Werkgever spy cameras

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerjer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:27
Goedenavond mensen!

Ik heb een vraag aan jullie. Mag een werkgever (spy) camera's ophangen?

Ik zal even wat context geven. Wij hebben op werk de standaard camera's hangen (gericht op producten). Nu heeft de baas sinds deze week een spy camera (bij de ingang, gericht op de kassa en op de medewerkers) opgehangen zonder medeweten van de werknemers of klanten.

Hierom vraag ik mij af of dit überhaupt wel mag.

Ik hoop dat jullie hier antwoord op kunnen geven :)

[ Voor 26% gewijzigd door jerjer op 25-07-2020 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerjer
Deze had ik inderdaad ook gezien maar ik vroeg mij af in hoeverre dit mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:29
jerjer schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:08:
Dat staat toch heel duidelijk in die link beschreven?

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:08

Rmg

jerjer schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 23:34:

Als er gejat word, andere manieren om diegene te pakken lukken niet, dan mag er in sommige gevallen tijdelijk heimelijke cameratoezicht toegepast worden en dan ook nog eens onder strikte voorwaarden.

Of jouw werkgever hier aan voldoet is voor ons lastig te zeggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Rmg op 25-07-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerjer
Ik heb gekeken naar de voorwaarden die worden gesteld aan camera's / heimelijke camera's maar ik kan met zekerheid zeggen dat mijn werkgever hier niet aan voldoet.

Met mijn werkgever is niet te praten want die heeft zegmaar de regel dat hij altijd gelijk heeft. Moet ik dit bij de ap melden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Hoe ver wil je gaan om je gelijk te halen? Heb je wel zin in al het gedoe die het mogelijk met zich meebrengt?

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Goedenavond mensen!

Ik zal even wat context geven. Wij hebben op werk de standaard camera's hangen (gericht op producten). Nu heeft de baas sinds deze week een spy camera (bij de ingang, gericht op de kassa en op de medewerkers) opgehangen zonder medeweten van de werknemers of klanten. Toen ik deze zag hangen en op onderzoek ging wat precies was kwam ik beelden tegen die op het SD kaartje stonden waarop de werkgever aangeeft tegen de leidinggevende dat de werknemers dit niet mogen weten. Ook zijn ze in deze beelden bezig om een plan te maken hoe deze spy camera opgehangen moet worden zonder dat de werknemers dit door hebben.

Ik hoop dat jullie hier antwoord op kunnen geven :)
Wat heb je zelf zoal aan info gevonden waar je vragen over hebt ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:01
jerjer schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:08:
Die vraag kan je ook simpel stellen aan google, en in de link die gepost is staat duidelijk of het mag of niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:00
Of het wel of niet mag weet ik niet, maar mag jij zelf wel zomaar zonder toestemming van je werkgever het SD kaartje uit de camera halen en de beelden bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:08

Rmg

jerjer schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:00:
Ik heb gekeken naar de voorwaarden die worden gesteld aan camera's / heimelijke camera's maar ik kan met zekerheid zeggen dat mijn werkgever hier niet aan voldoet.

Met mijn werkgever is niet te praten want die heeft zegmaar de regel dat hij altijd gelijk heeft. Moet ik dit bij de ap melden?
Ja wat vind je belangrijker, privacy op het werk of je relatie met je werkgever. Ligt ook aan hoe nodig je dese baan hebt natuurlijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.security.nl/p...stiekem+spy+camera%27s+op

Ik vind het eigenlijk al van de gekke dat je met je eigen onderzoek maar SD kaartjes van/uit camera's bent gaan pielen en de beelden bekijken.

Doe ermee wat je wil maar je reaktie op die andere site is ook niet fris; je weeeet dat je baas boos gaat worden in "de appgroep". Plus je wil eigenlijk meteen naar de AP want?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Goedenavond mensen!

Als het om een spy-cam zou gaan, zou je het niet eens weten. Anders is het wel erg slordig gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom vraag je niet aan je werkgever waarom daar een camera hangt? Zelfs als ie altijd gelijk wil hebben zal ie iets moeten zeggen en in elke geval weet hij dat dat de camera daar niet meer ongemerkt hangt. Dat lijkt me voor iedereen in het bedrijf beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ben je lid van een vakbond? Zo ja: maandag bellen.
Zo nee: bel je rechtsbijstand. Want als je werkgever er achter komt dat je het SD kaartje zonder zijn toestemming uit de camera hebt gehaald en bekeken, kan dat zo maar eens hele vervelende discussies op gaan leveren.

Voor de rest: er zal een discussie komen tussen de advocaat van je werkgever en jouw advocaat/de vakbond over "nut en noodzaak" zoals in de link vermeld staat. Maar ik vraag me af of jij die discussie nog wel als werknemer mee gaat maken.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:30

kodak

FP ProMod
Pietervs schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:48:
Voor de rest: er zal een discussie komen tussen de advocaat van je werkgever en jouw advocaat/de vakbond over "nut en noodzaak" zoals in de link vermeld staat. Maar ik vraag me af of jij die discussie nog wel als werknemer mee gaat maken.
Ik vraag me af of het zover hoeft te komen. De werkgever en leiding hebben kennelijk iets te verbergen wat het daglicht niet kan verdragen en zijn door de werknemer betrapt. Als zij er een punt van gaan maken moeten ze ook aangeven dat die camera's geplaatst was. Het doel van die camera valt dan waarschijnlijk weg. Houden ze zich van de domme over het zelf plaatsen dan is die camera waarschijnlijk alsnog snel weg. Doen ze net alsof het een standaard camera is dan is de functie voor hun waarschijnlijk ook verdwenen. En zelfs als ze er achter komen dat er iets meer ontdekt is lijken ze niet in een goede situatie daar direct een probleem van te maken omdat ze dan kunnen beseffen zelf ook iets uit te leggen hebben. De vraag is wel of de werkgever en de leiding het zullen waarderen dat ze betrapt zijn en dat niet op een of andere manier zullen gebruiken maar als dat al een zorg is dan vraag ik me af of iemand daar wel zou willen werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Leuk dat je je topicstart leeg haalt...

Ik zal even wat context geven. Wij hebben op werk de standaard camera's hangen (gericht op producten). Nu heeft de baas sinds deze week een spy camera (bij de ingang, gericht op de kassa en op de medewerkers) opgehangen zonder medeweten van de werknemers of klanten. Toen ik deze zag hangen en op onderzoek ging wat precies was kwam ik beelden tegen die op het SD kaartje stonden waarop de werkgever aangeeft tegen de leidinggevende dat de werknemers dit niet mogen weten. Ook zijn ze in deze beelden bezig om een plan te maken hoe deze spy camera opgehangen moet worden zonder dat de werknemers dit door hebben.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-10 08:47
MAX3400 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:46:

[...]
Dank - ik begreep er al weinig van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:20

ShadowBumble

Professioneel Prutser

MAX3400 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:46:

[...]
In het topic op Security.nl staat sowieso al meer informatie
Ik heb vanochtend mijn leidinggevende een appje gestuurd met de vraag hoe of wat. Dat ik deze had gespot en hij geeft zelf aan dat het plan was om een extra camera te plaatsen maar hij niet dat hij al opgehangen was (terwijl op de beelden hijzelf helpt met instellen en ze samen een plan aan het maken zijn om de camera op te hangen). Hij geeft aan dat dit voor "extra veiligheid" is. Doordat ik het heb nagevraagd weten mijn collega's hier ook vanaf.

Ikzelf vind het nog wel raar dat een leidinggevende zomaar een camera ophangt en ons niet op de hoogte stelt. Toen ik zei van dat het voortaan handiger is om dit kenbaar te maken werd mijn leidinggevende nog bozer en zei dat ik moest werken ipv mij hier mee bezig te houden

Al om al, hij is er niet blij mee hahaha.

Ze geven aan dat het ene permanente oplossing is voor onze eigen veiligheid maar ik hoorde van een andere collega dat ze blijkbaar alles nakijken wat wij uitvoeren. Ik sta in de winkel en alle bonnen worden nagekeken, orders worden nagebeld en ga zo maar door. Mijn leidinggevende vind die stickers onnodig of vind het niet nodig klanten en medewerkers o pde hoogte te stellen dat zij gefilmd worden. Kunnen zij hier een boete voor krijgen?
Terug on topic vreemd is het wel, zeker met zo'n reactie van de werkgever. Ik zou toch eens met de teamleider een gesprek aangaan, onder het motto "goh wat een rare reactie laatst via Whatsapp, is er iets aan de hand ?". Dat kan hij vervelend vinden maar daarbij kan je ook aangeven dat je het vervelend vind dat het zo loopt en je nu door de camera en zijn reactie niet prettig voelt.

Mocht hij dan nog vaag erover doen of gewoon smoesjes verzinnen is het naar mijn mening heel simpel, er zijn dat twee opties, of de camera is nu opeens weg of er komt een berichtje in de "collega whatsapp" met "Goh jongens fijn het dat X een nieuwe camera heeft geplaatst zodat er meer veiligheid voor ons is" :+

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:20

Nullifiel

╞═══════╡

Misschien wordt er al structureel van je werkgever gestolen en probeert hij erachter te komen wie de schuldige is

[ Voor 5% gewijzigd door Nullifiel op 25-07-2020 23:10 ]

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

1) die sd kaart bekijken, wetende dat het een camera is, lijkt me heul faudt. En vast strafbaar. Je weet van te voren dat het een camera is dus kijken is niet nodig...

2) Verborgen camera mag, mits goede reden, beperkt in scope, vooraf in het algemeen bekend gemaakt, vooraf door de OR geOKd en achteraf (!) specifiek duidelijk gemaakt.

3) als geen 2, klaag bij de AP

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 25-07-2020 23:16 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:02
Vaag verhaal maak je er van, zo vaag dat ik me eerst afvroeg of er wel een camera en een SD-kaart is of dat het een groot verzinsel is, het is dat jouw profiel niet net nieuw is.

Het klinkt trouwens wel terecht dat die camera er hangt, want er is blijkbaar een stelende medewerker, en dat ben je zelf, je hebt namelijk die SD-kaart gestolen.
jerjer schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:00:

En waarom voldoet jouw werkgever niet aan die regels?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:23

Theo

moederbord

Conditioneel mag dit, maar dan moet er een goede reden voor zijn, is de camera het enige/laatste alternatief én moet dit met een OR besproken zijn.

Paar jaar geleden is er bij ons in het bedrijf ook een spy cam opgehangen boven een assemblagewerkplek; in de productiehal werden zulk rare fouten gemaakt dat de directie zeer het gevoel had dat er een medewerker was die het werk van een andere medewerker bewust saboteerde. In overleg met de OR zijn er toen een paar verborgen camera's opgehangen die echt gericht waren op een paar assemblagemedewerkers.
Daarop was toen duidelijk gezien dat pietje onderdeel X monteerde op het eindproduct, het (op de band) doorschoof naar klaasje zodat hij zijn deel kon monteren, én stiekem de schroeven kan pietje losdraaide om pietje te dwarsbomen.
Met deze beelden is klaasje bij de directie geroepen waarna de beveiliging hem 'vriendelijk' naar buiten heeft geplaatst nadat hij op staande voet ontslagen was.

Dit was zonder de inzet van de verborgen camera niet mogelijk geweest. Maar hiervoor waren er al meerdere onderzoeken gedaan om na te gaan waarom het eindproduct niet goed in elkaar zat, en waar de fout was. De laatste stap was het inzetten van de camera, en dit had een heel duidelijk doel.

Als jouw werkgever (honden hebben een baas, mensen een werkgever) een spycam ophangt dan kan het zijn dat je de reden niet weet. Bot gezegd, dat hoef je ook niet te weten. (net zoals de overige produtiemedewerkers dat ook niet wisten). Als jij echt geen enkel idee hebt waarom de camera daar hangt vraag het hem dan waarom deze daar hangt. Misschien zoekt hij naar een stelend personeel.

7400 Wp op het dak

Pagina: 1