Ik ben aan het rondkijken naar het verlagen van de energie kosten en het toekomst bestendig maken maar er zijn zo gigantisch veel mogelijkheden en mijn kennis is redelijk beperkt. Mijn situatie is zo dat de 2e verdieping korter is dan de onder gelegen 2 lagen. Het gaat dan om het volgende blauwe vak. Onder = Zuid en teven de voorkant van het huis. Het gaat om een plat dak. Van binnenuit gemeten is dat ong 5.75M breed (breedte van de woning) en ~4.9M lang. Volgens veel sites kan ik daar maar 6 a 8 panelen op kwijt. Wat zou hiervoor de beste setup zijn? Mijn energie pieken zijn tussen 16:30 en 22:00 en verder overdag nog wat verspreid gebruik.
:fill(white):strip_exif()/f/image/WnNfXmzJtAkzUnSAUWraVqwS.png?f=user_large)
We verbruiken jaarlijks on 3600kWh, de woning is uit 2007 en prima geïsoleerd en bevat een gasgestookte CV ketel van 13 jaar oud met vloerverwarming op de begane grond. Nu en ik aan het puzzelen wat de beste oplossing gaat zijn rekening houdende met de CV ketel die binnen een paar jaar wel aan vervanging toe is.
Is het ergens niet verstandig om met zon klein dak panelen van 400+wp te gebruiken zodat ik zoveel mogelijk kan opwekken? Uiteindelijk gaat het mij vooral om de kosten op lange termijn en niet persee het "off the grid" principe.
:fill(white):strip_exif()/f/image/WnNfXmzJtAkzUnSAUWraVqwS.png?f=user_large)
We verbruiken jaarlijks on 3600kWh, de woning is uit 2007 en prima geïsoleerd en bevat een gasgestookte CV ketel van 13 jaar oud met vloerverwarming op de begane grond. Nu en ik aan het puzzelen wat de beste oplossing gaat zijn rekening houdende met de CV ketel die binnen een paar jaar wel aan vervanging toe is.
Is het ergens niet verstandig om met zon klein dak panelen van 400+wp te gebruiken zodat ik zoveel mogelijk kan opwekken? Uiteindelijk gaat het mij vooral om de kosten op lange termijn en niet persee het "off the grid" principe.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i4TsogHcQX8v6RUUyqbZerWl.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/q7jio0dI40e16xwYA4nEHx7c.png?f=fotoalbum_large)