Wij willen graag in onze tuin een losstaande houten pergola met een buitenmaat van 5 bij 5 meter maken met een harmonicadoek daarin om schaduw te creëren (zoiets als dit).
Nu vroeg ik mij af welke balken ik moet gebruiken om de overspanning te halen van 5 meter zonder dat het gaat doorbuigen oid, nu vind ik legio sites om de overspanning van hout te berekenen, echter wordt er overal uitgegaan van dakbedekking zoals EPDM: overspanning berekenen.
De belasting die er is zijn de horizontale RVS draden tussen twee liggers die zorgen dat het harmonicadoek op zijn plek blijft.
Ons idee was om het frame op te bouwen uit 15x15cm douglas palen en liggers
e.e.a. op betonpoeren en met schoren.
Een idee was ook nog om nabij een van de palen een schommel op te hangen voor de kinderen.
Kan ik deze gebruiken zonder dat de liggers op termijn heel erg gaan doorhangen ?
Of is het beter om andere maat liggers te gebruiken ?
Alle advies is welkom, alvast bedankt.
Nu vroeg ik mij af welke balken ik moet gebruiken om de overspanning te halen van 5 meter zonder dat het gaat doorbuigen oid, nu vind ik legio sites om de overspanning van hout te berekenen, echter wordt er overal uitgegaan van dakbedekking zoals EPDM: overspanning berekenen.
De belasting die er is zijn de horizontale RVS draden tussen twee liggers die zorgen dat het harmonicadoek op zijn plek blijft.
Ons idee was om het frame op te bouwen uit 15x15cm douglas palen en liggers
e.e.a. op betonpoeren en met schoren.
Een idee was ook nog om nabij een van de palen een schommel op te hangen voor de kinderen.
Kan ik deze gebruiken zonder dat de liggers op termijn heel erg gaan doorhangen ?
Of is het beter om andere maat liggers te gebruiken ?
Alle advies is welkom, alvast bedankt.