Ik zoek een?
RAM-reepje(s) voor laptop
Wat is je budget?
Schatting: €40. Goedkoper als het kan, duurder als het moet
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Elk merk is goed als het maar werkt
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Een laptop: MSI CR70 2M-321NL. Ik multitask vrij veel maar alleen tot middelzware programma's.
Dag Tweakers,
Ik wil graag het RAM in mijn laptop upgraden.
De huidige configuratie is als volgt:
- 2 slots beschikbaar (ik heb de laptop opengemaakt om dit te checken);
- 1 slot gevuld met een reepje van 2GB;
- 1 slot gevuld met een reepje van 4GB;
- tot. RAM: 6GB.
Mijn vraag is driedelig:
1: hoeveel RAM heb ik nodig?
2: wat is een handige en kostenefficënte indeling? (sluit aan op 1)
3: Welke andere specs moet het voor mij nieuw aangeschafte RAM hebben?
1. hoeveel RAM heb ik nodig?
Ik twijfel of ik voor 8, 12 of 16 moet gaan. Ik heb in totaal 3 schermen en ik zou graag willen dat ik alle volgende zaken tegelijkertijd kan hebben openstaan:
- chrome met 20 tabjes, verspreid over vensters, en een paar addons;
- minecraft of 1 game met een vergelijkbare zwaarte als minecraft;
- 2x microsoft office met een paar documenten geladen;
- paint.net;
- discord;
- de rest zoals taakbeheer, antimalware, verkenner, rekenmachine, systeemdingen etc.
En dit alles met future-proofheid; dus als de programma's over een paar jaar meer eisen, moet het nog steeds werken. Hoeft geen 10 jaar maar wel nabije toekomst.
Huidige situatie: Vaak als ik naast andere programma's op chrome meer dan 15 tabs heb openstaan, en ik switch tabs, dan blijft het scherm eerst eventjes wit omdat (denk ik) het gewoon niet in het geheugen past en hij het van de schijf moet halen. Ook andere programma's zijn soms erg traag terwijl de processor nog niet eens 20% aantikt.
Bijgevoegd een afbeelding waarbij het geheugengebruik in taakbeheer wordt weergegeven.
:fill(white):strip_exif()/f/image/wrQbtRwUq2SnwHP5S8wuzVDn.png?f=user_large)
Hoeveel denken jullie dat ik nodig heb?
Ik kan m.i. 3 dingen doen:
a een reepje van 4 in het slot waar nu 2 zit doen om tot. 8 te krijgen, het huidige reepje van 4 blijft zitten
b een reepje van 8 in het slot waar nu 2 zit doen om tot. 12 te krijgen, het huidige reepje van 4 blijft zitten
c alles te vervangen door 2 reepjes van 8 te kopen om tot. 16 te krijgen.
M'n vraag: zijn modules van verschillende groottes (optie b) wel compatibel? Want als ik het goed heb kun je dan niet meer dual channel doen. Mijn eigen inschatting is dat ik ongeveer 12 nodig heb, 8 is maar 2 meer dan wat ik nu heb en 16 lijkt me overkill. Dus als 12 kan, dan denk ik dat dat qua grootte de beste optie is. Maar dan moet dat dus wel kunnen.
Als jullie adviseren gewoon voor a of c te gaan is dit n.v.t.
Bijgevoegd een afbeelding van de modules die nu in m'n laptop zitten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3xzxqyg69KZldQwLwx6Ubkdi.jpg?f=user_large)
Vraag: Als ik in de pricewatch of in V&A naar RAM zoek, welke zaken moet ik dan specificeren om het nieuwe reepje compatibel te maken met het 4GB reepje dat ik er in laat zitten. Het is DDR3 SODIMM, en de grootte per module etc. kom ik wel uit, maar de rest weet ik niet.
- DDR3 of DDR3L
- Geheugensnelheid (DDR)
- Geheugen CAS Latency
- True latency
- Voltage
Bedankt voor uw geduld
Gr, Jacobus
RAM-reepje(s) voor laptop
Wat is je budget?
Schatting: €40. Goedkoper als het kan, duurder als het moet
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Elk merk is goed als het maar werkt
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Een laptop: MSI CR70 2M-321NL. Ik multitask vrij veel maar alleen tot middelzware programma's.
Dag Tweakers,
Ik wil graag het RAM in mijn laptop upgraden.
De huidige configuratie is als volgt:
- 2 slots beschikbaar (ik heb de laptop opengemaakt om dit te checken);
- 1 slot gevuld met een reepje van 2GB;
- 1 slot gevuld met een reepje van 4GB;
- tot. RAM: 6GB.
Mijn vraag is driedelig:
1: hoeveel RAM heb ik nodig?
1. hoeveel RAM heb ik nodig?
Ik twijfel of ik voor 8, 12 of 16 moet gaan. Ik heb in totaal 3 schermen en ik zou graag willen dat ik alle volgende zaken tegelijkertijd kan hebben openstaan:
- chrome met 20 tabjes, verspreid over vensters, en een paar addons;
- minecraft of 1 game met een vergelijkbare zwaarte als minecraft;
- 2x microsoft office met een paar documenten geladen;
- paint.net;
- discord;
- de rest zoals taakbeheer, antimalware, verkenner, rekenmachine, systeemdingen etc.
En dit alles met future-proofheid; dus als de programma's over een paar jaar meer eisen, moet het nog steeds werken. Hoeft geen 10 jaar maar wel nabije toekomst.
Huidige situatie: Vaak als ik naast andere programma's op chrome meer dan 15 tabs heb openstaan, en ik switch tabs, dan blijft het scherm eerst eventjes wit omdat (denk ik) het gewoon niet in het geheugen past en hij het van de schijf moet halen. Ook andere programma's zijn soms erg traag terwijl de processor nog niet eens 20% aantikt.
Bijgevoegd een afbeelding waarbij het geheugengebruik in taakbeheer wordt weergegeven.
:fill(white):strip_exif()/f/image/wrQbtRwUq2SnwHP5S8wuzVDn.png?f=user_large)
Hoeveel denken jullie dat ik nodig heb?
Ik kan m.i. 3 dingen doen:
a een reepje van 4 in het slot waar nu 2 zit doen om tot. 8 te krijgen, het huidige reepje van 4 blijft zitten
b een reepje van 8 in het slot waar nu 2 zit doen om tot. 12 te krijgen, het huidige reepje van 4 blijft zitten
c alles te vervangen door 2 reepjes van 8 te kopen om tot. 16 te krijgen.
M'n vraag: zijn modules van verschillende groottes (optie b) wel compatibel? Want als ik het goed heb kun je dan niet meer dual channel doen. Mijn eigen inschatting is dat ik ongeveer 12 nodig heb, 8 is maar 2 meer dan wat ik nu heb en 16 lijkt me overkill. Dus als 12 kan, dan denk ik dat dat qua grootte de beste optie is. Maar dan moet dat dus wel kunnen.
Als jullie adviseren gewoon voor a of c te gaan is dit n.v.t.
Bijgevoegd een afbeelding van de modules die nu in m'n laptop zitten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3xzxqyg69KZldQwLwx6Ubkdi.jpg?f=user_large)
Vraag: Als ik in de pricewatch of in V&A naar RAM zoek, welke zaken moet ik dan specificeren om het nieuwe reepje compatibel te maken met het 4GB reepje dat ik er in laat zitten. Het is DDR3 SODIMM, en de grootte per module etc. kom ik wel uit, maar de rest weet ik niet.
- DDR3 of DDR3L
- Geheugensnelheid (DDR)
- Geheugen CAS Latency
- True latency
- Voltage
Bedankt voor uw geduld
Gr, Jacobus
[ Voor 3% gewijzigd door Jacob v Delden op 24-07-2020 20:13 . Reden: plaatjes p.o. omgewisseld ]
Arctic en Scythe > de rest lmao