Game-pc op een ongeaard stopcontact en onweer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winggie
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-08 22:01
Ik heb geen idee waar dit topic hoort dus heb ik het maar hier geplaatst aangezien het een hele pc is? :)
Ik heb pas een nieuwe game-pc gebouwd maar ik heb alleen maar ongeaarde stopcontacten in mijn kamer. Ik heb deze vraag al een keer eerder gesteld en het kan (Denk ik!) niet heel erg veel kwaad.

Ik had wel iets gelezen in de reacties over dat er iets kan gebeuren als er een piek of iets in je stroomnetwerk komt als er ergens de bliksem inslaat (dit kan ook compleet verkeerd zijn wat ik nu zeg). Is het dan nodig om bijvoorbeeld tijdens het onweren de pc uit het stopcontact te halen of maakt dat niet zo veel uit?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28
Onweer heeft niets te maken met het wel of niet geaard zijn van een wandcontactdoos.

Ontkoppelen (stekker uit stopcontact) kan de apparatuur wel redden bij een inslag in de omgeving.

Een geaard stopcontact kan bij een pc voorkomen dat er spanning op de kast komt te staan (onaangenaam) of bijvoorbeeld een brom in de audio (aardlus).

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 25-07-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Rukapul schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:33:

Ontkoppelen (stekker uit stopcontact) kan de apparatuur wel redden bij een inslag in de omgeving.
En vergeet dan niet de utp kabel ook meteen los te maken, menig lanpoort overleeft een blikseminslag in de omgeving niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winggie
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-08 22:01
Rukapul schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:33:
Onweer heeft niets te maken met het wel of niet geaard zijn van een wandcontactdoos.

Een geaard stopcontact kan bij een pc voorkomen dat er spanning op de kast komt te staan (onaangenaam) of bijvoorbeeld een brom in de audio (aardlus).
Oke. Dus ik hoef niet de stekker uit het stopcontact te trekken als het onweert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28
Winggie schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:56:
[...]

Oke. Dus ik hoef niet de stekker uit het stopcontact te trekken als het onweert?
Wat jij wil. Als je pech hebt is je PC dood.

Typisch gedekt door inboedelverzekering indien inslag aantoonbaar, maar dat is niet altijd het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-09 16:41
Overspanningsbeveiliging in de meterkast..

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Hippocampus schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:39:
[...]

En vergeet dan niet de utp kabel ook meteen los te maken, menig lanpoort overleeft een blikseminslag in de omgeving niet.
Godzijdank is dat hier prima geregeld. Ik heb ooit wel eens een modem zien roken lang geleden. Alle zaken rondom de PC zitten op 1 stekkerdoos die je kan uitschakelen en kan de kabel zo uit het stopcontact trekken. LAN kabel zit bij mij boven op de PC en bij onweer is het ontkoppelen van die zaken echt binnen 10 seconden gebeurt.

Wat was ik toen blij toen ik dat geregeld had. Ik was niet thuis en er werd onweer verwacht. Ik heb alles ontkoppeld behalve het modem. Toen ik thuis kwam was de modem aardig zwart/geen brand/alles deed het nog. Had ik alles laten zitten dan had ik flinke schade gehad kan ik je zeggen (was in 2003). Mijn buren hadden flinke schade en alles was kapot daar.

Vergis je niet in onweer. In 99 van de 100 gevallen gaat het goed, maar die ene keer dat het mis gaat, gaat het goed mis. Blijf voorzichtig met je dure spullen. :+
Pagina: 1