Advies gezocht draadloze schakeling

Pagina: 1
Acties:

• InstantKarma
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-08-2021
Heb getwijfeld om dit in het domotica forum te plaatsen, maar dit leek me toch een betere plek.

Situatie is als volgt: Wij hebben een nieuw huis gekocht en hebben daarin van 2 slaapkamers met een tussenwand --> 1 grote slaapkamer gemaakt.

Omdat we op een redelijk strak schema werkte (ivm planning stukadoor net voor de bouwvak) hebben we de gipsen tussenwand vrijwel meteen gesloopt na sleuteloverdracht zodat er gestuced kon worden.
De lichtschakelaars om de lampen te bedienen zaten echter wel bevestigd op de inmiddels gesloopte tussenwand dmv een stopcontact schakelaar combi. De stucadoor is inmiddels klaar en we hebben nu dus een slaapkamer zonder fysieke lichtschakelaars.

Er zitten nu dus in totaal 4 stroompunten op het plafond:
Punt A - 2x punten met blauwe en zwarte draad (van de voormalige lampen)
Punt B - 2x punten met blauwe, bruine, aarde en zwarte draad (de leidingen die naar de stopcontact/schakelaar combi op de tussenwand liep).

Ik wil dus een draadloze schakeling creeren om de lampen van Punt A aan en uit te schakelen.

Ik heb gekeken naar een Kaku achtige oplossing, echter kan dit volgens mij niet omdat er op punt A alleen maar een blauwe en een schakeldraad beschikbaar is (die dus alleen maar stroom krijgt als er fysiek iets geschakeld wordt, correct me if i'm wrong).

De oude functionaliteit is dus dat de blauwe en de zwarte draad van punt B de lampen op punt A aan en uit schakelden, en dit wil ik indien mogelijk draadloos hercreeren.

Ik heb er te weinig kijk op om dit zelf zo even te bedenken, vandaar mijn advies vraag hierzo. :*)

Hopelijk kunnen jullie me de goede ricting uit sturen...

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Je kunt natuurlijk ook gewoon een bruine draad naar die punten A trekken.

• InstantKarma
kabeltjekabel schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:23:
Je kunt natuurlijk ook gewoon een bruine draad naar die punten A trekken.
Klopt, en op die manier zou ik bij punt A een kaku schakeling kunnen maken.
Echter houdt dit wel in dat dit dus fysiek zichtbaar zal zijn op het plafond en daarom dus als het even kan de voorkeur niet geniet.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

InstantKarma schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:09:
Heb getwijfeld om dit in het domotica forum te plaatsen, maar dit leek me toch een betere plek.

Situatie is als volgt: Wij hebben een nieuw huis gekocht en hebben daarin van 2 slaapkamers met een tussenwand --> 1 grote slaapkamer gemaakt.

Omdat we op een redelijk strak schema werkte (ivm planning stukadoor net voor de bouwvak) hebben we de gipsen tussenwand vrijwel meteen gesloopt na sleuteloverdracht zodat er gestuced kon worden.
De lichtschakelaars om de lampen te bedienen zaten echter wel bevestigd op de inmiddels gesloopte tussenwand dmv een stopcontact schakelaar combi. De stucadoor is inmiddels klaar en we hebben nu dus een slaapkamer zonder fysieke lichtschakelaars.

Er zitten nu dus in totaal 4 stroompunten op het plafond:
Punt A - 2x punten met blauwe en zwarte draad (van de voormalige lampen)
Punt B - 2x punten met blauwe, bruine, aarde en zwarte draad (de leidingen die naar de stopcontact/schakelaar combi op de tussenwand liep).

Ik wil dus een draadloze schakeling creeren om de lampen van Punt A aan en uit te schakelen.

Ik heb gekeken naar een Kaku achtige oplossing, echter kan dit volgens mij niet omdat er op punt A alleen maar een blauwe en een schakeldraad beschikbaar is (die dus alleen maar stroom krijgt als er fysiek iets geschakeld wordt, correct me if i'm wrong).

De oude functionaliteit is dus dat de blauwe en de zwarte draad van punt B de lampen op punt A aan en uit schakelden, en dit wil ik indien mogelijk draadloos hercreeren.

Ik heb er te weinig kijk op om dit zelf zo even te bedenken, vandaar mijn advies vraag hierzo. :*)

Hopelijk kunnen jullie me de goede ricting uit sturen...
ikea tradfri .. lampen in plafond .. schakelaars aan de muur op gewenste locatie(s) aan elkaar koppelen
je kan 1 lamp 2 schakelaars doen oid

geen gezeik met schakeldraad, te bedienen met knop, telefoon

done .

Tja vanalles

• InstantKarma
vso schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:29:
[...]

ikea tradfri .. lampen in plafond .. schakelaars aan de muur op gewenste locatie(s) aan elkaar koppelen
je kan 1 lamp 2 schakelaars doen oid

geen gezeik met schakeldraad, te bedienen met knop, telefoon

done .
Maar dan zouden deze alleen op de punten B kunnen toch? Niet op de punten A met alleen een blauwe en een schakeldraad neem ik aan.

• kabeltjekabel
Schakelaars op batterij

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-01 19:28
Je hebt inderdaad een fase en nul draad nodig om een lamp te laten branden. En afhankelijk van het armatuur, soms ook een aarde draad.

Wat misschien ook handig is om uit te zoeken. Wat is er met de bedrading van de oude schakelaar gebeurt? Hier zou je de fase en schakeldraad permanent van kunnen doorverbinden.

En dan een oplossing met batterij gevoede schakelaars.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

• kabeltjekabel
InstantKarma schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:29:
[...]

Klopt, en op die manier zou ik bij punt A een kaku schakeling kunnen maken.
Echter houdt dit wel in dat dit dus fysiek zichtbaar zal zijn op het plafond en daarom dus als het even kan de voorkeur niet geniet.
Waar is je centraaldoos? Heb je die?

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-01 09:11
Als ik het goed begrijp heb je 2 problemen.

Je hebt een tweetal licht punten in het plafond met alleen een zwart en een blaauw draad.

Voor beidde lichtpunten heb je geen lichtschakelaar meer.

Voor probleem 1 zal je hoe dan ook een bruin draad moeten trekken. (Als je het op een vieze manier wilt doen kan je kijken of het zwarte draad ergens op bruin aan kan sluiten)

Probleem 2:

Draadloze schakelaar kopen.

• InstantKarma
Getto schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:23:
(Als je het op een vieze manier wilt doen kan je kijken of het zwarte draad ergens op bruin aan kan sluiten)
Je brengt me ineens op een idee.
Zoals ik aangeef werden in de oude situatie de schakeldraad uit punt B gebruikt om de lamp op punt A te schakelen. Ik ga er dus vanuit dat deze schakeldraad rechtstreeks van A naar B loopt.

Op punt B is nu een loze bruine draad aanwezig.
Als ik de bruine draad hier op de zwarte draad zou aansluiten zou ik in prinipce continu spanning moeten hebben op de zwarte draad die naar punt A loopt, correct?
(ja, de manier is inderdaad erg vies :P)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@InstantKarma doe gewoon een tekening, en meten is weten .. "aannames' kunnen vervelende gevolgen hebben .. is het niet nu dan is het over 20 jaar wanneer je vergeet waarom het zo gemonteerd is (bewust/onbewust) .

ikea tradfri/philips hue of andere "smart" oplossingen heeft de lamp "continue" stroom nodig (geen schakelaar ertussen) en met losse schakelaars kan je die magnetisch of met de 3m dubbelzijdige tape die erbij zit hem op elke gewenste plek monteren ..

met een gateway doe je dat zelfs met je telefoon

Tja vanalles

• deejaytraxxx
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01-2023
InstantKarma schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:06:
[...]

Als ik de bruine draad hier op de zwarte draad zou aansluiten zou ik in prinipce continu spanning moeten hebben op de zwarte draad die naar punt A loopt, correct?
(ja, de manier is inderdaad erg vies :P)
Je kunt die zwarte draad ook merken met een bruine krimpkous of tape of whatever als je hem op een fase draad aansluit zo weet je altijd dat ie continue spanning heeft en dus als een fase draad behandeld dient te worden. Wel zo veilig lijkt me.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:36

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Tekening/plattegrond zou helpen inderdaad. Doorverbinden van fase en zwarte draad niet echt verstandig

Do { Ping } while ( LOL )

Pagina: 1