iMac OS start niet meer en opnieuw installeren werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loesvdm
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 26-07-2020
Allereerst, ik heb een heleboel domme dingen gedaan en ik ben een leek op computer gebied. Dus spaar me alsjeblieft een beetje 😉

Mijn iMac uit december 2017 opende sinds gisteren geen programma’s meer en toen wilde ik Mojave installeren.
Dit lukt echter niet. Eerst kreeg ik de melding dat hij niet genoeg schijfruimte heeft en daarna dat het oude besturingssysteem niet verwijderd kan worden. Formatteren is niet echt een fijne optie, aangezien al mijn foto’s en documenten van 2019 en 2020 niet gebackupt zijn 😞 Ja super dom.

Als ik via recovery naar het schijfhulpprogromma ga, zie ik alle foto’s terug op Macintosh HD, maar ik kan ze niet kopiëren of verplaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHEwIHwTeDfkFkcYPOUB02DoNp4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nyCpIIVtd3zzjRhyWU0ompvr.jpg?f=user_large

Is er een mogelijkheid om deze nog te redden?
Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:42

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

MacOS starten in Safe Mode

Kun je zo wel bij je bestanden komen?

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loesvdm
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 26-07-2020
Nee helaas start hij ook niet op in veilige modus. Dat had ik eerst geprobeerd voordat ik Mojave wilde installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Loesvdm Heb je toevallig nog een externe HDD of SSD in huis?
  • Sluit de externe HDD of SSD via USB aan op je Mac
  • Boot in recovery mode (CMD+R), wis en formatteer de externe HDD of SSD en installeer daar MacOs op
  • Als de installatie voltooid is, zie je in finder ook gewoon de interne schijf van je Mac, dan kan je dus de bestanden kopiëren en ergens opslaan, bijvoorbeeld tijdelijk op de externe schijf.
Mocht je geen externe HDD of SSD hebben, dan kan ik een Samsung T5 aanraden. (Moet je alleen zelf even kijken welke grootte je nodig hebt). https://tweakers.net/exte...DqnuoYG8YzycHKbkDb45VLKBw

Offtopic: Mocht je nog geen SSD in je iMac hebben, dan is die T5 sowieso een goeie investering aangezien je iMac daar veel sneller door wordt als je MacOS gewoon daar op laat draaien. (De interne schijf van je iMac kan je dan blijven gebruiken voor extra opslag.

Daarna is het echt tijd om over je Backup situatie te gaan nadenken.

[ Voor 24% gewijzigd door Greatsword op 27-07-2020 00:04 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StvnLntz
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-08-2020
Heb je al geprobeerd de iMac in Target Disk Mode op te starten ?
Je kunt deze dan koppelen aan een andere Mac en dan zal deze als een "externe schijf" aangesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

StvnLntz schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:13:
Heb je al geprobeerd de iMac in Target Disk Mode op te starten ?
Je kunt deze dan koppelen aan een andere Mac en dan zal deze als een "externe schijf" aangesloten zijn.
Inderdaad een goede optie. Moet je wel een andere Mac met Thunderbolt aansluiting en een thunderbolt kabel van de juiste versie hebben. TB2 naar 3 en vice versa gaat niet zonder slag of stoot, lees €€€ adapter rommel.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1