Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbeyroad
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-07-2020
Mijn vraag
In het systeemoverzicht van mijn nieuwe MacBook Pro zie ik dat er maar 8 laadcycli zijn. is dit niet te weinig en evt. een item om bij Apple neer e leggen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:12

Detmer

Professioneel prutser

Waarom zou dit te weinig zijn?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:06

SuBBaSS

-has Ryzen

Abbeyroad schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:00:
Mijn vraag
In het systeemoverzicht van mijn nieuwe MacBook Pro zie ik dat er maar 8 laadcycli zijn. is dit niet te weinig en evt. een item om bij Apple neer e leggen?

...

...
Waarom dan? Heb je het gevoel dat het niet klopt?
Wanneer u uw Mac-notebook gebruikt, doorloopt de batterij ervan laadcycli. Een laadcyclus vindt plaats wanneer de voeding van de batterij volledig wordt opgebruikt. Dat is dus niet helemaal hetzelfde als één keer opladen.

U kunt bijvoorbeeld in een dag de helft van de batterijlading gebruiken en deze daarna volledig opladen. Als u de volgende dag hetzelfde doet, telt dit als één laadcyclus, en niet als twee. Het kan dus best een paar dagen duren voordat de batterij een volledige laadcyclus heeft doorlopen.
https://support.apple.com/nl-nl/HT201585
We missen hier wel wat belangrijke info zoals de leeftijd van je macbook, hoe je hem gebruikt (hangt hij thuis bijv. altijd aan het stopcontact), of je er verder problemen mee ervaart....

Het zou dus bijv. kunnen dat jij voor je gevoel wel vaak laadt, maar niet 'volledig' (zeg maar steeds van 80 naar 100% bijv.). Dan kunnen de cycli zoals bij jou laag blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:12

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Abbeyroad schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:00:
Mijn vraag

...

...
Mijn 2017 Air heb ik nu 2 jaar (sinds juli 2018). Thuis hangt hij continu aan de lader en heeft nu 15 cycli. Overigens telt een laadbeurt niet perse als een cyclus.

Als je hem van 80% oplaad, dan telt dat niet als een cyclus. Een cyclus wordt pas geteld als je minimaal 100% geladen hebt. In dit geval 5x van 80% naar 100% -> 5x20%=100%.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbeyroad
De MacBook is 3 weken oud, wordt altijd zonder de lader gebruikt en is pas twee keer tot 100% opgeladen. Waarom ik die 8 cycli weinig vind? omdat Apple zelf in hun handleiding schrijft dat er veel laadcycli beschikbaar zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die 8 is wat je al gedaan hebt, niet wat je nog te gaan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Abbeyroad schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:10:
De MacBook is 3 weken oud, wordt altijd zonder de lader gebruikt en is pas twee keer tot 100% opgeladen. Waarom ik die 8 cycli weinig vind? omdat Apple zelf in hun handleiding schrijft dat er veel laadcycli beschikbaar zijn.
Die 'Cycli' count is 't aantal volledige cycles welke er tot nú toe hebben plaats gevonden, niet hoeveel er nog resterend zijn 8) >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abbeyroad
Dank sypie en will_m voor jullie uitleg. Ben gerust gesteld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Abbeyroad Mocht je echt inzitten over de capaciteit van je accu dan kun je coconutBattery downloaden en installeren, daar kun je geregeld de status opslaan zodat je kunt zien hoe snel je accu degradeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

sypie schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:30:
@Abbeyroad Mocht je echt inzitten over de capaciteit van je accu dan kun je coconutBattery downloaden en installeren, daar kun je geregeld de status opslaan zodat je kunt zien hoe snel je accu degradeert.
Mijn persoonlijke mening: Daar hoef je jezelf bij een Apple Device meestal niet al te veel zorgen over te maken. Ik heb een 'Early 2015 13" MBP' (5 jaar oud, dus) en die staat, as-we-speak, op 80 Cycli volgens 't OS waarbij ik moet zeggen dat ik 't apparaat ook bijna altijd aan de originele Mac-Safe lader heb hangen als 't even kan.

't Slechtste apparaat van Apple wat ik ooit gehad heb (én nu nog steeds dagelijks gebruik) is een iPhone 7 welke nu, sinds launchdate, op een accu-cappaciteit percentage van 84% zit.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:12

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Abbeyroad schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:15:
Dank sypie en will_m voor jullie uitleg. Ben gerust gesteld :)
Apple houdt zelf de standaard aan dat een accu ongeveer 1000 cycli mee kan. Dus je kan normaliter nog een hele tijd vooruit.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Will_M Hmm, je vergelijkt nu laadcycli met accupercentage? Ze hebben wel verband met elkaar maar ook een accu die maar 80 cycli gehad heeft kan versleten zijn... Altijd aan de oplader is niet altijd bevorderlijk voor een accu.

En de iPhone 7 het slechtste apparaat omdat die op 84% staat nu? In 4 jaar tijd ben je dus 16% in capaciteit gezakt. Als ik jou was zou ik coconutBattery ook eens op je laptop draaien om te kijken wat de capaciteit van de accu van je MacBook is. Grote kans dat de iPhone het juist beter doet dan je MacBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:39

4POX

Everybody is wired

SandsOfArrakis schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:48:
[...]

Apple houdt zelf de standaard aan dat een accu ongeveer 1000 cycli mee kan. Dus je kan normaliter nog een hele tijd vooruit.
Maar dat is wel binnen drie (of was het twee) jaar.

li-ion is zo onstabiel dat het bij kamertemperatuur al capaciteit begint te verliezen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-06 14:21
4POX schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:13:
[...]

Maar dat is wel binnen drie (of was het twee) jaar.

li-ion is zo onstabiel dat het bij kamertemperatuur al capaciteit begint te verliezen.
Ik haal hier met een MBP van 6 jaar oud met 1350 cycli nochtans nog steeds zo'n uur batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Precies, die is dus merkbaar gedegradeerd.

Mijn MacBook 2008 deed met veel te veel cycli ook nog 45 minuten. Dit was al met z'n 2e accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Duizend cycli binnen vijf jaar was het, meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:39

4POX

Everybody is wired

Ik had iets helderder moeten zijn.

Apple zegt dat 1000 cycles in een periode van twee jaar de battery boven de 80 procent health blijft. Daarna kan de capaciteit achteruit gaan. Maar er spelen veel andere factoren. Hoe snel laad je de cellen. Hoe warm is de laptop in zijn leven. Hoe diep ontlaad je de cellen. Hoe vol laad je de cellen. Tesla's gaan zo lang mee omdat die cellen tussen de 20 en 80 procent blijven. En die cellen worden gemiddeld maar drie procent per dag belast.

Voorbeeld. Als je laptop altijd aan de lader hangt en geen cycles maakt. Maar je ben iedere dag uren aan het monteren en renderen. Dan gaan de cellen met gemaak naar 40 graden of meer. Vinden ze niet zo leuk.

Het kan dus voorkomen dat er een tien jaar oude batterij is met 20 cycles die al meer dan de helft van de capaciteit kwijt is. Het is niet een of-of verhaal. Cycles en de leeftijd gaan hand in hand. Je kan nooit cycles hebben maar toch gaat de capaciteit achteruit. Je kan ook 1200 cycles (hoe dan?) in een jaar hebben en ook capaciteit verlezen.

Je ziet verhalen van gebruikers met een 2016 MacBook Pro die al kapotte cellen hebben. Die staan al zo bol dat de trackpad breekt. Maar je hebt ook verhalen van gebruikers die een acht jaar oude machine hebben en daar nog vier uren mee halen.

Als ik de artikelen die ik een paar jaar geleden heb gelezen correct kan herinneren dan kan je het beste je battery op 40 procent lading houden met een temperatuur van 0 graden.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Laatst online: 10:02
SandsOfArrakis schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:48:
[...]

Gelukkig is dat voor alle moderne Macbooks inderdaad 1000 cycli. Wat oudere modellen konden maar 500 of zelfs 300 cycli mee. Dat zijn gelukkig wel op zijn minst 10 jaar oude modellen;
https://support.apple.com/en-us/HT201585

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Pagina: 1