Te gebruiken hout pergola 5x5m

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-04 10:10

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Wij willen graag in onze tuin een losstaande houten pergola met een buitenmaat van 5 bij 5 meter maken met een harmonicadoek daarin om schaduw te creëren (zoiets als dit).

Nu vroeg ik mij af welke balken ik moet gebruiken om de overspanning te halen van 5 meter zonder dat het gaat doorbuigen oid, nu vind ik legio sites om de overspanning van hout te berekenen, echter wordt er overal uitgegaan van dakbedekking zoals EPDM: overspanning berekenen.

De belasting die er is zijn de horizontale RVS draden tussen twee liggers die zorgen dat het harmonicadoek op zijn plek blijft.
Ons idee was om het frame op te bouwen uit 15x15cm douglas palen en liggers
e.e.a. op betonpoeren en met schoren.
Een idee was ook nog om nabij een van de palen een schommel op te hangen voor de kinderen.

Kan ik deze gebruiken zonder dat de liggers op termijn heel erg gaan doorhangen ?
Of is het beter om andere maat liggers te gebruiken ?
Alle advies is welkom, alvast bedankt.

Beste antwoord (via Toppertje op 26-07-2020 19:22)

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik heb al een aantal afdaken gebouwd met douglas staanders en liggers van 15x15, geen enkel probleem voor een constructie van 5x5. Het afdak wat ik hier achter in de tuin heb staan is 5,5x4,5 en daar ligt nog een balklaag op, underlayment en EPDM.

Liggers gaan na verloop van tijd altijd wel een klein beetje doorhangen, dus de enige tip die ik je wel wil mee geven is om te kijken of je aan liggers kunt komen die net niet helemaal recht zijn. Die leg je dan op de staanders met de bolle kant naar boven; je constructie zal dan na een x aantal maanden of een jaar of wat vanzelf recht uitvlakken.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Ik heb al een aantal afdaken gebouwd met douglas staanders en liggers van 15x15, geen enkel probleem voor een constructie van 5x5. Het afdak wat ik hier achter in de tuin heb staan is 5,5x4,5 en daar ligt nog een balklaag op, underlayment en EPDM.

Liggers gaan na verloop van tijd altijd wel een klein beetje doorhangen, dus de enige tip die ik je wel wil mee geven is om te kijken of je aan liggers kunt komen die net niet helemaal recht zijn. Die leg je dan op de staanders met de bolle kant naar boven; je constructie zal dan na een x aantal maanden of een jaar of wat vanzelf recht uitvlakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:47
15 cm is een mooie maat. Kleiner moet je niet doen, niet alleen vanwege de stevigheid, maar vooral ook vanwege het uiterlijk. Als de balken te dun zijn, dan ziet het er te veel uit als 'lucifers'.

Ik heb ook wel met 15cm douglas gewerkt en zelfs toen er een stuk uitgezaagd was (en de dikte in feite dus maar de helft was) kon ik er bij een overspanning van ongeveer 3m nog gewoon zonder problemen op zitten. 15 cm moet dus voor 5m ook wel stevig genoeg zijn.

Ik denk dat het zwakke punt eerder de verbinding bij de palen wordt. En bij een losstaande pergola weet ik niet of ik met betonpoeren zou werken in plaats van langere palen de grond in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Goed tip @Harrie_, ik was toch al van plan om het hout bij een houthandel te halen, kan ik daar gelijk op letten.

@Rubbergrover1 het idee voor de hoekverbinding is om inkepingen te maken waar de liggers in komen.
Zie onderstaand, zou dit stevig genoeg zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1cqK_MVt484Smhnff2Q6SJvq10=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpr5MESdEmG7m5wOzhh9tCcX.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Rubbergrover1 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:44:
[...] En bij een losstaande pergola weet ik niet of ik met betonpoeren zou werken in plaats van langere palen de grond in.
Ik zou bij een losstaande pergola inderdaad ook die palen gewoon in de grond stoppen. Ergens tussen 25% en 33% van de paallengte de grond in en vooraf in ieder geval het gedeelte wat de grond in gaat meniën tot iets boven het maaiveld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Toppertje schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:37:
Goed tip @Harrie_, ik was toch al van plan om het hout bij een houthandel te halen, kan ik daar gelijk op letten.

@Rubbergrover1 het idee voor de hoekverbinding is om inkepingen te maken waar de liggers in komen.
Zie onderstaand, zou dit stevig genoeg zijn?

[Afbeelding]
Er zijn verschillende montagemethodes. Volgens mij is de methode die op deze pagina https://www.tuinafscheidi...n/#halfhouts%20verbinding beschreven staat ook een veel gebruikte methode. Voordeel hierbij is dat je verbinding nog uit een halve balk bestaat, in plaats van uit een kwart balk zoals bij jouw methode. (En het is volgens mij ook makkelijker om aan te brengen.)

[ Voor 6% gewijzigd door Rubbergrover1 op 27-07-2020 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Rubbergrover1 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:33:
[...]

Er zijn verschillende montagemethodes. Volgens mij is de methode die op deze pagina https://www.tuinafscheidi...n/#halfhouts%20verbinding beschreven staat ook een veel gebruikte methode. Voordeel hierbij is dat je verbinding nog uit een halve balk bestaat, in plaats van uit een kwart balk zoals bij jouw methode. (En het is volgens mij ook makkelijker om aan te brengen.)
Dat is inderdaad waar, dank.
Dat is ook een optie en lijkt inderdaad ook wel mooi, maar kunnen we de schoren dan achterwege laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
Toppertje schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:44:
[...]

Dat is inderdaad waar, dank.

[...]

Dat is ook een optie en lijkt inderdaad ook wel mooi, maar kunnen we de schoren dan achterwege laten?
Kijk even dit filmpje na daar leggen ze het uit YouTube: #30 Pergola maken van Lariks Douglas hout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zijn die er wel voor balken van ong. 15×15?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Rubbergrover1 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:57:
[...]

Zijn die er wel voor balken van ong. 15×15?
Was even zoeken, maar ze zijn er wel.
Hoewel ik niet weet of het mooi wordt met de schoren.

Edit; het zijn ze niet zie ik nu, het zijn alleen hoekverbinders en vallen er niet omheen zoals in het filmpje.
Ik zie ze alleen van 9x9cm en we willen toch echt 15x15 om de "lucifer-look" te voorkomen.

[ Voor 23% gewijzigd door Toppertje op 27-07-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Deze valt er ook niet helemaal omheen zoals in het filmpje van @ppatrick, maar zit alleen in de binnenhoek.
Ik denk dat we voor deze verbinding gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALsmEmDgsXnGYZ0Yx-f3FnHqWtg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pcHdCHpPBqSqukzXsDNXtJwh.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Ik zaag ze altijd in het verstek, dus bovenaanzicht:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 |     |
 |     |
 |     |
 |     |
 |     |_______
 | .  /  
 |  / . 
 |/____________

Waar je de puntjes ziet zet ik een houtdraadbout in, ten slotte schroef ik de 2 liggers vanaf de zijkant nog aan elkaar met lange schroeven (6x120 ofzo)

@Toppertje Wil je er ook graag schoren in hebben? Want met die halfhoutsverbinding zijn schoren nodig, met die stalen binnenhoeken heb je geen schoren nodig...

[ Voor 20% gewijzigd door Harrie_ op 27-07-2020 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Toppertje schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:21:
[...]

Deze valt er ook niet helemaal omheen zoals in het filmpje van @ppatrick, maar zit alleen in de binnenhoek.
Ik denk dat we voor deze verbinding gaan:
[Afbeelding]
Ze zijn er ook die er helemaal omheen vallen hoor:
https://www.wovar.nl/perg...g-zwart-15x15cm-per-stuk/

Zijn wel € 56,- per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Harrie_ schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:21:
Ik zaag ze altijd in het verstek, dus bovenaanzicht:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 |     |
 |     |
 |     |
 |     |
 |     |_______
 | .  /  
 |  / . 
 |/____________

Waar je de puntjes ziet zet ik een houtdraadbout in, ten slotte schroef ik de 2 liggers vanaf de zijkant nog aan elkaar met lange schroeven (6x120 ofzo)

@Toppertje Wil je er ook graag schoren in hebben? Want met die halfhoutsverbinding zijn schoren nodig, met die stalen binnenhoeken heb je geen schoren nodig...
Verstek, daar had ik nog niet aan gedacht, dat ziet er ook wel strak uit!
aan de kopse kanten lange schroeven erin? In het zicht zeg maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Toppertje schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:51:
[...]

Verstek, daar had ik nog niet aan gedacht, dat ziet er ook wel strak uit!
aan de kopse kanten lange schroeven erin? In het zicht zeg maar?
Klopt, maar als je die niet wil zien dan verzink je ze en maak je een papje van houtlijm met zaagsel en stop je daar het gaatje mee vol...

Pagina: 1