Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotyé
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-05-2024
Beste

Voor mijn toekomstige slaapkamer ben ik een mogelijkheid aan het zoeken om een tv/projector te installeren. Het huidig plan is om voor het raam een projectiescherm uit het plafond te laten komen en boven bed een beamer te installeren. Het raam is voorzien van zonsverduistering.

Daarbij had ik ik volgende vragen:

- welke leidingen dient de elektricien te voorzien
- op welke manier kan ik best, zonder receiver, audio koppelen
- hebben jullie een ander idee?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqzaaqYj5tcBCzSwDQFFA2tvt8s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NaeTGamMEOpeOp1c7ZDpbcDK.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via gotyé op 29-07-2020 01:16)

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:44
Elektra heb je uiteraard sowieso nodig, ik zou een stopcontact laten plaatsen en niet de volledige eurostekker door een leiding proppen.

Verder is het van een aantal zaken afhankelijk:
-Wat wil je kijken (TV, Netflix, offline content vanaf NAS of HDD?)
-Waarom geen receiver?

Wil je TV kijken dan moet je (afhankelijk van je provider) coax of ethernet er naartoe leggen. Wil je lokale content streamen dan moet je ook ethernet aanleggen en en een mediabox plaatsen. Wil je alleen Netflix/YouTube/etc. dan ben je prima af met een Chromecast via WiFi.

Audio:
Vaak hebben beamers wel een standaard 3,5mm audio output, hiervoor zou je dan eventueel een leiding moeten hebben om een kabeltje naar beneden te brengen om een simpel PC-speakersetje naast je bed aan te sluiten.

Maaar. Als je nou voor een receiver kiest, hoef je enkel (naast stroom) een HDMI kabel naar de beamer toe te leggen, en kun je de rest van je apparatuur (Chromecast, mediabox, TV-kastje, speakers, whatever) gewoon op je receiver aansluiten en mooi bij elkaar in een kast naast/achter/onder je bed leggen.

Edit:
Oh nog een kleine toevoeging. Ik heb er in mijn slaapkamer voor gekozen om een beamer te kopen die een grote horizontale en verticale keystone correctie kan doen. Hierdoor heb ik gewoon mijn nachtkastje twee keer zo breed kunnen maken en de beamer hier in kunnen bouwen. Dat maakte het super eenvoudig met alle bekabeling en alle apparatuur wegwerken. Kastje dicht en alles staat volledig uit het zicht, ook nog goed voor de beamer want een slaapkamer is nogal stoffig.

Je levert met de keystone correctie wel wat in op de beeldkwaliteit (zegt men), maar ik kan dat met het blote oog niet zien.

[ Voor 21% gewijzigd door RobinL94 op 26-07-2020 10:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:49

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als het een projector betreft zou ik een er een TV-ontvanger aan koppelen die een analoge geluidsuitgang heeft en daar een setje computerluidsprekers op aansluiten. Vaak zijn die al beter dan de ingebouwde luidsprekers van een televisie, dus goed genoeg voor een slaapkamer.

Je wilt coax, ethernet en elektriciteit hebben in de buurt van de projector. Als coax niet mogelijk is zou je twee Vu+-ontvangers via ethernet met elkaar kunnen laten communiceren, bijvoorbeeld een Vu+ Uno 4K in de woonkamer en een Zero in de slaapkamer.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:44
Elektra heb je uiteraard sowieso nodig, ik zou een stopcontact laten plaatsen en niet de volledige eurostekker door een leiding proppen.

Verder is het van een aantal zaken afhankelijk:
-Wat wil je kijken (TV, Netflix, offline content vanaf NAS of HDD?)
-Waarom geen receiver?

Wil je TV kijken dan moet je (afhankelijk van je provider) coax of ethernet er naartoe leggen. Wil je lokale content streamen dan moet je ook ethernet aanleggen en en een mediabox plaatsen. Wil je alleen Netflix/YouTube/etc. dan ben je prima af met een Chromecast via WiFi.

Audio:
Vaak hebben beamers wel een standaard 3,5mm audio output, hiervoor zou je dan eventueel een leiding moeten hebben om een kabeltje naar beneden te brengen om een simpel PC-speakersetje naast je bed aan te sluiten.

Maaar. Als je nou voor een receiver kiest, hoef je enkel (naast stroom) een HDMI kabel naar de beamer toe te leggen, en kun je de rest van je apparatuur (Chromecast, mediabox, TV-kastje, speakers, whatever) gewoon op je receiver aansluiten en mooi bij elkaar in een kast naast/achter/onder je bed leggen.

Edit:
Oh nog een kleine toevoeging. Ik heb er in mijn slaapkamer voor gekozen om een beamer te kopen die een grote horizontale en verticale keystone correctie kan doen. Hierdoor heb ik gewoon mijn nachtkastje twee keer zo breed kunnen maken en de beamer hier in kunnen bouwen. Dat maakte het super eenvoudig met alle bekabeling en alle apparatuur wegwerken. Kastje dicht en alles staat volledig uit het zicht, ook nog goed voor de beamer want een slaapkamer is nogal stoffig.

Je levert met de keystone correctie wel wat in op de beeldkwaliteit (zegt men), maar ik kan dat met het blote oog niet zien.

[ Voor 21% gewijzigd door RobinL94 op 26-07-2020 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:27
Als ex-beamer-op-slaapkamer bezitter moet je ook rekening houden met de warmte die zo'n ding afgeeft. Met een 200w lamp o.i.d. is het eigenlijk al niet meer prettig bij elk seizoen behalve de winter.

Inventaris - Koop mijn meuk!