Dat is toch wel jammer, want Motional Feedback moet je eigenlijk horen om het te aanschouwen. Het is een aparte gewaarwording: Het geluid is opvallend zuiver en er zijn veel details in te horen, maar belangrijker, je staat naast een kleine luidspreker, maar hebt de indruk naast een grote vloerstaander te staan. Wat ik er ook leuk aan vind, is dat het een prachtig stukje Hollandse technologie is wat je koopt. Ik zou Chris even mailen, wellicht weet hij iemand in jouw buurt waaraan hij ze verkocht heeft.
Ik heb ze niet in een luistertest vergeleken met de LSX, maar op basis van de specificaties is het wel duidelijk wat verwacht kan worden: De LSX heeft digitale elektronica binnenin zitten en blink dus uit in digitale processing om het geluid te verbeteren, naar de specificaties aan de akoestische situatie aan te passen.
De Little/One kijkt niet naar je ruimte, maar vooral naar zichzelf, controleert continu zijn eigen conus en gebruikt de kracht van de versterker om afwijkingen die de conus maakt te corrigeren.
Uit deze kwesties kun je afleiden dat de LSX zich het best zal aanpassen aan ruimtes met specifieke akoestische situaties, terwijl de Little/One zich concentreert op het zo perfect mogelijk weergeven van het binnenkomende signaal, kenmerken van de MFB-techniek zijn een gebrek aan harmonische vervorming en een veel beter frequentiebereik van de luidspreker, met name diepe bassen (geen subwoofer nodig) en middentonen (hoge vrouwenstemmen) worden op MFB-luidsprekers erg mooi weergegeven.
De Little/One is geen luidspreker waarmee je de ruiten doet sneuvelen, sterker nog, juist bij normale volumes heeft de versterker de meeste reserve-kracht beschikbaar om de conus met geweld in de juiste positie te krijgen. Ook leuk is je vinger op de conus te leggen, normaal demp je daar de luidspreker mee, maar voelt onmiddelijk dat er kracht achter zit: De sensor registreert de druk van jouw vinger en gooit er daarom extra kracht tegenaan om de conus tegen jouw vinger te drukken, het heeft dan ook maar heel beperkt effect op het geluid wat er uit komt.