cpu koeler met ventilator aan de verkeerde kant geleverd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Ik heb een nieuwe cpu koeler in m'n systeem geplaatst, een ben nevis advanced. Echter komt deze voorgemonteerd voor amd, maar volgens mij zit de ventilator verkeerd omgemonteerd. Volgens mij moet de lucht van voren in de systeemkast worden aangezogen en dat de ventilatoren samenwerken om de lucht er dan vanachter weer uit te blazen. Maar de cpu koeler blaast standaard de lucht weer terug naar voren waardoor hij de 2 kastventilatoren tegenwerkt. Nu heb ik de ventilator op de cpukoeler goed geplaatst (zie foto, zo moet hij volgens mij omdat er dan een luchtstroom ontstaat van voor naar achter.

Is het zo dat dit soort cpu koelers worden geleverd met de ventilator verkeerd om? Iemand dit wel eens opgevallen? Zo ja, waarom is dat zo?

Zo hoort het volgens mij, maar oorspronkelijk zat de cpu-koeler-ventilator dus aan de andere kant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9_M3P0zmAaFGYQYtMVDIcGa-6w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5gNYYCz4PzojcZK5FbbLvIBd.jpg?f=user_large

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:15
Het kan ook zijn dat jij de complete koeler verkeerd om gemonteerd hebt en dat de fan aan de linkerzijde gemonteerd hoort zodat deze niet in de weg zit met je ram modules. Ik moet wel zeggen zoals je het nu gemonteerd hebt het de meest gangbare manier is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Die koeler kan toch gewoon in zn geheel omgedraaid worden?

Even gegoogled, jup, die hele koeler had gewoon andersom gemoeten. Het koelblok leunt iets naar een kant, en de fan gaat aan de korte kant en daardoor is hij precies "midden" boven de CPU.

Wat je nu hebt gedaan werkt verder ook prima. Maakt niets uit behalve visueel.

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 25-07-2020 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 18:35
Push vs pull, maakt in de praktijk niet heel veel uit. Tenzij 'ie aan de andere kant zat én ook nog eens omgedraaid zat, waardoor de fan de verkeerde kant op blies.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De koeler kun je inderdaad ook andersom monteren, niet heel spannend dus. Je kunt de lucht ook door je CPU block heenzuigen als je wilt, ipv er doorheen blazen, dan kun je de fan inderdaad omdraaien.

Maar zoals die nu zit zal het prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Salvatron schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:39:
Ik heb een nieuwe cpu koeler in m'n systeem geplaatst, een ben nevis advanced. Echter komt deze voorgemonteerd voor amd, maar volgens mij zit de ventilator verkeerd omgemonteerd. Volgens mij moet de lucht van voren in de systeemkast worden aangezogen en dat de ventilatoren samenwerken om de lucht er dan vanachter weer uit te blazen. Maar de cpu koeler blaast standaard de lucht weer terug naar voren waardoor hij de 2 kastventilatoren tegenwerkt. Nu heb ik de ventilator op de cpukoeler goed geplaatst (zie foto, zo moet hij volgens mij omdat er dan een luchtstroom ontstaat van voor naar achter.

Is het zo dat dit soort cpu koelers worden geleverd met de ventilator verkeerd om? Iemand dit wel eens opgevallen? Zo ja, waarom is dat zo?

Zo hoort het volgens mij, maar oorspronkelijk zat de cpu-koeler-ventilator dus aan de andere kant:

[Afbeelding]
Niets mis mee, de CASE FAN lijkt 'eerder' verkeerd te zitten (moet zuigen, exhaust) de CPU fan moet door de koeler blazen naar achter.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:40:
[...]

Niets mis mee, de CASE FAN lijkt 'eerder' verkeerd te zitten (moet zuigen, exhaust) de CPU fan moet door de koeler blazen naar achter.
die casefan zuigt ook, hij draait tegen de klok in, net als de cpu-koelerfan. Die casefan zat zo trouwens al voorgemonteerd. De lucht wordt er vanachter uit geblazen.
Blastpe schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:27:
Het kan ook zijn dat jij de complete koeler verkeerd om gemonteerd hebt en dat de fan aan de linkerzijde gemonteerd hoort zodat deze niet in de weg zit met je ram modules. Ik moet wel zeggen zoals je het nu gemonteerd hebt het de meest gangbare manier is.
Ja, in eerste instantie denk ik natuurlijk dat ik het verkeerd begrijp, maar volgens mij blaast de fan toch echt standaard de verkeerde kant op. De koeler is assymetrisch, omdraaien zorgt niet voor meer ruimte bij het RAM. Misschien dat ik iets over het hoofd zie.
Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:32:
Die koeler kan toch gewoon in zn geheel omgedraaid worden?

Even gegoogled, jup, die hele koeler had gewoon andersom gemoeten. Het koelblok leunt iets naar een kant, en de fan gaat aan de korte kant en daardoor is hij precies "midden" boven de CPU.

Wat je nu hebt gedaan werkt verder ook prima. Maakt niets uit behalve visueel.
Zoals ik al zei: de koeler zat standaard inderdaad aan de andere kant, maar dan blaast hij de verkeerde kant op.
Hahn schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:35:
Push vs pull, maakt in de praktijk niet heel veel uit. Tenzij 'ie aan de andere kant zat én ook nog eens omgedraaid zat, waardoor de fan de verkeerde kant op blies.
Dat bedoel ik dus: hij blies volgens mij de verkeerde kant uit.

En dat snap ik dus niet: waarom het erop lijkt dat de koeler standaard de verkeerde kant uitblaast. Alleen als de bevestiging voor de koeler op andere moederborden andersom zit verklaart het dat, maar dat lijkt me sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Salvatron Zuigt de CPU koeler uit de koelribben, of uit de kast door de koelribben(naar achter) ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:51
Denk een foutje bij het verpakken. Normaal zit de fan aan de goede kant voorgemonteerd.

Je casefan zit ook goed. Laat je niets wijsmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:53:
@Salvatron Zuigt de CPU koeler uit de koelribben, of uit de kast door de koelribben(naar achter) ?
Ik heb er ff een filmpje van gemaakt. Zoals te zien is draaien beide fans tegen de klok in, dus ze zorgen ervoor dat de luchtstroom dezelfde kant opgaat. Dit zie je wanneer ze uitgaan:

Dus de cpu koeler blaast de lucht door de koelribben heen richting de casefan die de lucht verder de kast uit zuigt.

[YouTube: fans]
Uszka schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:02:
Denk een foutje bij het verpakken. Normaal zit de fan aan de goede kant voorgemonteerd.

Je casefan zit ook goed. Laat je niets wijsmaken.
Zou kunnen, de fan zit echter ook in de handleiding aan de andere kant.

[ Voor 22% gewijzigd door Salvatron op 25-07-2020 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waar ik op doelde is de HELE koeler. Koelblok en al.

Kijk eens of je hele koeler nu symmetrisch boven de CPU hangt - dan was het verkeerd op geleverd.

Lijkt me echter sterk want met de fan aan de verkeerde kant eindigt dat type koeler geheel asymmetrisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:17

DataGhost

iPL dev

Hackus schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:53:
Je kan gewoon aan de kromming van de bladen zien dat de boel goed gemonteerd zit nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-07 14:46
Aan de foto's te zien zoals hier boven vermeld aan de kromming van de fan zie je toch al meteen dat het gewoon goed is?

PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:13
Dit is toch maar een standaard montage methode van een fan, of ben ik nu zo mis?
Lucht blaast toch altijd richting de kant waar de 'motor' gemonteerd zit (of hoe omschrijf je dat).

Edit; zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse2.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.EgEUx3RRKC4TpRdVf0NafAHaHa%26pid%3DApi&f=1

[ Voor 32% gewijzigd door Spaiker op 25-07-2020 18:25 ]

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:16:
Waar ik op doelde is de HELE koeler. Koelblok en al.

Kijk eens of je hele koeler nu symmetrisch boven de CPU hangt - dan was het verkeerd op geleverd.

Lijkt me echter sterk want met de fan aan de verkeerde kant eindigt dat type koeler geheel asymmetrisch.
Ik heb de hele koeler omgedraaid.

Ik heb er ff een foto van gemaakt. De fan zit inderdaad ongeveer boven de CPU nu, op de foto kun je de fan en de socket zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btVBVBX0YBBVqM8uwFt4sVwdTFo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X6cfh32ZIvtpD0GWMgs6ktQq.jpg?f=user_large
Spaiker schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:23:
Dit is toch maar een standaard montage methode van een fan, of ben ik nu zo mis?
Lucht blaast toch altijd richting de kant waar de 'motor' gemonteerd zit (of hoe omschrijf je dat).

Edit; zo dus:
[Afbeelding]
zo blaast hij ja, de fan zuigt de lucht dus door het koelblok heen.

[ Voor 26% gewijzigd door Salvatron op 25-07-2020 18:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:13
Niks aan het handje dan, lekker laten hangen zoals het nu hangt.
Heb nog nooit een pc gebouwd die er anders uitziet qua fan-montage.

Eender welk plaatje ik tegenkom van die cooler ziet er ook zo gemonteerd uit. :)

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Ik denk dat ze er vanuit gaan dat je dat drukknopje aan de bovenkant (bij wat waarschijnlijk de VRM met de heatsink is) van het mobo doet bij het installeren. Ik heb het beneden, dat zal het verschil maken.

Zie bijv.

[ Voor 22% gewijzigd door Salvatron op 25-07-2020 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Salvatron schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:13:
[...]

Ik heb er ff een filmpje van gemaakt. Zoals te zien is draaien beide fans tegen de klok in, dus ze zorgen ervoor dat de luchtstroom dezelfde kant opgaat. Dit zie je wanneer ze uitgaan:

Dus de cpu koeler blaast de lucht door de koelribben heen richting de casefan die de lucht verder de kast uit zuigt.

[YouTube: fans]

[...]

Zou kunnen, de fan zit echter ook in de handleiding aan de andere kant.
Zoals ik al eerder zei, zit alles dus goed. Bij 1fan van cpu zit die nooit achter ,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-07 19:57
Als je goed kijkt, zitten er ook pijltjes op de fan die de lucht richting aanwijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Salvatron schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:46:
Ik denk dat ze er vanuit gaan dat je dat drukknopje aan de bovenkant (bij wat waarschijnlijk de VRM met de heatsink is) van het mobo doet bij het installeren. Ik heb het beneden, dat zal het verschil maken.

Zie bijv.

[YouTube: Alpenföhn Ben Nevis Advanced RGB - AM4-Montage]
Dat bedoelde ik dus met de hele koeler omdraaien.
Dan komt het knopje ook aan de andere kant. Jij hebt alleen de fan van kant gewisseld op het koelblok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 06:13:
[...]

Dat bedoelde ik dus met de hele koeler omdraaien.
Dan komt het knopje ook aan de andere kant. Jij hebt alleen de fan van kant gewisseld op het koelblok.
Nee, ik heb de bevestiging onder de koeler losgeschroeft, omgedraaid en weer vastgeschroeft, waardoor dat knopje aan de andere kant is maar het koelblok+fan blijkbaar de goede kant op wijzen. Ik heb dus de hele koeler (fan+koelblok) omgedraaid.

Maar zoals ik al zei ben ik er inmiddels achter wat het verschil maakt: de fabrikant van de koeler gaat er vanuit dat je de knop aan de bovenkant moet, terwijl ik er vanuit ga dat die juist onder moet. Blijkbaar dacht ik daarom dat de koeler verkeerd gemonteerd was.

[ Voor 3% gewijzigd door Salvatron op 26-07-2020 16:49 ]

Pagina: 1