Onduidelijke RAM compatibility

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JelDo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-01 00:44
Ik stond op het punt om deze RAM kit te kopen pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2C3200C16 toen ik erachter kwam dat er ook deze vrijwel identieke versie bestaat pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2Z3200C16. De 1e heeft een C in de naam en de 2e een Z. Alle specs zijn identiek. Na wat googlen lijkt de C versie gemaakt te zijn voor Intel en de Z versie voor AMD, maar er is zeer weinig over te vinden.

Als ik de compatibility check met mijn moederbord (deze: pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon MAX WiFi) dan is alleen de Z versie te vinden. Kan ik met een gerust hart de 1e bestellen voor mijn Ryzen build aangezien die een stuk goedkoper is of niet? Een definitief antwoord op deze vraag lijkt nergens op het internet te vinden te zijn |:(

Alle reacties

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:43

DarkSide

theres no place like ::1

Op de site van corsair is Z versie een SPD van 2666 en de C een 2133

Verder zou ik gewoon de "AMD" versie nemen.
Voor die "paar" euro. Die staat iig op de lijst van je mobo. En is dan ook meteen in de basis 2666.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
De SPD is iets anders. (gegarandeerde snelheid)
CMW32GX4M2Z3200C16 -> 18-18-18-43
CMW32GX4M2C3200C16 -> 15-15-15-36
Niet zo heel erg spannend.

Je kunt tegenwoordig bijna elk geheugen erin gooien en het werkt wel. Wellicht kun je het merken in de benchmarks, maar anders niet. Ik bedoel, zoveel spreiding is er niet.

• JelDo
DarkSide schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 20:23:
Op de site van corsair is Z versie een SPD van 2666 en de C een 2133

Verder zou ik gewoon de "AMD" versie nemen.
Voor die "paar" euro. Die staat iig op de lijst van je mobo. En is dan ook meteen in de basis 2666.
Klopt het dat de SPD snelheid en latency irrelevant zijn als je een XMP profiel aanzet? Dan gaan ze beide naar 3200 16-18-18-36, toch?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:53
JelDo schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 21:25:
Dan gaan ze beide naar 3200 16-18-18-36, toch?
Dat is bij de C nog maar de vraag. Zat problemen hier op het forum met Corsair geheugen. Met de Z heb ik nog geen ervaring. Je kunt ook voor zekerheid gaan en 2 tientjes extra lappen voor pricewatch: Crucial Ballistix RGB BL2K16G32C16U4BL wat gegarandeerd op 3200C16 loopt en vaak zelfs een stuk hoger is te klokken.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
Corsair is net een suprise-ei. Ze gebruiken chips van 6 verschillende vendors in een enkel serienummer. Tenzij je de versienummers ook weet en die op internet opgezocht hebt zou ik het lekker links laten liggen en voor Crucial gaan. Wil je budget ram dan zijn sommige G.Skill sets ook een optie.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Djarune schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:40:
Corsair is net een suprise-ei. Ze gebruiken chips van 6 verschillende vendors in een enkel serienummer. Tenzij je de versienummers ook weet en die op internet opgezocht hebt zou ik het lekker links laten liggen en voor Crucial gaan. Wil je budget ram dan zijn sommige G.Skill sets ook een optie.
Jammer, maar voor de AMD Series niet. Deze hebben altijd zelfde revisie en chips.

@JelDo
CMW32GX4M2Z3200C16 moet je hebben de C variant moet je met Ryzen weg van blijven.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• JelDo
Wim-Bart schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 00:53:
[...]

Jammer, maar voor de AMD Series niet. Deze hebben altijd zelfde revisie en chips.

@JelDo
CMW32GX4M2Z3200C16 moet je hebben de C variant moet je met Ryzen weg van blijven.
Ik en een vriend van me bouwen nu ongeveer dezelfde game pc en hij heeft al wel de C variant besteld. Wat voor problemen zou de C versie kunnen opleveren? Zal ik hem die dan maar laten terugsturen?

Is dit compatibility probleem alleen iets wat geldt voor de 32GB versie? Ik lijk genoeg posts en reviews te kunnen vinden van builds die de 16GB C variant pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16 gebruiken en waarbij niemand iets over incompatibility opmerkt, of überhaubt lijkt te beseffen dat er een C en Z variant bestaat. Dus, zal ik hem de kit laten terugsturen of niet?

Bedankt voor de hulp trouwens, had hem bijna ook zelf besteld :)

PS: Ik zie nu ook dat mijn moederbord de 16GB C variant wel ondersteunt... kun je dan beter de C variant nooit gebruiken voor Ryzen of is het prima als het compatible is met je moederboard?

• Wim-Bart

Wim-Bart

JelDo schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 02:37:
[...]

Ik en een vriend van me bouwen nu ongeveer dezelfde game pc en hij heeft al wel de C variant besteld. Wat voor problemen zou de C versie kunnen opleveren? Zal ik hem die dan maar laten terugsturen?

Is dit compatibility probleem alleen iets wat geldt voor de 32GB versie? Ik lijk genoeg posts en reviews te kunnen vinden van builds die de 16GB C variant pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16 gebruiken en waarbij niemand iets over incompatibility opmerkt, of überhaubt lijkt te beseffen dat er een C en Z variant bestaat. Dus, zal ik hem de kit laten terugsturen of niet?

Bedankt voor de hulp trouwens, had hem bijna ook zelf besteld :)

PS: Ik zie nu ook dat mijn moederbord de 16GB C variant wel ondersteunt... kun je dan beter de C variant nooit gebruiken voor Ryzen of is het prima als het compatible is met je moederboard?
Waar je op moet letten is dat de Ryzen variant gewoon minder issues geeft en is getest door Corsair met Ryzen. Daarnaast heeft het een ander voordeel, er is maar 1 variant van het part, waardoor je bij bestellen van een tweede set ooit, de zelfde chips krijgt.

Mijn eerste Ryzen had overigens een niet Ryzen memory setje van Corsair en werkt perfect. Maar je moet geluk hebben dat je net die uitvoering krijgt die werkt wanneer je een niet Ryzen variant bestelt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• JelDo
Wim-Bart schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 03:06:
[...]

Waar je op moet letten is dat de Ryzen variant gewoon minder issues geeft en is getest door Corsair met Ryzen. Daarnaast heeft het een ander voordeel, er is maar 1 variant van het part, waardoor je bij bestellen van een tweede set ooit, de zelfde chips krijgt.

Mijn eerste Ryzen had overigens een niet Ryzen memory setje van Corsair en werkt perfect. Maar je moet geluk hebben dat je net die uitvoering krijgt die werkt wanneer je een niet Ryzen variant bestelt.
Heeft de compatibility in dit geval puur te maken met welke fabrikant het setje heeft gemaakt? Dus bijvoorbeeld hoe ze bij de CMW16GX4M2C3200C16 verschillende versies zoals 4.31 voor Samsung en 5.32 voor Hynix hadden?

[ Voor 8% gewijzigd door JelDo op 25-07-2020 03:09 ]

• Wim-Bart

Wim-Bart

JelDo schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 03:07:
[...]

Heeft de compatibility in dit geval puur te maken met welke fabrikant het setje heeft gemaakt?
Meer met de chips op de set en de het gedrag van subtimings die verder gaan dan bijvoorbeeld de CL waarde. Ieder chipje heet unieke eigenschappen en iedere processor heeft code hiervoor in de BIOS die deze eigenschappen vertalen naar instellingen op het moederbord. Het beste is dan ook dat de geheugen module chips bevatten die daarop aansluiten.

Zo heb je bij een aantal merken bijvoorbeeld een V1.0, V1.4 etc module. Wanneer je dan kijkt in de compatibiliteitslijst van het moederbord dan zie je bij sommige modules ook een versienummer vermeld en niet alleen het artikelnummer.

Stel jij hebt een setje SKU: 12345, in de lijst van de fabrikant staat: SKU 12345 v1.0. Dat is dus een indicatie dat je bij bestellen van 12345 meerdere varianten hebt. Met een beetje pech krijg je dan een v1.1 en deze kan dan Samsung E-die chips hebben in plaats van Hynix H-die (voorbeeld). Een vriend die zegt, ja maar bij mij werkt het wel, die heeft dan waarschijnlijk V1.0 en die werkt.

Wanneer je ook bij Corsair kijkt, en je pakt een Optimized for Ryzen setje, en je zoekt deze op bij Pricewatch, dan zie je maar 1 EAN code staan. Bij andere staan er meerdere waardoor bij andere setjes er een kans is dat je de verkeerde krijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door Wim-Bart op 25-07-2020 03:18 ]

• JelDo
Wim-Bart schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 03:16:
[...]

Meer met de chips op de set en niet de standaard timings, maar meer het gedrag van subtimings die verder gaan dan bijvoorbeeld de CL waarde. Ieder chipje heet unieke eigenschappen en iedere processor heeft code hiervoor in de BIOS die deze eigenschappen vertalen naar instellingen op het moederbord. Het beste is dan ook dat de geheugen module chips bevatten die daarop aansluiten.

Zo heb je bij een aantal merken bijvoorbeeld een V1.0, V1.4 etc module. Wanneer je dan kijkt in de compatibiliteitslijst van het moederbord dan zie je bij sommige modules ook een versienummer vermeld en niet alleen het artikelnummer.

Stel jij hebt een setje SKU: 12345, in de lijst van de fabrikant staat: SKU 12345 v1.0. Dat is dus een indicatie dat je bij bestellen van 12345 meerdere varianten hebt. Met een beetje pech krijg je dan een v1.1 en deze kan dan Samsung E-die chips hebben in plaats van Hynix H-die (voorbeeld). Een vriend die zegt, ja maar bij mij werkt het wel, die heeft dan waarschijnlijk V1.0 en die werkt.
oke, dus alleen terugsturen als hij niet werkt?

• Wim-Bart

Wim-Bart

JelDo schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 03:18:
[...]

oke, dus alleen terugsturen als hij niet werkt?
Of wanneer je planned om later uit te breiden van 2 naar 4 modules.

• JelDo
Wim-Bart schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 03:19:
[...]

Of wanneer je planned om later uit te breiden van 2 naar 4 modules.
precies, maar dat zal met 32gb wel meevallen ;)

Bedankt voor de hulp!

• Wim-Bart

Wim-Bart

JelDo schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 03:20:
[...]

precies, maar dat zal met 32gb wel meevallen ;)

Bedankt voor de hulp!
Dat is waar :D

• JelDo
Laatste vraag, deze keer echt :>

Heb even gekeken wat voor alternatieven er zijn die het moederbord met zekerheid ondersteunt (https://www.msi.com/Mothe...N-MAX-WIFI#support-mem-19), en ik kom nu hier op deze twee opties uit:

pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3600C17D-32GTZR 32GB

pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3600C18D-16GTZRX 16GB ipv 32, met het plan om het eventueel later up te graden door er nog 2 te kopen. Zover ik het begrijp zijn 4 sticks goed te doen met Zen 2. (echter staat er op de site van het moederbord alleen een vinkje bij DIMM 1 en 2, niet 4. Betekent dit dat 4x8GB toch niet zou werken?)

Zijn dit wel goede opties of kijk ik weer ergens langs?

• Wim-Bart

Wim-Bart

JelDo schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 07:21:
[...]

Laatste vraag, deze keer echt :>

Heb even gekeken wat voor alternatieven er zijn die het moederbord met zekerheid ondersteunt (https://www.msi.com/Mothe...N-MAX-WIFI#support-mem-19), en ik kom nu hier op deze twee opties uit:

pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3600C17D-32GTZR 32GB

pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3600C18D-16GTZRX 16GB ipv 32, met het plan om het eventueel later up te graden door er nog 2 te kopen. Zover ik het begrijp zijn 4 sticks goed te doen met Zen 2. (echter staat er op de site van het moederbord alleen een vinkje bij DIMM 1 en 2, niet 4. Betekent dit dat 4x8GB toch niet zou werken?)

Zijn dit wel goede opties of kijk ik weer ergens langs?
Het kan werken, maar, de kans is dat wanneer het DS setje is (Double Side) het niet werkt met 4 modules.

• JelDo
Wim-Bart schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:48:
[...]

Het kan werken, maar, de kans is dat wanneer het DS setje is (Double Side) het niet werkt met 4 modules.
Oke, dan wordt het waarschijnlijk de 32GB.
Pagina: 1