Aankoopadvies (eerste) auto (5000-6000eu)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Zoals de titel al luidt: ik wil graag mijn eerste auto gaan aanschaffen na 10 jaar mijn rijbewijs te hebben. Het gemak van een auto (op zowel woon/werk alsmede recreatiegebied) plus mijn financiële situatie maken de wens nu dusdanig concreet dat ik deze echt wil gaan doorzetten.

First things first, mijn budget: 5000 tot 6000 euro. Dit mag eventueel iets opgerekt worden als er echt leuke deals zijn maar liever niet natuurlijk.

Wensen:
  • Sportief! Ik ben jong (28) en alleenstaand dus hoef geen burgertruttenbak. Degelijkheid is leuk maar het oog wil ook wat.
  • Airco, obviously
  • Geen koektrommel, heel leuk die A-segmenters maar ik wil wel graag iets meer auto. Paar tientjes MRB in de maand neem ik voor lief.
  • Zuinig indien mogelijk. Is dat überhaupt mogelijk, sportief en zuinig? Mijn rechtervoet werkt hier graag aan mee in ieder geval!
Mijn vader zei altijd dat je geen auto's met meer dan 200k op de teller moet kopen. In hoeverre is dit een fabeltje? Want ik snap zelf ook dat ik met mijn budget geen hele nieuwe auto's ga kunnen kopen. Daarnaast zal de ene auto probleemlozer door die eerste 200k heen gaan dan de andere.

Wat heb ik zelf al gezien:
  • Mini Cooper (Clubman): dit is mijn liefde, oprecht. Alles aan deze auto vind ik mooi. Behalve de rijtesten en dan vooral de stukjes waarin de monteur het woord krijgt. Wel.heel.veel.aandachtspunten. In hoeverre is het nog verstandig om hier voor te gaan? (Zal altijd een voorraad olie meenemen uit voorzorg :+)
  • Fiat Bravo / Grande Punto: Deze modellen zie ik vaak aangeraden worden. Schijnbaar redelijk betrouwbaar, sportief en goeie prijs voor wat je krijgt. Deze staat ook zeker in de top 5.
  • Citroen C4 (Coupé): Een Franse gok. Ben erg gecharmeerd van het model maar ken de auto verder niet. Iemand ervaring mee?
  • Suzuki Swift: Ook deze wordt vaak aangeraden in mijn segment. Ook wel een ''poor mans Mini'' genoemd maar schijnbaar wel betrouwbaarder. Vind het model alleen minder mooi dus dan wordt het de afweging betrouwbaar(der) vs looks
Ik loop een beetje tegen cognitieve dissonantie aan.. Men zegt dat je met je eerste auto wel een flater kunt slaan want het is je eerste auto en het is ook belangrijk dat je lol hebt. Maar een 2e bed in een garage moeten zetten is natuurlijk ook niet mijn definitie van lol. Komt er op neer dat ik het allerliefste een Mini zou kopen. Maar de verschillende testen plus mijn budget doen mijn vermoeden dat dit niet de verstandigste keus is.

Heeft iemand nog tips of input betreffende mijn situatie?

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Voor dat bedrag kun je een prima Mini op de kop tikken. Een BMW 1 serie of Audi A3 ook overwogen? Die zijn voor dat bedrag met een 100-200k kilometer ook goed te krijgen.

Wel zijn het allemaal auto's die precies door jouw doelgroep om dezelfde reden gekocht en gereden wordt: Sportiviteit. Dus iemand meenemen bij de proefrit die er echt verstand van heeft of een aankoopkeuring zijn wel aanraders. Een BMW 1 serie is bijvoorbeeld erg betrouwbaar, maar als het blok in de soep is gedraaid heb je bij die leeftijd en dagwaarde een total loss aan je broek.

Zelf zou ik met dat budget en als hobby voor een BMW gaan, met achterwielaandrijving leren rijden is extra leuk. Heb zelf een 1 serie van de eerste generatie twee jaar gereden (60k km/jaar) en dat was vermakelijk en comfortabel, dat was dan wel de 118d in plaats van benzine.

[ Voor 21% gewijzigd door pagani op 26-07-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Interessant Pagani, thanks. 1 serie overweeg ik ook zeker. Ook een mooi sportief model vind ik dat.

Heb niet echt iemand in mijn kring die veel verstand heeft van deze modellen. Maar wil sowieso wel een aankoopkeuring laten doen.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Je geeft overigens niet aan of het een vierzitter moet zijn. Voor dat geld heb je ook een leuke MX5, TT of BMW Z3 (als ouder dan tien jaar geen probleem is zeker)

[ Voor 18% gewijzigd door pagani op 26-07-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:02
Leuke Polo van rond 2010, de 6R of mk5.

[ Voor 23% gewijzigd door pennywiser op 26-07-2020 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
pennywiser schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:01:
Leuke Polo van rond 2010, de 6R of mk5.
De enige Polotypes uit 2010 met max 140k kilometer voor dat bedrag zijn 1.2TSi's met 60 pk, nou niet echt sportief te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06 12:53
Een Alfa Romeo Giulietta? Met een 1.4T heb je 170pk en wel in die prijsklasse te krijgen.
Wees er ook van bewust dat de vraagprijs niet de prijs is waarvoor de auto weg mag, 10% minder kan vaak.

//EDIT:
Als ik op gaspedaal zoek tussen 5k en 6k vind ik er twee, als ik zoek tot 7k zijn het er 18.

[ Voor 21% gewijzigd door BernardV op 26-07-2020 17:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:09
Wat bedoel je met sportief? Qua stuureigenschappen en ook nog eens betaalbaar zou je ook eens naar een Ford (Fiesta of Focus) kunnen kijken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• coob
Ik zou iig wegblijven bij franse auto's van die leeftijd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:07

EiT

Fiesta, titanium uitvoering, dan zit alles er op en eraan. Wel de 100pk uitvoering die zijn rap ;)

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Fiesta heb ik niet aan gedacht, die zijn ook leuk!

https://www.gaspedaal.nl/...5259/iOS?s=24-24-1-1-1-19 kom deze tegen in m'n eigen stad. Zie dat daar ook wel leuke opties op te krijgen zijn! Zijn Fiestas betrouwbaarder dan Mini's?

Mazda 3 vind ik lelijk trouwens. @coob

Alfa's zijn ook mooi inderdaad. Die Giulietta is interessant. @BernardV

Sportief betekent voor mij sportief uiterlijk maar ook de rijstijl inderdaad. Beetje een combinatie. @JukeboxBill

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coob
Smaken verschillen natuurlijk maar ik weet wel dat die Mazda heerlijk rijdt. Heb m ook gehad namelijk. En nooit kapot.
Niet heel zuinig overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:25
Met dit budget een sportieve auto kopen is wel een risico. Vaak zit je dan in een categorie te vissen van auto's met veel kilometers op de teller en dat zal bij een reparatie vrij duur uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
EiT schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:27:
Fiesta, titanium uitvoering, dan zit alles er op en eraan. Wel de 100pk uitvoering die zijn rap ;)
Ik onderschrijf deze quote. Fiesta’s are the way to go. Snel, relatief zuinig en goed betaalbaar. En dan de 100 PK versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
NotSoSteady schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:37:
Met dit budget een sportieve auto kopen is wel een risico. Vaak zit je dan in een categorie te vissen van auto's met veel kilometers op de teller en dat zal bij een reparatie vrij duur uitvallen.
Zolang je buiten de categorie gti blijft valt dat wel mee denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
EiT schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:27:
Of een ST-Line, die oogt wat sportiever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
Om de basiskosten al een beetje te kunnen inschatten is het verstandig om te kijken wanneer een distributieriem vervangen is bijvoorbeeld. Vele merken hanteren 120k km of 5 jaar, als de auto 220k heeft gereden is de kans groot dat je snel aan de beurt bent.
Alle ex lease auto’s zullen waarschijnlijk rond het advies een vervanging hebben gekregen.

Zo zijn er wel wat meer dingen waar je op kunt letten, zo heeft elk model van elk merk wel iets. Bijvoorbeeld de focus van ford model begin 2000 ging roesten bij het reservewiel om maar een voorbeeld te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
BernardV schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:46:
Om de basiskosten al een beetje te kunnen inschatten is het verstandig om te kijken wanneer een distributieriem vervangen is bijvoorbeeld. Vele merken hanteren 120k km of 5 jaar, als de auto 220k heeft gereden is de kans groot dat je snel aan de beurt bent.
Alle ex lease auto’s zullen waarschijnlijk rond het advies een vervanging hebben gekregen.

Zo zijn er wel wat meer dingen waar je op kunt letten, zo heeft elk model van elk merk wel iets. Bijvoorbeeld de focus van ford model begin 2000 ging roesten bij het reservewiel om maar een voorbeeld te noemen.
En juist die laatste alinea maakt het zo lastig. Het liefste wil ik dus een Mini maar die heeft nogal wat punten om op te letten. Dan ga je voor een Fiesta maar die zal ook niet perfect zijn. Als je zo gaat redeneren kan je niets meer kopen want iedere auto heeft wel wat.

Maar een auto die bijvoorbeeld net een nieuwe riem heeft is wel een pluspunt.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
coob schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:19:
Sterke onderbouwing voor een bijzonder advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
In de prijsklasse van 5-6 k ben je ook heel erg afhankelijk van hoe de auto is onderhouden. Als je er zelf geen kijk op hebt en je kan ook niemand meenemen, die dat wel heeft, dan kan een aankoopkeuring wel nuttig zijn om de kans op een ' lemon' te verkleinen.

Je hebt het over betrouwbaarheid. In de zin van pech onderweg of garage/onderhoudskosten? Over beiden zijn wel wat vergelijkingslijstjes te vinden. Minder kans op pech onderweg wil niet altijd inhouden dat ook de onderhoudskosten dan lager zijn.

Mijn advies is om een shortlist te maken van een paar auto's, die jouw voorkeur hebben en daarvan dan de benodigde informatie bij te zoeken. En dan de voor- en nadelen tegen elkaar af te strepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-06 08:46
https://www.autowereld.nl...rid-33731767/details.html

Ik zeg zeker niet dat je DEZE bij DIE garage moet kopen, maar als je je budget iets kunt oprekken en wat geduld hebt om een goede te zoeken, heb je een hele fijne goede en (klein beetje) sportieve wagen die zuinig is.

[ Voor 10% gewijzigd door KnoxNL op 26-07-2020 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Napo schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:40:
[...]

Sterke onderbouwing voor een bijzonder advies.
Algemeen bekend hoor.

De Peugeot 5008 was 2 jaar geleden de auto die het vaakst stil stond.
En de top 10 met de minste pech zijn bijna allemaal Japanners.

https://www.blikopnieuws....bben-het-meeste-pech.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
coob schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:20:
[...]

Algemeen bekend hoor.

De Peugeot 5008 was 2 jaar geleden de auto die het vaakst stil stond.
En de top 10 met de minste pech zijn bijna allemaal Japanners.

https://www.blikopnieuws....bben-het-meeste-pech.html
Het past prima bij het fabeltje dat Duitse autos zo oerdegelijk zijn. Ieder merk heeft zo zijn goede en slechte modellen en een aantal fabrikanten doen het gemiddeld genomen beter dan andere. Een heel land en daarbij dus 3 merken afschrijven is veel te kort door de bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-06 20:16
Fiesta of Grande Punto zou mijn keuze zijn als het niet te groot en zwaar, en wel betrouwbaar moet zijn. Mini heb ik ook naar gekeken, maar best veel aandachtspunten en ze zijn naar verhouding erg duur of je komt al bij vage import of hoge km standen.

Even een zoekopdracht gedaan, bv zoiets:
https://www.viabovag.nl/a...3d-sport-titanium-60u1r71
Goed uitgerust, fatsoenlijke motor en met garantie bij een merkdealer. En kwa sturen zit je met een Fiesta wel goed. Looks is persoonlijk natuurlijk :)

[ Voor 12% gewijzigd door Speedy op 26-07-2020 19:31 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-06 14:58
Napo schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:22:
[...]

Het past prima bij het fabeltje dat Duitse autos zo oerdegelijk zijn. Ieder merk heeft zo zijn goede en slechte modellen en een aantal fabrikanten doen het gemiddeld genomen beter dan andere. Een heel land en daarbij dus 3 merken afschrijven is veel te kort door de bocht.
Feit blijft: Met jappen heb je minder problemen dan fransen, dat is niet een gevoel maar een statistisch gegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:56
unfor schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:32:
[...]

Feit blijft: Met jappen heb je minder problemen dan fransen, dat is niet een gevoel maar een statistisch gegeven.
Dat kan wel zijn, maar dat maakt niet elke Franse auto een slechte auto. En ook niet elke Japanse auto een goede. Daar gaat het om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
coob schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:19:
Want alle Franse auto’s van die leeftijd zijn slecht. :O

Het is altijd een kwestie van tijd voordat deze populaire, achterhaalde en feitelijk onjuiste oneliner ‘alle Franse auto’s zij slecht’ voorbij komt. Kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
We kunnen lullen wat we willen maar alle cijfers laten zien dat de Fransozen onderaan de lijst staan kwa betrouwbaarheid.

[ Voor 18% gewijzigd door coob op 26-07-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Niks achterhaalds aan.
Er wordt ook niet gezegd dat alle Franse auto's slecht zijn maar dat ze over het algemeen niet best uit de bus komen.

[ Voor 46% gewijzigd door coob op 26-07-2020 20:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Het was niet mijn bedoeling om een discussie te beginnen over welke landen/merken betrouwbare auto's produceren. Dit verschilt natuurlijk per merk/model.
Speedy schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:26:
Fiesta of Grande Punto zou mijn keuze zijn als het niet te groot en zwaar, en wel betrouwbaar moet zijn. Mini heb ik ook naar gekeken, maar best veel aandachtspunten en ze zijn naar verhouding erg duur of je komt al bij vage import of hoge km standen.

Even een zoekopdracht gedaan, bv zoiets:
https://www.viabovag.nl/a...3d-sport-titanium-60u1r71
Goed uitgerust, fatsoenlijke motor en met garantie bij een merkdealer. En kwa sturen zit je met een Fiesta wel goed. Looks is persoonlijk natuurlijk :)
Die is netjes! Neem hem mee in de overweging ook.

@JukeboxBill Goeie tips. Ik ga zeker even een Excel sheet maken met de grootste kanshebbers en op die manier modellen tegen elkaar wegstrepen. Vooralsnog zijn dat de Mini Cooper, Ford Fiesta, Alfa Mito, Fiat Bravo, Fiat Grande Punto, Citroen C4 Coupé, BMW 1 en de Suzuki Swift.

[ Voor 6% gewijzigd door London op 26-07-2020 20:12 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pagman
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-07-2024
Ik heb zelf een Fiesta titanium uit 2010 gehad en het zijn erg fijne auto's je kan er lekker mee gooien en smijten in de bergen. Waar je wel op moet letten is dat de Distributieketting rond de 160K of 8 jaar oud vervangen moet worden. Daarnaast was de versnellingsbak nogal hakerig in koud weer en soms zet je de auto in zijn achteruit maar dan lijkt het nog alsof de auto in zijn vrij staat. Voor de rest ben ik in de 90K dat ik hem in mijn bezit heb gehad geen problemen tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-06 00:55

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik ben recent aan het kijken voor een auto voor mijn vriendin. Ik denk dat de eisen ongeveer hetzelfde zijn. Mijn ervaring is alleen al iets anders. Zelf meerdere auto's gehad en nu gelukkig een lease bak :+

Ik denk wat belangrijk is in je situatie, is die 5-6k alles wat je nu hebt en hoe is je flow voor komende periode? Want een auto kopen is niet zo spannend namelijk, het is die kostenpost die erna gaat komen...
En natuurlijk is het heel makkelijk om te zeggen: "Paar tientjes MRB in de maand" - maar wat dacht je van de verzekering en benzine? De reparaties?

Maar goed, om je wat inzicht te geven in mijn eigen oriëntatie:
Volkswagen up
Peugeot 107
Hyundai i10

Want? Over het algemeen goed verzorgde auto's. Ik heb liever zoiets dan een 2ehands BMW1 die echt, maar dan ook echt door een pauper is afgetrapt (ja, hele sterke mening hier ;) ).

Vervolgens betaal je ook geen zak aan overige kosten en zijn reparaties gemiddeld ook prima. Zelfs bij een vak garage. Alleen met 5-6k kom je daar nog niet helemaal. Eerder 7k. En IMO heb je dan een hele solide auto waar je prima mee vooruit kan.

Wat ik overigens zelf had gedaan bij mijn eerste auto was dat ik een hippe golf 3 cabrio had gekocht voor.. 500 euro? Toen daar nog wat aan geklust (en laten klussen) voor ~800 euro. Denk hierbij aan nieuwe remleidingen, wielen, remmen, etc. Gewoon om te zorgen dat hij solide was. En deze heb ik in 3-4 jaar tijd afgetrapt :) Voor 1300 euro een auto voor zoveel jaar is op zich geen geld (plus bij verkoop leverde het ook nog wat op).

Zo'n optie geeft je natuurlijk wat ruimte om ervaring en geld op te doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:00
Ik mis de info over hoeveel km de topicstarter jaarlijks denkt te gaan rijden, op welk wegtype en wie en wat er allemaal mee moeten kunnen in de toekomstige voiture.
Moet het comfortabel, veilig, snel, betrouwbaar of allemaal?

[ Voor 15% gewijzigd door Leader98 op 26-07-2020 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Ik zou gaan voor een Renault.
Vanaf 2010 ongeveer prima autos en veel waar voor je geld.
Bmw/mini slechte motoren
Fiat/alfa probleem motoren
Suziki swift slechte bak.

Zo slecht zijn die Renaultjes dan toch weer niet

Goede stoelen en rijcomfort wat bij de Aziaten ver te zoeken is.
Zuinig zijn ze allemaal wel op de bmw en mini na die je noemt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:12

Destruction

(ex-)Automonteur

Mapro schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:01:
Bmw/mini slechte motoren

Maar een VAG auto zou je wel aanraden? Zo slecht is een Fiat of Alfa echt niet meer, op die plaats zou je VAG moeten invullen ;)

BMW slechte motoren? Er zijn inderdaad mindere series, maar over het algemeen is er weinig mis met een BMW blok. Dan de Swift, je hebt het over de 1.5 Sport waarbij de bak nog wel eens kapot gaat. Een Renault zou ik zeker niet aanraden, de elektra van die dingen is een ramp en de rotzooi zit ook nog eens ehm... bijzonder in elkaar 8)7

Voor de TS, Een Bravo of een Swift is een prima keuze. De 1.4 16v moet je echter laten staan, ga voor een 1.4 of 1.6 T-Jet. Toevallig heeft @deepbass909 een Bravo, wellicht kan/wil hij wat vertellen over z'n ervaringen tot nu toe :) De Swift Sport is een leuk wagentje, maar wel opletten dat de bak is aangepakt. Dat is (zoals hierboven gezegd wordt) een probleem dat vaker voorkomt bij die auto's. Toevallig heeft @Joopieboy zo'n Swift gehad, al was dat volgens mij een iets nieuwer type dat mogelijk iets boven je budget zit.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Destruction schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:34:
[...]

Maar een VAG auto zou je wel aanraden? Zo slecht is een Fiat of Alfa echt niet meer, op die plaats zou je VAG moeten invullen ;)

BMW slechte motoren? Er zijn inderdaad mindere series, maar over het algemeen is er weinig mis met een BMW blok. Dan de Swift, je hebt het over de 1.5 Sport waarbij de bak nog wel eens kapot gaat. Een Renault zou ik zeker niet aanraden, de elektra van die dingen is een ramp en de rotzooi zit ook nog eens ehm... bijzonder in elkaar 8)7

Voor de TS, Een Bravo of een Swift is een prima keuze. De 1.4 16v moet je echter laten staan, ga voor een 1.4 of 1.6 T-Jet. Toevallig heeft @deepbass909 een Bravo, wellicht kan/wil hij wat vertellen over z'n ervaringen tot nu toe :) De Swift Sport is een leuk wagentje, maar wel opletten dat de bak is aangepakt. Dat is (zoals hierboven gezegd wordt) een probleem dat vaker voorkomt bij die auto's. Toevallig heeft @Joopieboy zo'n Swift gehad, al was dat volgens mij een iets nieuwer type dat mogelijk iets boven je budget zit.
Nee vag raad ik niet aan en zeg ik ook nergens.
Renault is sterk verbeterd en nagenoeg probleemloos, elke merk heeft af en toe wel wat maar Renault is kwa prijs kwaliteit echt wel goed na bouwjaar 2010
Bmw/mini met de psa motor of de n43 of n46 zijn inderdaad slechte motoren. Olie verbruik kettingen etc.
Bij de swift zijn de bakken slecht inderdaad
De fiat/alfa motoren zijn gevoelig voor de koppakking en de multi air/Twin air voor de module en ingelopen nokkenassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-06 13:14
De BMW 1-serie heeft de N43 of N46 motor, staat inderdaad bekend om de distributieketting. De ketting rekt op, en daarmee loop je de kans dat hij een tandje verspringt, en het tweede is dat de olie regelmatig gewisseld moet worden omdat rotzooi in de motorolie en de frictie daarvan ervoor zorgt dat de kettinggeleiders harder verslijten en kapot gaan waardoor ze in de oliepan vallen en de oliepomp blokkeren... niet heel fraai dus. Nieuwe ketting en geleiders kost tussen de €750-€1000 afhankelijk van de garage, en zorg dat je elke 15.000 olie ververst. Als de kettinggeleider breekt en je hebt stukken plastic in je oliepan dan ben je rustig €1250-€1500 kwijt omdat je subframe er onderuit moet om je oliepan schoon te maken. Dus zoek er bij voorkeur eentje waarbij de ketting al gedaan is of let goed of je hem hoort bij de proefrit, en reserveer een bedrag om hem te vervangen.

Zoek bij voorkeur ook een LCI (facelift) ná 2007. Net een tikkie moderner.

Oh ja, lagers in het differentieel is ook een zwak punt. Die gaan uiteindelijk allemaal. Kost €900-€1000 om te vervangen, hoef je niet te wisselen voor een slooponderdeel want dan sta je over een jaar weer bij de garage. Of je moet zelf handig zijn en de diff lagers kunnen wisselen in je schuur, dan ben je voor €150-€200 klaar. Maar is geen hobbyklusje voor een regenachtige zaterdagmiddag

Als dit allemaal gefixt is zijn het echt fijne auto’s, achterwielaangedreven, goed in balans, sportief om te rijden, je rijdt er echt al makkelijk te hard mee, zelfs met de 143pk van de 118i al. Neem geen 116i, die zijn toch net een tikje te traag.

Als je er eentje voor €5000 kan vinden met de ketting gedaan, hou dan €1000 apart voor onverwachte klusjes of gebreken en reserveer elke maand €75-€100 tbv onderhoud, dan zit je wel goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Broabander op 26-07-2020 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
Naafkap schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:00:
[...]

Dat kan wel zijn, maar dat maakt niet elke Franse auto een slechte auto. En ook niet elke Japanse auto een goede. Daar gaat het om.
Precies dat, zoals alle Italiaanse auto’s al roesten in de showroom :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-06 15:32
Gewoon een maar opties:

https://www.marktplaats.n...c0ca719df&previousPage=lr

Zoals hierboven ook vermeld is Renault niet zo slecht meer, ik heb zelf een 2010 model (1.4 TCE) inmiddels 8 jaar in mijn bezit en ik rij zonder problemen op LPG en buiten normale slijtage zaken heeft de wagen mij nog nooit in de steek gelaten (inmiddels 120.000 km op lpg gereden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
Voor jou even ter informatie, de ervaring leert dat je er verstandig aan doet om 500-2000 euro te reserveren voor achterstallige onderhoudskosten.
Vaak deed de vorige eigenaar hem niet voor niks weg... En bij alle auto's welke ik heb gehad heb je zo rond de 140.000 - 160.000 km met flinke onderhoudskosten te maken, vaak waren dit ex lease wagens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
De RX8 heeft overigens een enorm hoge onderhoudslast, is bijzonder onbetrouwbaar en heeft een nogal gortig verbruik. Pak dan eerder een 350z (al zijn die dan weer veelal boven budget)

[ Voor 22% gewijzigd door pagani op 26-07-2020 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
Hetzelfde geld voor de MG welke ik in het lijstje heb staan, desondanks blijven het leuke auto's :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Laatst online: 21:51
@London Je linkte een auto uit Apeldoorn, zeggende dat dit in je stad is.

Een tip: Apeldoorn en omgeving staat bekend om vage en dubieuze autohandelaren. Zo rondom de Sleutelbloemstraat, maar ook de Molenstraat en Kayersdijk zit van alles dubieus. Als je geen verstand van zaken hebt en geen kennis mee kan nemen, zou ik als ik jou was kopen in de eigen stad dit keer laten varen. Tenzij je iets tegenkomt bij een merkdealer.

Strategie van die bedrijven is je zo snel mogelijk een aanbetaling laten doen, zodat je vast zit, moeilijk doen als je wil proefrijden en niet serieus bent etc.. Geen (of nauwelijks) garanties geven en elke 2 á 3 jaar onder een andere naam opnieuw beginnen om de negatieve recensies weg te hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door caspervc op 26-07-2020 22:59 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• genesisfm
Wellicht ook nog een leuke optie:

https://www.autotrack.nl/a/mitsubishi-lancer-50020763

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:13
samengevat,

1. budget 5-6k
2. moet er sportief uitzien (en presteren)
3. betrouwbaar
4. zuinig

als aan wens 2, 3 en 4 wordt voldaan dan is deze veel te duur voor je budget. Dit willen ze allemaal.

wil je binnen je budget blijven moet je concessies doen op 2,3 en/of 4

nog iets over de mini’s, heb er een aantal meegekregen als leenauto. fantastisch voor het oog, rijden en sturen geweldig. maar dat schakelen op de eerste versnelling, tik he steeds in zijn achteruit en kan er niet aan wennen. Ben echt blij als ik dit ding meekrijg zonder ongelukken thuis te komen

Kleine ergernis erbij, die richtingaanwijzer is ook lastig te bedienen

Het ligt vast aan mij, maar ik hoop die mini’s niet mee te krijgen als leenwagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:38
@London ik zou voor je droomauto gaan :)
Een mini is geen vlekkeloze japanner maar tegelijk moet je je ook beseffen dat het een populaire auto is en er veel ervaringen zijn. Dus ook slechte
Laat je niet gek maken door internet. Ik rij al Jaren bmw en als ik van alle verhalen op internet zou uitgaan zou ik a) failliet moeten zijn en b) auto 3x totall loss zijn ;)

Moet het perse een clubman zijn? De normale is wat goedkoper dacht ik
Gewoon even uitzoeken op welke bouwjaren/kwaaltjes je op moet letten en het liefst bij bovag kopen. Wat ik zover heb geleden is dat de mk1 (2002-2006) en mk3 (2014-nu) prima autos zijn maar je bij de mk2 (2007-2013) moet opletten (oa olieverbruik).
De clubman is er pas vanaf mk2. Die zou ik persoonlijk skippen

Geloof mij: koop je droomauto want anders zit je straks in je punto toch iedere keer naar die mini om te kijken ;)

Edit: zoiets? Gerrit jonkers staat goed bekend
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

[ Voor 95% gewijzigd door laurens0619 op 27-07-2020 00:26 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-06 17:10
unfor schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:32:
[...]

Over het algemeen zijn Japanners idd het degelijkst maar bijvoorbeeld Peugeot tot 2005 is gewoon degelijk spul qua motoren zeker, niks gedownsized nog. Ja er gaat wel eens wat stuk aan andere dingen maar kost vaak geen bal.

Wat wél geldt voor Fransozen, geldt ook voor Mini’s, blijf weg van de 1.6 THP motoren, die zijn écht belabberd.

Voor een euro of 6000 moet ook wel een redelijke Golf GTI te vinden zijn.

Die met de 2.0 TSI blokken zijn best degelijk.

Als je die wat klassieker wilt, de 1.8T in de MK4 is ook sterk, goed zonder problemen te chippen naar 250pk ofzo.

Voor dat budget kan je veel kanten op, Focus ST is ook leuk.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:05
Serieus? Een GTI rijdt 1:10 en met de VAG 2.0 Tfsi motoren zijn zoveel issues daar moet je niet aan beginnen op een budget. Tenzij hij gereviseerd is op kosten van Pon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
Mapro schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:01:
Bmw/mini slechte motoren

Ach ik lees hier ook weer “van horen zeggen”, alles wat je over motoren zegt is in mijn ervaring niet waar. Je kunt niet zeggen dat alle bmw/mini, fiat/Alfa slecht zijn. Zeker zijn er modellen die niet geweldige motoren hebben, of beter gezegd er zijn genoeg merken die motoren hebben geleverd die niet geweldig zijn.

Om nu een merk af te rekenen op een motor gaat hier niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
BernardV schreef op maandag 27 juli 2020 @ 00:02:
[...]

Ach ik lees hier ook weer “van horen zeggen”, alles wat je over motoren zegt is in mijn ervaring niet waar. Je kunt niet zeggen dat alle bmw/mini, fiat/Alfa slecht zijn. Zeker zijn er modellen die niet geweldige motoren hebben, of beter gezegd er zijn genoeg merken die motoren hebben geleverd die niet geweldig zijn.

Om nu een merk af te rekenen op een motor gaat hier niet op.
Ik kan zeggen dat dat praktijk ervaring is. Je rekent een merk af op problemen met elektronica (uit het verleden) en dan mag er niets gezegd worden over problemen die juist de merken die je noemt hebben vanaf 2010 zo ongeveer?? Ja Oke bmw mini eerder.
Waar lees je van horen zeggen? Heb er iedere dag mee te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-06 13:58

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@London Doe je zelf een lol en rij eens een rondje in de Lancer. Ik vond het rijgedrag zo fijn en ze zijn echt behoorlijk betrouwbaar.

Bouwjaar is zo jong omdat ze nieuw, in Limited Edition I/II versie, rond de 18k koste. Dat was toen de tijd best goedkoop voor zulke wagens.

[ Voor 17% gewijzigd door Falcon op 27-07-2020 07:10 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
aljooge schreef op zondag 26 juli 2020 @ 23:28:
nog iets over de mini’s, heb er een aantal meegekregen als leenauto. fantastisch voor het oog, rijden en sturen geweldig. maar dat schakelen op de eerste versnelling, tik he steeds in zijn achteruit en kan er niet aan wennen. Ben echt blij als ik dit ding meekrijg zonder ongelukken thuis te komen
Maar de versnellingsbak bij een Mini is toch net als een BMW er bijna in slaan en dan kun je hem pas in de achteruit zetten? De enige manier waarop ik dit perongeluk verkeerd zie gaan als je je hand laat leunen op de pookof de boel veel te ruw bedient, maar dan is sowieso je schakeltechniek verkeerd aangeleerd (als je dit doet bij auto's met een flink vermogen sloop je de bak, bij normale auto's veroorzaak je flinke slijtage)

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 27-07-2020 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Destruction schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:34:
[...]

Eerste model swift kan, maar het is een 5 bak, mist wat dingen zoals xenon, cruise, climate van de facelift. Verder een prima auto, alhoewel de koppeling, wiellagers en dat soort dingen niet heel sterk zijn. Motoren lopen prima alleen de bougies moet je iedere 60.000km vervangen voor een setje dure NGK Iridiums van het juiste type. Anders lopen ze stationair niet mooi en kunnen ze bokken. 1e type kan alleen maar op 98 en sowieso maar E5 rijden (itt wat diverse sites beweren), model erna kan op 95 en zeker na een goede tune merk je veel verschil qua soepelheid en de ecodip die eruit gaat. En zo wel wat dingen. Uitlaten zijn van pisbakstaal gemaakt, etc. Maar voor het geld best prima auto's.

Ik reed zelf met het model met 6 bak (2e type) 1 op 14,5 mee op lange afstanden met cruise, gewoon rijden al sneller 1 op 13 a 14. Eerste model kun je rekenen op 1 op 13, zeker op E5 (98 meestal) een dure hobby. :)

Zie ook mijn post in het SJAT:
Joopieboy in "Show je auto - deel 160 - Zomertopic!"

VW is vanaf de Golf 5 niet heel best, bij nieuwe modellen durf ik het zo niet te zeggen, maar er zijn complete bedrijven die leven van TFSI revisies. Zoek er maar eens op. Dus idd, menig Franse auto van rond die tijd (2005-2010), uitzonderingen daargelaten, zijn betrouwbaarder dan die. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Joopieboy op 27-07-2020 08:17 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
caspervc schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:47:
@London Je linkte een auto uit Apeldoorn, zeggende dat dit in je stad is.

Een tip: Apeldoorn en omgeving staat bekend om vage en dubieuze autohandelaren. Zo rondom de Sleutelbloemstraat, maar ook de Molenstraat en Kayersdijk zit van alles dubieus. Als je geen verstand van zaken hebt en geen kennis mee kan nemen, zou ik als ik jou was kopen in de eigen stad dit keer laten varen. Tenzij je iets tegenkomt bij een merkdealer.

Strategie van die bedrijven is je zo snel mogelijk een aanbetaling laten doen, zodat je vast zit, moeilijk doen als je wil proefrijden en niet serieus bent etc.. Geen (of nauwelijks) garanties geven en elke 2 á 3 jaar onder een andere naam opnieuw beginnen om de negatieve recensies weg te hebben.
Verschilt heel erg per dealer in Apeldoorn volgens mij. Reviews op internet zijn vrij duidelijk over de meeste toko's. Gelukkig zitten er ook bonafide zaken bij. Maar de zaken die jij benoemt zijn bekend inderdaad.

Dank voor de reacties @iedereen. Flink wat stof tot nadenken. Ik ga vanavond denk ik even een Excel sheet prepareren en daarin wat auto's uiteenzetten.

Met Franse auto's (of Renaults in dit geval) heb ik ook geen negatieve ervaringen eigenlijk. Mijn vader heeft altijd Renault gereden en weinig kuren gehad. Van z'n Polo daarentegen viel de uitlaat eraf toen 'ie net een berg in Frankrijk op reed. :+

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
laurens0619 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 23:34:
@London ik zou voor je droomauto gaan :)
Geloof mij: koop je droomauto want anders zit je straks in je punto toch iedere keer naar die mini om te kijken ;)
Ik denk dat daar inderdaad een zwaar punt aan emotie zit of gaat zitten, zeker met de gedachten dat het risico op hoge kosten (hier praten wij tenslotte over) bij een 2de hands sportieve wagen nu eenmaal hoog is.
Dit risico kun je (wellicht, nu je nog jong bent en weinig verplichtingen hebt) op dit moment nog dragen.

[ Voor 41% gewijzigd door genesisfm op 28-07-2020 01:08 . Reden: Smiley toevoegen ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
Mapro schreef op maandag 27 juli 2020 @ 06:56:
[...]

Ik kan zeggen dat dat praktijk ervaring is. Je rekent een merk af op problemen met elektronica (uit het verleden) en dan mag er niets gezegd worden over problemen die juist de merken die je noemt hebben vanaf 2010 zo ongeveer?? Ja Oke bmw mini eerder.
Waar lees je van horen zeggen? Heb er iedere dag mee te maken?
Als het gaat om die THP motoren die BMW samen met Peugeot heeft ontwikkeld klopt het dat die motoren niet geweldig zijn, maar dan zouden Citroen en Peugeot in hetzelfde rijtje moeten staan. Ook Volkswagen en Audi met de TFSI motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
BernardV schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:20:
[...]

Als het gaat om die THP motoren die BMW samen met Peugeot heeft ontwikkeld klopt het dat die motoren niet geweldig zijn, maar dan zouden Citroen en Peugeot in hetzelfde rijtje moeten staan. Ook Volkswagen en Audi met de TFSI motoren.
N43 en N46 motor maar hier heeft te topic starter weinig aan. Gezien zijn topic is het niet de grootste techneut die deze aarde rijk is en hij zoekt een betrouwbaar karretje. Een discussie over de bmw motoren ga ik niet aan. Als je meer info wilt zoek even op Google en je weet waar ik op doel.

De genoemde lancer heb ik geen ervaring mee maar ziet er goed uit op papier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:11

DaWaN

'r you wicked ??

Opzich ook nog een leuke optie voor de TS die ik nog niet heb zien langskomen: 2e generatie Toyota Yaris TS 1.8
Die zijn vrij rap met een 1.8 en 133pk, behoorlijk simpel/betrouwbaar. Relatief zuinig en past ook nog binnen het budget.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-06 15:38

Croga

The Unreasonable Man

coob schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:06:
We kunnen lullen wat we willen maar alle cijfers laten zien dat de Fransozen onderaan de lijst staan kwa betrouwbaarheid.
Onderaan onder andere
SEAT Altea, SEAT Ibiza, Ford Mondeo, BMW 3 series.

En bovenaan onder andere Citroen C3.

Iedere generalisatie is fout (ook deze).

Qua merken, en ik citeer: "SEAT komt met een gemiddeld rapportcijfer van 4,8 als minst betrouwbare automerk uit de test, gevolgd door Peugeot (5,26) en Volkswagen (5,29)."

Ofwel: Zoals al vermeld; De opmerking komt iedere keer weer terug en slaat iedere keer opnieuw weer nergens op.

Bron: https://autorai.nl/betrou...ens-consumentenbond-2017/

[ Voor 5% gewijzigd door Croga op 27-07-2020 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maar de opmerking dat Aziatisch betrouwbaar is wordt wel keer op keer weer bewezen. Vervolgens mogen de Europese merken uitvechten wie de allerslechtste is :+

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
Tsurany schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:10:
Maar de opmerking dat Aziatisch betrouwbaar is wordt wel keer op keer weer bewezen. Vervolgens mogen de Europese merken uitvechten wie de allerslechtste is :+
Over de gehele linie betrouwbaarder. Wat men probeert duidelijk te maken is dat dat een leuk gegeven is, maar dat dit helemaal niets zegt over een auto van merk A en type X. Er zijn simpelweg betrouwbaardere Franse auto’s dan Japanse. Je moet gewoon kijken of het betreffende type auto betrouwbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Tsurany schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:10:
Croga schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:06:
'nuf said.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Laatst online: 21:51
Mapro schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:22:
[...]

De genoemde lancer heb ik geen ervaring mee maar ziet er goed uit op papier
Lancer heeft sinds aug 2016 (4 jaar) geen onderhoud gehad (afgestempeld in t boekje) maar wel 37.000km gereden? Apart...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
[...]

Onderaan onder andere

Qua merken, en ik citeer: "SEAT komt met een gemiddeld rapportcijfer van 4,8 als minst betrouwbare automerk uit de test, gevolgd door Peugeot (5,26) en Volkswagen (5,29)."

Ofwel: Zoals al vermeld; De opmerking komt iedere keer weer terug en slaat iedere keer opnieuw weer nergens op.

Uit jouw bron.
Top 10 betrouwbaar 8/10 aziaten.
Top 10 minst betrouwbaar 6/10 fransen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:38
[...]

Onderaan onder andere

Tja dat is het leuke van internet. "Je vindt wat je zoekt" of met een mooi woord "confirmation bias" :)

Zie hier een rapport die juist zegt dat in 2017 bmw 3 serie het meest betrouwbare model was ;)
2017 car reliability survey – BMW 3 Series most reliable car for 8th year in a row
https://fleetautonews.com...ar-for-8th-year-in-a-row/

Klopt dat? Vast en zeker niet. Ik wil alleen aantonen dat je erg moet opletten met bronnen op internet.

Terug naar de auto:
Soms heeft een auto voor specifieke jaargangen/motoren problemen gehad. Zoals mini inderdaad met de eerste jaren van de gen2 motoren of de 5 bak. Vaak worden die details dan vergeten en is het uiteindelijk "mini lust veel olie en versnellingsbak is slecht".
Dat is ook met franse auto zo, ja er zijn bepaalde renault laguna's geweest die mega slecht waren en de fiat bravo van vroeger moest je ook niet willen. Andere jaargangen/motoren kunnen heel anders zijn.

Gooi je alle autos op 1 hoop dan geloof ik wel dat franse autos er slechter uitkomen. Maar je moet niet alle autos op 1 hoop gooien, je moet het per model & geval bekijken.

[ Voor 34% gewijzigd door laurens0619 op 27-07-2020 16:37 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-05 15:53
Ik ben zelf toevallig ook net aan het kijken in dezelfde prijsklasse met vergelijkbare wensen.
Een half jaar geleden ging het blok van mijn mini S kapot. Super leuke auto, maar heel gevoelig blok en moeilijk aan te sleutelen.
Ik had net de ketting laten vervangen en vlak daarna liep mijn blok gewoon in de soep. Als je er 1 koopt moet je wel zeker weten dat hij netjes is onderhouden.

Daarna ben ik gaan kijken naar een 1 serie, maar in verband met die ketting problematiek en plastic kettinggeleiders durf ik dat toch niet aan. De 6 cilinders schijnen wel goed te zijn over het algemeen, maar de 130 vindt je in dit budget alleen met aardig veel km's op de teller.

Momenteel ben ik aan het kijken naar de Fiesta's. Het liefst met de 1.6 120pk.
Ze schijnen zeer betrouwbaar te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Piekartz87 op 27-07-2020 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

laurens0619 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:22:
Zie hier een rapport die juist zegt dat in 2017 bmw 3 serie het meest betrouwbare model was ;)
https://fleetautonews.com...ar-for-8th-year-in-a-row/
Ik denk dat BMW gewoon linksdraaiende cilinders gebruikt, die werken op het zuidelijk halfrond uiteraard beter dan hier :-D

Je hebt gelijk hoor, YMMV. Maar iemand zette een hard statement zonder enige onderbouwing neer.
Overigens vindt ik zowieso Nederlandse tests een stuk interessanter dan Australische tests voor Nederlandse rijders. Maar dat ben ik....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:14
London schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:25:
• Fiat Bravo / Grande Punto: Deze modellen zie ik vaak aangeraden worden. Schijnbaar redelijk betrouwbaar, sportief en goeie prijs voor wat je krijgt. Deze staat ook zeker in de top 5.
Heb mijn Bravo nu 2 jaar, had ongeveer dezelfde eisen als dat jij nu stelt :) De 150pk versie dus.
Tot nu toe erg blij mee. Je krijgt echt veel auto voor je geld. Het is een serieuze C-segmenter qua formaat en wielbasis, in tegenstelling tot het meeste wat je voor dit geld kan vinden. >130pk, lederen stuurwiel, clima, cruisecontrol, niet te oud, niet teveel kilometers, met garantie? Als je die eisen aan een VW Golf stelt mag je er maar 2/3 uitkiezen, een Bravo heeft het allemaal, binnen je budget. Plus een uiterlijk wat niet verkeerd is opgedroogd en iets wat je niet overal op de weg ziet.
Buiten het normale onderhoud geen problemen.

Grootste nadeel is dat hij niet enorm veel 'praktischer' is dan een Punto, maar wel 120kg zwaarder (geloof ik). Een Punto met ietsje minder PK's is dan even vlot.
Dat merk je ook aan het brandstofverbruik. Toen we nog 130 mochten (en misschien reed ik af en toe... euhm, ietsje harder...) heb ik hem wel eens volgetankt voor minder dan 1 op 10 :+ als m'n vriendin rijdt, en zeker nu we 100 mogen, is 1:13 of 1:14 prima mogelijk.
De 140pk MultiJet schijnt iets zuiniger te zijn door cilinderuitschakeling, maar die is pas in latere bouwjaren gezet.

Bekende problemen zijn de M32 versnellingsbak, zorg dat je een goed schakelend model kiest (de automaat is ruk schijnt, beter niet doen). En de aandrijfassen schijnen het snel te begeven.

De Giulietta is hier ook al genoemd, die auto is gebaseerd op het Bravo-platform. Als je een 150pk Giulietta koopt komt er vrij veel overeen met een Bravo. Al ziet een Giulietta er wel wat leuker uit natuurlijk :)
De MiTo is op dezelfde manier een Punto.

Ik denk dat je je vooral moet afvragen hoe veel en hoe lang je gaat rijden. Als je regelmatig een uur onderweg bent, zou ik voor een C-segmenter gaan. Voor kortere stukjes is een lichtere vlotte B-segmenter ook leuk.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 27-07-2020 17:13 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Richh schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:06:
[...]

Heb mijn Bravo nu 2 jaar, had ongeveer dezelfde eisen als dat jij nu stelt :) De 150pk versie dus.
Tot nu toe erg blij mee. Je krijgt echt veel auto voor je geld. Het is een serieuze C-segmenter qua formaat en wielbasis, in tegenstelling tot het meeste wat je voor dit geld kan vinden. >130pk, lederen stuurwiel, clima, cruisecontrol, niet te oud, niet teveel kilometers, met garantie? Als je die eisen aan een VW Golf stelt mag je er maar 2/3 uitkiezen, een Bravo heeft het allemaal, binnen je budget. Plus een uiterlijk wat niet verkeerd is opgedroogd en iets wat je niet overal op de weg ziet.
Buiten het normale onderhoud geen problemen.

Grootste nadeel is dat hij niet enorm veel 'praktischer' is dan een Punto, maar wel 120kg zwaarder (geloof ik). Een Punto met ietsje minder PK's is dan even vlot.
Dat merk je ook aan het brandstofverbruik. Toen we nog 130 mochten (en misschien reed ik af en toe... euhm, ietsje harder...) heb ik hem wel eens volgetankt voor minder dan 1 op 10 :+ als m'n vriendin rijdt, en zeker nu we 100 mogen, is 1:13 of 1:14 prima mogelijk.
De 140pk MultiJet schijnt iets zuiniger te zijn door cilinderuitschakeling, maar die is pas in latere bouwjaren gezet.

Bekende problemen zijn de M32 versnellingsbak, zorg dat je een goed schakelend model kiest (de automaat is ruk schijnt, beter niet doen). En de aandrijfassen schijnen het snel te begeven.

De Giulietta is hier ook al genoemd, die auto is gebaseerd op het Bravo-platform. Als je een 150pk Giulietta koopt komt er vrij veel overeen met een Bravo. Al ziet een Giulietta er wel wat leuker uit natuurlijk :)
De MiTo is op dezelfde manier een Punto.

Ik denk dat je je vooral moet afvragen hoe veel en hoe lang je gaat rijden. Als je regelmatig een uur onderweg bent, zou ik voor een C-segmenter gaan. Voor kortere stukjes is een lichtere vlotte B-segmenter ook leuk.
Goeie post, dankjewel! In principe niet hele lange stukken. Dagelijks woon/werkverkeer (~20km) en de nodige tripjes voor recreatie en hobby. Zal wel regelmatig Apeldoorn > Schiphol en Apeldoorn > Den Haag doen dus beetje snelwegcomfort is ook niet verkeerd.

Denk dat qua keus het nu toch gaat tussen Ford Fiesta, Fiat Grande Punto & Mini Cooper. Waarbij laatstgenoemde de minst verstandige keus is, maar gevoelsmatig de leukste. Denk dat ik wat proefritten ga maken in deze modellen en dan de knoop door hak. Que keus heb ik voor mijn budget denk ik meer waar voor mijn geld bij de Fiats en Fords.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Mini Cooper is qua sturen echt een leuke auto. Onderhoud is wat duurder en onderdelen ook, BMW... Fiat merk je van binnen wel, dan zit de Ford beter in elkaar. Moet alleen je smaak zijn...

Bij de Fiat kun je beter voor de Grande Punto gaan, die is zoveel beter afgewerkt ook van binnen. Mooiere en betere panelen en alles...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Wij hebben ongeveer een jaartje een Fiesta van 2012. Zijn wel voor de 1.4 gegaan ipv de 1.25, die voelde net wat te traag. Stuurt goed, tot op heden betrouwbaar en zuinig. Met een sportpakketje vind ik ze wel leuk :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KbYRzm8/F6-D21089-BE94-4-F8-B-8-EDD-18-BEE72924-FF.jpg

Wil je echt wat snels dan moet je wel verder kijken ja, 0-100 in meer dan 10 seconden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:37
Ik kan de Fiesta ook aanbevelen. Toevallig heb ik gisteren net een review geschreven over mijn Fiesta op Autoweek. Wellicht kan dat je op weg helpen. Past in ieder geval wel binnen je budget.

https://www.autoweek.nl/r...fiesta-1-6-titanium-2009/

Desalniettemin, als de Mini Cooper de enige auto is waar je warm van wordt zou ik in jouw geval de beste Mini Cooper zoeken die je voor jouw budget kunt vinden. Het is misschien statistisch gezien de minst verstandige keuze, maar voor de meeste mensen geldt dat ze een auto niet alleen met hun verstand kopen. Het is een vrij grote uitgave, daar moet je achteraf lekker trots op kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
caspervc schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:52:
[...]

Lancer heeft sinds aug 2016 (4 jaar) geen onderhoud gehad (afgestempeld in t boekje) maar wel 37.000km gereden? Apart...
Wil niet zeggen dat die geen onderhoud heeft gehad, misschien zitten de rekeningen er wel bij en is het boekje niet ingevuld. Informeren kan altijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:13
[...]

Onderaan onder andere

Probleem in deze is dat de betrouwbaarheidstesten bij de consumentenbond niet deugen. Dezelfde types worden vergeleken over een verschillende lange periode van vele jaren. En zo gebeurt het dat types die gemiddeld 4-5 jaar ouder zijn zeer slecht beoordeeld worden.

Leg de verkoopaantallen per type per jaar naast het testresultaat van de consumentenbond en je hebt meteen een deel van de verklaring van het aantal mankementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

aljooge schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:03:
Leg de verkoopaantallen per type per jaar naast het testresultaat van de consumentenbond en je hebt meteen een deel van de verklaring van het aantal mankementen.
Ik kan helaas niet meer inloggen maar als ik me goed herinner zijn de resultaten bijgesteld op basis van de verkoopcijfers.

Daarnaast; als je een beter onderzoek hebt zien we dat uiteraard graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:00

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik zag mijn naam genoemd worden (sorry voor de late reactie, ben op vakantie).

Ik heb sinds oktober een bravo 1.4 tjet uit 2010, nu met 100.000km.
Ik heb er nu 15.000km zonder probleem mee gereden en over het algemeen is het een fijne auto. Volgens de statistieken is de Bravo over het algemeen ook erg betrouwbaar.

Enige probleem dat wij wel hebben is dat de achteras kraakt op drempels en de turbo soms wat traag lijkt te zijn (maar ik ben ook een 6 cilinder bmw gewend).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Achteras die kraakt, zijn dat gewoon niet de achterasbussen?
Heeft mijn golf nml ook last van en die laat ik komende donderdag vervangen. Zelf bijna niet te doen op de krik. :P

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
@London Benieuwd welke auto het is geworden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Djordjo schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:26:
@London Benieuwd welke auto het is geworden ;)
Goede vraag. Maar het is geen auto geworden vanwege wat onvoorziene omstandigheden.

Ik ben recentelijk wel weer gaan kijken though :)

Tesla M3LR '21

Pagina: 1