Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor middelbare school (~700 euro)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-11 20:28
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop gaat gebruikt worden tijdens de middelbare school en moet dus soepel Office etc. kunnen draaien. Het meeste studiemateriaal is webbased.

Wat is je budget?
Ik wil ongeveer 700 euro uitgeven. Mocht er bijvoorbeeld een veel betere optie zijn voor 800 euro, dan hoor ik dat ook graag.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het gaat een middelbareschoollaptop worden dus er wordt flink mee gesleept. Daarom ook graag een standaardformaatje, rond de 15.6". Een beetje bouwkwaliteit is hierdoor ook redelijk belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Het merk vind ik niet belangrijk, maar het lijkt me wel handig een van de grote merken te nemen

Wat ik zelf gevonden heb:

De Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 81YQ005QMH lijkt me zelf echt de beste keuze: https://www.coolblue.nl/p...5-15are05-81yq005qmh.html
Als ik op YouTube reviews bekijk over deze serie laptops, dan blijkt dit echt een topper te zijn in deze prijsklasse. Ik heb alleen twijfel bij het geheugen, dat slechts 8GB is. Is dit tegenwoordig nog voldoende? Het geheugen is niet upgradable. De versie met 16GB en 512GB kost 100 euro meer, is dit het overwegen waard? https://www.coolblue.nl/p...5-15are05-81yq005pmh.html

Binnenkort komt er ook de pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 14ARE05 (81YM007EMH). Dit is een 14" laptop met wel 16GB. Wordt 14" ervaren als een handig formaat?

Alvast bedankt voor de hulp. :)

Alle reacties

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-11 16:52
15,6" lijkt me veeel te groot voor een middelbare scholier. Zie ook even dit topic: Welke laptop met touchscreen voor brugklas (en verder)

Meeste scholen bieden 12-13" laptops aan. In het topic wordt ook ingegaan op refurbished alternatieven.

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-11 15:24
Ik zou dan eerder voor de mediamarkt variant gaan voor 699,- nu tijdelijk niet online maar wel nog in winkels. Maar komt wel weer gewoon binnen

https://www.mediamarkt.nl...hannel=mmnlnl&outlet=1360

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-11 16:52
Mediamarkt heeft ongeveer dezelfde kwaliteit klantenservice als een bordeel. Ik zou daar dus erg ver wegblijven. Daarnaast gaat dit allemaal om plastic fantastic consumenten laptops. Zeker als de laptop veel meegesleept gaat worden is bouwkwaliteit cruciaal.

Ik zou daarom gaan voor een zakelijke laptop. Misschien dat nieuw nog binnen het budget past maar anders is refurbished een prima alternatief. Besteed €300-400 aan een nette refurbished laptop en houd de rest van het budget achter de hand voor als het ding gesloopt/gejat wordt.

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

Cinemaskoop schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:32:
Ik zou dan eerder voor de mediamarkt variant gaan voor 699,- nu tijdelijk niet online maar wel nog in winkels. Maar komt wel weer gewoon binnen

https://www.mediamarkt.nl...hannel=mmnlnl&outlet=1360
Hoe zit het sowieso met het scherm?

De variant die Mediamarkt aanbiedt voor €699 is toch met het scherm met mindere kleurweergave (géén 100% sRGB)? Was die van Coolblue niet mét 100% sRGB scherm? Die wordt bij Coolblue immers ook neergezet als geschikt om mee foto´s te bewerken. Voor zoiets lijkt een goede kleurweergave me toch wel vereist. Nu geeft de topic starter niet aan dat hij foto´s wil bewerken, maar ging me even om het wel/niet beter scherm. Want dan zou zo'n €50 kunnen lonen, zeker als het je hoofdscherm is.

[ Voor 44% gewijzigd door Gim op 30-07-2020 11:38 ]

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-11 15:24
Gim schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:30:
[...]

Hoe zit het sowieso met het scherm?

De variant die Mediamarkt aanbiedt voor €699 is toch met het scherm met mindere kleurweergave (géén 100% sRGB)? Was die van Coolblue niet mét 100% sRGB scherm? Die wordt bij Coolblue immers ook neergezet als geschikt om mee foto´s te bewerken. Voor zoiets lijkt een goede kleurweergave me toch wel vereist. Nu geeft de topic starter niet aan dat hij foto´s wil bewerken, maar ging me even om het wel/niet beter scherm. Want dan zou zo'n €50 kunnen lonen, zeker als het je hoofdscherm is.
Het is overal hetzelfde scherm en het is gewoon een prima scherm. Voor de gemiddelde hobby fotobewerker is het scherm nog steeds ruim voldoende. Het is niet dat de kleurweergave slecht is. Het scherm kan alleen niet alle kleuren van het sRGB kleurenspectrum weergeven. Maar voor 75% van de mensen boeit dat niet.

100% sRGB schermen worden vaak alleen bij de duurdere lijnen gebruikt. Als je een versie met 100% sRGB wil moet je op lenovo.com zelf samenstellen en de duurste scherm optie kiezen. Dat is de enige plaats waar je de ideapad 5 met een 100% SRGB scherm kan kopen.

In dit segment vind je nagenoeg nooit 100% sRGB schermen als standaard.
Pagina: 1