Vraagje over crossover instellingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-04 17:34
Hi Tweakers,

Een redelijk korte, eenvoudige vraag. (denk ik)
Ik ben bezig met de crossover instellingen op mijn versterker.

Het bereik van mijn speakers is als volgt:

Front: (Large) 42hz - 20khz
Center: (Small) 75hz - 20khz
Surround:(Small) 80hz-20khz
Sub: 38hz - 200 hz

Ik zag dat ze na de audyssey meting op 40hz waren blijven hangen.
Ik heb het nu aangepast naar:

Front: 40hz
Center: 80hz
Surround: 80hz
LPF : 80hz (LFE+Main)

Ik zit een beetje te dubben of de center/surround crossovers wel de "ideale" instellingen zijn.
Het valt wel binnen de range van de specs. Kan zo snel niet vinden wat dan gebruikelijk is voor center/surround. Zet men het bij voorkeur wat hoger, of gewoon volgens specificaties van de fabrikant?

(Ik gebruik momenteel LFE+Main en front large omdat de subwoofer wat te wensen over laat. Die ga ik aankomende maanden eens vervangen, dan zet ik de front weer naar small en gewoon LFE voor m'n subs)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-05 11:45
Front: 60 of 80hz
Center: 80hz
Surround: 80hz
LPF : 80hz (LFE) idd met een goede sub.
THX norm is alle speakes een crossover van 80hz, met muziek zou je dan pure direct kunnen kiezen dat is enkel je fronts en geen crossover meer.
Kijk ook eens naar SVS subwoofers die zijn erg goed, ook de garantie mocht er wat aan haperen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 14:59
Hier wordt e.e.a. uitgelegd over je crossover instellingen.
https://hifi.nl/artikel/1...er-voor-Home-Theater.html
of
YouTube: What Does A Crossover Do? Different Types?

Mijn inziens heb je die nu (veel) te laag staan, m.a.w. je sub word niet voldoende "gevoed" waardoor deze nu waarschijnlijk ook te wensen over laat.

Standaarwaarden zijn 2x je laagste frequentie bij een -6dB waarde en 1,5 x bij een -3dB waarde.

Dus in jouw geval voor o.a. je fronts (2x 42Hz) , instellen als 80Hz. Er vanuit gaande dat die 42Hz bij -6dB is.

Zo ook voor de center (150Hz) en surrounds (160Hz). Veel lager heeft geen zin omdat deze speakers die lagere regionen toch niet weer kunnen geven. Je sub wel, die is daar speciaal voor gemaakt!
En LFE altijd op 120Hz laten staan.
Dit zegt Audyssey daarover:

"The LPF filter for the LFE channel should always be set to 120 Hz. Any other setting is wrong. This filter has nothing to do with speaker roll offs and crossovers. It is a filter that is applied only to the separate LFE track found in 5.1 content. That material is authored to have content up to 120 Hz."

Hier nog een prima uitleg over het gebruik van je speakers Large of small:
YouTube: Denon LFE + Main: Let The Controversy Begin (See Article & Video)

Zet alles maar eens op small met bovenstaande waarden, alleen LFE (op 120Hz), dus zonder mains. Ben benieuwd of je met deze instellingen verbetering hoort.

[ Voor 25% gewijzigd door sonsan op 24-07-2020 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
sonsan schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:29:
Hier wordt e.e.a. uitgelegd over je crossover instellingen.
https://hifi.nl/artikel/1...er-voor-Home-Theater.html
of
YouTube: What Does A Crossover Do? Different Types?

Mijn inziens heb je die nu (veel) te laag staan, m.a.w. je sub word niet voldoende "gevoed" waardoor deze nu waarschijnlijk ook te wensen over laat.

Standaarwaarden zijn 2x je laagste frequentie bij een -6dB waarde en 1,5 x bij een -3dB waarde.

Dus in jouw geval voor o.a. je fronts (2x 42Hz) , instellen als 80Hz. Er vanuit gaande dat die 42Hz bij -6dB is.

Zo ook voor de center (150Hz) en surrounds (160Hz). Veel lager heeft geen zin omdat deze speakers die lagere regionen toch niet weer kunnen geven. Je sub wel, die is daar speciaal voor gemaakt!
En LFE altijd op 120Hz laten staan.
Dit zegt Audyssey daarover:

"The LPF filter for the LFE channel should always be set to 120 Hz. Any other setting is wrong. This filter has nothing to do with speaker roll offs and crossovers. It is a filter that is applied only to the separate LFE track found in 5.1 content. That material is authored to have content up to 120 Hz."

Hier nog een prima uitleg over het gebruik van je speakers Large of small:
YouTube: Denon LFE + Main: Let The Controversy Begin (See Article & Video)

Zet alles maar eens op small met bovenstaande waarden, alleen LFE (op 120Hz), dus zonder mains. Ben benieuwd of je met deze instellingen verbetering hoort.
toon volledige bericht
Die video over Denon LFE + Main, op het moment dat hij een stukje uitzoomde, wtf, die subs :P

Thanks voor het uitgebreide bericht. Ik ben hier een beetje mee aan het testen geweest.
Om te testen heb ik Ready Player One aangezet met de race-scene ergens na het eerste kwartier. Vind zelf dat in die scene wel een mooie weergave van laag, midden en hoog is.

Optie 1)
Front: 80hz (Large)
Center: 150hz
Surround: 150hz
LPF : 120hz (LFE+Main)

Optie 2)
Front: 80hz (Small)
Center: 150hz
Surround: 150hz
LPF: 120HZ (LFE)

Ik heb het idee dat de verhoogde waardes wel beter werken. Dank!

Na alle informatie zal ik inderdaad optie 2 aanhouden, al vind ik het toch wel apart.
Op Large en LFE+Main klinkt de bass wat minder modderig en vult het de ruimte wat egaler.
Voelt ook redelijk 'zonde' dat de 8" drivers van m'n torens op deze manier minder werken, dus misschien zit het ook wel tussen m'n oren dat ik die optie beter wil vinden klinken. |:(

Heb op het moment de pricewatch: Jamo SUB 210 (Zwart) staan. Ik ben dus aan het kijken om hem te vervangen met een pricewatch: Klipsch R-12SW (Zwart). Het zou natuurlijk het mooist zijn om het te gaan voor een pricewatch: SVS SB-1000 (Zwart), helaas is dat wel erg uit proporties met de rest van m'n setup. Dan kan ik beter het prijsverschil investeren in andere zuilen.

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Valandin schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 20:46:
[...]

Na alle informatie zal ik inderdaad optie 2 aanhouden, al vind ik het toch wel apart.
Op Large en LFE+Main klinkt de bass wat minder modderig en vult het de ruimte wat egaler.
Voelt ook redelijk 'zonde' dat de 8" drivers van m'n torens op deze manier minder werken, dus misschien zit het ook wel tussen m'n oren dat ik die optie beter wil vinden klinken. |:(
Met die LFE+Main creeer je een soor Double Bass, moet je maar eens op Googlen, en word veelal afgeraden.
Verder heb ik hetzelfde traject gevolgt als jij nu. Maar na veel lezen, luisteren en YouTube kijken ben ik ook van mening veranderd v.w.b. het zonde vinden van het minder gebruik van de bas drivers. Een sub is nu eenmaal vele mate beter om die lagere regionen weer te geven.
Daarnaast ontlast je ook je receiver omdat deze de lagere frequenties niet naar de fronts hoeft te sturen.

En ja, het zit tussen de oren, daar moest ik ook even aan wennen....
Maar weesgerust, het went!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:17
Valandin schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 20:46:

Heb op het moment de pricewatch: Jamo SUB 210 (Zwart) staan. Ik ben dus aan het kijken om hem te vervangen met een pricewatch: Klipsch R-12SW (Zwart). Het zou natuurlijk het mooist zijn om het te gaan voor een pricewatch: SVS SB-1000 (Zwart), helaas is dat wel erg uit proporties met de rest van m'n setup. Dan kan ik beter het prijsverschil investeren in andere zuilen.

Bedankt voor de hulp!
Wat hoop je te bereiken? Alleen als je de sub weg wilt laten, is het zinvol te investeren in zuilen met een beter laagbereik (uitgaande dat je dat verstaat onder "andere zuilen"), anders ga je die extra kwaliteit in het laag niet terughoren door de crossover. Echter voor film gaan zuilen met een beter laagbereik geen goede vervanger zijn voor een sub. Als je mooier laag wilt, zal een andere sub dat gedeeltelijk kunnen brengen. Maar als je de plek en plaatsingsvrijheid hebt, zal een tweede sub (en iets als een antimode of Minidsp) een veel mooier resultaat kunnen geven. Let wel, een Minidsp is beslist geen plug-and-play.

Vaak is het frequentiebereik namelijk niet het probleem van een tegenvallende sub, maar de frequentie weergave in z'n geheel. Op papier zal een willekeurige sub alle weer te geven frequenties ongeveer even luid kunnen weergeven, echter heb je binnen te maken met akoestiek en dat beïnvloed sterk het volume van individuele frequenties zoals ze op de luisterpositie te horen zijn. Daardoor kan het zomaar zijn dat de laagste frequentie uit de specs, helemaal niet hoorbaar is op de luisterpositie. Dat zal met een "betere" sub op dezelfde plek niet echt anders zijn. Er zullen daarnaast ongetwijfeld ook gaten in het frequentiebereik van de sub zitten. Door een tweede sub op een andere plek toe te voegen, kun je de tekortkomingen van de eerste redelijk compenseren en vise versa.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-05 11:45
Met een mindere sub kan lfe+ main soms best goed uitpakken.
Dan maak je er een soort multi sup opstelling van met 3 laagweergevers.
Als jij het nu beter vind klinken gewoon zo laten, jij moet er naar luisteren.
Straks met een svs sb2000 pro zal enkel lfe wel genoeg zijn lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
sonsan schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 21:14:
[...]

Met die LFE+Main creeer je een soor Dubbel Bass, moet je maar eens op Googlen, en word veelal afgeraden.
Verder heb ik hetzelfde traject gevolgt als jij nu. Maar na veel lezen, luisteren en YouTube kijken ben ik ook van mening veranderd v.w.b. het zonde vinden van het minder gebruik van de bas drivers. Een sub is nu eenmaal vele mate beter om die lagere regionen weer te geven.
Daarnaast ontlast je ook je receiver omdat deze de lagere frequenties niet naar de fronts hoeft te sturen.

En ja, het zit tussen de oren, daar moest ik ook even aan wennen....
Maar weesgerust, het went!
Ik denk het ook! Bedankt voor dat youtube kanaal trouwens.
Zit wat andere video's te kijken waaronder YouTube: How I Set Up My AVR Denon X6200W 9.2 Atmos DTS:X Crossovers and Dist...
Erg interessant.
LA-384 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 21:20:
[...]

Wat hoop je te bereiken? Alleen als je de sub weg wilt laten, is het zinvol te investeren in zuilen met een beter laagbereik (uitgaande dat je dat verstaat onder "andere zuilen"), anders ga je die extra kwaliteit in het laag niet terughoren door de crossover. Echter voor film gaan zuilen met een beter laagbereik geen goede vervanger zijn voor een sub. Als je mooier laag wilt, zal een andere sub dat gedeeltelijk kunnen brengen. Maar als je de plek en plaatsingsvrijheid hebt, zal een tweede sub (en iets als een antimode of Minidsp) een veel mooier resultaat kunnen geven. Let wel, een Minidsp is beslist geen plug-and-play.

Vaak is het frequentiebereik namelijk niet het probleem van een tegenvallende sub, maar de frequentie weergave in z'n geheel. Op papier zal een willekeurige sub alle weer te geven frequenties ongeveer even luid kunnen weergeven, echter heb je binnen te maken met akoestiek en dat beïnvloed sterk het volume van individuele frequenties zoals ze op de luisterpositie te horen zijn. Daardoor kan het zomaar zijn dat de laagste frequentie uit de specs, helemaal niet hoorbaar is op de luisterpositie. Dat zal met een "betere" sub op dezelfde plek niet echt anders zijn. Er zullen daarnaast ongetwijfeld ook gaten in het frequentiebereik van de sub zitten. Door een tweede sub op een andere plek toe te voegen, kun je de tekortkomingen van de eerste redelijk compenseren en vise versa.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt! Ik ga de sub niet weg halen. Maar geef liever 400,- uit aan een sub, zodat ik 300,- in het potje kan stoppen om later de zuilen te vervangen, in plaats van 700,- aan een sub die compleet uit verhouding staat met de rest van mijn apparatuur. Dan komt zo'n ding natuurlijk niet volledig tot z'n recht. Ik heb verder wel gespeeld met de plaatsing van de sub, maar het grootste probleem is dat bij erg lage tonen de hele behuizing van de subwoofer begint mee te resoneren, terwijl hij helemaal niet erg hard staat. Maargoed, het is ook een goedkoop ding. Wat betreft een 2e sub; Ik heb genoeg plaatsingvrijheid om het mooi weg te werken, heb ook een 7.2 receiver, dus het is mogelijk. Maar denk dat twee keer matig nog steeds matig zal blijven :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Valandin schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 21:27:
[...]

Ik denk het ook! Bedankt voor dat youtube kanaal trouwens.
Zit wat andere video's te kijken waaronder YouTube: How I Set Up My AVR Denon X6200W 9.2 Atmos DTS:X Crossovers and Dist...
Erg interessant.

[...]
Die Subwoofer 101 heeft zeer veel informatieve video's op YouTube staan. Ik ben daar wel wat wijzer van geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Ik heb aan de fase knop van de sub gedraaid. Hij stond op 0, heb hem nu op 180 gezet.
Nu kan ik dezelfde scenes en muziek afspelen zonder dat de subwoofer zelf mee gaat trillen of bonken, lijkt dus alsof de resonatie hierdoor weg is.

Valt dit te verklaren? Ik had gelezen dat je hem op 0 moet houden, zodat audyssey het door middel van de afstandsmeting het faseverschil aanpast. De fase heeft toch helemaal niets met de frequenties te maken? |:(

*Edit*

Ik heb een beetje zitten googelen.

Ik lees op https://www.svsound.com/blogs/glossary/phase
Het volgende:
In some application where the subwoofer is placed on a wall opposite from the speakers, reversing the subwoofer polarity can yield better in-room low frequency response.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KK58ga9.png
Dit is hoe de speakers momenteel zijn gepositioneerd.
Zou dus te maken kunnen hebben dat ik m'n sub inderdaad tegen de muur aan de overkant heb staan.

[ Voor 116% gewijzigd door Valandin op 24-07-2020 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Dat zou eens heel goed de oorzaak kunnen zijn.
Ik zou, als het mogelijk is, de sub aan de kant van de fronts te plaatsen. Gewoon eens proberen, dat kan al heel anders klinken. (Fase dan weer op 0 zetten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:36

Jag

Valandin schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 21:39:
Ik heb aan de fase knop van de sub gedraaid. Hij stond op 0, heb hem nu op 180 gezet.
Nu kan ik dezelfde scenes en muziek afspelen zonder dat de subwoofer zelf mee gaat trillen of bonken, lijkt dus alsof de resonatie hierdoor weg is.

Valt dit te verklaren? Ik had gelezen dat je hem op 0 moet houden, zodat audyssey het door middel van de afstandsmeting het faseverschil aanpast. De fase heeft toch helemaal niets met de frequenties te maken? |:(

*Edit*

Ik heb een beetje zitten googelen.

Ik lees op https://www.svsound.com/blogs/glossary/phase
Het volgende:

[...]

[Afbeelding]
Dit is hoe de speakers momenteel zijn gepositioneerd.
Zou dus te maken kunnen hebben dat ik m'n sub inderdaad tegen de muur aan de overkant heb staan.
toon volledige bericht
Het is allemaal veel complexer dan je je nu voorstelt. Het probleem zit hem in dat de sublaag frequenties golflengtes hebben die in de ruimte passen; dat geeft resonanties, hele sterke. Die hoor je. Het vernaggelt ook volledig de amplitude response van je sub / speakers. De amplitude response dicteert de fase response en zo kan het zijn dat de fase omdraaien veel betere optelling geeft. Stelregels zoals @sonsan voorstelt over crossover frequenties zijn dan ook een weinig succesvolle poging om de complexe werkelijkheid van sublaag weergave in kleine ruimtes te pogen te versimpelen.

Een begin van de oplossing is om het aantal laagweergevers te vergroten: dit doe je met double bass. Netter is om dit met meerdere subwoofers te doen, maar dit kan ook werken. Wat ook kan helpen is de sub verplaatsen. En aan de fase knop draaien met zo lang tot de output maximaal is. En daarna je receiver nog wat eq te laten toepassen voor het wegnemen van de pieken in de response. Succes :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Mijn advies over de crossovers is om een goede uitgangspositie te creëren. Als die al niet kloppen dan is het correct afstellen van je sub onmogelijk in mijn ogen.Het zal dan niet de oplossing voor het probleem zijn maar wel een bijdrage leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
@Jag / @sonsan

Ben gisternacht en vandaag ook nog lang bezig geweest met verschillende dingen.
Heb al spijt dat ik het "Een redelijk korte, eenvoudige vraag. (denk ik)" noemde.

Ik ben begonnen met de befaamde 'sub crawl', de uitkomst is dat ik de subwoofer een stukje moest opschuiven voor een betere ervaring. Daarna de settings verder getweaked:

Ik heb nu;

Front: 100hz (Small)
Center: 150hz (Small)
Surround: 150hz (Small)
LPF: 120HZ (LFE)

De front crossover laat de sub een stuk beter klinken als ik hem op 100 hz zet.
90hz is ongeveer hetzelfde, 80hz is aanzienlijk minder, 40-60hz is gewoon erg slecht.

Verder de Auddysey MultiEQ instelling van stand reference gehaald en op stand flat gezet. Dat klinkt echt een stuk beter, weet zeker dat dat niet tussen m'n oren zit :P

Ik zag ook dat de eerdere meting van Audyssey mijn subwoofer op 4.5 meter had staan, dat klopt natuurlijk niet. Opnieuw de room correction laten doen, eerst phase terug op 0 gezet. staat nu op 2.3m. Dat klopt vanuit de luisterpositie. Ik weet niet echt of de fase nu klopt, maar ik kan in ieder geval niet meer horen waar de subwoofer precies staat. Dat viel me eerder wel altijd op.

Long story short: Ik ben nu wel relatief content met hoe het allemaal klinkt. Het is in ieder geval met elkaar in balans en ik kan er prima films mee kijken, op gamen, en muziek op luisteren.

Het laatste probleem.. is dat ik bepaalde frequenties niet geheel een null heb, maar wel veel minder goed hoor. Als ik lage frequenties af laat spelen merk ik dat ik op 45hz en 75hz maar een erg zwak geluid hoor, op de andere frequenties hoor ik het dan wel weer goed. Is wat wat jij bedoelt @Jag? Een 2e subwoofer instellen die de dips van de andere opvangt?

Las ook nog dat ik de subwoofer eigenlijk met een Y plug moet aansluiten. Heb hem nu gewoon met een tulp-naar-tulp kabel aangesloten. Die maar eens even bestellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Valandin op 25-07-2020 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:36

Jag

Zon y split maakt alleen het signaal harder (of eigenlijk biedt je dubbel signaal aan aan de sub die ze optelt tot een +6dB signaal).

@Valandin mooi dat je het al beter hebt gekregen. Wat je nu doet is in feite wat je moet doen: proberen. Andere positie, fase knop verdraaien, crossover frequentie varieren. Het laat zich slecht voorspellen, het laat zich al nauwelijks simuleren (er is wel simulatie software maar de resultaten daarvan zijn onbetrouwbaar door kleine variaties in akoestische omstandigheden zoals buigslapheid van wanden die je niet kan weten), dus proberen is wat resteert.

Een 2e sub helpt zeker. Het instellen wordt er niet makkelijker van, het resultaat wel. Voornamelijk voor het opvullen van dips maar ook voor een egalere response (op meerdere plekken een min of meer gelijke response).

Als je een keer een uur over hebt, kijk dan eens deze video. Het gaat over veel meer dan alleen sublaag, maar naast dat de andere onderwerpen ook interessant zijn, geeft het een aardige introductie in het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:29

Audione0

Strijdt der titanen

Kun je ons eens vertellen welke speakers/sub je precies gebruikt? Dan kunnen we nl enige relevante informatie danwel je speakers beoordelen met zinnige feedback.
Niet elke speaker maker is nl echt eerlijk over de specs...

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:11

FeaR

In GoT we trust

Audione0 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:40:
Kun je ons eens vertellen welke speakers/sub je precies gebruikt?
Daar was ik ook benieuwd naar en ben dus wat in de post geschiedenis gaan zoeken waar ik een Jamo S606 tegen kwam. Aangezien die ook een 42 Hz (-3 dB) hebben ben ik 99% zeker dat het die speakers zijn.

Moet ik wel zeggen dat ik 100 Hz voor dat soort speakers op papier erg hoog vind. Is er ook al eens getest met de Front Left en Front Right om te draaien? Met de woofer aan de zijkant van de speaker kan dat ook nog uitmaken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
FeaR schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:12:
[...]

Daar was ik ook benieuwd naar en ben dus wat in de post geschiedenis gaan zoeken waar ik een Jamo S606 tegen kwam. Aangezien die ook een 42 Hz (-3 dB) hebben ben ik 99% zeker dat het die speakers zijn.

Moet ik wel zeggen dat ik 100 Hz voor dat soort speakers op papier erg hoog vind. Is er ook al eens getest met de Front Left en Front Right om te draaien? Met de woofer aan de zijkant van de speaker kan dat ook nog uitmaken.
Goed nagezocht :) Klopt inderdaad helemaal. Heb het befaamde
pricewatch: Jamo S 606 HCS 3 (Bruin) + pricewatch: Jamo SUB 210 (Bruin) setje.

Goede tip ook. Heb ze even omgedraaid. Ze stonden met de woofers op elkaar gericht, dat lijkt me sowieso niet wenselijk. Heb ze nu omgewisseld zodat ze naar buiten staan. Ik merkte niet direct verschil.

De versterker die ik momenteel gebruik is een pricewatch: Denon AVR-X2200W Zwart.

Denk dat er toch nog werk moet gebeuren. Als ik de receiver op Pure : Direct zet, klinkt de muziek veel voller en beter. Dat zou natuurlijk niet moeten, met audyssey zou het beter moeten klinken, lijkt me..

Toch een weekendje werk dit 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Valandin op 25-07-2020 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:29

Audione0

Strijdt der titanen

Valandin schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:59:
[...]

Denk dat er toch nog werk moet gebeuren. Als ik de receiver op Pure : Direct zet, klinkt de muziek veel voller en beter.

Ach je moet wat met dit druilerige weer wat het weekend ons geeft :*)

Dit komt omdat bij pure direct de speakers het hele spectrum aan frequenties voor hun kiezen krijgt en het daarom voller klinkt. Alle cross-over instellingen worden hierbij uitgezet.

Ik zou persoonlijk voor een andere (betere) sub kiezen omdat de sub die jij hebt net wat lager gaat dan je front speakers en daarom niet echt een toegevoegde waarde heeft.. Gezien de 8'' aan diameter verplaatst de sub niet heel veel lucht en kan daarom een kamer niet goed vullen met sub laag.

Er zijn echter wel 8'' subs die dit goed doen hoor, maar die zijn aardig aan de prijs.

Sun fire subs bijvoorbeeld om zo maar een merk te noemen..

[ Voor 3% gewijzigd door Audione0 op 25-07-2020 18:36 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Valandin schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:59:
[...]

Denk dat er toch nog werk moet gebeuren. Als ik de receiver op Pure : Direct zet, klinkt de muziek veel voller en beter. Dat zou natuurlijk niet moeten, met audyssey zou het beter moeten klinken, lijkt me..

Jaja, redelijk korte vraag... :-)

Ik vind de 100Hz voor de fronts ook wel wat hoog maar het gaat erom hoe jij het vind klinken. En daar kan je alleen maar achterkomen door veel te luisteren.

Op zich wel vreemd dat bij Pure Direct het nu voller klinkt. De fronts krijgen nu wel het hele spectrum maar het blijft een feit dat die lagere regionen niet goed weer zullen worden gegeven. Niet zo goed als je sub dit kan. En die word buitenspel gezet in Pure Direct als ik het goed heb.... Tenminste wel bij mijn Marantz.

En bij Pure Direct wordt nagenoeg alle, zo niet alles, metingen/instellingen van Audyssey uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
sonsan schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:30:
[...]

Jaja, redelijk korte vraag... :-)

Ik vind de 100Hz voor de fronts ook wel wat hoog maar het gaat erom hoe jij het vind klinken. En daar kan je alleen maar achterkomen door veel te luisteren.

Op zich wel vreemd dat bij Pure Direct het nu voller klinkt. De fronts krijgen nu wel het hele spectrum maar het blijft een feit dat die lagere regionen niet goed weer zullen worden gegeven. Niet zo goed als je sub dit kan. En die word buitenspel gezet in Pure Direct als ik het goed heb.... Tenminste wel bij mijn Marantz.

En bij Pure Direct wordt nagenoeg alle, zo niet alles, metingen/instellingen van Audyssey uitgeschakeld.
Ja. Zit hem in de Audyssey EQ. Als ik MultEQ XT op 'uit' zet klinkt het allemaal zoveel beter. Als ik Dire Straits - Sultans of Swing draai hoor in de hi-hats weer lekker scherp en de bass weer diep. Op Reference klinkt het alsof ik een sok in m'n oren heb, op Flat is het oké maar is de bass minder diep en zijn de hoge tonen een beetje.. flets?

Ik heb m'n vriendin het ook blind laten testen, en ze heeft mij blind getest. Toch elke keer stand 'uit' die er als best uit komt.

Heb de Audyssey nog maar eens laten meten op statief en 8 punten, maar mocht niet baten.

Dan maar sub-optimaal zonder vervorming correctie...ach, de crossovers staan in ieder geval goed en het klinkt beter dan eerst.

*Edit*

Als ik Audyssey Uit zet kan ik bij Graphic EQ de settings van 'Audyssey Flat' importeren.
Dus de EQ die Audyssey toepast.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sUiyIZB.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NYebFun.jpg

Lijkt me wel logisch dat dit verschrikkelijk klinkt, toch?
Afstanden lijken wel overeen te komen;

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/B1Vs4d7.png

Subwoofer staat in realiteit 3.3 meter van luisterpositie vandaan. Maar Audyssey schijnt er wat extra bij te doen om te fase te corrigeren.

[ Voor 21% gewijzigd door Valandin op 25-07-2020 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Dat de gemeten afstand van de sub niet altijd overeenkomt is juist. Dit zegt Audyssey erover:

"Audyssey measures the signal delay and not just the physical distance. Every subwoofer has filters in it that delay the signal more than the main speakers. That delay is measured by Audyssey and compensated"

En nogmaals, jij moet er naar luisteren. Kies de instelling die jij het mooist vind. Dat is meer waard wat de norm eigenlijk voorschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
Toch maar geupgrade naar een 12" subwoofer.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YCKuupJ.jpg
Toevallig tegen een leuk oudje gelopen. Misschien binnenkort een nieuwe kopen, tenzij deze goed blijft bevallen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Valandin op 27-07-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:08
Valandin schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:09:
Toch maar geupgrade naar een 12" subwoofer.

[Afbeelding]
Toevallig tegen een leuk oudje gelopen. Misschien binnenkort een nieuwe kopen, tenzij deze goed blijft bevallen :)
Hoe is dit afgelopen? Ben je nu tevreden met je setup? Nog veel tweaks aan de instellingen gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
ThinkPadd schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:36:
[...]

Hoe is dit afgelopen? Ben je nu tevreden met je setup? Nog veel tweaks aan de instellingen gedaan?
Leuk dat je het vraagt. Ben zeker tevreden.
Uiteindelijk nog een andere REL subwoofer bijgekomen, kon ook een professionele geluidsmeter via werk lenen dus zo hier- en daar even geschoven en heb nu een redelijk vlakke weergave door de kamer heen.
Q1 2021 ga ik voor nieuwe torens kijken en dan gaat de oude set naar zolder :)
Pagina: 1