Vraag

• andreZH
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-07-2024
Hallo,
Mijn Sony Xperia 1 reageert nergens meer op. Er branden geen lampjes meer en ook 20sec volume up en aan knop indrukken heeft geen effect. Telefoon is 1 jaar oud.

Probleem is een gevolg van het doorbranden van een zekering in de oplader die ik in de auto gebruikte. De opladen zal wel kapot zijn, sluiting ofzo.

Mijn vraag is wat kan er kapot zijn en is het te repareren?

[ Voor 25% gewijzigd door andreZH op 24-07-2020 18:58 ]

Beste antwoord (via andreZH op 31-07-2020 12:30)

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:01
andreZH schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:55:
Hallo,
Mijn Sony Xperia 1 reageert nergens meer op. Er branden geen lampjes meer en ook 20sec volume up en aan knop indrukken heeft geen effect.
Telefoon is 1 jaar oud.

Als de telefoon 1 jaar oud is, dan kan je die toch aanmelden voor garantie?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:01
andreZH schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:55:
Hallo,
Mijn Sony Xperia 1 reageert nergens meer op. Er branden geen lampjes meer en ook 20sec volume up en aan knop indrukken heeft geen effect.
Telefoon is 1 jaar oud.

Als de telefoon 1 jaar oud is, dan kan je die toch aanmelden voor garantie?

• andreZH
Dat is waar,
maar dan ben ik veel gegevens kwijt ben ik bang. Als ze het al repareren onder garantie.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:26
Heb je hem al aan een andere oplader gehangen?

Verwijderd

andreZH schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:08:
Dat is waar,
maar dan ben ik veel gegevens kwijt ben ik bang. Als ze het al repareren onder garantie.
Dat ben je toch wel als je ze alleen op je telefoon had en nergens anders - alles zit op het moederbord dus die zal vervangen moeten worden. Of je dat nu onder garantie laat doen of zelf ergens een board vandaan haalt veranderd daar verder niets aan.

• andreZH
phYzar schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:10:
Heb je hem al aan een andere oplader gehangen?
Ja, de Sony lader die erbij zat maar hij doet niets. Straks nog fa proberen via een USB poort aan de computer hangen kijken of dat wat doet

• andreZH
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:11:
[...]

Dat ben je toch wel als je ze alleen op je telefoon had en nergens anders - alles zit op het moederbord dus die zal vervangen moeten worden. Of je dat nu onder garantie laat doen of zelf ergens een board vandaan haalt veranderd daar verder niets aan.
Had stille hoop er intern een zekering of schakelingetje zit die vervangen kan worden voor een stroom surge

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:26
andreZH schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:20:
[...]

Ja, de Sony lader die erbij zat maar hij doet niets. Straks nog fa proberen via een USB poort aan de computer hangen kijken of dat wat doet
Dat heb je ook met een andere usb-kabel geprobeerd dan diegene uit de auto? En zit er niet toevallig zooi in je usb-aansluiting die voor problemen kan zorgen?

• andreZH
Heb geprobeerd om via de pc data uit te lezen maar dat lukte ook niet, hij wordt alleen maar heet dus denk de batterij kapot is. Ik stuur hem wel op hij is nog onder garantie naar ik meen. We zien wel hoe het gaat ...

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ga je daarna zorgen dat de belangrijke data niet alleen maar op de telefoon staat? Maak backups. Zorg dat data direct naar een veilige locatie gekopieerd wordt. Ik vind Syncthing daarvoor fijn. Zodra ik thuis kom, wordt alle data gesynchroniseerd naar mijn PC. (Dat kan ook via de cloud m.b.v. een relay maar dat wil ik niet).

Alternatieven zijn Dropbox, Nextcloud, etc., etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 24-07-2020 23:11 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:53
andreZH schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 23:06:
Heb geprobeerd om via de pc data uit te lezen maar dat lukte ook niet, hij wordt alleen maar heet dus denk de batterij kapot is. Ik stuur hem wel op hij is nog onder garantie naar ik meen. We zien wel hoe het gaat ...
Mocht de schade ontstaan zijn door een ondeugdelijke lader, dan valt het niet onder garantie. Mogelijk zien ze dat de schade ontstaan is door een ondeugdelijke lader.

• andreZH
@Room42 veel is gesynchroniseerd via Google sync maar niet alles wordt automatisch gesynchroniseerd en ik kwam er achter berichten uit whatsapp bv niet door Google gesynchroniseerd worden en ik dacht van wel.
Het simpele urenApp bv heb ik gewoon alle data van ...

• andreZH
@Jimster Geen idee wat een ondeugdelijke autolader is, zijn voor mij allemaal hetzelfde.

• andreZH
@Room42 gaaf project Syncthing thx

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-11 00:12
Gebeurt dit eigenlijk vaker? Mijn lader sprong er vandaag ook uit door kortsluiting in de lader (originele netlader), een geblakerde connector en doorgeslagen stoppen als gevolg. Telefoon lijkt wel ok en laadt met andere lader ook wel, toch maar even langs de winkel.

[ Voor 4% gewijzigd door arnem_ op 25-07-2020 00:14 ]

• Room42
  • Niet online
@arnem_ Helaas worden er veel lekker goedkope, zogenaamd krachtige, inferieure laders verkocht. Een veilige lader is toch echt wel iets om in te investeren. Er zijn wat reviewers op Youtube die de electronica goed onderzoeken op veiligheid. Zelf heb ik goede ervaringen met het Chinese A-merk Blitzwolf, te krijgen op AliExpress en Banggood. Maar er zijn natuurlijk meer merken die gewoon goed spul leveren. Ikea blijkt ook goed in elkaar te zitten.

Oftewel: Koop goed spul! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 25-07-2020 00:16 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Diablo_GT
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-11 20:34

Diablo_GT

nbx

andreZH schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 23:40:
@Room42 veel is gesynchroniseerd via Google sync maar niet alles wordt automatisch gesynchroniseerd en ik kwam er achter berichten uit whatsapp bv niet door Google gesynchroniseerd worden en ik dacht van wel.
Het simpele urenApp bv heb ik gewoon alle data van ...
Ik meen dat je de eerste keer zelf een backup van whatsapp naar je Google account moet maken, daarna gaat het automatisch.

Als de lader alleen de laadcircuit beschadigd heeft kun je het aan de praat krijgen middels een ander opgeladen accu, zo kun je dan ook bij je gegevens. Dit kan alleen bij de lokale reparateur. Nadeel is dat je dan je garantie van Sony kwijt bent. Want een ander heeft je telefoon open gemaakt en eventueel beschadigd.

Als je het voor garantie naar Dynafix opstuurt ben je sowieso alle gegevens kwijt, zij doen een reset. Je kunt op Sony website een ander reparateur zoeken waar je eventueel je probleem kunt voorleggen, bijvoorbeeld drmobile.

nbx

• andreZH
Bedankt allen,
Ik had een paar wallets op mn telefoon staan. Gelukkig kan ik daar weer bij op een oude telefoon. Ik had de codes nog ergens liggen, heb wel gelijk een back-up op een stick van de keystore gemaakt want dit gebeurt me niet nog eens

Verwijderd

Goed werk. P.s. whatsapp backup kan ook gewoon automatisch naar Google. Zie whatsapp-instellingen.

• onkeltje
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-06-2024
andreZH schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:08:
Dat is waar,
Niet erg slim dan, persoonlijke gegevens zet ik altijd op mijn SD kaartje en bovendien heb ik ook nog altijd een backup in de cloud. Muziek en zo meer staat ook op mijn SD.

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 06:44:
Goed werk. P.s. whatsapp backup kan ook gewoon automatisch naar Google. Zie whatsapp-instellingen.
offtopic:
Ik haat wel hoe weinig controle je over die backup hebt! Je kunt geen twee backups hebben, bijvoorbeeld. Zodra de backup is overschreven is de oude data ook echt weg.

• andreZH
Ik hem gisteren opgestuurd naar het service center hoop hij onder garantie gemaakt wordt.
Bedankt voor het meedenken en medeleven
Pagina: 1