Vloerverwarming werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:07
Situatie
Inmiddels een half jaar woonzaam in ons koophuis uit 2007.
Op de begane grond (woonkamer 45m2, hal 10 m2) ligt Belgisch hardsteen met daaronder vloerverwarming.
In de woonkamer zijn ook nog 2 kleine radiotoren aanwezig.
De CV-ketel wordt is verbonden met een nest thermostaat v3 in de woonkamer.
De vloerverwarming is verbonden met een Honeywell thermostaat in de woonkamer (simpel model), enkel temperatuur instelbaar.

Tijdens de koudere maanden constateerden we eigenlijk dat de vloer op enkele lokale plekken na (3 a 4 tegels), niet echt warm aanvoelt.

Als test hebben wij de radiotoren in de woonkamer dichtgedraaid en de Honeywell thermostaat van de vloerverwarming op 22 graden gezet. Daarnaast ook de thermostaat van de Nest thermostaat op 22 graden.
We kozen voor 22 graden om er zeker van te zijn dat de temperatuur niet werd gehaald zonder dat er echt bij verwarmd moest worden.
Gedurende 3 aaneengesloten dagen de instellingen zo gelaten, waarna we het nog steeds niet warmer kregen dan 20,5 graad in huis. Ketel bleef continu aan.
Het was toen buiten overdag rond de 13-15 graden, en ‘s nachts rond de 3 graden.
Aanvoerleiding voelt ook warm, en zoals te zien op de meter op het verdelerblok is de temperatuur daar ook 40 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E50B4W720W6Tr0yg6w8EFEmLrF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gDLDEdLs2d2n639IxrKWmE1Z.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de vorige bewoners nagevraagd of ze dit ook wel eens hadden waargenomen. Ze gaven aan dit niet te herkennen. We hebben navraag gedaan door wie het geïnstalleerd was, en daar ook mee contact gezocht. Echter zijn die niet bepaald meewerkend. Ze probeerden me eerst al af te wimpelen door me naar de oorspronkelijke aannemer te verwijzen, ze zouden het niet geplaatst hebben. Vervolgens gaven ze informatie die ik sterk in twijfel trek (namelijk dat het bijverwarming zou zijn, en dat we ook vloerverwarming hadden in de badkamer, dit laatste is sowieso niet het geval er zit ook nog eens een flinke radiator). Om vervolgens aan te geven dat ze het oorspronkelijke project team nog wel willen benaderen maar dat hier kosten aan verbonden zijn en dat het de komende 4 maand niet gaat lukken :? .

Wil best zelf wat uitzoeken, nagaan maar weet niet zo goed hoe dit het beste stapsgewijs te doen.
Ook kan ik niet de functie van alle componenten herleiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMZiVe1mRNbMxNp3pcpwnZeEXqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FNqfZrJ48aKyck9SVDiPNEEk.png?f=fotoalbum_large

Circulatie-pomp: Staat 24/7 aan. Had verwacht/gehoopt dat er nog een koppeling zou zijn met het signaal van de Honeywell thermostaat maar zelfs als deze niet actief is blijft de pomp draaien. Hij staat overigens op stand 2, dus 60 W continu. Wanneer ik de witte stekker uit het stopcontact haal stopt de pomp, kan ik nu hier een pompschakelaar plaatsen of zijn hiervoor andere bezwaren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvpx1Mn4aeDovjrnvjPSNW2Fjfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8n8UjnqtBPsuAFcBsdzTvI5.jpg?f=fotoalbum_large

"Voorziening om afsluiter te schakelen": Weet niet zo goed wat het precies doet, heb het kastje open geschroeft en zie een spoel en 2 trafo's? Mijn vermoeden is dat o.b.v. de thermostaat (dus energie-vraag) de afsluiter open gaat zodat het warme water de vloerverwarming kan opwarmen. Klopt dit? doet het nog meer? Waarom is de stroomaanvoer van de pomp ook niet via die kastje gegaan, dan zou de pomp ook enkel aanschakelen bij een warmtevraag van de Honeywell thermostaat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lJMSyYtmcdtL04MgN-YJPhnNRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJk4QlpWmADESmZvGFI9bPQA.jpg?f=fotoalbum_large

Onbekend x1: Geen idee wat dit precies doet. Witte stekker gaat vanaf stopcontact via dit "kastje" naar de pomp.

Hopelijk is er iemand die me op weg kan helpen...

[ Voor 6% gewijzigd door mister_muller op 25-07-2020 17:15 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 16:44
Kleine titelfix

Dit klinkt heel erg als de vloerverwarming hier.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• mister_muller
Señor Sjon schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:55:
Dit klinkt heel erg als de vloerverwarming hier.
Ok.. en je hebt je neergelegd bij deze "werking"?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Onbekend x1, hier lijkt de pomp gekoppeld aan dit kastje. Het kan dus dat de pomp vanzelf aangaat zodra de bovenste verdeler warm wordt.
Het witte kastje rechts lijkt gekoppeld aan je thermostaat in de woonkamer (rode en blauwe draad). Wanneer er warmte nodig is schakelt een relais de afsluiter open.
Heb je alle 4 de kranen wijd open staan? Je kan ook eens testen met alles dicht en 1 open, om zo daar wat druk op te zetten. Wellicht zit er vuiligheid in een leiding, waardoor het water niet doorloopt.
Wat je ook kan doen is met een infrarood thermometer alle groepen eens meten, dan krijg je een beetje een beeld welke groepen wel of niet werken.
De opzet snap ik ook niet, ik zie de aanvoer en retour zo te zien op dezelfde onderste verdeler?

[ Voor 56% gewijzigd door Microkid op 25-07-2020 16:13 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-01 08:40
Worden de leidingen in de groepen wel warm?

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Aanvoer en retour zitten op een streng van de vloerverwarming unit.
Het ziet er nogal rommelig uit, was het een installateur die dit aangelegd heeft?
Dit heeft nooit goed gewerkt.

Please state the nature of the technical emergency

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Die kroonsteen op die blauwe draden in die laatste foto is ook niet helemaal jofel.

Tja, 2007 en projectbouw? Toen werd er nog steeds gebouwd alsof gas gratis was. Die pomp kun je achter een schakelklok hangen ofzo. Als je die schakelt met temperatuur draait hij een half jaar niet, en dat is niet bevordelijk voor de levensduur...

Ding is ook wel te vervangen door iets zuinigers. Als dat ding nu 44W 24/7 zit te vreten kost je dat ook 85 euro per jaar aan elektra... dus de tvt is zeg maar niet zo lang van een nieuw exemplaar.

• kabeltjekabel
edsandje schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:08:
Het ziet er nogal rommelig uit, was het een installateur die dit aangelegd heeft?
Hoe bedoel je?

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

OcGuru

Giulietta Qv

Microkid schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:05:
Onbekend x1 zou een maximaal thermostaat kunnen zijn. Indien de aanvoertemp te hoog wordt, gooit hij de afsluiter dicht. Of bij nader inzien lijkt de pomp gekoppeld aan dit kastje. Het kan dus dat de pomp vanzelf aangaat zodra de bovenste verdeler warm wordt.
Heb je alle 4 de kranen wijd open staan? Je kan ook eens testen met alles dicht en 1 open, om zo daar wat druk op te zetten. Wellicht zit er vuiligheid in een leiding, waardoor het water niet doorloopt.
Wat je ook kan doen is met een infrarood thermometer alle groepen eens meten, dan krijg je een beetje een beeld welke groepen wel of niet werken.
De opzet snap ik ook niet, ik zie de aanvoer en retour zo te zien op dezelfde onderste verdeler?
In de meeste gevallen schakelt de maximaal thermostaat de pomp gewoon uit als het water te warm word.
De regelafsluiter staat daar los van.

Dat witte kastje is idd niet meer als een trafo om de regelklep aan te sturen. Die zou wel 12v of 24v zijn?
Dat grijze kabeltje lijkt me de thermostaat. Want die zit zo bedraad dat hij de klep aan en uit stuurt.

[ Voor 4% gewijzigd door OcGuru op 25-07-2020 16:18 ]

Bl44t

• mister_muller
Microkid schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:05:
Onbekend x1, hier lijkt de pomp gekoppeld aan dit kastje. Het kan dus dat de pomp vanzelf aangaat zodra de bovenste verdeler warm wordt.
Het witte kastje rechts lijkt gekoppeld aan je thermostaat in de woonkamer (rode en blauwe draad). Wanneer er warmte nodig is schakelt een relais de afsluiter open.
Klopt aan onbekend x1 zit de pomp gekoppeld. Overigens staat op het kastje "Contact" en volgens mij het logo van Watts ervoor.

Alle 4 de kranen staan wijd open. Vandaag al even geprobeerd met 2 dicht. Toen leek het warm te worden op een aantal punten (wel lastig bepalen met dit warmere weer). Aan en afvoer werden ook warmer. Vervolgens de overige 2 ook geopend en nog even gewacht. Toen leek het alsof niets meer echt warm werd achter de verdeler.

Afvoer wordt samengevoegd met volgens mij de retour van de 2 kleinere radiatoren.

• Microkid

Microkid

Smile

Dus die 2 laatste groepen zijn iig verdacht. Je kan het nog eens proberen met 1 groep. Check ook even de flow regelaars. Die zitten achter de 4 grijze dopjes van het onderste blok. Die zouden iig open moeten staan, daar kan je even naar kijken.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• mister_muller
edsandje schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:08:
Klopt dat het er nogal rommelig uit ziet inderdaad.
Voor zover ik tot nu toe heb kunnen achterhalen is het inderdaad door een installateur aangesloten.
Maar zoals gezegd is die niet bepaald behulpzaam in het verschaffen van wat "snelle" informatie zoals of de vloerverwarming voor bijverwarming is of dat de 2 kleine radiatoren de bijverwarming zijn.

Waarom denk je dat dit nooit goed heeft gewerkt?

• Señor Sjon
mister_muller schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:01:
[...]

Ok.. en je hebt je neergelegd bij deze "werking"?
Voor nu... Uiteindelijke plan is om toch de boel op te breken en voor hoofdverwarming te gaan.

• Microkid

Microkid

Smile

Wat @edsandje en ik bedoelen: normaliter heeft een vloerverwarming 2 verdelers: 1 voor aanvoer en 1 voor retour. De aanvoerleiding vanaf je cv zit dan aan de aanvoer-verdeler, en de retourleiding aan de retour-verdeler. In jouw opzet lijkt het alsof je cv aanvoer en retour beide op dezelfde verdeler zitten. Dit is niet gebruikelijk.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

kabeltjekabel schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:10:
Die kroonsteen op die blauwe draden in die laatste foto is ook niet helemaal jofel.

Tja, 2007 en projectbouw? Toen werd er nog steeds gebouwd alsof gas gratis was. Die pomp kun je achter een schakelklok hangen ofzo. Als je die schakelt met temperatuur draait hij een half jaar niet, en dat is niet bevordelijk voor de levensduur...

Ding is ook wel te vervangen door iets zuinigers. Als dat ding nu 44W 24/7 zit te vreten kost je dat ook 85 euro per jaar aan elektra... dus de tvt is zeg maar niet zo lang van een nieuw exemplaar.
Aanvoer komt er links in en gaat er rechts meteen weer op de retour.
Of denk jij dat er een schot zit na de aftakking van de pomp?

@mister_muller
Onbekend x1 lijkt mij een pompschakelaar
Overdrukventiel is automatische ontluchter
Die leiding waar by-pass bijstaat waar gaat die heen? Is dat geen aansluiting naar een radiator? (staat los van je vloerverwarming)
Bijverwarming? ca 55 meter op 4 groepen is dan wel erg weinig meters per groep.

• mister_muller
kabeltjekabel schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:10:

Projectbouw inderdaad. Mijn idee was om een pompschakelaar te kopen zoals onderstaande welke minimaal eens per 24hr 1 minuut circuleert. pompschakelaar voorbeeld

Pomp staat op stand 2, dus zelfs 60W!

[ Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 25-07-2020 21:39 . Reden: Referral uit de link gehaald ]

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Microkid schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:28:
Wat @edsandje en ik bedoelen: normaliter heeft een vloerverwarming 2 verdelers: 1 voor aanvoer en 1 voor retour. De aanvoerleiding vanaf je cv zit dan aan de aanvoer-verdeler, en de retourleiding aan de retour-verdeler. In jouw opzet lijkt het alsof je cv aanvoer en retour beide op dezelfde verdeler zitten. Dit is niet gebruikelijk.
Dat precies 8)
En waarom 2 thermostaten?
Projectbouw? Hmmmm witte kentekens?

[ Voor 6% gewijzigd door edsandje op 25-07-2020 16:34 ]

• mister_muller
Microkid schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:25:
Dus die 2 laatste groepen zijn iig verdacht. Je kan het nog eens proberen met 1 groep. Check ook even de flow regelaars. Die zitten achter de 4 grijze dopjes van het onderste blok. Die zouden iig open moeten staan, daar kan je even naar kijken.
Je bedoelt de grijze dopjes eraf en met imbus iets proberen te draaien voor elke groep?

Als er 2 groepen dicht zouden zitten, dan zou toch de temperatuur van die overige 2 niet beinvloed moeten worden of mis ik iets?

[ Voor 12% gewijzigd door mister_muller op 25-07-2020 16:34 ]

• mister_muller
OcGuru schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:17:
[...]

In de meeste gevallen schakelt de maximaal thermostaat de pomp gewoon uit als het water te warm word.
De regelafsluiter staat daar los van.

Dat witte kastje is idd niet meer als een trafo om de regelklep aan te sturen. Die zou wel 12v of 24v zijn?
Dat grijze kabeltje lijkt me de thermostaat. Want die zit zo bedraad dat hij de klep aan en uit stuurt.
Klinkt plausibel. Honeywell thermostaat is inderdaad de grijze kabel.

• mister_muller
edsandje schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:28:
[...]

Of denk jij dat er een schot zit na de aftakking van de pomp?

@mister_muller
Onbekend x1 lijkt mij een pompschakelaar
Overdrukventiel is automatische ontluchter
Die leiding waar by-pass bijstaat waar gaat die heen? Is dat geen aansluiting naar een radiator? (staat los van je vloerverwarming)
Bijverwarming? ca 55 meter op 4 groepen is dan wel erg weinig meters per groep.
Had vandaag eerst nog de radiatoren beneden dicht staan, dus misschien hebben die mijn beeld wat verpest maar meende inderdaad dat de retour al vrij snel flink warm werd (alsof het er direct doorheen ging ipv via de pomp en door de vloer.. Zal het zo nog eens proberen als het is afgekoeld.

Natuurlijk een ontluchter 8)7 .

Bypass leek me naar de radiatoren te gaan in de woonkamer. En het leek me dan dat de witte leiding compleet rechts de retour zou zijn.

De vloerverwarming loopt ook in de hal dus die warmte zal ook helemaal naar zolder verdwijnen. Zelfs dan moet het ruimschoots genoeg zijn? Leek me ook al vreemd dat het bijverwarming zou zijn aangezien er 2 hele kleine radiatoren staan.

• mister_muller
edsandje schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:31:
[...]

Dat precies 8)
En waarom 2 thermostaten?
Projectbouw? Hmmmm witte kentekens?
Tja waarom 2, goede vraag.. dit is ook geen gebruikelijke oplossing wanneer vloerverwarming en radiatoren gecombineerd toegepast worden?
Het is ook allemaal erg ingewikkeld om nu een temperatuur te regelen.
Idealiter hebben we alle radiatoren dicht en gebruiken we alleen de vloerverwarming maar als we alle radiatoren dichtdraaien en de Nest Thermostaat zou wel aan gaan en de Honeywell vloerverwarmingsthermostaat niet dan staat de ketel in zijn eigen sop te koken (er is immers geen afnemer in het hele systeem op dat moment. Doet me er nu ook aan herinneren dat de vorige bewoners zeiden dat er altijd een radiator beneden open moest blijven ze wisten alleen niet goed uit te leggen waarom maar denk om deze reden.. 8)7

• mister_muller
Señor Sjon schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:26:
[...]

Voor nu... Uiteindelijke plan is om toch de boel op te breken en voor hoofdverwarming te gaan.
Ai zuur.. de vloer zelf stond je ook al niet aan? Of pak je het nu enkel aan vanwege de problemen met de huidige vloerverwarming?
Ik hoop toch niet dat het hier zover komt, de vloer zelf ligt er namelijk prima bij.

• Señor Sjon
Hier liggen 30x30 witte tegels uit 1992. Maar ook nog radiatoren en een convectorput, dus er moet nog wel een skag geslagen worden hier.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

De pomp wordt denk ik niet geschakeld door "het grijze kastje", omdat hoogstwaarschijnlijk de Honeywell thermostaat van het 24V type is. Hier kan je natuurlijk geen 230V pomp mee schakelen :)
Ik zou sowieso die pomp laten sturen door zo'n warmte gestuurd relais wat je kant en klaar kan kopen.

Ik vind het kastje wel een curieus ding, beetje amateuristisch bijna.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

mister_muller schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:52:
[...]

Tja waarom 2, goede vraag.. dit is ook geen gebruikelijke oplossing wanneer vloerverwarming en radiatoren gecombineerd toegepast worden?
Het is ook allemaal erg ingewikkeld om nu een temperatuur te regelen.
Idealiter hebben we alle radiatoren dicht en gebruiken we alleen de vloerverwarming maar als we alle radiatoren dichtdraaien en de Nest Thermostaat zou wel aan gaan en de Honeywell vloerverwarmingsthermostaat niet dan staat de ketel in zijn eigen sop te koken (er is immers geen afnemer in het hele systeem op dat moment. Doet me er nu ook aan herinneren dat de vorige bewoners zeiden dat er altijd een radiator beneden open moest blijven ze wisten alleen niet goed uit te leggen waarom maar denk om deze reden.. 8)7
Misschien is het beste om de unit te vervangen.
Dan kan je meteen een by-pass plaatsen (hoeft er geen radiator open te blijven staan)
De extra thermostaat kan dan weg met de hele aansluitrommel.
Nieuwe unit, nieuwe pomp dus energiezuinig.

• mister_muller
psy schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:23:
De pomp wordt denk ik niet geschakeld door "het grijze kastje", omdat hoogstwaarschijnlijk de Honeywell thermostaat van het 24V type is. Hier kan je natuurlijk geen 230V pomp mee schakelen :)
Ik zou sowieso die pomp laten sturen door zo'n warmte gestuurd relais wat je kant en klaar kan kopen.

Ik vind het kastje wel een curieus ding, beetje amateuristisch bijna.
Verwacht inderdaad ook geen relatie tussen pomp en het grijze kastje.
Oogt inderdaad niet professioneel.
Misschien is dit er ook wel later aan toegevoegd om te voorkomen dat wanneer de cv geen warm water meer stuurde de vloer niet met koud water ging circuleren..

Ten aanzien van het warmte gestuurde relais, volstaat zo'n 1 waar ik eerder naar verwees?
De spanning gaat dan ook van dat "onbekende x1" kastje.. wordt op google ook niet veel wijzer van wat het nu precies is.

• kabeltjekabel
edsandje schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:28:
[...]

Of denk jij dat er een schot zit na de aftakking van de pomp?[...]
Dat lijkt mij wel, anders werkt het natuurlijk helemaal nooit. Maar zeker weten doe ik het ook niet hoor. Mijn kennis van vv units is van een ander niveau dan van groepenkasten.

• mister_muller
kabeltjekabel schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:00:
[...]

Dat lijkt mij wel, anders werkt het natuurlijk helemaal nooit. Maar zeker weten doe ik het ook niet hoor. Mijn kennis van vv units is van een ander niveau dan van groepenkasten.
Betwijfel het toch een beetje op basis van mijn bevindingen zojuist.
Net de twee voorste groepen dichtgedraaid, en achterste 2 open gelaten.
In het begin werden de aanvoeren van beide achterste groepen warmer, en leek dit ook licht waarneembaar bij beide retouren. De verzamelretour was toen nog niet echt warm (aanvoer en verdeelblok al wel).
Temperatuuropnemer gaf 45 graden aan op aanvoer.

Uur later weer gevoeld, toen leek het haast alsof alle groepen dicht stonden want ze waren allemaal niet meer echt warm in de aanvoer. Temperatuuropnemer in verdeelblok aanvoer was ook naar 40 graden teruggegaan.

Verdeelblok op retour voelde warmer (niet alleen bij het deel waar de pomp zit). Geen van de retourslangen voelde echt warm, wel ietsje maar dit zou ook door geleiding kunnen komen. De verzamelretour was wel flink warm |:( .

Wat ik wel vreemd vind is dat de flow zich dus lijkt te verplaatsen van in het begin ook nog over de groepen naar later helemaal niet meer? Fenomeen lijkt hetzelfde als wat we zagen tijdens onze 3-daagse test van enkele maanden geleden. Immers hier wordt de woonkamer niet echt warm van (alleen de kast waar de verdeler in staat).

• psy

psy

Dit is volgens mij zoals het werkt.
De Nest stuurt de CV ketel waardoor de vloerverwarming, de twee radiatoren (die via de "bypass" rechtstreeks warm water krijgen) en de rest van het huis (neem ik aan) opwarmt.

De vloerverwarming bevat een afsluiter welke open of dicht staat, gestuurd via het mysterieuze grijze kastje wat zijn input krijgt van de Honeywell in de woonkamer.

Als de Nest de CV ketel dichtstuurt kan de vloerverwarming niet meer opwarmen.
Als de Nest de CV ketel aanstuurt branden de radiatoren, en kan de vloerverwarming werken, zolang de Honeywell ook op verwarmen staat, want dan staat die klep ook open.

Ik wilde eigenlijk verder gaan over die pomp, maar dat is voor later :)
Lees net je laatste reactie.

Zou het niet kunnen, dat die klep te snel weer sluit? Dat de Honeywell nog steeds aanstuurt maar de klep al dichtstaat?

Die temperatuur zegt niet zoveel, want de flow in de vloerverwarming komt tot stilstand, en de temperatuur zal niet snel zakken.
Je zou eigenlijk een betere indicatie moeten hebben wanneer die klep open of dicht staat (soms hoor je dat wel, maar die pomp maakt waarschijnlijk meer kabaal)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• mister_muller
psy schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:34:
Dit is volgens mij zoals het werkt.
De Nest stuurt de CV ketel waardoor de vloerverwarming, de twee radiatoren (die via de "bypass" rechtstreeks warm water krijgen) en de rest van het huis (neem ik aan) opwarmt.

De vloerverwarming bevat een afsluiter welke open of dicht staat, gestuurd via het mysterieuze grijze kastje wat zijn input krijgt van de Honeywell in de woonkamer.

Als de Nest de CV ketel dichtstuurt kan de vloerverwarming niet meer opwarmen.
Als de Nest de CV ketel aanstuurt branden de radiatoren, en kan de vloerverwarming werken, zolang de Honeywell ook op verwarmen staat, want dan staat die klep ook open.
Ja, denk inderdaad ook dat het zo werkt. Matcht in ieder geval met al mijn bevindingen.
Ik wilde eigenlijk verder gaan over die pomp, maar dat is voor later :)
Lees net je laatste reactie.
Ben benieuwd :9~
Zou het niet kunnen, dat die klep te snel weer sluit? Dat de Honeywell nog steeds aanstuurt maar de klep al dichtstaat?
Acht ik vrij onwaarschijnlijk.. ik had tijdens mijn "test" even vergeten om de Honeywell thermostaat ook op een hogere temperatuur te zetten (dus enkel Nest actief zonder afnemers). Waarna de CV-ketel al iets begon te protesteren. Ditzelfde zou ik verwachten op het moment dat de afsluiter dicht zou gaan, er zou dan geen afnemer zijn maar wel een warmtevraag.
Die temperatuur zegt niet zoveel, want de flow in de vloerverwarming komt tot stilstand, en de temperatuur zal niet snel zakken.
Je zou eigenlijk een betere indicatie moeten hebben wanneer die klep open of dicht staat (soms hoor je dat wel, maar die pomp maakt waarschijnlijk meer kabaal)
Klopt, maar zou wel een indicatie kunnen zijn dat er minder warm water richting aanvoer gaat.
Overigens was de retourleiding net zo warm gevoelsmatig als de aanvoer, en was de temperatuur van de aanvoerverdeler voelbaar lager (terwijl er nog een warmtevraag was).

Ik heb al geprobeerd om iets te zien/horen aan het schakelen van de afsluiter door met de Honeywell temperatuurinstelling te spelen. Helaas is het me niet gelukt om iets waar te nemen.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:48

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Draai die grijze afsluiter er eens af. Dan bypass je in ieder geval de volledige Honeywell klep. Als je m eraf draait, dan staat ie open.

• psy

psy

Klopt het dat "Onbekend x1" via de witte kabel verdwijnend in de kabelgoot en het "Grijze kastje" via de zwarte kabel verdwijnend in dezelfde kabelgoot, allebei 230V krijgen?

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-01 18:52
Ik herken in "onbekend X1" in jouw foto een vergelijkbaar 'kastje' als in mijn vloerverwarmings unit (uit 1998).
Dat kastje dat met een soort platgeslagen veer van metaal om de aanvoer verdeler voor de vloerverwarmingsbuizen vast geklemd is bedoel ik dus.

Normaliter wordt de vloerverwarming temperatuur geregeld door een thermostaatknop instelling op de verdeler, en wordt er koud(er) retourwater in de verdeler bijgemengt bij het warme water dat van de CV ketel komt mocht dit 'te heet' zijn voor de ingestelde vloerwater temperatuur. (Bij mij staat deze thermostaatknop op 34 graden vloerwater temperatuur in de winter)

Mocht er nu iets 'kapot' gaan dan kan in theorie heel heet water (zeg 50-70 graden of erger) je vloer ingaan, waardoor je je voeten kan verbranden, of dingen (vloertegels) kapot gaan door bv. grote/snelle uitzetting door de warmte. Het kastje "Onbekend x1" is (bij mij) een beveiliging hier tegen, Hij heeft een mechanische constructie met een ingestelde mechanische veer om een (bi-metaal?) dikke pen die contact maakt met het metaal van de vloerverwarmingsverdeler. En als hij te hoge temperatuur voelt zal deze constructie mechanisch een schakelaar activeren waardoor boven de ingestelde veilige temperatuur de vloerverwarmingspomp stopt (omdat hij geen stroom meer krijgt.) Zo voorkom je dat je (lange tijd) te heet water de vloer in pompt.

Als deze beveiliging bij jou bij een relatief lage temperatuur al 'triggert' zal hij de stroom naar de vloerverwarming pomp stoppen en wordt je vloer niet meer warmer. Als ik jou was zou ik de hele boel laten afkoelen, dan de thermostaat hoog zetten zodat je warmte krijgt van de ketel, en dan controleren of de vloerverwarming pomp blijft draaien of dat hij na een paar minuten stopt, stopt hij met draaien dan is deze beveiliging in werking getreden lijkt het. (En dan moet je aan die grote stelschroef in kastje "Onbekend X1" draaien, maar das misschien meer iets voor een professional.)

• mister_muller
psy schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:54:
Klopt het dat "Onbekend x1" via de witte kabel verdwijnend in de kabelgoot en het "Grijze kastje" via de zwarte kabel verdwijnend in dezelfde kabelgoot, allebei 230V krijgen?
Ja beide krijgen op die manier 230V.

• psy

psy

@AzertyNL dat kan niet, want hij zegt dat de pomp juist altijd blijft draaien volgens mij?

Ik ben het trouwens wel eens dat de omschreven werking zoals @AzertyNL dat zegt klopt, dus dat de pomp wordt uitgschakeleld als de verdeler te warm wordt. Maar dat kan niet het probleem nu zijn, omdat de pomp blijft draaien. Dus de vloer zou goed moeten opwarmen.

[ Voor 59% gewijzigd door psy op 25-07-2020 20:06 ]

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

kabeltjekabel schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:00:
[...]

Daarom werkt het waarschijnlijk ook niet goed, Bij dit soort units waar de aanvoer en retour op 1 ¨balk¨ zitten hebben meestal een boven aansluiting.
Maar dit waren ook meerdere groepen ;)

@mister_muller
Kan je de thermostaten op vragend zetten en de groepen allemaal dicht zetten en de 2 radiatoren ook?
En de pomp van de vloerverwarming stroomloos maken?
Kijken of de aanvoer warm wordt en meteen doorstroomt naar de retour?
Wel even boven een andere radiator open zetten dat er in ieder geval doorstroming is.

• mister_muller
AzertyNL schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:58:
Als deze beveiliging bij jou bij een relatief lage temperatuur al 'triggert' zal hij de stroom naar de vloerverwarming pomp stoppen en wordt je vloer niet meer warmer. Als ik jou was zou ik de hele boel laten afkoelen, dan de thermostaat hoog zetten zodat je warmte krijgt van de ketel, en dan controleren of de vloerverwarming pomp blijft draaien of dat hij na een paar minuten stopt, stopt hij met draaien dan is deze beveiliging in werking getreden lijkt het. (En dan moet je aan die grote stelschroef in kastje "Onbekend X1" draaien, maar das misschien meer iets voor een professional.)
Ga ik nu proberen, inmiddels was het systeem al wel weer afgekoeld naar 20 graden.

Dat de pomp wordt uitgeschakeld door dat kastje op een zeker moment, zou verklaren waarom het systeem op een gegeven moment weer kouder begint aan te voelen bij de aanvoer van de groepen.
Overigens staat de temperatuur van het water komende van de cv ingesteld op <60 graden, dus ben benieuwd op welke grenswaarde hij nu zou staan.

• psy

psy

Dat zou wel alles verklaren. Als de grenstemperatuur van "Onbekend x1" lager staat ingesteld dan de temperatuur die je thermostaat in de aanvoer toestaat (staat nu op "4" volgens mij), dan zal nadat alles gaat opwarmen, binnen enkele minuten de pomp uitvallen en stopt de vloer weer met verwarmen.

Maar dat moet je toch horen, dat de pomp uit wordt geschakeld?

[ Voor 3% gewijzigd door psy op 25-07-2020 20:22 ]

• AzertyNL
Je zei eerder inderdaad dat 'de pomp draait' (altijd).

Weet je zeker dat de pomp ook echt 'pompt' als hij draait? Misschien reutelt hij wel (Wat op pompen lijkt) maar verplaatst hij geen water omdat hij enkel 'vibreert' of dat er veel lucht inzit waardoor er geen water meer wordt getransporteerd. Mijn pomp (uit 1998) is ondertussen voor zo'n soort euvel vervangen, die van jou lijkt nog ouder.

Zit er bij jou ook een 3 standen schakelaar op de zijkant (lijkt me wel volgens het typeplaatje met de 3 vermogens). Een paar keer om de paar seconden wisselen tussen hoge en lage stand kan een eventuele luchtbel helpen 'weg te pompen' die mogelijk de water doorvoer stagneert (heb ik begrepen).

• psy

psy

Het is ook wel jammer dat er geen flowmeters op die verdeler zitten. Zonder dat weet je niet echt of er nu echt water doorheen gaat.

• AzertyNL
psy schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:27:
Het is ook wel jammer dat er geen flowmeters op die verdeler zitten. Zonder dat weet je niet echt of er nu echt water doorheen gaat.
Uit het feit dat in een eerder testje met 2 vloerggroepen dicht, de aanvoer wel warm werd en de retour niet/amper doet me vermoeden dat er geen flow is (want er is een vloerleiding verstopt of pomp stuk/te zwak), want met een aanvoer temp van 50 graden (eerste foto in topic) moet de retour in een paar minuten ook flink heet zijn als er flow is.
(ik redeneer: 40 graden is badwater warm, 50 is te heet om vast te houden, dus een retour met 40-50 graden water zal je al snel 'warm/heet' noemen als er flow is)

[ Voor 3% gewijzigd door AzertyNL op 25-07-2020 20:34 ]

• mister_muller
@psy
Inderdaad jammer, ik scoor al geen punten door midden in de zomer het huis op te warmen (gelukkig is het geen 30+ graden buiten).

@AzertyNL
Was inderdaad iets te stellig met altijd, ik weet niet 100% zeker of deze ook altijd draaide in de koudere perioden toen ik mijn eerdere test deed. Wat zeker is, is dat hij bleef draaien toen er geen CV aanvraag was. Dit heb ik namelijk de afgelopen 3 dagen waargenomen.
De pomp is niet heel erg luidruchtig dus wanneer de trapkastdeur niet open staat hoor ik deze ook echt niet.

Wisselen van de 3 standen om eventuele lucht uit het systeem te halen zal ik zeker proberen mocht het problemen geven.

Op dit moment bezig met "de test", alle 4 de groepen geopend en warmtevraag staan. Voel nu overigens wel dat de verdeler aan het uiteinde "koud" is, en dat de retourleiding nog niet warm is.

Misschien helpt het ook al om de radiatorknop terug te draaien vanaf stand 4 als de pomp nu inderdaad uitgeschakeld zou worden?

Ons huis is uit 2007, hoop toch dat de pomp niet minstens 10 jaar ouder is want zou betekenen dat het allemaal wel heel bijzonder is gegaan met de aanleg.

• psy

psy

Als de vloer koud is, zal de retour ook nog wel een tijdje vrij koud zijn, maar na een paar uur moet ook de retour voelbaar warmer zijn, als de flow overal goed is.

Heb je geen IR thermometer? Meten = weten, die dingen zijn echt superhandig.

Ik zou sowieso die thermostaatknop op standje 3 zetten.

• psy

psy

Trouwens de overige radiatoren in huis (woonkamer/rest van huis) zou ik helemaal dichtdraaien, want dan kan je aan de ketel horen of deze niet "begint te protesteren" zoals je eerder zei. Want als dat wél zo is, weet je dat er geen flow meer is in je vloerverwarming.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@mister_muller

Nu het zomer is zou je ook je CV leidingen leeg kunnen laten lopen, label wel ff de zaken voordat je iets los koppelt .. (foto's, en tekeningen maken)

- daarna de verdeler los halen.
- en bv met wat tuinslang een in + uit proberen door te spoelen met kraanwater .. niet meteen de kraan vol open maar geleidelijk de druk opvoeren .. (niet te lang anders krijg je teveel temp verschil ?)

Als alles doorspoelt weet je te minste dat dat goed zit..de pomp kan je ook testen door de zelfde slang kopellingen en een emmer met water. (slangen wel vullen voordat je hem aanzet. inverband met wel/niet zelf aanzuigend..)

ipv water kan je ook een compressor gebruiken om de leidingen leeg te blazen ..
(simpel compressortje "koffermodel" kost je 50,- ) bouwen geen super veel druk op

Als je 1maal zeker weet dat water erdoor heen stroomt zou je met een FLIR camera ook kunnen ontdekken hoe ze lopen (Vraag en Aanbod ff vragen welke tweaker wat foto's zou willen maken)
ik denk 1,3,5,7 open de anderen dicht oid ..

goed ben geen expert maar dit zijn sugesties die je kan doen ..

Tja vanalles

• Microkid

Microkid

Smile

mister_muller schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:38:
@psy
Misschien helpt het ook al om de radiatorknop terug te draaien vanaf stand 4 als de pomp nu inderdaad uitgeschakeld zou worden?
Die radiatorknop is een maximaalthermostaat. Mocht het water in de verdeler te warm worden, dan knijpt de thermostaat deze. Hier moet je dus zeker niet aankomen. Hij staat nu op 4, en je gaf aan dat de temp in de verdelen zo'n 40 graden is. Dat is al wat hoog voor vloerverwarming.

• mister_muller
Microkid schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:32:
[...]

Die radiatorknop is een maximaalthermostaat. Mocht het water in de verdeler te warm worden, dan knijpt de thermostaat deze. Hier moet je dus zeker niet aankomen. Hij staat nu op 4, en je gaf aan dat de temp in de verdelen zo'n 40 graden is. Dat is al wat hoog voor vloerverwarming.
Ok, zal hem ook zeker niet verder open draaien.
Knop even geleden naar 3 gedraaid waardoor temperatuur daalde van 42 naar 40. Tot op heden draait de pomp nog en voelt de aanvoer richting alle 4 de groepen nog warm. Retour nog lauw maar is ook wat ik zou verwachten nu het geheel nog niet opgewarmd is..

• psy

psy

Top. Keep us informed ;)

• mister_muller
Lijkt erop alsof nagenoeg de gehele vloer aan het warm worden was. Ik heb zojuist de thermostaat maar weer teruggedraaid nu het 25 graden binnen was, hehe.
Voorlopige conclusie is dat het er toch op lijkt dat die aanvoer thermostaat te hoog stond. En dat het kastje naar de pomp toe inderdaad een beveiliging is tegen oververhitting van het systeem, doordat die de pomp uit zet.

Allen tot op heden heel erg bedankt voor de inbreng. Krijg wel een spoedcursus im de werking van de vloerverwarming op deze manier.

@psy
Je wou ook nog iets zeggen over de pomp op een later moment, ben nog steeds benieuwd.. zit er namelijk nog steeds aan te denken om een pomp schakelaar te kopen om het stroomverbruik te reduceren.

• AzertyNL
mister_muller schreef op zondag 26 juli 2020 @ 00:04:
Lijkt erop alsof nagenoeg de gehele vloer aan het warm worden was. Ik heb zojuist de thermostaat maar weer teruggedraaid nu het 25 graden binnen was, hehe.
Voorlopige conclusie is dat het er toch op lijkt dat die aanvoer thermostaat te hoog stond.
Nice, dat is goed nieuws. Ik heb net even hier gekeken, bij mij schakelt de beveiliging al in zodra vloerwater boven de 45 graden is. Je wil je thermostaat knop dus altijd instellen op een lagere stand dan de beveiligings temperatuur van jouw opstelling, je oorspronkleijke stand (stand 4 lijkt het) is/was mogelijk dus al wat te hoog.

Voor volgende testen zou ik trouwens met je hand de temperatuur van de slangen voelen vlak boven waar ze de vloer in gaan. Met name de retour zou dan na een paar minuten al warm aan moeten voelen (vooral als je de pomp op standje hoog zet) en weet je na een paar minuten al of er warm water doorstroomt, en hoef je niet zo lang te wachten voordat je aan de vloer zelf kan voelen of die merkbaar opwarmt (wat pas uren later zal zijn).

Hier nog 2 fotos van mijn situatie ter lering ende vermaeck :) , zie daar ook de pompschakel-unit in het stopcontact, die zorgt er voor dat de circulatie pomp niet meer 24/7 draait, maar enkel als de CV aanvoer warm wordt, scheelt 90%-95% van het stroomverbruik van de pomp. (Zo'n unit kost een paar tientjes, goede groene investering)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ld0asLupdWr0YcRIy3Q06eyp3mM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3VdGNBZmhWeEpRKboMObeq2V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wu2anBpUA0XZIz-2r1ubUYVsaj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aijwqD8LPX4iFNn7puvYwr2Y.jpg?f=fotoalbum_large

• psy

psy

mister_muller schreef op zondag 26 juli 2020 @ 00:04:

@psy
Je wou ook nog iets zeggen over de pomp op een later moment, ben nog steeds benieuwd.. zit er namelijk nog steeds aan te denken om een pomp schakelaar te kopen om het stroomverbruik te reduceren.
Wat ik daarover kwijt wilde...Ik dacht eerst dat je pomp aangesloten was op dat grijze kastje, maar dat is dus niet zo. Hij heeft zijn eigen stekker. Conclusie is dat je dan dus gewoon zo'n schakelunit kan gebruiken waar je eerder naar refereerde en wat hierboven ook bij @AzertyNL te zien is.

[ Voor 29% gewijzigd door psy op 26-07-2020 11:20 ]

• mister_muller
@AzertyNL
Helder, ten aanzien van de thermostaatknop. Bijzonder dat die hier dan zo hoog stond.
Heeft het overigens nog zin om de pomp harder te laten draaien?
Flow zal dan hoger worden, waardoor de temperatuur in de verdeel-unit weer wat lager zal worden?
Een temperatuur nog wat lager dan die 40 graden is misschien zo gek nog niet..

Je opstelling is inderdaad wel vergelijkbaar. Leuk om te zien!
Is er bij jou ook nog een radiator aanwezig in dezelfde ruimte als de vloerverwarming?
Ik ben namelijk wel benieuwd hoe ik nu het beste de thermostaten in zou moeten stellen.
Mijn eerste ingeving was de Honeywell thermostaat in te stellen op een onrealistisch hoge waarde bijv. 27 graden, zodat altijd de afsluiter open staat om doorstroming te garanderen (eigenlijk overbodige thermostaat).
Alle radiatoren te sluiten.
Vervolgens met de Nest thermostaat de gewenste temperatuur.
Ik ben alleen een beetje bang voor een oscillerend temperatuurverloop, omdat de vloerverwarming wat traag regelt en voor zover ik weet mijn ketel enkel aan/uit kan op een vooraf ingestelde temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpiHTj0Ve7z-MijnjczJzlJ_PDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qb04vINoe50ofzkD2velc8xR.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist gelijk maar een pompschakelaar besteld, kan die er mooi tussen morgen.
Heb je deze gewoon standaard ingesteld gelaten op het schakelen bij 28 graden?

@psy
Helder, bedankt.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

mister_muller schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:44:
@AzertyNL
Helder, ten aanzien van de thermostaatknop. Bijzonder dat die hier dan zo hoog stond.
Flow zal dan hoger worden, waardoor de temperatuur in de verdeel-unit weer wat lager zal worden?

Je opstelling is inderdaad wel vergelijkbaar. Leuk om te zien!
Is er bij jou ook nog een radiator aanwezig in dezelfde ruimte als de vloerverwarming?
Ik ben namelijk wel benieuwd hoe ik nu het beste de thermostaten in zou moeten stellen.
Mijn eerste ingeving was de Honeywell thermostaat in te stellen op een onrealistisch hoge waarde bijv. 27 graden, zodat altijd de afsluiter open staat om doorstroming te garanderen (eigenlijk overbodige thermostaat).
Ik ben alleen een beetje bang voor een oscillerend temperatuurverloop, omdat de vloerverwarming wat traag regelt en voor zover ik weet mijn ketel enkel aan/uit kan op een vooraf ingestelde temperatuur.

[Afbeelding]

@psy
Helder, bedankt.
Je kan de pomp op een hogere stand zetten, echter heb je kans op stromingsgeluiden ook gezien dat het waarschijnlijk vrij korte groepen zijn.
Je kan die hele thermostaat beter laten vervallen en het regelen met je Nest thermostaat.
Een Nefit Smartline kan prima moduleren, of die dat op je Nest ook kan durf ik zo niet te zeggen.
Als je alle radiatoren sluit heb je dan wel doorstroming als je vloerverwarming thermostaat dicht gaat?

• AzertyNL
(Wij gebruiken de vloerverwarming als hoofdverwarming en de radiatoren in dezelfde ruimte vooral als ondersteuning bij het langzame opwarmen vanuit de vloer en tegen koudeval bij de ramen)
Onze vv-pomp draait op stand 3 (hoogste), vooral omdat onze vloerlussen eigenlijk aan de lange kant zijn en dus veel weerstand geven. Volgens mij is het kiezen tussen hogere aanvoertemperatuur met lagere pompsnelhied of hogere pompsnelheid met lagere aanvoertemperatuur om dezelfde hoeveelheid energie naar je vloermassa te brengen. Enkel op het moment dat je pompsnelheid zo hoog is dat het water (bijna) net zo warm weer retour komt uit de vloer als het er in ging dan pomp je dus te snel om het water zijn energie goed af te laten geven aan de vloer (wat zonde is).
Als wij de vv-pomp op een lagere stand zetten duurt het erg lang voor de vloer opwarmt en ik wil dat niet oplossen door de aanvoer temp te verhogen. (Omdat de vv-pomp enkel draait bij warmtevraag is de hoge stand geen spannende kostenpost meer, en herrie maakt hij gelukkig ook niet.)
Wij hebben 2 radiatoren in de woonkamer onder de ramen + 2 vloerlussen, 1 radiator in keuken en 1 vloerlus, en 1 radiator (met thermostaatknop) in hal, de radiatoren in de woonkamer en keuken staan ietsje open, zodat er altijd wat stroming is als CV pomp draait, daardoor springt de vv-pomp aan en het gros van de warmte gaat dan de vloer in en maar beetje door de radiatoren. Wij hebben geen voetkranen in de radiatoren dus ik knijp de radiatorkranen (1/4 slag open van de 4 slagen ofzo)
Radiatoren volledig dicht zetten zou ik niet doen, de sensor van je vv-pomp schakelaar ziet dan mogelijk geen warm water voorbij komen en dan springt je vv-pomp ook niet aan.

Ik vind het moeilijk jouw huidige dubbele thermostaat (nest+honeywell) situatie te doorgronden. Wij hebben 1 woonkamer thermostaat, die op 20 staat en nachtverlaging naar 17 ofzo. Dus dat lijkt op jouw idee om de nest te gebruiken en de andere hoog zetten zodat hij eigenlijk enkel een truuk is om de afsluiter open te houden zodat de vv zijn werk zoveel mogelijk doet.

Pendelen/oscilleren hebben we geen last van. Als de ketel na een half uur branden uitgaat bij stop warmtevraag, zit er nog veel warm water in circuit en de vv-pomp draait dan nog wel een uur (ofzo) om die in de vloer te stoppen. Is de vloer eenmaal warm (duurt paar dagen in het begin van stookseizoen in oktober/november) en geeft rustig warmte af dan springt de ketel misschien een paar keer per dag tijdje aan. Temperatuur verloop is juist heel 'vlak' door de grote vloer, enkel als er buitendeuren open gaan zakt het even hard en springen de 'snelle' radiatoren bij.
Bij ons schakelt hij ergens bij de 28-32 graden gok ik, ik heb hem zo bijgesteld dat in een echt hete zomer hij niet denkt dat het warmte uit de CV ketel is, en onze oude ketel geeft altijd wel water van 40 graden of meer.
In mijn foto zie je waar de sensor zit, eigenlijk moet ik hem een meter hoger op de aanvoer zetten voor de splitsing van radiatoren en vv-verdeler.

[ Voor 5% gewijzigd door AzertyNL op 26-07-2020 17:40 ]

• mister_muller
edsandje schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:47:
[...]

Je kan de pomp op een hogere stand zetten, echter heb je kans op stromingsgeluiden ook gezien dat het waarschijnlijk vrij korte groepen zijn.
Je kan die hele thermostaat beter laten vervallen en het regelen met je Nest thermostaat.
Een Nefit Smartline kan prima moduleren, of die dat op je Nest ook kan durf ik zo niet te zeggen.
Als je alle radiatoren sluit heb je dan wel doorstroming als je vloerverwarming thermostaat dicht gaat?
Dat is natuurlijk nog iets om rekening mee te houden, zal in het najaar eens kijken wat het effect is.
Had ik het maar eerder aangepakt, net de muur waar die 2e thermostaat in zit laten stuccen dus die blijft sowieso (voorlopig) nog hangen als decoratie 8)7 . Het voordeel dat die 2e thermostaat gaf was enkel het voorkomen van afkoeling (pomp bleef immers doorlopen) wat met de pompschakelaar al wordt voorkomen.
Daarnaast zou je nog kunnen zeggen dat het als voordeel heeft dat je enkel met de radiatoren kan opwarmen (sneller maar waarschijnlijk niet afdoende voor de gehele ruimte?) als dit gewenst is..

Moduleren kan die geloof ik normaal niet, enkel wanneer er een Nefit OpenTherm Converter tussen de ketel en de heatlink geplaatst wordt. Kosten hiervan lijken niet schrikbarend maar vraag is of het ook nodig is..

Test van gisteren was met alle radiatoren dicht dus dan is er wel doorstroming, hoe dit gaat icm de pompschakelaar lijkt inderdaad verstandig om na te gaan.

@AzertyNL
Zie tijdens het typen van dit bericht je reactie, heb ik het goed begrepen dat je geen modulerende ketel hebt dus enkel van aan/uit gebruik maakt?

[ Voor 4% gewijzigd door mister_muller op 26-07-2020 17:45 ]

• AzertyNL
mister_muller schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:41:
[...]
Zie tijdens het typen van dit bericht je reactie, heb ik het goed begrepen dat je geen modulerende ketel hebt dus enkel van aan/uit gebruik maakt?
Aan/uit thermostaat inderdaad, dus het stookgedrag van de ketel wordt enkel bepaald door wat hij zelf vindt van het verschil tussen de temperatuur van zijn eigen afgifte en de retourtemperatuur. Dat is dus geen 'moderne' modulerende ketel.

[ Voor 4% gewijzigd door AzertyNL op 26-07-2020 17:48 ]

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-01 00:30
hoe heeft dit sysyteem ooit gewerkt heeft zal ik even uitleggen. je hebt een kamerthemrstaat voor de vloerverwarming. welke welke wel niet je cv ketel aan stuurt. waarschijnlijk hebben ze hier ooit een weersafhanelijke regeling gehad met thermosstatkranendoor je gehele huis. dan heb je wel een thermostaat voor je vloer nodig. anders dan wordt je woonkamer zomaar 25 graden. de weersafhankelijke regeling is verwijdert en er is een nest aangehangen. nee dat kan ook niet..
honnywell evo home/danfoss ruimte regeling kunnen dit wel.

kan je het signaal van de nest spltsen zodat deze zowel je cv ketel als je klep aan stuurt. ?
dan kan je de klep laten zitten. het wordt wel een doelloze divece. welke je net zo goed kan verwijderen.
oftewel klep verwijderen. en alleen de nest gebruiken en een jaartje aanlijken.
werkt het niet kan je verder puzzelen.

[ Voor 12% gewijzigd door miciel op 26-07-2020 22:22 . Reden: aanvuling ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:46
mister_muller schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:31:
[...]

Projectbouw inderdaad. Mijn idee was om een pompschakelaar te kopen zoals onderstaande welke minimaal eens per 24hr 1 minuut circuleert. pompschakelaar voorbeeld

Pomp staat op stand 2, dus zelfs 60W!
Deze pompschakelaar is prima! Heb er zelf eentje in gebruik en bij m'n ouders draait er ook al een jaar of 6 eentje. Heb er ook al eens een blog over geschreven, ik vind namelijk als je een dergelijke oude pomp 24/7 laat draaien, je een dief van je eigen portemonnee bent. Terugverdientijd pompschakelaar is zo extreem kort namelijk :o ThinkPad's Tweakblog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft

De standaard inschakeltemperatuur van 28 graden is prima, of het moet in de ruimte waar je pomp e.d. hangt op een zomerdag ook al >= 28 graden worden (waardoor de pomp ten onrechte ingeschakeld zou worden)? Je wil juist dat de pomp zo vroeg mogelijk aanspringt, zodat er zoveel en zo snel mogelijk warmte de vloer in kan worden gestuurd. Zorg ook voor goed contact van de voeler, plaats hem goed klemmend op een metalen/koperen buis, zo dicht mogelijk bij de ketel zodat hij snel merkt dat er warmte wordt afgegeven.
Hij springt inderdaad eens in de 24h even aan, @kabeltjekabel is nog in de war met ouderwetse bi-metaal pompschakelaars denk ik ;)

Het kastje met die trafo zal ook wel 24/7 aan de spanning hangen en is ook een potentiële bespaarkandidaat. Ik vraag mij sowieso het nut van dat ding af. Waarom zou de afsluiter niet gewoon eruit kunnen/altijd open en dan die trafo bende afkoppelen? Scheelt weer stroom en vloerverwarming kan toch gewoon aan als de radiatoren ook aan staan? De kamerthermostaat wil warmte in de kamer, hoe hij dat krijgt (radiatoren of vloerverwarming) maakt niet uit lijkt mij.

P.S. Installateurs heb ik geen al te hoge pet van op, het is aan te raden om jezelf wat te verdiepen in de materie als je het interessant vind en geld wil besparen op je energierekening (zowel gas als elektra). Zie daarvoor topic(s) onderaan m'n post.

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 27-07-2020 07:55 ]

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-01 21:44
ThinkPadd schreef op maandag 27 juli 2020 @ 07:44:
[...]

De standaard inschakeltemperatuur van 28 graden is prima, of het moet in de ruimte waar je pomp e.d. hangt op een zomerdag ook al >= 28 graden worden (waardoor de pomp ten onrechte ingeschakeld zou worden)? Je wil juist dat de pomp zo vroeg mogelijk aanspringt, zodat er zoveel en zo snel mogelijk warmte de vloer in kan worden gestuurd. Zorg ook voor goed contact van de voeler, plaats hem goed klemmend op een metalen/koperen buis, zo dicht mogelijk bij de ketel zodat hij snel merkt dat er warmte wordt afgegeven.
Hij springt inderdaad eens in de 24h even aan, @kabeltjekabel is nog in de war met ouderwetse bi-metaal pompschakelaars denk ik ;)
Hier zit de verdeler in de garage, heb ook dezelfde pompschakelaar inderdaad. In de zomer kan het echter 28+ worden, dan wil ik de temperatuur nog wel eens hoger zetten naar 35+. Om deze vanaf de herfst dan weer tot ~25 te zetten zodat deze net wat eerder aanspringt

• mister_muller
@AzertyNL
Dan probeer ik het ook even met de huidige manier van aansturen van de Nest, wat ook niet modulerend maar aan/uit aansturingen zullen zijn. Gezien jou bevindingen zou dit niet per definitie tot problemen hoeven te leiden.

@miciel
Interessant. Denk dat je gelijk hebt wat betreft die weersafhankelijke regeling. Beneden zitten op beide radiatoren thermostaatkranen. Boven zijn ze allen instelbaar wel met een "normale" draaiknop, geen echte thermostaat. De vorige eigenaars hadden nog de oude Nefit thermostaat achter gelaten en erbij gezegd dat deze als een functionaliteit had om o.b.v. het weer te regelen.
Denk dat ik het splitsen niet ga overwegen, want zoals je al aangeeft het dan echt totaal geen meerwaarde.

Zal nog wel even controleren of dat de circulatiepomp niet altijd actief blijft (zoals dit bij de weersafhankelijke regeling het geval zou zijn geweest). Ik ga er vanuit dat ik dit al wel had gehoord, maar inmiddels ben ik er wel achter dat iets dubbelchecken geen kwaad kan ;-).

@ThinkPad
Geloof zelfs dat je Tweakblog de reden was dat ik achter die pompschakelaars aan ging haha (kwam deze toevallig tegen in mijn zoektocht naar informatie over vloerverwarming). Ik zal op een ander moment eens de andere topics lezen, zeker interessant. Bedankt voor de bevestiging van de pompschakelaar ,morgen wordt die geleverd. Is het eigenlijk mogelijk om een inschakelvertraging (hysterese) in te stellen om te voorkomen dat de pomp vaak aan/uit schakelt?

Locatie van de temperatuuropsensor wordt nog wel even puzzelen, zoals te zien op de foto's is er niet veel ruimte voordat de aanvoerleiding uit de vloer komt en ook nog eens met een isolerend materiaal voor de afsplitsing. Pomp zal dan misschien wel later aan gaan dan wanneer de opnemer dichter bij de ketel zit, maar hij blijft vervolgens wel wat langer doordraaien.

Vandaag maar eens de zwarte stekker van die trafo eruit gehaald, moet nog eens op een rustig moment kijken wat hiervan het energieverbruik is. De Honeywell thermostaat is nu ook zonder spanning komen te zitten, maar nu nog geen probleem.
Ik heb nog wel een mogelijke toepassing weten te bedenken voor deze 2e thermostaat. Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn dat het beneden al warm genoeg is maar dat het boven nog koud is maar warmte gewenst is (bijv. studeren, thuiswerken). Door de vloerverwarmingsthermostaat op de huidige temperatuur te laten, en de Nest wat hoger kan de warmte naar boven geforceerd worden.

@ErgoStijn
O jee, dan ben ik bang dat ik hier ook met die temperatuur moet gaan lopen schipperen. De verdeler staat in een trapkast, en is ook nog eens "omkast" om het weg te werken. Warmte blijft dus lekker hangen rondom de verdeler.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-01 00:30
@mister_muller
ja er bestaan wat opties in weersafhankelijk regelen. zo heb je volledig weersafhankelijk.
maar je hebt ook een kamer thermosaat met weersafhankleijke naregeling.
hierbij blijft je kamer thermostaat dus gewoon werken alleen als het vriest stookt je cv ketel wat harder.
en wat langer etc zodat ook de andere ruimtes op temperatuur komen.

het kan inderdaad geen kwaad om te kijken of de pomp van je cv niet op continu staat. gewoon een kwestie van de nest omlaag zetten en even wachten oor tegen een radiater en hoort snel genoeg of hij uit is te ja of te nee de nadraaitijd wordt meestal verlengt bij wa regelingen naar ongeveer een uur. zodat tussen de stook momenten door de pomp blijft draaien.(een pomp in cv ketel welke op continu komt niet zo vaak voor.)
normaal gesproken is 10 minuten na draaitijd prima. maar bij vloerverwarming zou ik wat langer aanhouden derhalve dit traag werkt. dus 15/30 minuten net wat je wilt. (en dan moet dat allemaal wel op je ketel zitten)

edit1. het onbekende ding is de maximaal themostaat. deze hoort op de aanvoer. en zit dus goed.
kijk even of er een pijltje op het pomphuis zit en deze omhoog wijst. dan zit die ook goed.
wijst dit pijltje omlaag dan zit je pomp verkeerdt om. ik krijg namelijk het idee dat hij fout zit.
je hele verdeler is andersom dus je pomp ook. maar en deze hangt gewoon recht.
en ja je kan de pomp ombouwen maar er zijn heel erg weinig monteurs die dat doen.
met dank aan @Microkid die erover begon dat de aanvoer en de retour op de onderste balk zitten.
deze verdeler is gewoon compleet andersom. behalve je pomp. dat verdient even een extra check.

edit 2 als je de boel niet meer werkend krijgt gooi er een nieuwe thermion verdeler van staal met 4 groepen er tussen. ik heb de foto,s nog eens bekeken. het is allemaal net niet.

[ Voor 47% gewijzigd door miciel op 29-07-2020 16:29 ]

Pagina: 1