Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:52
Ik ben aan het rondkijken naar het verlagen van de energie kosten en het toekomst bestendig maken maar er zijn zo gigantisch veel mogelijkheden en mijn kennis is redelijk beperkt. Mijn situatie is zo dat de 2e verdieping korter is dan de onder gelegen 2 lagen. Het gaat dan om het volgende blauwe vak. Onder = Zuid en teven de voorkant van het huis. Het gaat om een plat dak. Van binnenuit gemeten is dat ong 5.75M breed (breedte van de woning) en ~4.9M lang. Volgens veel sites kan ik daar maar 6 a 8 panelen op kwijt. Wat zou hiervoor de beste setup zijn? Mijn energie pieken zijn tussen 16:30 en 22:00 en verder overdag nog wat verspreid gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9lYCqssr1lgnJNolquC29t3Erw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WnNfXmzJtAkzUnSAUWraVqwS.png?f=user_large

We verbruiken jaarlijks on 3600kWh, de woning is uit 2007 en prima geïsoleerd en bevat een gasgestookte CV ketel van 13 jaar oud met vloerverwarming op de begane grond. Nu en ik aan het puzzelen wat de beste oplossing gaat zijn rekening houdende met de CV ketel die binnen een paar jaar wel aan vervanging toe is.

Is het ergens niet verstandig om met zon klein dak panelen van 400+wp te gebruiken zodat ik zoveel mogelijk kan opwekken? Uiteindelijk gaat het mij vooral om de kosten op lange termijn en niet persee het "off the grid" principe.

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:52
Je kunt panelen pakken met minder wp.
Leg de voor en achterkant van het huis vol en wek zo meer dan 50% extra energie op en het kost minder voor het totaal pakket.
en dan met bijvoorbeeld 270wp panelen.
Laat maar eens een berekening maken voor de slechtste kant en sta verteld hoe snel die eruit is.

Mijn huis heeft helemaal geen goede kant voor panelen en toch heb ik de voor en achterzijde vol liggen.
In 6 jaar heb ik ze eruit :-)

• PainkillA
Misschien was het nog niet duidelijk vermeld maar het bij mij om een plat dak. Dus ze zijn wel elke kant op te richten. Hoewel diogenaal wel ten koste gaat van het aantal panelen wat past volgens mij

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Panelen met veel Wp zijn ook vaak groter tegenwoordig.
Wil je het zelf installeren of uitbesteden?
270 Wp panelen kun je volgens mij niet meer nieuw kopen.
Heb je misschien een foto vanaf de grond genomen zodat we begrijpen hoe het dak in elkaar zit en hoe het met schaduw zit? En hoe de andere daken eruit zien.

Drie grote van der valk schansen naast elkaar van vier hoog richting ZO en een helling van 10 graden maken de meeste plaats voor panelen. Dan passen er 12. Misschien zelfs 12 middelgrote panelen zoals Qcells of Longi +/- 350 Wp.

Nadeel is dan wel dat de buren, als ze PV willen eigenlijk ook een soortgelijke constructie moeten maken anders krijgen ze last van schaduw van die van jou.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Of je legt er gewoon 12 plat op het dak :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@PainkillA
tja plat dak.
dan leg je panelen met een vrij platte hoek (goedkoper en effectief.).
met een vrij platte hoek, dan maakt de richting die ze uit kijken eigenlijk niet veel meer uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqnXVZgqtunYbx-jvJknfe8GXkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i4TsogHcQX8v6RUUyqbZerWl.jpg?f=user_large
zit nog wel een beetje verschil in, maar veel is het niet.
(werkelijkheid is nog positiever als de grafiek.)

ik heb panelen op noord (met veel schaduw) en die scoren maar een beetje minder als die op oost-west.
(kan vanavond de cijfers wel even opzoeken.)

probleem is eerder, heb je nog pijpjes of andere kleine objecten op dat platte dak.
is dat niet zo dan krijg je met gemak er een 4000Wp op.
(2x5x400Wp in een oost-west(of noord-zuid) opstelling met +/- 3,6kW(16A) omvormer.
en haal je de 3600kWh per jaar wel, met gemak. ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 27-07-2020 12:40 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• PainkillA
migjes schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:32:
@PainkillA
tja plat dak.
dan leg je panelen met een vrij platte hoek (goedkoper en effectief.).
met een vrij platte hoek, dan maakt de richting die ze uit kijken eigenlijk niet veel meer uit.
[Afbeelding]
zit nog wel een beetje verschil in, maar veel is het niet.
(werkelijkheid is nog positiever als de grafiek.)

ik heb panelen op noord (met veel schaduw) en die scoren maar een beetje minder als die op oost-west.
(kan vanavond de cijfers wel even opzoeken.)

probleem is eerder, heb je nog pijpjes of andere kleine objecten op dat platte dak.
is dat niet zo dan krijg je met gemak er een 4000Wp op.
(2x5x400Wp in een oost-west(of noord-zuid) opstelling met +/- 3,6kW(16A) omvormer.
en haal je de 3600kWh per jaar wel, met gemak. ;) )
En met platte hoek bedoel je dus gewoon de panelen plat op het dak 0 graden? Is dat niet swinters problematisch als de zon laag staat? En als er bijv vuil op komt? Want dat valt er dan niet echt vanaf? Of vang je met 0 graden juist over de hele dag consistent veel zon?

• migjes
PainkillA schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:17:
[...]

En met platte hoek bedoel je dus gewoon de panelen plat op het dak 0 graden? Is dat niet swinters problematisch als de zon laag staat? En als er bijv vuil op komt? Want dat valt er dan niet echt vanaf? Of vang je met 0 graden juist over de hele dag consistent veel zon?
met platte hoek bedoel ik geen 0 graden.
maar iets tussen de 0 en de 20 graden. ;)
(plat dak doe je meestal met 10 of met 7 graden. hoe platter hoe goedkoper het bevestiging spul het grof weg is.)

0 graden is geen enkel probleem.
de 2 maanden bij elkaar opgeteld van december + januari.
die leveren net zoveel kWh als ik in 1 week zomer aan opbrengst heb.
heel de winter 0kWh opbrengst hebben is geen enkel verlies op jaar basis gezien. >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
vrij duidelijk te zien hoeveel ik per maand aan opbrengst heb. ;)
(eigenlijk zou het zelfs beter zijn als ik de omvormer in de winter uit zou zetten.
hij slijt er meer van als hij aan opbrengst heeft.
maar dit is wel vloeken in de kerk, moet er niet aan denken dat ik dat doe.
die paar kWh's in de winter zijn ook leuk ;) )

maar je heb liever wel iets van een hoek, dit is van wegen het schoon spoelen in een regenbui van de panelen.
daar voor is een hoek gebruiken tof.
maar het hoeft niet als je (minder dan) 1x per jaar de panelen schoon maakt is dat ook goed.
(de hoek is een bijna totaal onbelangrijk dingetje als je naar PV kijkt. ;)
en met platte hoek is de richting die ze op kijken ook een bijna totaal onbelangrijk dingetje. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
@PainkillA
wat je eigenlijk ook moet weten:

als het bewolkt is, dan is het nog steeds niet zo donker als in de nacht.
en dan werken panelen ook gewoon.
zij het wel dat ze dan ongeveer 1/5 tot 1/6 van hun Wp leveren.
(4000Wp is dan +/- 700W, en nog steeds een +/-8kWh op een zomer dag zonder zon.)

dit komt dat er nog genoeg zon door de wolken komt.
plattere(+/-10 graden) panelen doen het dan beter als steilere (45 graden) panelen met bewolking.
(bewolking weerkaats het zonlicht en maakt de richting ook niet meer uit die ze op kijken. ;) )

eigenlijk zijn het geen zonnepanelen, maar eerder daglicht panelen.

edit:
halverwege de dag en nog geen zon gezien vandaag.
toch heb ik al 4,7kWh opgewekt.
oke valt tegen, op dit soort dagen kan ik ook 20kWh al opgewekt hebben.
het glas is niet half leeg, maar half vol. :P

[ Voor 24% gewijzigd door migjes op 27-07-2020 13:48 ]

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:07
migjes schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:28:
[...]
0 graden is geen enkel probleem.
Dat is niet helemaal zo. Bij mijn panelen (QCells) wordt in de installatie handleiding aangegeven dat de hoek minimaal 3o moet zijn.
Daarnaast wordt een hoek van >20o aanbevolen om de panelen zichzelf goed te laten reinigingen.
TNO heeft dit in 2003 (!) onderzocht (2003-DEG-R011 Invloed vervuiling op de energieopbrengst van PV-elementen). Hun conclusie was:
Een duidelijk verband tussen hellingshoek en vervuiling, kan niet worden gelegd voor de glazen samples. Hier lijkt het eerder, dat de meest vervuilinggevoelige hellingshoek ligt bij een hellingshoek van 20 graden. Bij de kunststof folies lijkt er wel sprake van een verband met de hellingshoek. Hier tonen de horizontale (hellingshoek 2 graden) monsters 2-2,5% meer afname in transmissie. Ook hier lijkt echter, dat een hellingshoek van 20 graden een piek in de vervuiling toont.
Ik had mijn panelen (plat dak landscape) eerst onder 20o maar heb dit naar 15o verlaagd. Dit om eerder de volle zon op de panelen te hebben.
zij het wel dat ze dan ongeveer 1/5 tot 1/6 van hun Wp leveren.
Mijn systeem levert, zelfs met deze lage hoek, maar 1/7 tot 1/8 van de geïnstalleerde Wp als het bewolkt is.
Het hoogste vermogen wordt geleverd als de zon doorbreekt: Koude panelen en naast direct zonlicht, diffuus licht van de wolken.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:07
Hier een foto van het nadeel van een te kleine hoek: Vuil hoopt zich op in het stukje waar het water achter de rand blijft staan en dekt na opdrogen een deel van de cellen af --> flink verlies
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHSBdbHXdfP1OdeRHi2C6niBoFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q7jio0dI40e16xwYA4nEHx7c.png?f=fotoalbum_large
(Gevonden op marktplaats)
Pagina: 1