Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-06 16:52
Ik woon in een klein oud huis (~250m3 uit 1910) waarbij ik, zeker nu met thuiswerken, tegen de limieten van de wifi capabiliteiten van de standaard KPN ExperiaBox modem aanloop.

Ik heb me geprobeerd wat te verdiepen in de mogelijkheden tot verbetering (o.a. door reviews: Wifi Best Buy Guide - Mei 2020 en https://nl.hardware.info/...steem-21-mesh-sets-getest te lezen). Maar ik zie door de bomen het bos nog niet helemaal, dus hoop hier wat tips te kunnen vinden over hoe ik het beste mijn probleem kan analyseren/verbeteren.

Even om het zo duidelijk mogelijk proberen te maken mijn setup:
In de meterkast staat mijn modem (standaard KPN ding). Hierop zijn twee dingen bekabeld aangesloten:
  1. Phillips Hue bridge
  2. Netwerkkabel naar woonkamer (zie ster in plaatje onder), met daaraan een goedkope 100Mbit hubGigabit Switch met TV, NAS, XboX360 en KPN iTV box
Verder loopt eigenlijk alles via Wi-Fi, vooral ook omdat draden extra trekken niet echt te doen is.
Puur op gevoel heb ik even onderstaande schets gemaakt, met waar problemen zijn met Wi-Fi dekking (oranje = sporadisch problemen, fijn als het verbeterd; rood = zo goed als geen verbinding, zit meestal op 4G).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H165f-EvfxR7zEJfkVTl9hFo4jA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lD2KSNHECLuF6GLkEgqzt4DK.png?f=user_large

Met bovenstaande info klinkt een Mesh setup voor mij ideaal. Gooi er twee TP-Link Deco M5 tegenaan en de access-point die ik bedraad bij de ster hangt kan zowel naar direct erboven (simpel houten vloertje ertussen komt hij wel doorheen) als naar de tuin en sterker signaal geven.
Echter komen er dan twee twijfelpunten op:
  1. Hoe weet ik "zeker" dat de dekking in de tuin ook goed genoeg word? Zonde om geld uit te geven en nog steeds in de problemen te zitten
  2. Ze hebben beiden 2 kabelaansluitingen, dat wordt dus 1 in meterkast met aan de ene kant de modem en de andere kant de kabel naar de woonkamer en bij de andere de andere kant van de kabel en verder naar de hub. Dan zit mijn Hue bridge dus niet binnen het bekabelde netwerk van de mesh router, maar erbuiten. Ik krijg mijn vinger er nog niet goed achter of ik de mesh routers kan configureren dat alle apparaten toch binnen hetzelfde netwerk vallen en ik de lampen dus nog gewoon kan besturen als ik op de wifi via de mesh zit.
Vooral door puntje 2 twijfel ik niet of simpelweg een dedicated router kopen niet beter is, die zou op zich ook beter bereik moeten hebben dan KPN modem, maar ligt denk ik wel in andere prijsrange als ik echt goed bereik in de tuin wil hebben?

Prijs zou ik het liefst onder de 200 houden. En Wi-Fi 6 is mooi meegenomen voor toekomstbestendigheid, maar geen eis omdat ik er voorlopig toch niets mee kan verbinden.

Denk ik te moeilijk en moet ik gewoon voor een degelijke mesh set (Deco M5?) gaan? Of zijn er andere oplossingen/betere onderzoeksmethoden om goede analyse te doen voor een betere beslissing?

[ Voor 0% gewijzigd door Coocoocachoo op 24-07-2020 16:16 . Reden: terminologie enzo...hub=switch ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zou denk ik persoonlijk gewoon eens beginnen met een extra accesspoint plaatsen in de buurt van die bekabelde aansluiting in je woonkamer. Gewoon aan die bestaande 'hub' hangen.

Eventueel zelfs dan gewoon wifi van de experiabox eens uitzetten en kijken in hoeverre dat ene accesspoint op de betere locatie het doet.

Dan weet je daarna ook meteen in welke delen van je huis je eventueel nog extra accesspoints moet plaatsen.

PS: ik hoop dat die 'hub' wel gewoon een switch is en niet daadwerkelijk een hub? Voor een paar tientjes kan je dat ding evt. ook simpel vervangen door een gigabit modelletje tegenwoordig.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Daarbij kan je dan natuurlijk op zich nog steeds wel een accesspoint kiezen met mesh features, zodat als je later nog wilt uitbreiden, je daar gebruik van kan maken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:54
Ik vrees dat die 100Mbps hub echt een hub is.
Maar hub of switch, maakt niet uit in ieder geval vervangen door een 1Gbps switch

En verder zoals @Orion84 als zei, in de kamer een Accespoint plaatsen en niet met die peperdure mesh ondingen gaan werken.

Dit is wel een leuk Accespoint, als je die neemt zit er meteen een switch in van vier poorten en hoef je ook die switch niet te kopen.

https://www.centralpoint....-art-r2x16a-num-11351569/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-06 16:52
Idd een switch, ff termen niet goed gebruikt, TS geupdate. (Is trouwens ook een Gigabit model zag ik net.) (Bedrade netwerk overigens ook geen problemen mee.)

Ik dacht dat het nadeel van een access point was dat er geen actieve handover was en je dus het risico hebt dat je op het zwakkere signaal blijft hangen, waardoor een mesh systeem mij handiger leek. Klopt dit niet? Of is dit iets wat niet dermate boeiend genoeg is om gelijk rekening mee te houden?

[ Voor 5% gewijzigd door Coocoocachoo op 25-07-2020 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Coocoocachoo schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:18:
Idd een switch, ff termen niet goed gebruikt, TP geupdate. (Is trouwens ook een Gigabit model zag ik net.)
d:)b
Ik dacht dat het nadeel van een access point was dat er geen actieve handover was en je dus het risico hebt dat je op het zwakkere signaal blijft hangen, waardoor een mesh systeem mij handiger leek. Klopt dit niet? Of is dit iets wat niet dermate boeiend genoeg is om gelijk rekening mee te houden?
Dat klopt. Vandaar ook de suggestie om gewoon eens met één accesspoint te beginnen en wifi op de experiabox gewoon uit te zetten. Dan heb je dus maar één signaal en geen problemen met clients die aan het verkeerde AP blijven hangen.

Overigens zijn er ook wel APs die je kan instellen dat ze actief clients wegduwen als ze onder een bepaalde signaal/ruis drempel zakken. Maar dan heb je niet de geavanceerde roaming die je met volwaardige mesh oplossingen wel hebt. Maar het is dus maar de vraag of je dat echt nodig hebt.

En zoals ik al toevoegde: dat ene nieuwe AP kan je natuurlijk nog steeds van een type kiezen wat je later kan uitbreiden tot een fancy mesh setup als je dat per se wilt :)

Ik ben daar zelf niet zo in thuis (één AP is ruim voldoende in mijn appartement), geloof dat hier op Tweakers ook de spullen van Ubiquity vrij populair zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:54
Actieve handover is gewoon marketing.
De client (je telefoon, laptop, tablet) bepaalt wanneer je overgaat en het ene device doet dat beter dan het andere.
Zonder centrale controller met bijbehorende dure software kan geen enkel AP je zomaar wegduwen, hij weet tenslotte helemaal niet of die client wel ergens anders heen kan.

En wie loopt er thuis nu de hele dag rond, dat is enkel voor bedrijven belangrijk en voor thuis niet zo nodig lijkt mij.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je zou ook eerst nog even kunnen kijken met een app zoals wifi analyser of je de huidige situatie nog kunt verbeteren, bijv door je wifi op een ander kanaal in te stellen.
Maar verder sluit ik me aan bij Orion84, ik denk dat je met 1 accesspoint in de woonkamer al een heel eind komt.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Pagina: 1