Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:51
Mijn vader van 83 staat ingeschreven bij het bel me niet register. Toch wordt hij veel gebeld en laat zich af en toe ook overhalen door tel. verkopers.
Hij is niet wilsonbekwaam, maar heeft wel zo zijn seniormomenten waarop ik hem wel wilsonbekwaam zou willen noemen.

Hij heeft zich afgelopen mei weer laten overhalen door een verkoper die hem drie maanden korting op zijn Ziggo abonnement beloofde. Dat hebben ze doorgevoerd en vervolgens heeft deze firma daarvoor provisie van ca 13 euro via incasso in rekening gebracht.

Onlangs liep ik met mijn vader door zijn betalingen en hij kon zich niet herinneren waarvoor deze incasso was, dus hebben we die gestorneerd.

Betreffende firma stuurt nu een papieren factuur voor die provisie. Mijn vader herinnert zich nu vaag het telefoongesprek. Ze hebben idd 3 maanden korting geregeld bij Ziggo, dat blijkt uit zijn ziggo facturen, maar mijn vader wist niet dat hij nu wel weer een jaar aan dit contract vastzit.

Hoe rechtmatig is dit?
Kan mijn vader gewoon weigeren de provisie te betalen of moet hij gewoon betalen want hij heeft blijkbaar telefonisch ingestemd?

Beste antwoord (via wlmpie op 25-07-2020 20:05)

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bij een dienst die meer dan 50 euro kost, heb je als consument goede bescherming. Je moet dan ingevolge art. 6:230t BW per post een schriftelijke bevestiging krijgen (of per e-mail als je daarmee instemt). Daarin moet duidelijk zijn uitgelegd welke dienst er wordt verricht. Daarnaast zou je dan op basis van de wet koop op afstand van de dienst kunnen afzien.

Ik ga ervan uit dat je vader aan de telefoon (met een hele snelle stem) is verteld dat hij aan een nieuw jaarabonnement vastzit, maar dat je geen schriftelijke bevestiging hebt gehad. Als je die wel hebt gehad (bijvoorbeeld in je vaders spambox), ben je klaar en zit je eraan vast.

Als je inderdaad geen schriftelijke bevestiging hebt gehad, is het de vraag hoe je deze overeenkomst moet waarderen. 35 euro is minder dan de grens van 50 euro. Omdat je gelijk voor een jaar aan Ziggo vastzit, en de regeling is bedoeld ter bescherming van de consument, denk ik dat je hier nog onderuit kunt. Stuur ze een mailtje dat je je beroept op de wet koop op afstand en dat je van de overeenkomst af wilt.

Los daarvan kun je een klacht indienen bij consuwijzer vanwege overtreding van het bel-me-nietregister, maar daarmee kom je niet van de overeenkomst af.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:28

De Nelis

en anders maar niet...

Is die beloofde korting bovenop de korting die ziggo zelf al aanbied op zijn website (tot 5 maanden korting zelfs)? Zo ja dan hebben ze zeker niets voor hem geregeld en is het gewoon misleiding natuurlijk.

Verder lijkt mij dat de provisie natuurlijk niet door de klant betaald moet worden, maar hoe dit wettelijk zit geen idee.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:13
Gewoon storneren en aangeven bij Ziggo dat wederverkopers additionele provisie vragen zonder het leveren van diensten. Lijkt mij dat Ziggo dit niet waardeert.
Verkopende partij krijgt vanuit Ziggo en provisie voor het afsluiten van een abonnement.

[ Voor 22% gewijzigd door Termi op 25-07-2020 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een eenmalige machtiging kun je toch niet storneren?
Dus is het een herhalende machtiging, je betaalt elke maand of elk jaar 13 euro?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 16:39
Juup schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 14:09:
Een eenmalige machtiging kun je toch niet storneren?
Dus is het een herhalende machtiging, je betaalt elke maand of elk jaar 13 euro?
Dus..

https://www.google.com/se...lige+machtiging+storneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Het was geen nieuw abonnement bij Ziggo, gewoon 3 maanden 10 euro korting per maand. Soort retentiekorting voor bestaande abonnees denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Oeps. I stand corrected.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:37

DarkSide

theres no place like ::1

Dit is gewoon niet netjes.
Vraag me af of het misleiding is eerlijk gezegd. Als ik zeg je kunt product X bij mij kopen voor bedrag Y en dat lever ik. Is het dan misleiding? Ookal is product X ergens anders goedkoper te krijgen?

Het is wel erg veel provisie voor wat ze "leveren". Eigenlijk heb je geen 3 maanden korten maar minder dan 2.

Veelal wordt er telefonisch e.e.a. opgenomen zodat ze kunnen vragen of je akkoord gaat en dat ze op tape hebben dat je Ja zegt. Zeg maar vorm van handtekening.
Geen idee of ze dit hebben gedaan.

Het is idd niet netjes omdat ze makkelijk geld verdienen en misbruik maken van ouderen (of mensen die niet nadenken). Maar volgens mij hebben ze technisch gewoon geleverd wat je besteld hebt en dien je te betalen/

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Dat denk ik ook en ik heb voor 13 euro ook geen zin in agressieve incasso praktijken, maar ik wil het hem wel grasg zo moeilijk mogelijk maken. Dus kan ik bijv. eerst vragen of hij bewijs van de overeenkomst wil leveren en ondertussen betaling opschorten, of "per ongeluk" niet exact het gevraagde bedrag betalen. Hij moet wel werken voor zijn geld vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
wlmpie schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:31:
Dat denk ik ook en ik heb voor 13 euro ook geen zin in agressieve incasso praktijken, maar ik wil het hem wel grasg zo moeilijk mogelijk maken. Dus kan ik bijv. eerst vragen of hij bewijs van de overeenkomst wil leveren en ondertussen betaling opschorten, of "per ongeluk" niet exact het gevraagde bedrag betalen. Hij moet wel werken voor zijn geld vind ik.
Hij heeft toch gewerkt voor z’n geld? Je pa kreeg 30 euro korting en moest daarvoor 13 euro betalen. Moreel kun je daar wat van vinden, maar om hier nou een grote principekwestie van te maken… uiteindelijk heeft het nog 17 euro opgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:37

DarkSide

theres no place like ::1

En dan heeft hij geen bewijs van opname? En dan?
Dan 13 euro terugvragen. En dan de korting die je ontvangen hebt zelf terugbetalen?

Je vader heeft een dienst gekocht en gekregen in mijn optiek.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
In ruil voor die 17 euro zit hij wel weer vast aan een ziggo jaarcontract zonder dat hij dat wist. Dat is het kwalijke aan deze verkooppraktijken. Ik heb hem ook al moeten helpen om afgesloten energiecontracten weer terug te draaien en laatst heeft de bank nog net op tijd een spoofing oplichting kunnen terugdraaien.
Kortom ik zou hem eigenlijk zijn telefoon willen afpakken, maar dat gaat niet. Maar hoe houd ik de oplichters tegen?
Dit is de minst erge "verkoper" van het afgelopen jaar, maar i.m.o. blijft het een oplichter en die zou ik graag ter verantwoording willen roepen. Als we daarvoor weer 30 euro aan Ziggo moeten betalen om alles terug te draaien doe ik dat met liefde, als die oplichter dan met lege handen staat is het alle geld waard.

Mijn vader is hardstikke kwetsbaar voor dit soort verkopers, maar dat vind hij zelf niet en hij gooit dus niet de hoorn op de haak maar gaat telkens toch weer het gesprek aan. Dat gaat dan weer 49x goed, maar de 50e keer trapt hij er toch weer in. En het bel me niet register is ook waardeloos, want ze blijven gewoon bellen.

Ik vind dit echt een gat in de wetgeving in Nederland, want mijn vader is niet wilsonbekwaam als hij voldoende bedenktijd krijgt, maar zonder bedenktijd is hij dus eigenlijk wel wilsonbekwaam. Maar om hem daarvoor nou onder curatele te stellen. Dat wil ik niet, dat wil hij niet en gaat een notaris of rechter ook niet doen.

Iemand tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:41
Hij is dus ongevraagd gebeld door een firma waar hij geen relatie mee heeft (dus niet Ziggo zelf) of heeft gehad terwijl hij stond ingeschreven in het bel-me-niet register.?
Het belmeniet register heeft hier ook een pagina over.

- Krijgt u vanaf zes weken na uw inschrijving nog telefoontjes, dan kunt u een klacht indienen. Bent u consument? Kijk voor meer informatie hierover op de website van ACM ConsuWijzer, www.consuwijzer.nl

Los van de kwestie rondom wel of niet betalen lijkt het me een goed idee ook een klacht in te dienen.

[ Voor 3% gewijzigd door daan! op 25-07-2020 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Die klacht indienen is een goed idee, gaan we zeker doen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Bij een dienst die meer dan 50 euro kost, heb je als consument goede bescherming. Je moet dan ingevolge art. 6:230t BW per post een schriftelijke bevestiging krijgen (of per e-mail als je daarmee instemt). Daarin moet duidelijk zijn uitgelegd welke dienst er wordt verricht. Daarnaast zou je dan op basis van de wet koop op afstand van de dienst kunnen afzien.

Ik ga ervan uit dat je vader aan de telefoon (met een hele snelle stem) is verteld dat hij aan een nieuw jaarabonnement vastzit, maar dat je geen schriftelijke bevestiging hebt gehad. Als je die wel hebt gehad (bijvoorbeeld in je vaders spambox), ben je klaar en zit je eraan vast.

Als je inderdaad geen schriftelijke bevestiging hebt gehad, is het de vraag hoe je deze overeenkomst moet waarderen. 35 euro is minder dan de grens van 50 euro. Omdat je gelijk voor een jaar aan Ziggo vastzit, en de regeling is bedoeld ter bescherming van de consument, denk ik dat je hier nog onderuit kunt. Stuur ze een mailtje dat je je beroept op de wet koop op afstand en dat je van de overeenkomst af wilt.

Los daarvan kun je een klacht indienen bij consuwijzer vanwege overtreding van het bel-me-nietregister, maar daarmee kom je niet van de overeenkomst af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Ik ga die toko maandag wel even bellen. Als ze redelijk zijn en beloven nooit meer te bellen, dan betalen we gewoon die 13 euro en laten het erbij. Als het horken zijn dan ga ik proberen alles ongedaan te laten maken en zeker een klacht indienen bij de ACM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
GlowMouse schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:20:
(of per e-mail als je daarmee instemt).
En een slijmerige verkoper staat er niet boven zelf een e-mailadres te verzinnen:
Ik heb voor haar gebeld en een beroep gedaan op het herroepingsrecht. Het is niet te geloven wat ik te horen kreeg aan de telefoon: de bevestiging van haar aankoop, en de telefonische annulering heeft Ziggo al naar haar gemaild (!!!???) Ze heeft GEEN pc. Call Center medewerker noemde een fictief mailadres wat gewoon door de verkoper is verzonnen.
Dus als het per e-mail is verstuurd dan ook even opvragen welk e-mailadres dat dan is.

edit:
wlmpie schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:05:
Ik ga die toko maandag wel even bellen. Als ze redelijk zijn en beloven nooit meer te bellen, dan betalen we gewoon die 13 euro en laten het erbij. Als het horken zijn dan ga ik proberen alles ongedaan te laten maken en zeker een klacht indienen bij de ACM.
Sowieso een klacht indienen!
bel-me-niet = bel me niet.

Doe het voor alle andere kwetsbare ouderen die om de tuin geleid zullen worden.
En voor alle mensen die tijdens het koken/eten/onlinegame/zoomcall lastig gevallen gaan worden.

[ Voor 26% gewijzigd door daan! op 25-07-2020 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Mijn ouders doen en hebben hier constant mee te maken. Als jurist kost het me tijd maar tsja zijn m’n ouders. Terugdraaien lukt. Ik kan nu niet ff hele verhaal uitleggen maar dr zijn opties.

Hij heeft dus via tussenpartij een contract gesloten met Ziggo en jouw vader. Er zou dan een korting zijn van 30%. Hij betaalt dus € 13 voor deze transactie. De vraag is hier of deze personen wel namens Ziggo mag optreden en of er dus wel sprake is van een bindende overeenkomst met Ziggo. Klinkt niet als een hele slechte deal trouwens 30% voor € 13 maar is hij er mee oneens en wil hij het niet? Je moet een beetje oppassen met zomaar storneren daar kunnen kosten uit voortvloeien en je kan ook eerst vragen of ze terug willen storten of ongedaan wil maken. Het verhaal is nog niet volledig duidelijk maar er zijn opties.

[ Voor 62% gewijzigd door LucyLG op 25-07-2020 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
LucyLG schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:48:
Hij heeft dus via tussenpartij een contract gesloten met Ziggo en jouw vader. Er zou dan een korting zijn van 30%. Hij betaalt dus € 13 voor deze transactie. De vraag is hier of deze personen wel namens Ziggo mag optreden en of er dus wel sprake is van een bindende overeenkomst met Ziggo.
Zoals ik het lees, treedt de tussenpartij nooit namens Ziggo op. De tussenpartij stelt voor om je vader te vertegenwoordigen en een korting te bedingen bij Ziggo, en als dat lukt, ben je 13 euro verschuldigd. Door het afgeven van een volmacht aan de tussenpartij is je vader gebonden aan de overeenkomst met Ziggo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
Helaas is niet de korting 30%, maar de provisie. En dan gaat daarover weer Btw waardoor de verkoper 36% van de korting in eigen zak steekt. Maar de factuur die ze sturen klopt ook al niet want die is gebaseerd op “alles in 1 complete” terwijl mijn vader “start” heeft. Ik moet op de ziggo facturen gaan nakijken en uitrekenen wat nu de echte korting is. Niet heel veel iig.

Ik ga dus ook nog maar om een kloppende factuur vragen alvorens mijn vader gaat betalen.
Als we gewoon een mailtje sturen met de mededeling dat de factuur niet klopt en dat we zullen overgaan tot betaling zodra een kloppende factuur is ontvangen, dan kan de verkoper toch nog geen extra kosten voor herinnering in rekening brengen?

Ik wil hem zoveel laten werken voor die paar euro dat het verdienmodel niet meer uitkan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
wlmpie schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:18:
Als we gewoon een mailtje sturen met de mededeling dat de factuur niet klopt en dat we zullen overgaan tot betaling zodra een kloppende factuur is ontvangen, dan kan de verkoper toch nog geen extra kosten voor herinnering in rekening brengen?
Zoek maar eens op de eisen voor een veertiendagenbrief :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
Ah mooi, wel een herinneringsbrief gehad met vriendelijk verzoek binnen twee weken te betalen, maar geen woord over incassokosten. Dus die mogen ook niet geïnd worden.
Ik ga dus eerst maar eens een mailtje maken voor mijn vader waarin ik het bedrijf verzoek om een kloppende factuur te sturen, alvorens mijn vader tot betaling overgaat. Dat verstuur ik vervolgens met ontvangstbevestiging en leesbevestiging aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Om zoveel Mogelijk zand in deze machine te strooien bied ik graag aan iedereen mijn diensten aan. Het verhaal is mij niet volledig duidelijk alleen. Want had hij al ziggo en wat het echte probleem voor 13 euro

[ Voor 7% gewijzigd door LucyLG op 28-07-2020 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-09 16:14
Hoe wordt die korting vastgelegd? Op het abonnement bij Ziggo? Dan is vanuit Ziggo daar een bevestiging over gestuurd. Want aanpassing contract (want jaartermijn) krijg je bevestigd per mail/brief vanuit Ziggo.

Ben wel benieuwd eigenlijk welke toko dit is. Er worden vaak sales partners ingeschakeld en omdat je vader al klant is bij Ziggo is het bel-me-niet register niet relevant. Hij is klant namelijk.

Let er ook op dat er geen abonnementsaanpassing is gedaan. Zal mij niets verbazen dat er 'ongevraagd' een upgrade van zijn abonnement is gedaan om de korting te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:08
Ik vraag me eigenlijk wel af hoe dit hele verhaal te rijmen is met het verbod 2 heren te dienen. Die toko lijkt toch ook wel provisie van Ziggo te krijgen? Kan me niet voorstellen dat ze dit hele verhaal regelen voor 13€.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
JipJapGoedje schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:42:
Ben wel benieuwd eigenlijk welke toko dit is. Er worden vaak sales partners ingeschakeld en omdat je vader al klant is bij Ziggo is het bel-me-niet register niet relevant. Hij is klant namelijk.
Dit is onjuist.

Als Ziggo zelf heeft gebeld (en dus zo geen rekening hoeft te houden met het bel-me-niet register) dan mogen ze geen provisiekosten in rekening brengen. Je kan als bedrijf geen provisie eisen omdat je hebt onderhandeld met jezelf.

Het was dus niet Ziggo maar een ander bedrijf, en die moeten zich houden aan het bel-me-niet register.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-09 16:14
Niet als een partner in opdracht belt van Ziggo om Sales te genereren. Want een jaarcontract is een sale. Als ze op eigen houtje zouden opereren dan lijkt het mij heel vreemd dat zij contracten van derden kunnen aanpassen, dan wel weten wie een Ziggo contract heeft om ze te bellen voor een dergelijk aanbod.

[ Voor 4% gewijzigd door JipJapGoedje op 29-07-2020 10:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VodafoneZiggo
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

VodafoneZiggo

Bedrijfsaccount VodafoneZiggo Webcare
Beste @wlmpie ,naar aanleiding van dit topic wil ik je verzoeken ons een privébericht te sturen met daarin het klantnummer van je vader en eveneens zijn geboortedatum en de laatste 4 cijfers van zijn IBAN rekeningnummer ter verificatie. Dan zoeken we uit hoe dit precies zit. Dank alvast!

VodafoneZiggo-webcare

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
Ik heb de toko gebeld en het blijkt toch min of meer legit te zijn. Mijn vader heeft 2,5 jaar geleden op een markt ingestemd met bemiddeling waardoor deze club korting regelt bij krant en ziggo. Dat was mijn vader eigenlijk alweer vergeten, maar herinnerde hij zich nu wel weer.
Het levert idd korting op, daarvan krijgt betreffende toko 30% provisie + btw.
Daar staat natuurlijk wel als nadeel tegenover dat je contract steeds 1 tot 3 jaar wordt vastgezet, en dat je dus niet moet vergeten dat je een overeenkomst hebt met deze club.

Kortom, ze opereren niet illegaal. Ik zou het wel netter vinden als ze niet steeds stilzwijgend zouden verlengen. Opt in ipv opt out zou m.i. beter zijn.

Verder kun je deze kortingen waarschijnlijk ook zelf regelen, maar dan moet je wel de weg weten.

Conclusie, mijn vader heeft de factuur nu gewoon betaald en denkt erover na of hij zijn abonnement bij deze toko wil handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VodafoneZiggo
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

VodafoneZiggo

Bedrijfsaccount VodafoneZiggo Webcare
Fijn om te lezen dat er na het plegen van een belletje meer informatie is, @wlmpie! Wij zitten nog wel met enkele vragen naar aanleiding van dit verhaal en daarom stuur ik je even een privébericht.

VodafoneZiggo-webcare

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 16:03
Het bel-me-niet register is hier niet van toepassing omdat de vader van de TS zelf zijn gegevens 2,5 jaar geleden aan dit bedrijf heeft gegeven, hij is dus een klant van dit bedrijf en dan mag je altijd gebeld worden.

Bel-me-niet is alleen voor nieuwe klanten
Pagina: 1