Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 18:56
Hi allemaal,

Ik weet niet echt waar dit topic thuishoort, dus dan maar hier. Verplaats het maar als het toch ergens anders thuishoort.

Al meer dan 10 jaar maak ik van al onze vakantiefoto's- en video's een film op DVD. Tot nu toe brandde ik deze altijd op een DVD en maakte er een mooi dvd-hoesje bij. Die staan op een rij zichtbaar in een open kast in de woonkamer en dat willen we graag zo houden. Ik merk echter dat de video-kwaliteit van een dvd niet meer voldoet. Ik zoek nu naar een alternatief.

De alternatieven die ik gevonden heb:
1) Overschakelen naar BluRay. Daarvoor moet ik wel nog een BluRay-brander aanschaffen en is dus best een prijzige optie. Hoeveel toekomst heeft BluRay?
2) Overschakelen naar USB. De vraag is dan een beetje welk bestandsformaat ga ik kiezen, hoe lang houdt een USB-stick het uit en hoe ga ik ze opbergen, zodat de reeks in de woonkamer niet wordt onderbroken? Ik heb geen enkele NL-webshop gevonden die DVD-doosjes aanbiedt waar een USB stick in kan.
3) Blijven branden op DVD, maar kijken vanaf de NAS. Goedkoopste oplossing, maar heeft dan echt nul uitstraling. Kan ik net zo goed een leeg doosje in de kast plempen.
4) Een oplossing waar ik nog niet aan heb gedacht.

Hebben jullie tips of advies? Kun je antwoord geven op de vragen hierboven? Hoe doen jullie dat zelf? Ik kan me echter voorstellen dat onze wens om de doosjes op een rij te houden in de woonkamer redelijk specifiek is ;)

Bedankt alvast!

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Tomatohead
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Via een 3d-printer een hoesje printen waar een usb stick in kan?

Zou sowieso zorgen voor goede backups van deze gegevens, want zowel discs als usb wil je niet als lange termijn opslag gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:03
Per jaar een fotoboek maken en hier een USB stick aanhangen met de film.
Alles als backup in een cloud opslaan waar het eventueel voor de juiste personen (familieleden?) ook nog eens te bekijken is.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:57

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Patrick_6369 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:33:
Hi allemaal,

Ik weet niet echt waar dit topic thuishoort, dus dan maar hier. Verplaats het maar als het toch ergens anders thuishoort.
Dat is wel erg makkelijk. Zoals je in F&V Beleid had kunnen lezen hoort dit gewoon in Workflow. Ik zal hem voor je verplaatsen maar volgende keer graag iets meer moeite doen om de juiste plek te bepalen, bij twijfel kan je de vraag ook gewoon even stellen. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zowiezo backup op Hard Disk echt oude betrouwbare schijven. USB en DVD vergaan allemaal. Klinkt raar maar op You tube mag je dus ook 100% prive content oploaden. Werkt perfect en zelfs gewoon 4K.
Persoonlijk hou ik wel van gewoon eigen server en dan streamen. Zie toch teveel cloud toepassingen op de lange termijn wijzigen of verdwijnen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Dank voor de reacties zover!
Het 3D-printen is wel out-of-the-box gedacht. Heb ik geen ervaring mee (ik moet dus eerst nog zo'n ding aanschaffen). Bovendien moet ik dan ook nog het ding gaan ontwerpen of een voorbeeld downloaden. Voor mij valt die af vanwege duurste en meest omslachtige oplossing.
Een fotoboek is wel de allerleukste oplossing, maar kost helaas wel dubbel werk. Voor ons is de video net het alternatief voor het fotoboek.
De video's en foto's staan uiteraard op een dubbel-uitgevoerde NAS vanwaar ik ook kan streamen naar de TV's in huis of extern kan benaderen. Maar dat staat niet zo leuk in de woonkamer...
Ik ben er dus nog niet uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:07
Wat ik zelf doe is op mijn server (NAS kan ook) opslaan en deze maakt een backup in de cloud (in mijn geval crashplan).
Alles wat ik uitgezocht heb en als soort album wil, zet ik in Plex. Daar kan ik met een mobiel apparaat en netwerk/internet verbinding overal bij en laten showen. Zowel video als foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-09 21:37
zou je de films niet op SD kaart kunnen zetten?

met dan een hoesje zoals deze erbij
https://www.alibaba.com/p...-Plastic_60449535480.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Er bestaan wel DVD hoesjes waar ook een uitsparing in zit voor een USB stick. Zo zou je de collectie aan doosjes verder kunnen uitbreiden. Het is natuurlijk minder fraai als je dan het hoesje openmaakt dat er geen DVD in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Admiral Freebee schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:42:
Er bestaan wel DVD hoesjes waar ook een uitsparing in zit voor een USB stick. Zo zou je de collectie aan doosjes verder kunnen uitbreiden. Het is natuurlijk minder fraai als je dan het hoesje openmaakt dat er geen DVD in zit.
Zoek ik dan verkeerd? Ik kan ze alleen vinden met oplages zoals in de link van @squashedraven. Bij 2 vakanties per jaar heb ik dan voor de komende 5.000 jaar genoeg 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Patrick_6369 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:33:
Dank voor de reacties zover!
Het 3D-printen is wel out-of-the-box gedacht. Heb ik geen ervaring mee (ik moet dus eerst nog zo'n ding aanschaffen). Bovendien moet ik dan ook nog het ding gaan ontwerpen of een voorbeeld downloaden. Voor mij valt die af vanwege duurste en meest omslachtige oplossing.
Een fotoboek is wel de allerleukste oplossing, maar kost helaas wel dubbel werk. Voor ons is de video net het alternatief voor het fotoboek.
De video's en foto's staan uiteraard op een dubbel-uitgevoerde NAS vanwaar ik ook kan streamen naar de TV's in huis of extern kan benaderen. Maar dat staat niet zo leuk in de woonkamer...
Ik ben er dus nog niet uit...
Dus het enige wat je eigenlijk wilt is iets wat mooi staat in de kast? Dan zou ik eens kijken naar iets als een digitale fotolijst waar je dan foto's/stills van de film in kan plaatsen. Dan kunnen een paar afbeeldingen genoeg zijn en hoeft er geen groot boek afgedrukt te worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-09 21:37
Even beetje out of the box gedacht dan.
Kun je niet een dunne USB stick voorzien van wat klittenband en deze in een leeg dvd hoesje plakken?
In mijn ervaring is er best wat loze ruimte in een dvd hoesje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:25
Retentie van USB en zelfgemaakte DVD's is wel ongeveer gelijk denk ik.

Je kunt ook gewoon h264/h265 op een DVD branden natuurlijk.
4 GB aan h264 is al snel een uur video of meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Patrick_6369 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:45:
[...]

Zoek ik dan verkeerd? Ik kan ze alleen vinden met oplages zoals in de link van @squashedraven. Bij 2 vakanties per jaar heb ik dan voor de komende 5.000 jaar genoeg 8)7
Hmm klopt. Ik heb vroeger wel zo eens hoesjes gekregen van de fotograaf dus ik nam aan dat ze in redelijke oplages te bestellen waren.

@jeroen3 De gemiddelde DVD speler kan natuurlijk geen h.265 afspelen dus dan moet je wel geschikte apparatuur hebben om het op je TV af te spelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Admiral Freebee op 27-07-2020 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
Dank allen voor de nieuwe reacties!

Het stomme is dat ondanks al jullie goede bedoelingen, ik in mijn hoofd overal toch een 'maar' op kan vinden.
Ik denk dat ik gewoon het concept van een ouderwets doosje in de kast, waar de film dan ook daadwerkelijk in zit, niet los kan laten.
Omdat BluRay ook niet zo heel wijdverspreid is en het aantal schijfjes-lezers in omloop volgens mij ook verder daalt, is dat volgens mij niet zo toekomstbestendig (zowel mijn ouders als schoonouders, trouwe toeschouwer van de vakantievideo hebben ook helemaal geen BR-speler blijkt). Mijn eigen BluRay-speler ondersteunt ook geen h.264 of 265.

Dat betekent dat het USB wordt. De oplossing @squashedraven om de usb-stick er met klittenband in te hangen zou prima kunnen, maar is dan toch mijn eer te na.

De doosjes heb ik in een kleinere oplage kunnen vinden bij een buitenlandse webshop (https://www.adr-shop.com/) gevonden voor 0,65 per stuk, al komen er dan dan wel € 15 verzendkosten bij, waardoor het dubbel zo duur wordt.

Nu nog even zoeken wat een wijdverbreide en toekomstbestendig bestandsformaat (en codec) is om het op de usb-stick op te slaan. Daar zal vast wel een topic over te vinden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Patrick_6369 ik zou me niet zo druk maken over bestandsformaat en codec. Tegen de tijd dat een h.264 video niet meer afgespeeld kan worden is alle data allang van die USB sticks verdwenen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dat denk ik ook. Als je een codec kiest die wijdverspreid is vandaag dan zal het in de toekomst ook nog wel lukken om deze af te spelen. In het slechtste geval ga je deze moeten converteren naar een in de verre toekomst meer gangbaar formaat om het nog te kunnen afspelen op bepaalde apparaten. Dat gaat dan weer gepaard met kwaliteitsverlies maar dat is een probleem waar je altijd zult tegenaan lopen tenzij je ongecomprimeerde video gaat opslaan.

Ik zou dus gewoon h.264 kiezen. Dit wordt breed ondersteund op TV's en mediaspelers. Eventueel zou je h.265 kunnen overwegen maar dan gaat weer niet elk apparaat het afspelen vandaag.

Uiteindelijk is lange termijn archiveren altijd een uitdaging. VHS video's zijn vandaag ook nog wel te converteren naar een huidig formaat maar een deel kwaliteit is nu eenmaal weg. Foto's zijn iets evidenter want JPG is al zo lang de de facto standaard en zal dus wellicht nog héél lang ondersteund worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Admiral Freebee op 29-07-2020 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 12:57

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik doe even de aanname dat het je niet gaat om het maken van een backup en dat je die los van deze manier van opslag gewoon nog hebt, klopt dat?
Het is namelijk niet ongebruikelijk om je opslagmethoden periodiek te testen middels een restore en zo na te gaan of ze nog bruikbaar zijn. Dan kom je er tijdig achter of de methode nog voldoet of dat je die wilt vervangen voor een alternatief.

Op zich snap ik je gevoel wel qua iets uit de kast willen moeten pakken om te kunnen kijken. Even helemaal out of the box (:+), wat dacht je van zoiets:
Zorg dat je in je streaming software of via de NAS een wachtwoord vereist voordat je de vakantiefoto's/-video's kunt bekijken. Het wachtwoord schrijf je dan aan de binnenkant van je doosje zodat je het doosje echt nodig hebt om de media te 'unlocken'.

En anders heb je ook nog van dit soort leuke doosjes:
https://www.amazon.de/Ele...t-USB-Box-Bildfenster-Weiß/dp/B0785LR9DL/

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je het toch op je NAS hebt staan en kan streamen Waarom dan niet een DVD hoesje met een mooie cover en op de achterkant de QR code om de film te vinden/ starten!

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1