WTW balans ventilatie berekening vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 14:33
Hoi Allemaal,

Ik ben bezig met een balansventilatie berekening voor een nieuw te bouwen huis. Aan de hand van de Nederlandse en Belgische ventilatie eisen weet ik per welke ruimte ik hoeveel ventilatie nodig heb. Met een reken tooltje kan ik berekenen hoeveel drukverlies er op treedt in de leidingen, en dus hoe hard de ventilatie moet gaan werken om de juiste hoeveelheid lucht te verplaatsen. Maar ik zit met een paar vragen waar ik geen antwoord op kan vinden. Misschien is er hier iemand die het antwoord weet op het volgende?
- Moet ik bij het bepalen van de capaciteit van de aan te schaffen ventilatie unit ook de aanzuig van buiten mee nemen in de systeem capaciteit?
- Hoe groter/breder de leidingen, hoe minder tegendruk dus hoe stiller en efficienter de ventilatie kan werken. Zit er ook een nadeel aan bredere leidingen?
- De nominale capaciteit zoals vermeld in het Nederlands bouwbesluit, is dat bedoeld als maximale capaciteit (stand 3, 100%) of de normale capaciteit (stand 2, 70%)?
- Geruis wordt vooral veroorzaakt indien de windsnelheid in de leidingen hoger is dan 3m/s. Maar als ik ergens een ventiel bijna dicht moet zetten omdat er niet veel lucht in/uit hoeft, krijg ik dan niet veel geruis op dat ventiel? Hoe kan ik dat het beste oplossen?
- Op dit moment kom ik op zone 1 toevoer (open keuken/woonkamer, bijkeuken, meterkast, hal, wc) 216,72 m3/u, zone 2 (4 slaapkamers, hal, badkamer) toevoer 210,6 m3/u. Zijn dit een beetje normale waarden?
- In totaal kom ik dan op 427m3/u benodigde toevoer capaciteit. Ik kon de https://www.orcon.nl/producten/hrc-500-maxcomfort/ vinden als oplossing. Kennen jullie nog andere units die een dergelijke hoeveelheid kunnen leveren?

Hartelijk dank voor al jullie inzichten!

Itris

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heb je wat meer details? Berekeningen en de gegevens van je huis obv deze gedaan zijn?

@Theo is de ventilatieexpert.

[ Voor 16% gewijzigd door bbbrumbrum op 26-07-2020 10:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:05

Theo

moederbord

itris schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:47:
Hoi Allemaal,

Ik ben bezig met een balansventilatie berekening voor een nieuw te bouwen huis. Aan de hand van de Nederlandse en Belgische ventilatie eisen weet ik per welke ruimte ik hoeveel ventilatie nodig heb. Met een reken tooltje kan ik berekenen hoeveel drukverlies er op treedt in de leidingen, en dus hoe hard de ventilatie moet gaan werken om de juiste hoeveelheid lucht te verplaatsen. Maar ik zit met een paar vragen waar ik geen antwoord op kan vinden. Misschien is er hier iemand die het antwoord weet op het volgende?
Ik weet wel wat van ventilatie, maar niet volledig van wetgeving hierover.
- Moet ik bij het bepalen van de capaciteit van de aan te schaffen ventilatie unit ook de aanzuig van buiten mee nemen in de systeem capaciteit?
Ja, hier moet je rekening mee houden. Stel, je trekt het door tot in het extreme, en je gebruikt een aanzuigbuis van tien kilometer, dan heb je een serieuze opstelling nodig om de lucht hier doorheen te zuigen.
Anders gezegd; in je woning heb je en atmosferische druk van exact 1000 mBar. Om je gewenste flow te krijgen in je inblaasventielen moet je ventilatie een bepaalde druk leveren op de luchtbuis naar deze ventielen. Stel dit is 10 mBar. DIt is dus 10 mBar méér dan e druk in je woning. De absolute druk aan het begin van deze luchtbuis is dus 1010 mBar.
Stel je hebt geen luchtpijp liggen naar je wtw unit (de unit staat buiten, je hebt de buizen naar je luchtpijpjes op het dak nog niet aangesloten, enz) dan is de druk van de aangezoge lucht gelijk aan de luchtdruk in huis, ofwel 1000 mBar. Je ventilatie moet dus de luchtdruk verhogen met 10 mBar.

Nu sluit je een pijp aan voor de aangezogen lucht van buiten.De luchtdruk 'op het dak' is nog steeds 1000 mBar, maar door de aanzuigen werking heb je een drukverlies IN de pijp, en heb je dus een lichte onderdruk in deze pijp die afhankelijk is van de (lucht)weerstand van deze pijp. De luchtdruk is dan bijvoorbeeld nog maar 995 mBar waarmee je ventilator dus geen 10 maar 15 mBar aan druk moet toevoegen. Heb je een pijp met veel weerstand tussen het dak en de wtw unit (lange dunne buis met veel hindernissen) dan moet je ventilatie dus meer druk toevoegen dan wanneer je deze verbinding een lage weerstand heeft (korte dikke pijp zonder al te vel hindernissen).

Een ventilator heeft een druk/flow curve; hoe hoger de druk is die de ventilatie moet toevoegen, hoe lager de flow is (bij gelijk stroomverbruik van de ventilator). Of; bij gelijke flow neemt het stroomverbruik (fors) toe als het drukverschil ook toeneemt.

Idealiter wil je dus de luchtweerstand zo laag mogelijk houden in het gehele systeem, dus vanaf het pijpje op het dak tot aan de inblaasventielen (en ook andersom, dus van de afzuigventielen tot aan het pijpje op het dak)
- Hoe groter/breder de leidingen, hoe minder tegendruk dus hoe stiller en efficienter de ventilatie kan werken. Zit er ook een nadeel aan bredere leidingen?
Luchttechnisch zit er geen nadeel aan. Je wordt gelimiteerd door 'is het handig' en kosten. Qua luchtweerstand zijn buizen van 2 meter diameter ideaal. :P Alleen dat kost je een vermogen in aanschaf, plus je hebt de ruimte niet om dit soort monsterpijpen 'eventjes' weg te werken. Praktisch kijkend, kijk of je 18 cm rond kwijt kan, of anders rechthoekige instortkanalen. En het is een optie om bijv vlakbij je wtw (bijv) de luchtbuis te splitsen naar drie instortkanalen die elk ergens anders naar toe gaan.
Verlaag je de luchtweerstand, dan verlaag je het stroomverbruik van de wtw (bij gelijkblijvend debiet)
- De nominale capaciteit zoals vermeld in het Nederlands bouwbesluit, is dat bedoeld als maximale capaciteit (stand 3, 100%) of de normale capaciteit (stand 2, 70%)?
Los van wat de wet zegt, ik zou aanraden om te gaan voor nominale capaciteit. Je maximale capaciteit dat wil je gewoon dat dat echt _veel_ is, zodat je ramen en spiegel niet beslaan tijdens het douchen, zodat je wasemkap gewoon goed kan werken en dat het niet een muffe zooi in huis wordt als je met een verjaardag 15 man in huis hebt. In deze situaties wil je dat het systeem echt even hard gaat draaien.
- Geruis wordt vooral veroorzaakt indien de windsnelheid in de leidingen hoger is dan 3m/s. Maar als ik ergens een ventiel bijna dicht moet zetten omdat er niet veel lucht in/uit hoeft, krijg ik dan niet veel geruis op dat ventiel? Hoe kan ik dat het beste oplossen?
Twee ventielen plaatsen :)

En, je hebt altijd één ventiel in je systeem dat je het meest ver open moet plaatsen om je gewenste flow te krijgen. Zet dit ventiel compleet open (echt maximaal open), schroef het vermogen van je wtw ietsje terug en stel dan de ventielen opnieuw af. Dan is de druk in je leidingen ietsje lager, waardoor de flow dus hoger is, of je (elektrisch) vermogen omlaag kan. Je hoeft dan ook niet een ventiel gigantisch te knijpen. Het zal dan even werk zijn om het echt goed af te stellen; je moet dan gaan 'spelen' met het vermogen van je wtw en met alle ventielen, behalve het ventiel dat maximaal open blijft.
- Op dit moment kom ik op zone 1 toevoer (open keuken/woonkamer, bijkeuken, meterkast, hal, wc) 216,72 m3/u, zone 2 (4 slaapkamers, hal, badkamer) toevoer 210,6 m3/u. Zijn dit een beetje normale waarden?
dat zijn best stevige waardes maar niet abnormaal klinkend voor een woning waar 4-5 personen ofwel beneden aanwezig zijn (en dan heb je 200 m3/uur aan debiet beneden nodig, maar boven weer niet omdat daar niemand is), dan wel boven aanwezig zijn/slapen (dan is die flow boven gewoon nodig, terwijl het beneden niet echt nodig is)
- In totaal kom ik dan op 427m3/u benodigde toevoer capaciteit. Ik kon de https://www.orcon.nl/producten/hrc-500-maxcomfort/ vinden als oplossing. Kennen jullie nog andere units die een dergelijke hoeveelheid kunnen leveren?
Kijk ook eens naar de Itho qualityflow; die werkt door lucht in te blazen op een centrale plek (meestal trappenhuis), en zuigt in elk vertrek de lucht af waarbij deze de CO2 en RV meet van elk afvoerkanaal en de individuele afvoer op aanpast, Voordeel is dat je enkel ventilatie hebt in de riumte waar het nodig is (overdag heb je niet 50m3/uur nodig in de slaapkamers, 's nachts heb je geen 200m3/uur nodig in de huiskamer). En omdat het afzuigt in de verblijfruimtes heb je ook minder last van tocht en geluid.

@bbbrumbrum Een echte expert ben ik ook weer niet; :$

7400 Wp op het dak