Kan settopbox via switch naar het modem? (Delta

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Mijn vraag
Ik krijg glas van Delta - Flexpakket 150/150 + TV + Ziggo Sport
Omdat het nog moet worden aangelegd incl. aansluiting op de woning, ben ik nu aan het nadenken hoe ik eea. aangesloten wil hebben.

Nu
De huidige Ziggo kabel komt aan de voorgevel de woonkamer binnen: daar hangt de Ziggo connextbox netjes achter een gordijn. Vanuit daar gaat een UTP naar de slaapkamer waar mijn router (Netgear WNDR4500 v2) en switch *Unify 150W 8 poorts PoE staan. Vanuit de switch gaan UTPs naar 2 Unify AP Pros + naar de TV.

Dus: woonkamer: Connectbox --> slaapkamer: router + switch --> woonkamer: TV

Wens
De Delta modem/router (Genexys platinum 7840) en settopbox (Amino Kamai 661) kunnen in principe op dezelfde plek in de woonkamer als de Connectbox maar ik heb ook een UTP kabel in de meterkast en de Genexys daar heeft mijn voorkeur.

Omdat naar het schijnt dat de Genexys alleen UTP poorten 1 (internet) en 2 (TV) actief heeft, wil ik mijn router in AP mode ook in de meterkast zodat ik daar extra poorten beschikbaar heb. Mijn Enphase Envoy kastje (zonnepanelen) staat ook in de meterkast en mijn NAS (Synology DS218j) komt daar ook te staan dus heb de poorten wel nodig.

Vanuit de router (als AP), gaat dan een UTP naar mijn switch (slaapkamer voor) en vanuit de switch heb ik een UTP naar de TV lokatie waar ik de settopbox kan aansluiten.

Dus: meterkast: Genexys modem + AP --> slaapkamer: switch --> woonkamer: settopbox Amino Kamai

Mijn vraag is: gaat dit werken voor de settopbox?
Ik ben een beetje bezorgd dat de settopbox direct op de modem moet worden aangesloten en niet via een AP en een switch. Achteraf kan ik het niet meer verleggen dus het moet ik 1x goed.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zie boven.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Handleidingen van de Genexys, Google, putten uit eigen kennis

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als de Genexis van Caiway aparte poorten voor televisie heeft kan dit waarschijnlijk alleen als je managed switches met VLAN's gebruikt. Dus nee via een standaard router als accespoint en een unmanaged switch kan dit waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:36

lier

MikroTik nerd

Door Delta wordt een nieuw modem geleverd waarbij het niet uitmaakt op welke poort de STB aangesloten wordt. Echter...als je eigen apparatuur aan gaat sluiten, dan is het handig als deze IGMP snooping ondersteunt. Anders heb je kans dat je netwerk vastloopt...

Overigens is de meterkast zo'n beetje de slechste plek om draadloos netwerk apparatuur te plaatsen. Daarnaast denk ik dat je beter af bent met een switch in de meterkast en het router (in ap modus) op een plek waar je echt Wifi nodig hebt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
lier schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:28:
Door Delta wordt een nieuw modem geleverd waarbij het niet uitmaakt op welke poort de STB aangesloten wordt. Echter...als je eigen apparatuur aan gaat sluiten, dan is het handig als deze IGMP snooping ondersteunt. Anders heb je kans dat je netwerk vastloopt...

Overigens is de meterkast zo'n beetje de slechste plek om draadloos netwerk apparatuur te plaatsen. Daarnaast denk ik dat je beter af bent met een switch in de meterkast en het router (in ap modus) op een plek waar je echt Wifi nodig hebt.
Dankje. Ik heb een Unify AP opstelling en de meterkast is een bedrade opstelling. Ik kan IGMP aanzetten op de Unify switch maar niet op het router in AP mode. Is dat voldoende?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:36

lier

MikroTik nerd

Om welke router gaat het?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
netgear wndr4500v2

Nevermind, heb de optie gevonden. Suffe tikfout...

Update: blijkbaar ondersteunt de netgear alleen IGMP Proxy en niet Snooping. Da's niet hetzelfde lees ik. Dus dat wordt hem dan niet. Als ie toch in AP mode moet, is het dan denk ik beter om een switch te kopen met IGMP snooping support?

Deze bijvoorbeeld? https://tweakers.net/pric...h-flex-mini-5-poorts.html (genoeg poorten voor de meterkast)

[ Voor 133% gewijzigd door Boeryepes op 26-07-2020 16:37 ]

Pagina: 1