Windows10 gaat niet in 'slaapstand' maar reboot PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trihornomatic
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-07-2020
Hoi,

allereerst sorry als ik deze vraag in een verkeerde forum post, maar ik kan niet goed inschatten waar dit thuis hoort. Ik heb al eerder deze vraag gesteld, maar nu ben ik een stapje verder maar nog niet richting een oplossing..

Het gaat om een nieuwe build (zie hieronder de componenten).
Na het in elkaar zetten en installeren van de essentials, is er één ding wat niet goed gaat. De computer gaat niet in slaapstand, maar in plaats daarvan lijkt hij te gaan slapen en nadat de schermen zijn uitgezet, volgt een volledige reboot (dus helemaal vanaf bios boot).

Ik heb na de build zowel de firmware van de mobo geupdate als ook de chipset drivers van AMD en de Nvidia drivers. Ook windows 10 (pro) heeft alle updates tot aan 1902). Automatisch wil hij de update naar 2004 niet uitvoeren en als ik het handmatig probeer te forceren, krijg ik de melding dat mijn systeem nog niet geschikt is voor de laatste update. Volgens de microsoft knowledge base moet ik "niets doen en alleen wachten totdat de update geschikt gemaakt wordt".

Energiemanagement heb ik ingesteld op de "AMD Balanced" profiel. (Heb ook de normale Windows energieschema's geprobeerd, maar geen verschil).

In de eerdere post, kreeg ik als tip dat mijn voeding niet op orde was. Ik had inderdaad een BeQuiet Powerzone 750w erin hangen en dat was een voeding uit 2013 (maar wel nu nog op hun site prominent als "state of the art" aangeboden). De voeding heb ik gisteren vervangen door een BeQuiet Straight Power 11 750 vervangen en intussen aangesloten op beide CPU voedingen.

Alles doet het nu weer prima, behalve(!!!) de slaapstand.

Als iemand een idee heeft wat er mis kan zijn, hoor ik het graag.
OF... ook goed, als iemand een tip kan geven waar ik met de vraag terecht kan (misschien Microsoft, of misschien Gigabyte, of AMD, of...?), is dat ook goed.

Of is er iemand die dit probleem (her)kent?
Ik vind het raar dat ik eigenlijk geen afwijkende componenten heb of rare combinaties, dus zou gek zijn als ik de enige zou zijn met dit probleem...

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed€ 443,27€ 443,27
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 MASTER€ 360,90€ 360,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 240,-€ 240,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Tempered Glass Dark Tint Zwart€ 150,25€ 150,25
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 73,89€ 73,89
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC€ 187,65€ 187,65
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 750W€ 129,55€ 129,55
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 106,87€ 106,87
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 182,44€ 182,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.874,82

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:03

De Nelis

en anders maar niet...

Heb je ook de driver van de netwerkkaart (Realtek) bijgewerkt? Dit soort problemen komen daar regelmatig uit voort.

https://www.gigabyte.com/...ort#support-dl-driver-lan

[ Voor 3% gewijzigd door De Nelis op 25-07-2020 12:59 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 21:49
Betreft het wel een nieuwe Windows install?

Met een verse install zou je niet hoeven updaten.

Ik heb dit ook wel eens gehad (oude hardware) en dat lag aan een van de storage chipset drivers die een bepaalde versie nodig hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trihornomatic
@ Rukapul: Het is een hele verse install van windows... op een heel nieuw systeem. En dat moest toch wel worden geupdate na de installatie, maar dat is standaard.

@De Nelis De Realtek kaart heb ik niet apart geupdate. Ik zag het inderdaad staan op de site van Gigabyte, maar heb die niet apart meegenomen. Ga ik vanmiddag meteen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je toch nog een lege machine hebt, zou ik vooral opnieuw beginnen en dan meteen installeren met de nieuwste Windows 10-versie en niet een oude 1902 installer gebruiken.

Via https://www.microsoft.com...b0-4e9d-9e47-5e88c0e053ec krijg je toch meteen versie 2004?

offtopic:
Ik heb het schreeuwerige deel uit je topictitel gehaald. Als iedereen die de eigen vraag niet zelf weet op te lossen dat doet, wordt het 1 grote schreeuwboel ;)

Edit: en in het algemeen: probeer van alles dat is aangesloten de nieuwste driver. Als dat niet werkt probeer om de beurt juist een iets oudere versie.

[ Voor 13% gewijzigd door F_J_K op 25-07-2020 14:27 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 17:32
Je kan met mediacreation tool van Microsoft gelijk de nieuwste versie erop zetten. (en dan volgen een paar kleine updates)

En is je moederbord voorzien van de laatste bios, of de F4 versie, dat is met deze cpu wel vereist.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trihornomatic
hoi hoi,

zoals ik al schreef, heb ik de nieuwste versie van windows erop gezet met de media creation tool, en ik heb ook de bios geupdate naar de nieuwste versie (f20). Dus daar kan het niet meer aan liggen.
Ga nu de realtek drivers nog updaten en dan kijken wat het oplevert.

En versie 2004 kan ik dus niet krijgen, omdat microsoft aangeeft nog niet voor deze configuratie gereed te zijn. Wat ik al hierboven schreef, volgens de MS fora is dat een bekende melding en volgens MS zal vanzelf de update worden binnengehaald zodra deze geschikt gemaakt is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNz8zk6FJ5DCC4MzZZweUR9F-V4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSgxsiWVhJrORMwlDdHOkqdl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door trihornomatic op 25-07-2020 16:29 . Reden: plaatje erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trihornomatic
De supportsite van gigabyte biedt twee netwerkdrivers aan; realtek en intel.
Op het moederboard zitten ook idd twee netwerkcontrollers:
1. realtek gaming 2.5gigabit
2. intel i211 gigabit controler

De realtekdriver van windows is inderdaad een oude versie (v. 9.1.409 uit 2015) dus die pak ik mee.
De intelcontroller heeft versie 12.17 uit 2018 draaien.

Dus beide stuurprogramma's zijn oud. Maar wat mij erg verbaast, is het verschil in grootte van het bestand. 4,8 mb voor realtek vs 327mb voor intel.

Moet ik ze beide installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trihornomatic
** misschien relevant te melden **
heb net gekeken en ik draai windows versie 1909

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Creëer een stick of brand dvd met nieuwe/verse Windows 10.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-09 23:15

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als ik dit zo lees heeft hij de media creation tool gebruikt:
trihornomatic schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:13:
hoi hoi,

zoals ik al schreef, heb ik de nieuwste versie van windows erop gezet met de media creation tool, en ik heb ook de bios geupdate naar de nieuwste versie (f20). Dus daar kan het niet meer aan liggen.
Ga nu de realtek drivers nog updaten en dan kijken wat het oplevert.

En versie 2004 kan ik dus niet krijgen, omdat microsoft aangeeft nog niet voor deze configuratie gereed te zijn. Wat ik al hierboven schreef, volgens de MS fora is dat een bekende melding en volgens MS zal vanzelf de update worden binnengehaald zodra deze geschikt gemaakt is.
Ander vraagje aan @trihornomatic , gebruik je wel een geaarde wandcontactdoos voor deze PC?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobdevries109
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-05-2021
Kan het zijn dat je misschien een hardware matig foutje met aansluiten op het mobo hebt gemaakt? Ik bedoel dan met name die kleine draadjes die je op bijvoorbeeld een stand-by of reset koper pinnetje moet prikken van je moederbord....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trihornomatic
@_Dune_ de stekker is wel geaard als het goed is. Gaat wel via een verdubbelstekker in de muur, maar zowel verlengsnoer als muurstekker zijn geaard. En de PC had dit probleem al toen ik het net had samengesteld (in een andere kamer, andere stopcontact)

@Hackus inderdaad, de windows installatie gedaan vanaf een USB via de Mediacreation Tool een week geleden gedownload.

@bobdevries109 Dat is natuurlijk altijd een mogelijkheid. Ik kan daar nog naar kijken, maar ik heb de frontconnectoren aangesloten via de meegeleverde G-connector (een soort handig adaptertje waar al die mini-connectoren in gaan en die prikt in z'n geheel in de f-panel connector op de mobo. Ik zal het nog nakijken, maar heb het toen allemaal heel precies gedaan, dus zou wel heel suf en raar zijn als ik het desondanks zou hebben omgedraaid.

Maar alweer, dank voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Lijkt er meer op dat je update tool hebt gebruikt, ipv nieuwe Windows versie.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trihornomatic
@Hackus dat lijkt me sterk, als het een nieuw systeem is, met een HDD die nog niet eens geinitialiseerd en geformateerd is. Kan moeilijk iets updaten wat er niet opstaat. Het is een verse installatie op een nieuwe en schone SSD, met een spiksplinternieuwe licentie van windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

trihornomatic schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:32:
@Hackus dat lijkt me sterk, als het een nieuw systeem is, met een HDD die nog niet eens geinitialiseerd en geformateerd is. Kan moeilijk iets updaten wat er niet opstaat. Het is een verse installatie op een nieuwe en schone SSD, met een spiksplinternieuwe licentie van windows...
Raar dat je dan niet 2004 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trihornomatic
@Hackus vond ik ook.
Maar toen ik de updates liet uitvoeren gaf hij aan dat alle updates gedaan waren, maar bleef op versie 1909 staan. Toen ik handmatig de 2004 update uitvoerde, ging de installatie wel van start, maar eindigde in een roll-back door windows, met de mededeling dat mijn systeem nog niet door windows 2004 ondersteund werd.
Zoals ik al schreef is dat wel een bekende melding op de microsoft fora. De instructie van microsoft was "doe niets en wacht totdat windows klaar is voor de update".

Dus daarmee is 2004 voor mij even geparkeerd. Vond het ook raar, omdat ik - zoals ik al schreef - volgens mij geen rare onderdelen of componenten heb.
Pagina: 1