mm, testen van verkopers, lekker duidelijk.
(check de specs van de omvormers die ze er voor gebruiken.
die toppen panelen een beetje af als ze beter zijn, daar door is de test niet helemaal zuiver, jammer genoeg.
maar wel leuk dat ze de test doen, beter iets als niets.)
maar ze worden niet geprezen vanwege hun opbrengsten.
maar vanwege de verhouding van de Vmpp en Ampp.
(dus zoek die eens op.

)
omvormers (de meeste die je kunt krijgen) zijn van het type TL.
en die hebben deze grafiek.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large)
dan kun je een paneel gebruiken van 32Vmpp, maar als je die 4x serieel wil doen.
dan heb je maar 4x32Vmpp=128V (en werkelijk door de warmte en kou een 112V tot 135V)
gebruik je dan een Panasonic paneel, dan heb je 4x55Vmpp=220V ( 190V tot 240V).
en dat vinden omvormers veel prettiger.
veel mensen hebben nu eenmaal maar kleine daken in Nederland, en dan zijn ze wel interessant.
(maar heb je de ruimte voor een stuk of 12 panelen, dan kun je beter "gewone" 6" cellen paneel gebruiken.
12x32Vmpp=384V en als het warm is buiten rond de 350V, dus perfectie voor de omvormer.
en je bent beter beschermt tegen schaduw met een hogere Vmpp.

)
en dan heeft panasonc nog wel een speciale cell opbouw.
ze combineren een mono cell met daar op geplakt een laagje dunne filim.
die 2 systemen gebruiken een iets ander deel van het spectrum.
(je kunt zeggen mono doet het beter in de zon, en dunne film heeft een voordeel omdat het meer van het spectrum gebruikt dat door de wolken heen komt.)
en dat geeft ze een klein voordeeltje.
voeg je die voordeeltjes bij elkaar, dan is het geen gekke oplossing voor als de situatie er zich toe leent.
dus ja hogere prijs en meer opbrengst, maar de opbrengst maakt de prijs niet goed.
alleen als je de plek niet hebt voor "gewone" panelen, dan is het een zegen.

het is jouw keuze.
maar ik wil je waarschuwen, begin niet aan PV.
het is verslavend, je wil snel meer Wp en dan leg je toch op dat dak deel wat panelen.
je bent gewaarschuwd
(je komt er pas later achter dat het gewoon erg goed werkt.
maar dan moet je helaas weer investeren in een nieuwe omvormer of een grotere.
dus vandaar dat we liever aanraden, doe het in 1x goed, dan heb je er jaren plezier van.
voor velen is het hier al normaal, om gas de deur uit te doen.
gewoon omdat het kan, en helemaal als je panelen al hebt terugverdiend, dan word het een lachertje.

)
Een 7e paneel ter hoogte van het onderste dakraam zal pas bij een zonhoek van 25gr geen schaduw meer vangen, dat is 4maanden per jaar wel het geval.
4maanden per jaar schaduw, en dat in de winter.
lol geen probleem dus.
zie:
:strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large)
die 4 winter maanden leveren toch niks op.
Ik kom dan denk ik toch uit op de 6getekende panelen en misschien een installateur vinden die de 7e tussen de ramen durft te plaatsen.
probeer wel voldoende Vmpp op de omvormer te krijgen zoals ik hier boven ook al schrijf, met 6x goedkoop paneel is dat lastig (dit kan net is grens geval, je bent dan alleen gevoeliger voor schaduw).
als het past hang er gewoon 12 op dat dak deel (of iets tussen de 6 en 12).
en gebruik dan een 3,6kW omvormer met 2x mpp.
(nu eerst 1 mpp vullen, dan volgend jaar bitumen vervangen, en hang je op mpp 2 nog een setje bij.
je kunt veel meer Wp op een omvormer hangen als je omvormer aan W aan kan.
ik heb al 6430Wp op een 4kW omvormer (oost-west weliswaar).
[
Voor 35% gewijzigd door
migjes op 28-07-2020 11:00
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)