Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjchriz
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
Mijn vraag
... Ik zoek een camera die kleiner is dan een dlsr. Mag wel evt ietsje groter zijn dan een echte compact camera. Zodat ik hem elke dag bij me kan dragen in een schoudertas.

Relevante software en hardware die ik gebruik
... Ik heb een goede camera nodig met een hoge resolutie zodat ik groot kan printen, goede zoom voor dieren en details in het straatbeeld.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
... Ik heb nu een lumix tz70. Ik vind het model wel fijn. Maar de resolutie is te laag. En de zoom mag wel wat meer en hogere beeldkwaliteit, Ook wil ik graag in raw kunnen schieten.

Ik heb een budget van ong max 500€

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:03
Stop maar met zoeken, want wat je wil, bestaat helaas niet.

Twee van je eisen gaan, zover ik weet, niet samen; compacte camera met ruim telebereik en groot formaat afdrukken.

Voor groot formaat afdrukken heb je wel wat kwaliteit nodig, dat uit zich niet alleen in resolutie, maar vooral in ruis. Of beter gezegt, gebrek aan ruis. Ruis kun je beperken door een grotere sensor, maar een grotere sensor betekent ook weer een grotere lens. Overigens speelt de kwaliteit van de lens ook een belangrijke rol in de hoeveelheid detail.

De genoemde camera heeft een 1/2.3" sensor, wat kleiner is dan in een hedendaagse (topsegment) smartphone. Qua kwaliteit gaat het maar een beperkte meerwaarde bieden (het enige is de optische zoom, maar de kwaliteit daarvan zal ook te wensen over laten). Daarbij vind je de zoom van omgerekend 720mm nog te weinig. Dan ga je ook daar teleurgesteld raken, want 720mm is echt serieus tele, er zijn maar weinig lenzen die meer tele bieden en als je dan nog wat kwaliteit wil, mag je je budget zeker verzesvoudigen voor de lens alleen.

Tenzij je met groot formaat afdrukken, billboards bedoeld, ga je waarschijnlijk een camera met grotere sensor nodig hebben en daarmee ook een grotere lens. Mft is dan misschien nog wel de beste gulden middenweg, maar of dat voldoende detail geeft voor groot formaat afdrukken, kan ik niet beantwoorden.

[ Voor 10% gewijzigd door LA-384 op 25-07-2020 23:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 12:45
Budget opschroeven naar ~750 euro of tweedehands. minimaal iets met een 1" sensor zoals bv:

Sony RX100 V: Weinig zoom (24-70), scherpe lens, lichtsterk (F1.8 - F2.8) en goede auto focus

Canon G5X II: Redelijke zoom (24-120), minder scherpe lens, lichtsterk (F1.8 - F2.8) en redelijke auto focus

Panasonic TZ200: Veel zoom (24-360), niet scherp (mede door diffraction), niet lichtsterk (F3.3 - F6.4) en redelijke auto focus

Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 10:43
Rx10 III, voldoet niet aan je budget, wel aan kwaliteit en zoombereik.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjchriz
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
Universal Creations schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:19:
wat maakt hem nou beter dan de lumix tz100? pricewatch: Panasonic Lumix TZ100 Zwart

sorry ik ben niet heel geavanceerd hier in haha. nog veel aan t leren op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 10:43
1. de lichtsterkte van de lens: hoe kleiner dat getal bij de f, hoe meer licht de lens doorlaat naar de sensor.
Bij de TZ100 is dat f/2.8 aan de wijde kant (uitgezoomd) en f/5.9 aan de tele kant (ingezoomd). Bij de RX10 III is dit resp. f/2.4 en f/4. Vooral aan de telekant is dat redelijk veel. Let op: dit werkt kwadratisch, f/4 is meer dan 2x zo lichtsterk als f/5.9.

2. het bereik van de RX10 III is een stuk groter: "600mm" vs "250mm" (beiden zijn omgerekend naar fullframe equivalent.

3. de lens van de RX10 III is veel scherper dan die van de TZ100. Dat zie je niet terug in de specificaties, maar dat blijkt uit tests.

4. de RX10 III is beter tegen regen en stof beschermd, heeft een kantelbaar scherm, een wat grotere zoeker, ligt beter in de hand, heeft wat meer knoppen en draaiwieltjes om instellingen mee te veranderen zodat je niet zo snel de menu's in moet duiken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Universal Creations schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:19:
En voldoet niet aan: "kleiner dan een DSLR".
De Sony is een groot onhandig apparaat, dat ongeveer 1,1kg weegt.
Lekker compact is dat niet, maar wel de kleinste camera om 600mm (kb-equiv) tele in een goede kwaliteit te krijgen. (en gezien de eisen/wensen de beste keuze, met de FZ1000 of FZ2000 als goedkopere alternatieven met iets minder beeldkwaliteit/zoombereik)

Camera (met of zonder spiegel doet er niet toe) met losse lens wordt een stuk groter en zwaarder, omdat een lens met meer dan 720mm (huidige camera, en meer is gewenst, wat de Sony al niet heeft) kb-equiv. op APS-C bijv. een 150-600mm gaat worden. Die wegen rond de 2kg, zijn zo'n 25cm lang en kosten bijna 2x het budget, waar de camera zelf nog bij komt.

Kortom, aan alle eisen/wensen kan nooit voldaan worden.
Aan 3 van de 4 (grootte/gewicht, resolutie/beeldkwaliteit, max.brandpunt >720mm, max.500€) eisen kan slechts voldaan worden, als de eis van het grote zoombereik komt te vervallen. Met deze eis kan aan grootte en prijs nooit voldaan worden, als de eis beeldkwaliteit overeind blijft.
Zo eenvoudig is dat. (en een beetje student had imho zelf tot deze conclusie kunnen komen)

[ Voor 7% gewijzigd door Vanoverdegrens op 26-07-2020 19:04 ]

Pagina: 1