep je dan nog steeds binnen.
en als je de omvormer niet uit zet, dan schep je van de 50kWh/kWp nog een 25kWh/kWp extra binnen.
het is pinda's ;) )

de beste reden om optimizers te nemen, is kunnen loggen per paneel.
leuk voor freaken, maar belangrijk is het niet.

(ik heb zelf trouwens 14x245Wp panasonics en 10x30Wp LG (en 4x190Wp suntech op het schuurtje).
duur vond ik het helemaal niet, maar dat is een erg lang verhaal. ;)
maar goed ik verdien nu 1700+ per jaar terug, dat gaat gewoon hard.
met een warmtepomp gas vervangen voor elektra is dubbel vangen. ;) )

• renevd88
ok duidelijk. Wij zitten helaas vast aan stadsverwarming en hebben geen gas ;) Ik probeer dan ook niet te veel boven ons verbruik van 2300kwh te komen. Met 8 panelen is het volgens offerte 2500kwh.

Fysiek past er ook niet meer op denk ik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJTwxyO6qvHB76wrV8DnIq44L7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nyH2k2MLPgjhlDJSiVBCknBn.jpg?f=fotoalbum_large

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

renevd88 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:29:
Wij zitten helaas vast aan stadsverwarming en hebben geen gas ;)
Dat is niet helemaal waar natuurlijk, ook van stadsverwarming kan je relatief makkelijk afstappen. Stadsverwarming is vrij duur, zeker bij weinig gebruik, waardoor een investering om over te stappen naar een andere vorm van verwarming in veel gevallen relatief snel terugverdiend is.

Nu wil ik je niet overhalen om je dak vol te leggen, warmtepomp aan te schaffen en je stadsverwarming op te zeggen maar denk er in ieder geval wel even over na. Liever bewust besloten dat het geen interessante optie is dan onbewust een flinke besparing laten liggen.
Ik probeer dan ook niet te veel boven ons verbruik van 2300kwh te komen. Met 8 panelen is het volgens offerte 2500kwh.
Houd hier niet te veel aan vast. Zolang we nog mogen salderen is je verbruik afdekken prima maar dat salderen gaat langzaam verdwijnen. Je moet dan wellicht vijf keer zoveel opwekken in de zomer om je verbruik in de winter financieel af te dekken.

Ik zou eens op papier zetten wat de kosten van het dak vervangen + zes extra panelen zijn ten opzichte van over vijf jaar het dak vervangen als het echt nodig is. En ook als ze over een paar jaar je dak moeten vervangen terwijl er panelen op staan kunnen ze dat prima voor je regelen. Kost je misschien wat extra geld maar dat heb je allang terugverdiend met die panelen :)

[ Voor 37% gewijzigd door Tsurany op 28-07-2020 15:53 ]

• migjes
@renevd88
stads verwarming kun je er uit laten gooien.
(en de laatste keer dat ik daar na keek was dat nog kosten effectiever als gas er uit gooien.
allen dit kan veel verschillen per locatie. zoals @Tsurany ook al meld.)

overproductie kun je ook gewoon verkopen, geen probleem.
je krijgt er wel minder geld voor, maar grotere set is niet veel duurder als kleinere set.
dus het verandert niet veel aan de TVT. ;)
het is 2020 geworden, en PV is gewoon goedkoop.
(en misschien voor de toekomst verstandiger om voor een grotere set te gaan.)
ik heb nog panelen gekocht voor 1+€/Wp en als je nu kijkt kun je onder de 0,40€/Wp kopen.
panelen zijn de kosten niet meer, alleen omvormer en laten installeren, dat zijn de zwaarste kosten.

je zou nog aan @AUijtdehaag kunnen vragen of hij een leuke tertis kan verzinnen met dat dak.
(daar is hij beter in als ik.)
maar dan mag je wel iets betere maten geven.
(dus even uit het dakraam hangen en echt na meten hoeveel je hebt.)

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wij zitten [..] vast aan stadsverwarming [...]
Want maffioos contract :?

• renevd88
Zo zou je het haast wel noemen :/ magoed, we weten niet hoe lang we hier nog wonen dus lijkt een warmtepomp mij wat rigoreus

Morgen ontvang ik de laatste offerte, eens zien of die voor minder dan 3100euro 8 panelen kan installeren.

Deze offerte zal met URE 320wp mono full black panelen zijn. Ik neem aan vergelijkbare kwaliteit als de Jinko m-60HB (320wp)?

Hij is ondertussen binnen: 8x URE 320wp full black + growatt min 2500 tl-xe (2mpp) voor 3309 euro incl btw. Ik weet niet precies waarom de 2mpp omvormer, misschien vanwege de 2 'losse velden'.

Wat denken jullie?

[ Voor 31% gewijzigd door renevd88 op 29-07-2020 10:12 ]

• migjes
@renevd88
8x320Wp=2560Wp
3309€ - BTW = +/-2800€ (geen zin om te rekenen vandaag, mag je zelf doen)
hier moet je nog het forfait bedrag bij optellen van 60€.
zie:
https://www.belastingdien...astgesteld-bedrag-forfait

maakt ongeveer 2860€/2560Wp = 1,12€/Wp
dit vind ik een flink bedrag om eerlijk te zijn. (maar reken hem zelf even beter uit.)
ik zet straks een eigen berekening hier neer.

een growatt min 2500 tl-xe (2mpp) met 8x URE 320wp full black.
vreemd, als je dan 2x een mpp gebruikt heb je het volgende:
4x33Vmpp = 132Vmpp.
dit is veel te laag voor een TL omvormer.
(hou er nog rekening mee dat als de panelen warm worden de Vmpp nog zakt. ;)
de omvormer kan wel 100V aan, maart dat is echt rampzalig voor zijn rendement.)
dit zou ik eerder 8x33Vmpp doen, stuk beter voor de omvormer.

• migjes
@renevd88
ik bereken even via winkelman (is maar een voorbeeld)
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/
en probeer op een zo vergelijkbare mogelijk systeem te komen.
(ik pak wel een gewone 1x mpp omvormer.)

8x Jinko JKM320M-60HB Cheetah Half Cel Full Black 320Wp
1.024,00
1x Clickfit EVO complete set rij van 4 panelen portret pannedak met zwarte klemmen
112,20
1x Clickfit EVO complete set rij van 2 panelen portret pannedak met zwarte klemmen
73,20
3x Clickfit EVO complete set rij van 1 paneel portret pannedak met zwarte klemmen
143,10
Growatt 2500-S 1 fase omvormer
388,00
Complete installatie 8 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
1.059,00
60,00
Prijs excl. btw
2.363,22
BTW
496,28
Totaal incl. btw
2.859,50

2.363,22 + 60€ forfait = 2423,22 / 2560Wp = 0,95€/Wp
dit vind ik nog duur, maar snap ik wel.
zou eigenlijk wel onder de 0,85€/Wp uit moeten kunnen komen.
maar dat komt een beetje doordat dit een vrij kleine set is, die zijn altijd wat duurder. ;)
(ook is het bevestiging materiaal wat duur, door de vreemde set-up die je nodig hebt.)

stel nu dat je wel je platte dak zou doen.
(dan begrijp je wat we bedoelen, ik ga even er van uit dat er 6x passen, is gokje.)
dan kom ik uit op.

14x Jinko JKM320M-60HB Cheetah Half Cel Full Black 320Wp
1.792,00
1x Clickfit EVO complete set rij van 4 panelen portret pannedak met zwarte klemmen
112,20
1x Clickfit EVO complete set rij van 2 panelen portret pannedak met zwarte klemmen
73,20
3x Clickfit EVO complete set rij van 1 paneel portret pannedak met zwarte klemmen
143,10
1x Growatt 3000MTL-S Enkelfasige omvormer 2 MMPT
483,00
1x Flatfix Fusion 2 rijen van 3 panelen
379,18
Complete installatie 14 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
1.369,00
60,00
Prijs excl. btw
3.646,02
BTW
765,66
Totaal incl. btw
4.411,68

3.646,02 + 100€ forfait = 3.746,02
3.746,02 / 4480Wp = 0,84€/Wp

snap je het systeem?
toch goedkoper ondank gebruik platdak.
maar snap ook wel dat je het niet wil hoor, wil je het alleen maar duidelijk maken hoe het werkt. ;)

dit doen we hier ook vaak voor grotere setjes, denk aan 2x18x3??Wp dan tikt het helemaal hard aan.
en gaat het soms om iedere cent.
en dat is soms ook nodig, want de stap die hier na komt neemt dat weer mee.

1Wp kan 1kWh per jaar opleveren. (niet met jouw dak, daar zou ik iets lager voor gokken. grof weg denk ik 0,95kWh)
1kWh = 0,22€
0,84€/Wp / 0,22€ = 3,8 jaar om het terug te verdienen (TVT). ;)

[ Voor 43% gewijzigd door migjes op 29-07-2020 16:33 ]

• renevd88
Bedankt voor het uitgebreid meedenken. Via winkelman lijkt het inderdaad iets goedkoper (200euro incl btw) alleen installeren ze niet verder dan een uur rijden van Hengelo. Voorlopig is 3100 incl dus het goedkoopst dat ik heb gevonden.

• migjes
renevd88 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:53:
Bedankt voor het uitgebreid meedenken. Via winkelman lijkt het inderdaad iets goedkoper (200euro incl btw) alleen installeren ze niet verder dan een uur rijden van Hengelo. Voorlopig is 3100 incl dus het goedkoopst dat ik heb gevonden.
klopt alleen de regio, dus voor mij een neutrale partij om sommige discusie's op het forum te voorkomen. ;)
(wel een partij met nette prijzen, ook voor losse onderdelen.
ze maken een nette winst, maar niet te gek. ;)
vergelijk de prijzen van hun wel eens met wat ik bij de groothandel kan kopen (zoals een installateur) en dan is de winst netjes.)

alleen een 3100€, het zegt zo weinig.
inc BTW (die je terug krijgt ex forfait).
en voor hoeveel Wp, maakt veel uit of dat 4000Wp is of 2000Wp.
dit kan iets goedkoop maken of juist duur.

maar het blijft jouw dak, dus ook jouw keuze.
ik kan alleen maar vertellen wat het ongeveer zou moeten kosten (op deze manier.).
zodat je een goede beslissing kunt nemen.
(tja klein dak, dat is nu eenmaal duurder als een groot dak.
voor echt grote daken kom je soms wel onder de 0,65€/Wp uit, maar dan moet je dat wel hebben.)

en kan je een beetje technische helpen.
(zo is panasonic 8x een no go, dan beter je ure/jinko panelen.
pas bij 7x of kleiner is panasonic een optie, dat is de max voor een +/-TL omvormer.)

ik zou trouwens de omvormer met 2x een mpp niet doen.
neem er dan 1 die 1mpp heeft.
goedkoper en beter. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 29-07-2020 17:36 ]

• renevd88
Ik weet niet of ik namen mag noemen maar bij een soortgelijke webshop als die jij net noemde kan ik het volgende samenstellen:

8x Denim 325WP Full Black Half Cell EU
Growatt 3000-S
4x ClickFit EVO 1 Paneel Portrait op Horizontale Rails
2x ClickFit EVO 2 Panelen Portrait op Horizontale rails

incl installatie en btw +/- 2910 euro

Denim schijnt een europese fabrikant te zijn, ik neem aan van vergelijkbare kwaliteit als de chinese merken? Overweeg nu serieus deze optie, morgen eens bellen.

Is het voor btw terug vragen geen probleem dat de installatie op een losse factuur komt?

[ Voor 8% gewijzigd door renevd88 op 29-07-2020 21:56 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
@renevd88

Ik weet het niet zeker van Denim maar alle merken die claimen Europees te zijn maar toch niet absurd duur doen de productie grotendeels of geheel in Azie. Verder is er ook weinig keuze dus het is prima.

Met 8 x 325 Wp zou ik deze 2.5 kW omvormer nemen.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw2500-xs-wifi.html
Als je toch Growatt wilt vergeet dan de LAN stick niet.

Denk nog even na over panelen op het platte dak. Kost je niet veel extra qua omvormer en installatiekosten.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• renevd88
busscherski schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:10:
@renevd88

Met 8 x 325 Wp zou ik deze 2.5 kW omvormer nemen.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw2500-xs-wifi.html
Als je toch Growatt wilt vergeet dan de LAN stick niet.
Ik heb niet perse voorkeur voor growatt, is die goodwe beter? Iets goedkoper zie ik.

• busscherski
  • Nu online
renevd88 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:26:
[...]

Ik heb niet perse voorkeur voor growatt, is die goodwe beter? Iets goedkoper zie ik.
Ik denk dat ze even goed zijn. Je merkt geen verschil.
De Panasonics zijn denk ik wel merkbaar beter dan veel andere merken maar dat merk je ook weer in de prijs. Verkeerde topic

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 29-07-2020 22:39 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• renevd88
Nog even een vraagje over de installatie. De aanbieder denkt dat er vanwege installatie van een aardlekschakelaar 210euro meerwerk-kosten zijn.

Een omvormer wordt toch altijd op zijn eigen 100-300mA aardlekautomaat/schakelaar gezet vanwege de mogelijke lekstromen en het daardoor kunnen afsluiten van alle 4 de groepen?

Momenteel heb ik 2 30mA aardlekschakelaars (1x4groepen 1x5groepen). Die 5groepen mogen officieel niet (erfenis vorige bewoner) maar daar zit een ongebruikte droger-aansluiting bij. Die bedrading zou dan mooi op een nieuw aardlekautomaat kunnen zodat er uiteindelijk 2 30mA aardelekschakelaars (ieder 4 groepen) en 1 300mA aardlekautomaat voor de omvormer zitten

Klopt mijn installatie gedachte een beetje? Het lijkt mij dat zogenaamd meerwerk dan niet aan de orde is omdat omvormer bij voorkeur sowieso zijn eigen aardlekautomaat heeft.

• renevd88
Deze vrijdag komt installateur voor een schouw. Klopt mijn gedachte dat een omvormer altijd op z'n eigen aardelek met minima 100mA gezet wordt?

• renevd88
Zojuist een installateur geweest voor de schouw. Het viel mij wel wat tegen dat ze behoorlijke marges langs ramen (30cm) aanhouden.

Het paneel linksboven is (1.15m ruimte) niet mogelijk volgens installateur. Ze gaan kijken of onderstaand nu eventueel mogelijk is..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uIFbDQDrlxZCowG7aGq_qhGrWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Py47Vz6WIpk80yrBhLtFCRh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had stiekem nog half in m'n hoofd dat er symmetrisch misschien wel 10 op kunnen. Een dakpan is 30cm breed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIw7CcQV2CHHYZC1pxylId_bfFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mVtnzj9Lz6wMw9g5OpkAbtV.jpg?f=fotoalbum_large

Wat denken jullie, is het gewoon een erg voorzichtige installateur?

• busscherski
  • Nu online
30 cm is vrij veel ja, als je alle maten heel nauwkeurig opmeet kun je wellicht een installateur vinden die het met 10 cm marge wil.
Jouw legplan lijkt me ook visueel een stuk netter.

Qua aardlek:
https://fritts.nl/zonnepa...zonder-aardlekschakelaar/

en even in de installatiehandleiding van de omvormer kijken

• renevd88
Tjah vooral ook omdat ik om mij heen regelmatig daken zie waar panelen strak om ramen heen liggen.

Ander dingetje was dat de installateur een PV verdeler op zolder wil installeren terwijl er een stopcontact met eigen groep (droger) aanwezig is die niet gebruikt wordt. (Met aardlekautomaat in groepenkast) Het leek mij dat de omvormer daar direct op kan zonder verdeler maar dat was volgens installateur niet zo.

[ Voor 4% gewijzigd door renevd88 op 14-08-2020 22:01 ]

• busscherski
  • Nu online
Waarom kan de omvormer niet direct op die ongebruikte droger aansluiting?

Overigens zou ik, als ik jou was, alsnog voor die PV verdeler gaan. Mocht je ooit alsnog een verbruikend apparaat dat een eigen groep nodig heeft willen inpluggen dan kan dat.
Ik heb bijvoorbeeld een warmtepompboiler op zolder. Maar had ook nog 3 lege loze leidingen (PV YMVK 3 x 4 mm2 , LAN, warmtepompboiler YMVK 3 x 2.5 mm2) dus ik heb het wel op eigen kabels/groepen zitten.

Het is wel belangrijk dat er echt niets anders op die kabel van de droger zit aangesloten.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kun je de werkelijke maten eens in je tekening zetten?
Zoals:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNkUGiHt4mzyz_2QJuren_kGbrI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vxU4vlOJUqLJ9ns1fgtFXQDy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJI_tj--LCy2gXTrgO-dhKLtTRw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5MCoWN7K4PMPfxAAP0pUep1W.jpg?f=fotoalbum_tile

Kwestie van pannen tellen.

• renevd88
Excuus voor het krakkemikkige plaatje maar dit teken ik momenteel op smartphone

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdM_sKrYnNgXcpcg06iDVDGMISw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9avmb8wUZMblAKcLcBY5HLh.jpg?f=fotoalbum_large

• busscherski
  • Nu online
De maatjes 210 en 120 cm moeten misschien nog wat nauwkeuriger nagemeten worden?

Commentaar op basis van het legplan wat je zelf hebt getekent.
Als ze kloppen wordt 2 panelen in 210 cm te krap met horizontale rails. Portrait met verticale rails heb ik nog nooit gezien, in theorie kan het denk ik wel. Maar weet ik niet zeker.

Wat vind je van dit legplan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNYFDliKRjQueZSSTLpAr6F92Nw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3VHXCWYOfCdBFncx6H4UxYI3.jpg?f=fotoalbum_large

8 van deze 360 Wp AEG whitelabel panelen passen sowieso
https://www.winkelman-zon...0wp/52133/?display=detail
(grappig dat ik nu een keer AEG voorstel, haha)

Als die 120 cm niet minder is dan passen er 8 Longi 350 Wp panelen.
https://www.winkelman-zon...display=detail&merk=Longi

Of als die 210 cm niet minder is dan passen er 8 panelen van 2 meter lang. Bijvoorbeeld 385 Wp per stuk.
https://www.solar-bouwmar...-half-cell-111918181.html

• renevd88
Alvast erg veel dank voor het meedenken. Ik heb 1 aanbieder horen zeggen dat ze met een 60graden dak alleen portrait leggen. Ik weet dus niet of horizontaal op mijn dak kan.

Ik zal nog eens informeren welk type panelen de aanbieder nog meer heeft, volgens mij zijn ze daar niet heel erg flexibel in

• busscherski
  • Nu online
Als je een andere maat wilt als 1.68x1 meter kom je denk ik al heel snel bij een webshop die ook installeert uit, 1 van die ik heb gelinkt bijvoorbeeld.

De installatie is inderdaad gemakkelijker met de rails in horizontale richting. Maar dan wordt 210 cm wel heel krap als je er 2 panelen + 2 eindklemmen + 1 middenklem in kwijt moet.

Als je je buren overtuigt om ook PV te nemen kunnen jullie het misschien samen installeren. Als je de rail deelt scheelt het jullie allebei een eindklem :-p

• AUijtdehaag
  • Niet online
Deze passen prima op 2m10, als je hun bevestigingsysteem toepast.
https://www.sun-solar.nl/...135-incl-btw-op-voorraad/

25+990+8+990+25 = 2038

25 is wel het minimum voor een klem, maar je hebt nog 60 over dus...

Volknallen maar...
Helaas wordt het niet symetrisch omdat je maar 4m80 ? hebt ipv 5m10.
Dus passen er maar 4 in de breedte.
Maar met dakramen was het al niet meer symetrisch op het zicht.
10 panelen is prima mogelijk.
Mijn noorddak heb ik ook zo passend gekregen met de dakramen.

En je plattedak bovenop?
Paar betonvoeten met panas op de 2e mppt?
4 panas is al voldoende vmpp.

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-08-2020 07:33 ]

• renevd88
De eerder weergegeven afmetingen waren geschat door pannen te tellen. Ik heb nu vanaf binnen exact gemeten, met de kleine opmerking dat dan buiten iets extra plek is door muurdiktes aan beide kanten.

De 210 lijkt een beetje optimistisch, kan zijn dat ik net een halve pan mis zit met erfgrens, vind lastig bepalen waar die precies ligt. Geen idee of schutting er bijv. midden op staat.

Van buiten gemeten lijkt de totale breedte eerder richting 4.80-4.85 te gaan.

Als de landscape mogelijk is zal onderstaand het worden vrees ik als installateur linksboven niet aandurft...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwMjYCuaaa3XlRLRZ-WqAUvEg1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ObHYud2di1ISOm6gIqKqa11I.jpg?f=fotoalbum_large

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Anders even een ladder tegen de dakgoot aanzetten en de dakpannen op de grens omhoog schuiven,zodat je kan zien waar de spouw zit. Dan weet je wat jouw dak is en kun je nauwkeuriger meten.

Eventueel kun je ook nog 60 en 72 cells panelen combineren als dat beter uitkomt. Zolang het amperage van je panelen maar gelijk is.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kunnen de dakramen er niet gewoon uit?
Dat maakt het wel een stuk makkelijker en mooier. >:)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wij zitten helaas vast aan stadsverwarming
Tsurany schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:50:
[...]

Dat is niet helemaal waar natuurlijk, ook van stadsverwarming kan je relatief makkelijk afstappen.
offtopic:
Relatief makkelijk? Hier in Enschede is er iemand 14 jaar(!) bezig geweest om er van af te komen -> https://www.tubantia.nl/e...-rond-warmtenet~a0e639ad/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:55:
Kunnen de dakramen er niet gewoon uit?
Dat maakt het wel een stuk makkelijker en mooier. >:)
Bovenste dakraam er uit en lichtkoepel in het platte dak. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• renevd88
Haha zulke rigoureuze dingen gaan we niet doen voor een paar extra panelen

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

renevd88 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:27:
Haha zulke rigoureuze dingen gaan we niet doen voor een paar extra panelen
Oh. Ik wel :)
Dakraam van zuid naar noord zodat ik 600Wp extra kon plaatsen. >:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• renevd88
Nou de beslissing is genomen en vandaag alles op het dak geïnstalleerd. Prijs nu voor 2560wp voor 2565 euro ex BTW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-p2yzgfBU_sMH5mtqOCLkQ5fa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATFiHSTRIBc0Zf8MqE2bJZrU.jpg?f=fotoalbum_large

Viel mij zojuist wel op dat er niet het afgesproken merk panelen op is gelegd.

Volgens offerte: Jinko 320wp mono full black
Op dak ligt: Trina Solar 320DD06M.05(II)

Lijkt mij niet dat er echt genoeg verschil tussen zit om over te klagen?

• busscherski
  • Nu online
Ziet er goed uit.
Jammer van die laatste 5 euro maar een prima prijs voor een systeem van die grootte.
Qua prijsklasse is er denk ik geen verschil tussen die 2 merken.
Ik weet niet of er verschil is qua zwartheid?

• renevd88
Zou niet weten of die ander 'zwarter' is. Kwa looks vind ik deze panelen ook prima.

Vlak na installatie rond 12.30 tikte hij 1623watt aan. Is dat wat jullie zouden verwachten op een 60gr zuidelijk dak?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat zou wel kunnen inderdaad
https://pvoutput.org/intr...683&sid=67128&dt=20201106

Het was niet geheel helder in de lucht.

• renevd88
Ik wist dat in de wintermaanden deels schaduw op het dak zou vallen en vond vandaag (hele dag beetje zelfde omstandigheden) wel een goede dag om eens te zien of dit veel effect heeft op de opbrengst.

hieronder de schaduw die langstrekt van links naar rechts (foto 6nov dus nu nog iets meer schaduw)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncpTcWYvI7JnAOUSyzZrqOdjExU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDoOJJylbzi8TfdVrAn1wXsd.jpg?f=fotoalbum_large

Heb met de hand onderstaande grafiek aangevuld en de oppervlaktes met elkaar vergeleken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5bjLgtG9JkbsRMYYq5kYWRPvW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Skbrab57KpmiiF8uNatklrGf.jpg?f=fotoalbum_large

Natuurlijk allemaal niet heel wetenschappelijk maar het lijkt erop dat ik 12% minder opbrengst heb vergeleken met een situatie zonder schaduw. Lijkt mij niet voldoende om bijv. panelen in de winter te bypassen of iets?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Welke omvormer heb je er aan hangen?

Edit:
Als de omvormer geen schaduwmanagement heeft, kun je op die 2 panelen nog een optimizer hangen.
https://webshop.cedel.nl/Optimizers
https://www.mg-solar-shop...optimizer/tigo-optimizer/

Growatt is inderdaad slecht met schaduw.
Maar als de 4 in het midden al schaduw krijgen, is het ook wel snel slechter, vrees ik.

[ Voor 96% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-11-2020 16:48 ]

• renevd88
Er hangt een growatt 2500s

Ik was vandaag niet thuis om te zien hoe hoog de schaduw nu komt maar die zal richting de rij met 4 panelen kruipen gok ik zo.

• busscherski
  • Nu online
Heb je er een DC voltage grafiekje bij?

Maar het ziet er goed uit, het lijkt dat de panelen zichzelf prima afsperren (diodes in de panelen). Ik denk dat de Growatt het prima doet, ik verwacht nauwelijks of geen verschil met een duurdere omvormer.
En ik verwacht niet dat je een Tigo ooit terugverdiend

• renevd88
Goeie vraag, geen idee of dat in de app te vinden is. Zal morgen eens zoeken als systeem is opgestart.

• busscherski
  • Nu online
renevd88 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:03:
Goeie vraag, geen idee of dat in de app te vinden is. Zal morgen eens zoeken als systeem is opgestart.
Ik heb ook de Growatt app (Shinephone, Growatt heeft de beste app die ik ken en ik gebruik ook 3 andere apps).
In de app kan ik van elke dag in het verleden 'Pv1 Spanning' opvragen. Dus je hoeft niet te wachten tot de zon schijnt bij jou.

• renevd88
Ah beetje doorklikken maar dan heb je ook wat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDFWS0bMwGE-jmF47Qo78jjGTwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VemZM6iyxb5lZbQ9vB6PFCAW.jpg?f=fotoalbum_large

• busscherski
  • Nu online
Prima spanningsgrafiek, zover ik kan zien ook prima schaduwmanagement.
(als het voltage niet omlaag zou gaan bij schaduw dan was het slecht geweest)

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:18
Kun je uitleggen waarom het prima is?
6 van de 8 panelen liggen nog volop in de zon en zelfs ~85% van het totale oppervlak, maar het vermogen zakt terug tot bijna een kwart van wat mogelijk is.

• busscherski
  • Nu online
@WackoH
Ik begreep uit de tekst dat op het hoogtepunt van de schaduw het veel erger is dan je op de foto ziet. Ging er vanuit dat die rij van 4 panelen ook een klein beetje schaduw heeft gehad.
Ik was vandaag niet thuis om te zien hoe hoog de schaduw nu komt maar die zal richting de rij met 4 panelen kruipen gok ik zo.
En zodra zo`n half-cut paneel een cm schaduw heeft over de hele korte kant gaat het halve paneel uit.

Indien die rij van 4 panelen geen schaduw heeft gehad is de werking van het schaduwmanagement niet optimaal en had een SMA uit dat deel meer energie gehaald.

• renevd88
Ik check morgen of vrijdag eens hoe ver de schaduw nu echt komt.

• WackoH
Waar ik nu zit met thuiswerken kijk ik uit op 8 'half cut' panelen op garage die aan micro-omvormers hangen (2xQS1). Leuke daarvan is dat ik precies kan zien hoe een paneel zich bij welke hoeveelheid schaduw gedraagd.
Het klopt inderdaad dat zo'n paneel grotendeels naar halve kracht gaat (55~60%) als zelf maar een deel van de korte helft bedekt is.

• renevd88
Foto van zojuist:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JN-rRp6rjI1aDsdGJETXYATCfTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/su6ubQ8Fg85iDyoC9sbaLgVf.jpg?f=fotoalbum_large

Niet veel zon dus lastig te zien, maar de zon zal later op de middag steeds wat lager komen waardoor misschien net de rij met 4 panelen geraakt wordt. Dus zou de sterke dip wel kunnen verklaren?

Met deze 'zwakke' zon lijken de panelen minder snel uitgeschakeld te worden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iu8eksPGd8hvvFd99WAmLKOeltI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IlcFraCQL6LyzniSadrVzHX1.jpg?f=fotoalbum_large

• WackoH
Dit is het normale verloop van de stroom (rood) en het vermogen (groen) als functie van de spanning die een paneel genereert (plaatjes van Fritts.nl als ik me goed herinner).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRX6x7y2UEHWnFk0zXlLC1msz7E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a7vmO4ZF3TOnfqJWf7CqPSDI.jpg?f=user_large
De Maximum Power Point Tracker (MMPT) vind de combinatie van spanning en stroom waarbij het vermogen maximaal is. Als je meerdere panelen in serie hebt, geldt hetzelfde voor de hele string (een paneel is op zichzelf al een string van typisch 60 cellen die ieder 0.5 V maken)

Zonnecellen die in de schaduw liggen, maken minder stroom maar hebben nog wel dezelfde celspanning. Maar omdat ze in een hele keten zitten, beperken ze de stroom door de hele keten.

Alle panelen hebben tegenwoordig (meestal) 3 bypass diodes die het toestaan dat 1/3 van een paneel wordt 'gebypassed'. Als dat gebeurd, levert 1/3 van een paneel geen stroom en geen spanning meer. Dus het paneel maakt geen 30 maar 20 V. En als 2 diodes geleiden nog maar 10V.

Om de diodes in geleiding te dwingen, moet de spanning van de string flink dalen. Maar veel omvormers blijven te dicht bij het oorspronkelijk Lokale MPP punt zoeken zoals het onderstaande plaatje duidelijk maakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_0pAd2LSFOPxi68Ju-iO_Rx0PY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ths3WmFzqB1NYXNBxQQcF5Tv.png?f=user_large
Alleen omvormers met (ingeschakeld want het kost een beetje opbrengst) schaduwmanagement scannen af en toe (bv. SMA iedere 6 min, Goodwe ieder uur) een veel breder bereik en zijn dan in staat om dat Global MPP te vinden.

In jouw geval is de opbrengst waarschijnlijk hoger als de onderste twee panelen tijdelijk uit geschakeld zouden worden. Dan moet de stringspanning ~65V lager worden (V_MPP van een paneel is meestal zo'n 32~33 V).
Je eerste spanningsgrafiek liet inderdaad zien dat de stringspanning ongeveer die 60~70V lager werd (maar het vermogen was maar een kwart?).
Het plaatje van vandaag weer niet. Misschien of heb bij Growatt meer toeval of die naar het GMMPT beweegt.

Voor zover ik weet heeft Growatt geen schaduwmanagement en werkt die bij Goodwe maar zozo. Alleen SMA lijkt het goed voor elkaar te hebben met hun 'schadefix'.
Pagina: 1