Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe laptop voor studie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Groentje24
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-11-2020
Hoi iedereen,
Nu de oude 17inch gaming laptop van mijn vriend het begint te begeven is het toch echt tijd voor een nieuwe laptop. Ik van alles gezien en gelezen maar word er eigenlijk alleen maar minder wijs van :')
Dus de situatie:

Wat ga je met je laptop doen?
zoals de titel al zegt gaat deze laptop voor school gebruikt worden. Wij gebruiken vooral veel office programma's en internet. Vaak heb ik meerder programma's en websites open staan. Ook moet ik een speciaal toetsprogramma instaleren wat betekent dat chromebooks af vallen gezien dit daarop niet geïnstalleerd kan worden.

Wat is je budget?
mijn budget is 300 tot maximaal 500, meer kan ik helaas echt niet spenderen aan een laptop

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
ja, ik reis (als we weer naar school mogen) dagelijks met de bus en de trein.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
ik heb geen specifieke voorkeuren, zolang het maar een decent product is dat aan mijn eisen voldoet en een paar jaartjes mee kan ben ik tevreden.

Extra eis:
Moet een verlicht toetsenbord hebben. Ik werk veel 's avonds aan mijn huiswerk in een niet super goed verlichte kamer. Mijn huidige laptop heeft geen verlicht toetsenbord en als ik daar een tijdje op gewerkt heb krijg ik een enorme hoofdpijn.

Mijn grootse vraag is wat is wijsheid? Een nieuwe budget laptop kopen, een refurbished of tweedehands zakelijke laptop kopen of een tweedehands high end laptop van een jaar of 2 a 3 oud aanschaffen?

Ik heb ook geïnformeerd bij een computerzaak in de buurt en zij verkopen eigenlijk vooral zakelijke tweedehands laptops en raadde mij dat ook aan. Zij hadden alleen niets met een verlicht toetsenbord. Na uren zoeken online heb ik een tweedehands hp 745 g3 elitebook gevonden met 8 gb werkgeheugen, een 256gb ssd, 14 inch scherm en toetsenbord verlichting voor ongeveer 300€. Dit lijkt perfect maar voorzover ik kon vinden is deze gereleased in 2015. Dit is dus toch wel een hele oude laptop. Is dit een laptop die ik een jaar of 3 kan gebruiken voor mijn studie?

Hebben jullie misschien andere suggesties?

Alvast bedankt,
Een groentje

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:36
Verlicht toetsenbord in prijscategorie 300-500... Mag het een los toetsenbord zijn ( a la 10 euro bij Aldi). Een bureaulamp helpt vaak meer tegen hoofdpijn trouwens.

Voor office is eigenlijk elke laptop met 8 GB ram en een i3 of i5 wel geschikt. Ben je van plan hem mee te nemen naar je studie of vooral stil te laten staan?

Nadeel van 2 a 3 jaar oud is de batterij... (Zelfde met refurbished, batterij wordt niet altijd vervangen).

• Groentje24
Zoals ik al zei, als ik na de vakantie weer naar school mag moet deze elke dag mee. Op school word deze van lokaal naar lokaal gesleept dus het moet wel een redelijk gemakkelijk mee te nemen laptop zijn.

De batterij is voor mij niet het grootste punt. Ik heb bijna altijd wel toegang tot een stopcontact. En desnoods kan ik deze later altijd nog (laten) vervangen. Belangerijker vind ik het dat ie wel een beetje vlot is. Momenteel duurt het een goed kwartier voordat ie opgestart is en ik eindelijk word kan openen.

Wat betreft het verlichte toetsenbord, ik sta wel open voor alternatieven maar het liefst zou ik gewoon een geïntegreerde backlight hebben gezien ik dat het fijnst vind werken. Ik werk niet aan een tafel of op een bureau dus een los toetsenbord lijkt me iets onhandig en ik kan ook niet echt een bureaulamp neerzetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Groentje24 op 26-07-2020 10:08 ]

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Hoe oud is die gaming laptop? Traagheid is vaak prima op te lossen met een SSD en een schone Windows 10 installatie. Eventueel nog een reepje extra RAM en je bent voor 100 euro klaar.

Overigens zou ik ook voor een zakelijk model gaan. DELL maakt hele fijne laptops met goede toetsenborden in hun latitude serie. Voor office en wat surfen is vooral een SSD en een basishoeveelheid RAM belangrijk. Z'n i5 van 5 jaar geleden is een stuk minder snel dan een hedendaagse i5, maar zeker nog voldoende snel.

• Groentje24
De laptop die ik momenteel gebruik komt uit 2012 en is niet bepaald makkelijk mee te nemen. Naast dat ie ongeveer 17inch groot is weegt het ding ook ongeveer 3,5 kilo en dat is nog zonder de adapter.

De reden dat ik deze laptop wil vervangen is omdat het scherm begint te flikkeren en soms heel fel flitst. Ik ben bang dat die het een dezer dagen gaat begeven en om nou n heel nieuw scherm te laten instaleren en verdere aanpassingen te doen lijkt me het gewoon niet waard voor een laptop die al meer dan 8 jaar oud is.

Dan geef ik liever iets meer uit voor een laptop die iets nieuwer is, handzamer en automatisch ook gelijk iets sneller. Het hoeft nou ook niet allemaal super snel maar wat vlotter dan nu zou wel fijn zijn.