Twijfel optimizers of niet, schaduwvorming.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrtje
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-08-2024
Wij willen zonnepanelen plaatsen en hebben al veel onderzoek gedaan. Toch blijft de twijfel om wel of geen optimizers te plaatsen. Het gaat om 12 panelen. De installateur geeft beide opties en geeft ook aan dat het een lastige keuze is hierin. Het huis staat (als ik het goed heb) zuidoost. Nu is het zo dat er schaduwvorming is (waarschijnlijk eind van de middag/dag) als de zon naar achter het huis draait. De zon komt op schuin rechts naast het huis (als je er voor staat en naar het huis kijkt). Gedurende de dag staat de zon dus direct op de panelen.
Foto 1 is afgelopen vrijdag rond 17.30 gemaakt. De andere foto is van street view, die gebruikt is in de offerte van de installateur. Ik weet dus niet wanneer deze foto is gemaakt (het gaat om het rechter dak).
Ben benieuwd naar jullie ervaringen/advies. Ik kom er niet meer uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuK5qGLykWwZH4cOKyvPqy10g04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThwlOUA7ONq84qj809i2FoZK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrvKnT9YG4ah_fbn8qKueX1sSjs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zPyPWPxojUXCc2QIO15YqRDn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McyqvGXAgfZmKMq3KtzpdF1ZOvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDz4Ci2rQwkcrHgPfl7d2iOk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7d1VcYqezGa8iLYgnAeCxwMY0Jk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TV9mftPFOg9DtF1bHl80hg5.jpg?f=fotoalbum_large

Even een paar foto’s van gedurende de dag. Rond 18.30 zon volledig weg.

[ Voor 13% gewijzigd door Myrtje op 26-07-2020 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:32
Ik heb een vergelijkbaar dak met zelfde richting. Dit is een prima dagje. Je zou dan vanaf een uur of 5 misschien wat minder gaan opwekken. Zal misschen 1 a max 2kWh op een goede dag schelen. Dat ga je niet terugverdienen.

Ik zou normale stringomvormer nemen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:10
Het is denk ik weer een geval van dat optimisers er op jaarbasis hooguit 5% extra opbrengst uithalen maar de aanschafprijs wel 15% verhogen. Geen rationele keuze dus denk ik.

Dat geld is denk ik beter besteed aan enkele panelen op je andere dak, omdat het niet steil is heb je daar nog best een goede opbrengst. Omdat je toch de installatiekosten al betaald voor deze 10 panelen heb je voor 15% extra al bijna 5 panelen op NW. En dat verhoogt de opbrengst met ongeveer 40%.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Eens dat het geld waarschijnlijk beter in meer panelen gestoken kan worden, maar ik denk dat er nog wel iets op af te dingen valt. Ik heb voor optimizers in totaal 10% meer betaald vergeleken met serie. Ik heb ook een dergelijke schoorsteen en als je daar schaduw van krijgt, stort je opbrengst per paneel behoorlijk in. Het lijkt erop dat hier vanaf 5 uur al een paneel in de schaduw komt, en dat het aantal panelen in de schaduw vervolgens oploopt. Ik denk dat je best een redelijke use case hebt voor optimizers als je een goede deal kan krijgen.

Ik weet niet in hoeverre de panel richting het oosten liggen vanuit zuid, maar ik heb met mijn zuid-oriëntatie na 5 uur nog aanzienlijk opbrengst. Ik durf wel te stellen dat de meeropbrengst meer dan 5% gaat zijn. Het hangt er wel een beetje vanaf wat je wil, de maximale KWh's per euro haal je uit meer panelen plaatsen voor het geld dat je aan optimizers zou uitgeven, maar als je zoveel mogelijk wil opwekken (zoals ik), dan zou ik er optimizers bij nemen. De iets langere tvt heb ik voor lief genomen (al is mijn dak met schaduwvorming nog iets complexer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@RoD Kan je dat beter onderbouwen? Eventueel met een plaatje van je panelen?

Ik heb 18 panelen ook op ZO liggen. Onderste 6 komen vanaf een uur of 4 in de schaduw van een randje van het dak dat een andere helling heeft dan de rest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEE3FdiG13bb3BvtMZXZgZqm7vs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iptiiM1IwSoeuZzoLpYrVqfu.png?f=user_large

Vanaf januari tot en met nu heeft dat ongeveer 60kWh gescheeld. Dat is 1,5%. Vanaf 5 uur stort de productie al behoorlijk in op ZO met die helling. Dus ik geloof niet dat het meer dan 5% op jaarbasis kan schelen...

Als ik uitga van 12x 320 panelen. Levert zo'n 3800kWh op. Daar 1,5% van is 57kWh op jaarbasis. 11,50 euro. In het ergste geval het dubbele, dan nog maar 23 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door Ophidian op 26-07-2020 11:26 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrtje
Ophidian schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:48:
Ik heb een vergelijkbaar dak met zelfde richting. Dit is een prima dagje. Je zou dan vanaf een uur of 5 misschien wat minder gaan opwekken. Zal misschen 1 a max 2kWh op een goede dag schelen. Dat ga je niet terugverdienen.

Ik zou normale stringomvormer nemen.
Ja dat vermoeden had ik ook al.
busscherski schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:01:
Het is denk ik weer een geval van dat optimisers er op jaarbasis hooguit 5% extra opbrengst uithalen maar de aanschafprijs wel 15% verhogen. Geen rationele keuze dus denk ik.

Dat geld is denk ik beter besteed aan enkele panelen op je andere dak, omdat het niet steil is heb je daar nog best een goede opbrengst. Omdat je toch de installatiekosten al betaald voor deze 10 panelen heb je voor 15% extra al bijna 5 panelen op NW. En dat verhoogt de opbrengst met ongeveer 40%.
Dan lijkt het mij dat er ook een andere omvormer moet komen waar meer strings aan gekoppeld moet worden?
RoD schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:13:
Eens dat het geld waarschijnlijk beter in meer panelen gestoken kan worden, maar ik denk dat er nog wel iets op af te dingen valt. Ik heb voor optimizers in totaal 10% meer betaald vergeleken met serie. Ik heb ook een dergelijke schoorsteen en als je daar schaduw van krijgt, stort je opbrengst per paneel behoorlijk in. Het lijkt erop dat hier vanaf 5 uur al een paneel in de schaduw komt, en dat het aantal panelen in de schaduw vervolgens oploopt. Ik denk dat je best een redelijke use case hebt voor optimizers als je een goede deal kan krijgen.

Ik weet niet in hoeverre de panel richting het oosten liggen vanuit zuid, maar ik heb met mijn zuid-oriëntatie na 5 uur nog aanzienlijk opbrengst. Ik durf wel te stellen dat de meeropbrengst meer dan 5% gaat zijn. Het hangt er wel een beetje vanaf wat je wil, de maximale KWh's per euro haal je uit meer panelen plaatsen voor het geld dat je aan optimizers zou uitgeven, maar als je zoveel mogelijk wil opwekken (zoals ik), dan zou ik er optimizers bij nemen. De iets langere tvt heb ik voor lief genomen (al is mijn dak met schaduwvorming nog iets complexer).
Ik zal de offerte zo plaatsen. Het scheelt ook niet extreem veel naar mijn idee maar het zou zonder zijn de investering als het niet echt loont. Als ik kijk naar een gemiddelde dag staat de zon vanaf de ochtend al vol op mijn dak, het oosten ligt eigenlijk ongeveer op de hoek van het dak rechts en zuiden ongeveer op hoek van dak links, als ik zo kijk met kompas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrtje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2vjG2d2dt6P6M9clHc_Dc6-1ic=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/91GHlNcosIi6J6OVPlNoIOvC.jpg?f=user_large
Met optimizers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qow1JwciczBIvgMQED1EJlzN0JM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VyaMBgvVna6qZwL635w2FZGN.jpg?f=user_large
Zonder optimizers

Ik heb geloof al een redelijke prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gewoon een stringomvormer met 2 mppt ingangen en panelen op zuidoost en noordwest. Goodwe, Sma of Fronius. Die hebben ook nog wat schaduwmanagement.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

De zon schijnt al niet meer mooi op de panelen als je schaduw krijgt. Dus het verlies zal minimaal zijn.
Steek liever geld in meer panelen dan in optimizers.

Heb je 1 of 3-fase in huis?

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-07-2020 11:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrtje
AUijtdehaag schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:41:
Gewoon een stringomvormer met 2 mppt ingangen en panelen op zuidoost en noordwest. Goodwe, Sma of Fronius. Die hebben ook nog wat schaduwmanagement.

De zon schijnt al niet meer mooi op de panelen als je schaduw krijgt. Dus het verlies zal minimaal zijn.
Steek liever geld in meer panelen dan in optimizers.

Heb je 1 of 3-fase in huis?
1-fase meterkast hebben we

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Jouw leverancier zou... alles kunnen simuleren met de Solardege tool.
https://www.solaredge.com...nstaller-tools/designer#/
Bij ons klopte het schaduw effect precies met de voorspelling, en dat loonde bij ons wel.
Maar de situatie was anders dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrtje
@route99 thnx voor de tip. Ga ik dan maandag contact over opnemen met hem. Ik vraag mij alleen wel af in hoeverre dit eerlijk is omdat Solaredge juist diegene is die de optimizers levert.

[ Voor 42% gewijzigd door Myrtje op 26-07-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
Je kunt eventueel ook kiezen voor 1 Tygo duo optimizer van 75 euro voor de twee bovenste westelijk panelen
Dat zijn vermoedelijk de twee panelen die het eerst schaduw krijgen als de zon nog iets hoger staat al op je foto. Als de zon zo laag staat als op je foto is levert het vrijwel niks meer op.
Scheelt misschien 5 of hoogstens 10 euro per jaar opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Myrtje

De prijs is niet slecht.

Die Solax 3.3T heeft al 2 trackers dus is geschikt voor 2 richtingen. Met bijvoorbeeld 6 extra op NW zou ik wel een maatje groter nemen. Minstens de 3.6 kW versie

[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 26-07-2020 12:58 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Myrtje schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:37:
[Afbeelding]
Met optimizers

[Afbeelding]
Zonder optimizers

Ik heb geloof al een redelijke prijs.
Scheelt 850,- ex voor 12 optimizers en een meerprijs van de omvormer, dat is 4250 kWh wat je meer zou moeten opwekken in een life time..... 20 jaar = 212,5 kWh per jaar extra.... ik denk het niet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrtje
@Rol-Co bedoel je denk het niet goede prijs of denk het niet goede investering de
Optimizers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hoe krijg je 12 panelen in portrait op 1x 6 Esdec Clickfit Evo landscape ?

En die "opname situatie op lokatie" staat bij installatie kosten....
Nadat je de offerte hebt geaccepteerd zeker?
Ik zou expliciet vragen of ze komen kijken VOORDAT je een offerte accepteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myrtje
@AUijtdehaag ze zijn al wezen kijken 👍🏻

En dat zag ik ook inderdaad dat ze daar 1 hadden neergezet.

[ Voor 40% gewijzigd door Myrtje op 26-07-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ophidian schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:25:
@RoD Kan je dat beter onderbouwen? Eventueel met een plaatje van je panelen?

Ik heb 18 panelen ook op ZO liggen. Onderste 6 komen vanaf een uur of 4 in de schaduw van een randje van het dak dat een andere helling heeft dan de rest.

[Afbeelding]

Vanaf januari tot en met nu heeft dat ongeveer 60kWh gescheeld. Dat is 1,5%. Vanaf 5 uur stort de productie al behoorlijk in op ZO met die helling. Dus ik geloof niet dat het meer dan 5% op jaarbasis kan schelen...

Als ik uitga van 12x 320 panelen. Levert zo'n 3800kWh op. Daar 1,5% van is 57kWh op jaarbasis. 11,50 euro. In het ergste geval het dubbele, dan nog maar 23 euro.
Ik heb een iets complexere situatie met twee dakkapelen, twee schoorstenen en twee oriëntaties (plat + schuin) met dus op verschillende momenten van de dag hier en daar een plukje schaduw (behalve midden op de dag), maar ik heb net even twee panelen gepakt die naast elkaar liggen op schuin dak waarbij de eerste een streepje schaduw pakt na 17:30 uur, en dat verschil in opbrengst is 9,2 procent, tussen die beide panelen. Ik lig overigens ietsje richting het westen vanuit zuid, dus dat kan je niet helemaal vergelijken, natuurlijk. Ik heb panelen waarbij het verschil nog groter is (andere situatie), maar als ik alleen deze 9,2% zou doorrekenen met mijn verwachte opbrengst, zou ik de optimizers er in 9-10 jaar uit hebben. Daarmee gaat de tvt wel omhoog vergeleken met serie, maar ik vind dat de moeite waard. :)

Maar nogmaals, meer panelen leggen, levert meer KWh op voor hetzelfde geld. Ik had een goeie deal voor een SE-systeem met een relatief kleine meerprijs, kostte me 0.95 euro per WP, inclusief installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Myrtje schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:53:
@Rol-Co bedoel je denk het niet goede prijs of denk het niet goede investering de
Optimizers?
Je haalt het er niet uit, of je moet de paneel monitoring zoals hierboven mooi vinden, dat mag iets kosten.
Grootste nadeel zou ik het brand bonding vinden, wat als je iets anders wilt, dat zitten nog die SE optimizers onder de panelen.
Als je maar 1 paneel extra kwijt kan heb je al meer winst kwa kWh dan met de SE dus daar hoef je het niet voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrtje
Rol-Co schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:11:
[...]

Je haalt het er niet uit, of je moet de paneel monitoring zoals hierboven mooi vinden, dat mag iets kosten.
Grootste nadeel zou ik het brand bonding vinden, wat als je iets anders wilt, dat zitten nog die SE optimizers onder de panelen.
Als je maar 1 paneel extra kwijt kan heb je al meer winst kwa kWh dan met de SE dus daar hoef je het niet voor te doen.
Oké dankje. Ja we zitten eventueel te denken aan panelen achter. We wouden eigenlijk eerst 10 panelen, maar kunnen er 12 op.. ons verbruik ligt gemiddeld op 3000kwh per jaar. En toekomst gericht zou dan 12 mooier zijn denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Bij ons doet het slechtste paneel totaal nu 0,93 MWh tegen de beste 1,41 MWh. Bomen... De hele onderste rij doet het minder mar das de minste. Richting naar boven wordt het steeds beter. We hebben 15 panelen van het 255 wattpiek type ruim 5 jaar geleden geplaatst. De optimizers toen nog P300 konden wel uit. Meer panelen konden we niet echt kwijt.
Tis toch per situatie bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrtje
Even een update toegevoegd in mijn topic. Foto van gedurende de dag.

Ik dacht misschien als we het in 2 strings laten plaatsen, een groot verlies ook al gemeden kan worden

[ Voor 67% gewijzigd door Myrtje op 26-07-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja, je ZuidOost dak krijg vanaf ongeveer 16:30 z'n eerste paneel in de schaduw. In de winter wellicht 16:00 oid.
Maar dan staat de zon toch allang heel schuin op de panelen. Veel opbrengst heb je daarna toch niet meer.

Als je geen schoorsteen had gehad dan had je op dat moment sowieso al iets van 85% van de dagopbrengst binnen.
Zonder optimisers haal je er nog wel 10% bij en met optimisers wordt het beter maar nooit meer dan de laatste 15%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrtje
busscherski schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:08:
Ja, je ZuidOost dak krijg vanaf ongeveer 16:30 z'n eerste paneel in de schaduw. In de winter wellicht 16:00 oid.
Maar dan staat de zon toch allang heel schuin op de panelen. Veel opbrengst heb je daarna toch niet meer.

Als je geen schoorsteen had gehad dan had je op dat moment sowieso al iets van 85% van de dagopbrengst binnen.
Zonder optimisers haal je er nog wel 10% bij en met optimisers wordt het beter maar nooit meer dan de laatste 15%.
Dus met aanschaf van optimizers haal ik niet direct veel meer uit de panelen. Wel iets, maar zal niet direct lonen denk ik. Aangezien het om een klein deel van de dag gaat. In de toekomst denken we eraan misschien panelen bij te plaatsen op de achterzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Zijn in die rendementsgetallen uit jouw offertes waarschijnlijk al met de tool die ik adviseerde, tot stand gekomen? Dan hoef je het niet meer te vragen... (of hooguit laten bevestigen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrtje
route99 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:47:
Zijn in die rendementsgetallen uit jouw offertes waarschijnlijk al met de tool die ik adviseerde, tot stand gekomen? Dan hoef je het niet meer te vragen... (of hooguit laten bevestigen...)
Ja dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Er stond een rekensommetje bovenin de offerte met richtlijnen betreft schaduw. Daar lijkt het op gebaseerd. Dus denk eigenlijk niet dat het programma is gebruikt. De offerte is uitgegaan van de schaduw van maps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Myrtje schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:37:
[...]

Dus met aanschaf van optimizers haal ik niet direct veel meer uit de panelen. Wel iets, maar zal niet direct lonen denk ik. Aangezien het om een klein deel van de dag gaat. In de toekomst denken we eraan misschien panelen bij te plaatsen op de achterzijde.
Moreel ben ik verplicht om te controleren dat je ervan op de hoogte bent dat later bij laten plaatsen een stuk duurder is dan meteen neer laten leggen.

De meerkosten voor een maatje grotere omvormer zijn zeer beperkt, installatiekosten ook (ze zijn er toch al). Dus je hebt ze nu vrijwel voor de kosten van panelen plus bevestigingsmateriaal.
Bij uitbreiden begin je met 1000 euro installatie kosten en 500 euro voor een omvormer.

Momenteel kun je een klein overschot nog best gunstig terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrtje
busscherski schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:55:
[...]

Moreel ben ik verplicht om te controleren dat je ervan op de hoogte bent dat later bij laten plaatsen een stuk duurder is dan meteen neer laten leggen.

De meerkosten voor een maatje grotere omvormer zijn zeer beperkt, installatiekosten ook (ze zijn er toch al). Dus je hebt ze nu vrijwel voor de kosten van panelen plus bevestigingsmateriaal.
Bij uitbreiden begin je met 1000 euro installatie kosten en 500 euro voor een omvormer.

Ik ben hier inderdaad van op de hoogte.. we twijfelen nog of nu, of op het moment dat de omvormer aan vervanging toe is, dus +- 10 jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
busscherski schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:55:

En als je overschot hebt kan je ook wat langer salderen straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrtje
Ophidian schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:13:
[...]

Ja dat is waar. Ben nu aan het onderzoeken of er 3 strings kunnen worden aangesloten op 1 omvormer. Dan kan ik namelijk voor 2 strings plaatsen (grootste opbrengst) en achter dan nog 1 met bijv. 4 panelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Myrtje op 26-07-2020 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Myrtje schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:40:
Even een paar foto’s van gedurende de dag. Rond 18.30 zon volledig weg.
Om 18.30 staat die aan de andere kant van je dak.

Gewoon een SMA 4.0 nemen met 2x mppt ingang.
Mppt 1: 12 panelen
Mppt 2: 5-12 panelen.

@busscherski kan het wel even invullen in sunnydesignweb :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrtje
AUijtdehaag schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:28:
[...]

Om 18.30 staat die aan de andere kant van je dak.

Gewoon een SMA 4.0 nemen met 2x mppt ingang.
Mppt 1: 12 panelen
Mppt 2: 5-12 panelen.

@busscherski kan het wel even invullen in sunnydesignweb :>
Ja maar dan trek ik alle panelen op de voorkant mee als de schaduw is vanaf 16.30.. achter staat denk ik al wel eerder zon. Zal morgen eens kijken. Ik ga er vanuit dat hier in de middag al zon staat met schaduw. van schoorsteen.. maar dan heel schuin, zoals na 16.30 op de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Trek je alle panelen mee?
Zegt je (solaredge) installateur dat?

Heb je mijn link ook bestudeerd?
Daar komt geen optimizer aan te pas. De kunst van het weglaten.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-07-2020 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Myrtje schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:36:
[...]

Ja maar dan trek ik alle panelen op de voorkant mee als de schaduw is vanaf 16.30.. achter staat denk ik al wel eerder zon. Zal morgen eens kijken. Ik ga er vanuit dat hier in de middag al zon staat met schaduw. van schoorsteen.. maar dan heel schuin, zoals na 16.30 op de voorkant.
Gewoon wat @AUijtdehaag schrijft, een omvormer met 2 mppt's. Mag ook SolaX, doet het prima. Ik vind alleen de app niet geweldig vergeleken met Goodwe (en ook die is al erg basic).
Ben nu even met mijn eigen uitbreiding bezig maar kan vanavond wel even met Sunnydesign aan de slag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Myrtje schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:36:
[...]

Een omvormer met 2mppt is eigenlijk 2 omvormers in 1 unit, dus voor elk dakvlak 1.

Dat vergeten @busscherski en @AUijtdehaag te vertellen omdat het voor hun vanzelfsprekend is.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrtje
AUijtdehaag schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:38:
Trek je alle panelen mee?
Zegt je (solaredge) installateur dat?

Heb je mijn link ook bestudeerd?
Daar komt geen optimizer aan te pas. De kunst van het weglaten.
Ja dat heb ik gelezen. Maar ik bedoel meer op het moment dat het op een paar panelen schijnt, wordt de opbrengst van de anderen toch ook minder? Daarom dacht ik in 2 strings beter.. dan heeft het geen invloed op alle 12 maar bijv. Op 6. Ik kom hierop door alles wat ik gelezen heb. Morgen heb ik contact met de installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ophidian schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:13:
[...]

Zo lijkt het (helaas) niet te werken. Zie Rouske in "Details nieuwe salderingsregeling bekend" en verder. Volgens het rekenmodel dat TNO heeft uitgebracht maakt overschot geen verschil op hoeveel je mag salderen zodra er wordt afgebouwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
2 string van 6 werkt averechts. Dan wordt de stringspanning te laag voor een goede werking met schaduw.
Het omvormer rendement gaat ook naar beneden (11 panelen is ideaal)
Bovendien verdubbel je de stroom als je ze parallel zet, en dan wordt de max ingangstroom van de ingang vd omvormer de beperkende factor. Heeft dus alleen maar nadelen tov 1x 12 ondanks wat schaduw.

De bypassdiodes in een paneel zorgen al voor een schaduwmanagement op paneel niveau
Nu doen sommige string omvormers dat nog ietsjes beter dan andere, om de bypassdiodes te laten activeren, waardoor niet de hele string inkakt, zoals de meeste solaredge installateurs beweren. (om hun eigen produkten te promoten)

Heb je er echt geen vertrouwen in, dan kan je nog altijd tigo optimizers plaatsen op enkel de probleem panelen.
Maar dat is vaak niet noodzakelijk bij een goodwe, SMA of Fronius, omdat die al een slim Mpp tracking systeem hebben ingebouwd.

[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-07-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

RoD schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:49:
[...]

Zo lijkt het (helaas) niet te werken. Zie Rouske in "Details nieuwe salderingsregeling bekend" en verder. Volgens het rekenmodel dat TNO heeft uitgebracht maakt overschot geen verschil op hoeveel je mag salderen zodra er wordt afgebouwd.
Tuurlijk wel, je vangt groter vermogen af en langer verbruik vermogen af, ook op slechte bewolkte dagen heb je meer vermogen.
Dus ja helpt zeker wel bij salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Rol-Co schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:51:
[...]

Tuurlijk wel, je vangt groter vermogen af en langer verbruik vermogen af, ook op slechte bewolkte dagen heb je meer vermogen.
Dus ja helpt zeker wel bij salderen.
Je bedoelt dat je door een relatief hoger vermogen beter je eigen verbruik kan coveren (voor de meter). Met salderen (wegstrepen van KWh's die van het net worden gehaald tegen KWh's die je aan het net terugleverd) heeft dat echter niets te maken.

Overigens is dat inderdaad wel een voordeel van een overschot, ik kan met mijn productie die 3x hoger is dan verbruik ook in de ochtend nog een kopje koffie zetten en in de avond elektrisch koken op de zonnepanelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrtje
busscherski schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:42:
[...]

Gewoon wat @AUijtdehaag schrijft, een omvormer met 2 mppt's. Mag ook SolaX, doet het prima. Ik vind alleen de app niet geweldig vergeleken met Goodwe (en ook die is al erg basic).
Ben nu even met mijn eigen uitbreiding bezig maar kan vanavond wel even met Sunnydesign aan de slag.
Ja de installateur die ik nu op het oog heb heeft Solax, solaredge en fronius (dat laatste zegt mij eigenlijk niets). Zou mooi zijn maar hoeft niet persé hoor. Weet niet hoeveel tijd dat sunnydesign kost maar ben al heel blij met jullie adviezen. Kan ik straks anderen in mijn omgeving ook adviezen geven :P gisteren wist ik echt even niet meer waar ik moest zoeken, ben nu een stuk wijzer geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

RoD schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:55:
[...]

Je bedoelt dat je door een relatief hoger vermogen beter je eigen verbruik kan coveren (voor de meter).
Klopt!
Met salderen (wegstrepen van KWh's die van het net worden gehaald tegen KWh's die je aan het net terugleverd) heeft dat echter niets te maken.
Niet als je er niets mee doet nee, dat is in 2023 zonde.
Overigens is dat inderdaad wel een voordeel van een overschot, ik kan met mijn productie die 3x hoger is dan verbruik ook in de ochtend nog een kopje koffie zetten en in de avond elektrisch koken op de zonnepanelen :)
Geeft eigenlijk al antwoord dat het een voordeel is. :) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Rol-Co schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:03:
[...]

Klopt!

[...]

Niet als je er niets mee doet nee, dat is in 2023 zonde.

[...]

Geeft eigenlijk al antwoord dat het een voordeel is. :) ;)
Jazeker! Ik dacht alleen dat je het had over het extra kunnen salderen tijdens afbouwfase (2023-2030), wat aanvankelijk wel zo leek te zijn (op basis van uitspraken Wiebes), maar uit het rekenmodel blijkt dus het tegenovergestelde.

Verder ben ik groot fan van maximale productie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb de helling even geschat op 30 graden, klopt dat een beetje?

Bij 12+6 raad ik een 4 kW enkelfase omvormer.
Bij 12+12 een 5 kW omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kG94tZYRKvjw5BGdn65Wu32s4O4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ms2tKyXSjSQrTEI07Fr9YJvZ.png?f=fotoalbum_large
.
.
.
.
.
.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xUZI7EysAxuZz_CJObQq1y1G44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WWmb5VExNrxAgSgTaAiswsKl.png?f=fotoalbum_large

Ter referentie heb ik ook je huidige offerte even ingevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGA-OMHXmHDjWOSbw0vxkiyC8tQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UFDEFXZV3ZuIUDAdnR2iJmXE.png?f=fotoalbum_large

Je ziet dat bij alle 3 situatie de omvormer 0.2% van de jaaropbrengst aftopt. Dat vind ik prima. Ik kom dus ook op een 3.3 kW omvormer voor je huidige 12 x 325 Wp.

Je ziet hier dat een grotere omvormer niet zoveel meer kost:
https://www.alma-solarshop.nl/244-solax-power-omvormer#/
100 euro extra voor de upgrade naar 4200 W en nog eens 100 euro voor 5000 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrtje
busscherski schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:27:
Ik heb de helling even geschat op 30 graden, klopt dat een beetje?

[Afbeelding]
.
.
.
.
.
.

[Afbeelding]

Ter referentie heb ik ook je huidige offerte even ingevoerd.

[Afbeelding]

Je ziet dat bij alle 3 situatie de omvormer 0.2% van de jaaropbrengst aftopt. Dat vind ik prima. Ik kom dus ook op een 3.3 kW omvormer voor je huidige 12 x 325 Wp.

Je ziet hier dat een grotere omvormer niet zoveel meer kost:
https://www.alma-solarshop.nl/244-solax-power-omvormer#/
100 euro extra voor de upgrade naar 4200 W en nog eens 100 euro voor 5000 W.
toon volledige bericht
De hoekt klopt inderdaad wel ongeveer. Thnx, moet mij ff verdiepen in hoe ik het precies allemaal af kan lezen. Wordt er nu niet direct helemaal wijs uit. Ga er morgenvroeg even rustig voor zitten. Bijna hele dag bezig geweest met info rondom zonnepanelen, dus morgen even met een frisse blik er na kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Myrtje schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:39:
[...]

De hoekt klopt inderdaad wel ongeveer. Thnx, moet mij ff verdiepen in hoe ik het precies allemaal af kan lezen. Wordt er nu niet direct helemaal wijs uit. Ga er morgenvroeg even rustig voor zitten. Bijna hele dag bezig geweest met info rondom zonnepanelen, dus morgen even met een frisse blik er na kijken :)
Ik zal het even samenvatten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@busscherski
Maar een 3300 zie ik ook niet, dus wat is het? Ik denk dat de 3,6 prima is als hij nog ietsje hoger kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Rol-Co schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:42:
@busscherski
Maar een 3300 zie ik ook niet, dus wat is het? Ik denk dat de 3,6 prima is als hij nog ietsje hoger kan.
Klopt maar die 3300 W versie bestaat wel, heeft niet iedereen in het programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:43:
[...]

Klopt maar die 3300 W versie bestaat wel, heeft niet iedereen in het programma.
Ik kon hem zo snel niet vinden, misschien oud model?

Edit:
Gevonden!
https://www.dutchsolarsys...ile/download/file_id/133/

[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 26-07-2020 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrtje
Vandaag gesproken met de installateur. Hem bovenstaande benoemd en de schaduwfoto’s laten zien. Hij geeft inderdaad ook aan dat optimizers niet lonen als het al einde van de dag is en de zon niet meer maximaal schijnt. Wel stelt hij voor om het dan in 2 strings te doen. Maar las hier eerder dat 2 strings het geheel omlaag kan halen. Hij zou dan de linker 6 en rechte 6 koppelen. Ik weet nu niet meer zo goed wat nu beter is. Is 6 voldoende voor het aan het werk zetten van de omvormer.. de omvormer in de offerte heeft minimaal 100/150 nodig als ik het goed lees.
Kunnen we dan beter inderdaad voor 2 strings van 6 gaan of toch 12 panelen in 1 string. We hebben besloten voor nu nog even geen panelen op de achterzijde te leggen ivm dat de zon daar dus pas rond de schaduwtijd op het voordak is.. weten niet zo goed of het dan nog loont. In de winter staat de zon daar waarschijnlijk nog korter op.

@busscherski @AUijtdehaag @Ophidian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Had je inmiddels gezien dat 6 panelen op NW 1340 kWh per jaar per 6 panelen opbrengt?
Hoeveel je er precies voor krijgt is inderdaad lastiger precies te voorspellen.

Je zou het als 2x6 aan kunnen laten leggen, dan kun je altijd nog aanpassen naar 1x12.
Een string van 6 zonder schaduw werkt prima. Maar ik weet niet of een string van 6 met gedeeltelijke schaduw het nog goed genoeg doet of dat inclusief schaduw de mppt de kluts kwijtraakt. Wat dat betreft doen 12 panelen met enkele panelen gedeeltelijk schaduw het beter.
Daar komt bij dat de efficiëntie de rest van de dag een stuk beter is met 1x12.

Ik denk dus dat 1x12 beter is. Maar ombouwen van 1x12 naar 2x6 is heel moeilijk als de installateur het als 1 string aanlegt. Ombouwen van 2x6 naar 1x12 is makkelijk, daar hoef je het dak niet voor op en dat kun je gewoon zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrtje
busscherski schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:59:
Had je inmiddels gezien dat 6 panelen op NW 1340 kWh per jaar per 6 panelen opbrengt?
Hoeveel je er precies voor krijgt is inderdaad lastiger precies te voorspellen.

Je zou het als 2x6 aan kunnen laten leggen, dan kun je altijd nog aanpassen naar 1x12.
Een string van 6 zonder schaduw werkt prima. Maar ik weet niet of een string van 6 met gedeeltelijke schaduw het nog goed genoeg doet of dat inclusief schaduw de mppt de kluts kwijtraakt. Wat dat betreft doen 12 panelen met enkele panelen gedeeltelijk schaduw het beter.
Daar komt bij dat de efficiëntie de rest van de dag een stuk beter is met 1x12.

Ik denk dus dat 1x12 beter is. Maar ombouwen van 1x12 naar 2x6 is heel moeilijk als de installateur het als 1 string aanlegt. Ombouwen van 2x6 naar 1x12 is makkelijk, daar hoef je het dak niet voor op en dat kun je gewoon zelf.
Dit heb ik inderdaad gezien, ik twijfel nog. Maar wat een lastige keuzes zeg. Wederom bedankt voor je advies.
Pagina: 1