Vraag mbt nieuwe NAS / link aggregation

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 09:59
Huidige situatie:
Moederbord: 1x 2.5GbE aansluiting

Te kopen:
NAS: 2x 2.5GbE aansluiting (deze wil ik koppelen middels aggregation)
Router: eentje met voldoende >2,5GbE porten

Heb nu een simpele NAS, gewoon aangesloten via 1x GbE en haal daarmee, voor mij, geen acceptabele transferrates. Wil dus een nieuwe NAS die 2x 2.5GbE heeft.

Mijn vraag, eindelijk: ;)
Uiteraard zal 2.5GbE "out of the box" werken, kabeltje van NAS naar nieuwe router en van daar ook eentje naar de PC.

Als ik echter wil link aggregaten, wat is dan de beste/meest betaalbare oplossing?

Heb helaas niet veel verstand van netwerken maar ik had het idee een 2.5GbE PCI kaartje te kopen of een 2.5GbE USB/UTP verloop kabeltje en deze dan te koppelen met de moederbord netwerk port. Kan dit?

Of moet ik een 5 of 10GbE kaartje kopen voor de PC en deze dan aansluiten op de nieuwe router? Het enige doel van het aggregaten is het koppelen van de aansluitingen om zodoende 5GbE te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Brad Pitt op 24-07-2020 18:45 ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:35

lier

MikroTik nerd

Volgens mij moet je de router even los laten...

Je kan, heel eenvoudig, een kabel tussen de NAS en de pc nemen om een 2.5Gbps netwerk te creëren. Link aggregation is leuk als er meerdere clients zijn (of als je meerdere streams van je pc naar je NAS stuurt), maar dan mnoet je moederbord ook twee aansluitingen hebben.

Op die manier kan je je NAS via een poort beschikbaar stellen aan (de rest van) het netwerk en de andere poort direct aan je pc. En dan kan je je moederbord via de Gigabit aansluiting op je router aansluiten.

Welke snelheid heb je echt nodig en welk budget heb je hiervoor over?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-10 11:55
@Brad Pitt Je hebt verschillende soorten link aggregation. Onderstaand linkje is voor synology maar de onderliggende techniek geldt natuurlijk ook voor jouw situatie:

https://www.wirelessinfo....ighlight=Link+aggregation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:04
well, als je kabeltjes gewoon insteekt heb je een 2.5gbps link ... dus ja

daarvoor heb je niet eens link agreggation nodig .. link agreggation is voor velen tegelijk naar de nas wil lezen/schrijven , dan kan hij de clients verdelen over de beschikbare links ...

je nas met 2x 2.5gbps link agreggaten heeft weinig nut als jij de enige bent die erop verbind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 09:59
ijske schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:36:
je nas met 2x 2.5gbps link agreggaten heeft weinig nut als jij de enige bent die erop verbind
Welnu, 500MB/sec haal je niet met een normale enkele 2.5GbE aansluiting ;)
Laagheim schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:26:
@Brad Pitt Je hebt verschillende soorten link aggregation. Onderstaand linkje is voor synology maar de onderliggende techniek geldt natuurlijk ook voor jouw situatie:
Inderdaad, had bij de OT moeten melden dat het puur en alleen om het koppelen voor de snelheid (5GbE gaat).
lier schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:08:
Volgens mij moet je de router even los laten...

Je kan, heel eenvoudig, een kabel tussen de NAS en de pc nemen om een 2.5Gbps netwerk te creëren. Link aggregation is leuk als er meerdere clients zijn (of als je meerdere streams van je pc naar je NAS stuurt), maar dan mnoet je moederbord ook twee aansluitingen hebben.

Op die manier kan je je NAS via een poort beschikbaar stellen aan (de rest van) het netwerk en de andere poort direct aan je pc. En dan kan je je moederbord via de Gigabit aansluiting op je router aansluiten.
Mja, had begrepen (uit andere threads op andere sites) dat niet elke NAS zomaar óók als "switch" fungeert en zijn 1GbE port kan gebruiken als uitgaande naar de normale switch. Dus zodra de PC is verbonden met 2x2.5GbE is het over en doen bepaalde apparaten verder niets meer.
Welke snelheid heb je echt nodig en welk budget heb je hiervoor over?
Snelheid nodig is er op zich niet. Maar ik ga nu (serieus) geld uitgeven aan een NAS en disks (>€1000) en wil dan meteen ook een leuke upgrade hebben waarbij een gekoppelde 2.5GbE een "must" is ;)

Nickname does not reflect reality