Ik woon in een klein oud huis (~250m3 uit 1910) waarbij ik, zeker nu met thuiswerken, tegen de limieten van de wifi capabiliteiten van de standaard KPN ExperiaBox modem aanloop.
Ik heb me geprobeerd wat te verdiepen in de mogelijkheden tot verbetering (o.a. door reviews: Wifi Best Buy Guide - Mei 2020 en https://nl.hardware.info/...steem-21-mesh-sets-getest te lezen). Maar ik zie door de bomen het bos nog niet helemaal, dus hoop hier wat tips te kunnen vinden over hoe ik het beste mijn probleem kan analyseren/verbeteren.
Even om het zo duidelijk mogelijk proberen te maken mijn setup:
In de meterkast staat mijn modem (standaard KPN ding). Hierop zijn twee dingen bekabeld aangesloten:
Puur op gevoel heb ik even onderstaande schets gemaakt, met waar problemen zijn met Wi-Fi dekking (oranje = sporadisch problemen, fijn als het verbeterd; rood = zo goed als geen verbinding, zit meestal op 4G).
:fill(white):strip_exif()/f/image/lD2KSNHECLuF6GLkEgqzt4DK.png?f=user_large)
Met bovenstaande info klinkt een Mesh setup voor mij ideaal. Gooi er twee TP-Link Deco M5 tegenaan en de access-point die ik bedraad bij de ster hangt kan zowel naar direct erboven (simpel houten vloertje ertussen komt hij wel doorheen) als naar de tuin en sterker signaal geven.
Echter komen er dan twee twijfelpunten op:
Prijs zou ik het liefst onder de 200 houden. En Wi-Fi 6 is mooi meegenomen voor toekomstbestendigheid, maar geen eis omdat ik er voorlopig toch niets mee kan verbinden.
Denk ik te moeilijk en moet ik gewoon voor een degelijke mesh set (Deco M5?) gaan? Of zijn er andere oplossingen/betere onderzoeksmethoden om goede analyse te doen voor een betere beslissing?
Ik heb me geprobeerd wat te verdiepen in de mogelijkheden tot verbetering (o.a. door reviews: Wifi Best Buy Guide - Mei 2020 en https://nl.hardware.info/...steem-21-mesh-sets-getest te lezen). Maar ik zie door de bomen het bos nog niet helemaal, dus hoop hier wat tips te kunnen vinden over hoe ik het beste mijn probleem kan analyseren/verbeteren.
Even om het zo duidelijk mogelijk proberen te maken mijn setup:
In de meterkast staat mijn modem (standaard KPN ding). Hierop zijn twee dingen bekabeld aangesloten:
- Phillips Hue bridge
- Netwerkkabel naar woonkamer (zie ster in plaatje onder), met daaraan een goedkope 100Mbit hubGigabit Switch met TV, NAS, XboX360 en KPN iTV box
Puur op gevoel heb ik even onderstaande schets gemaakt, met waar problemen zijn met Wi-Fi dekking (oranje = sporadisch problemen, fijn als het verbeterd; rood = zo goed als geen verbinding, zit meestal op 4G).
:fill(white):strip_exif()/f/image/lD2KSNHECLuF6GLkEgqzt4DK.png?f=user_large)
Met bovenstaande info klinkt een Mesh setup voor mij ideaal. Gooi er twee TP-Link Deco M5 tegenaan en de access-point die ik bedraad bij de ster hangt kan zowel naar direct erboven (simpel houten vloertje ertussen komt hij wel doorheen) als naar de tuin en sterker signaal geven.
Echter komen er dan twee twijfelpunten op:
- Hoe weet ik "zeker" dat de dekking in de tuin ook goed genoeg word? Zonde om geld uit te geven en nog steeds in de problemen te zitten
- Ze hebben beiden 2 kabelaansluitingen, dat wordt dus 1 in meterkast met aan de ene kant de modem en de andere kant de kabel naar de woonkamer en bij de andere de andere kant van de kabel en verder naar de hub. Dan zit mijn Hue bridge dus niet binnen het bekabelde netwerk van de mesh router, maar erbuiten. Ik krijg mijn vinger er nog niet goed achter of ik de mesh routers kan configureren dat alle apparaten toch binnen hetzelfde netwerk vallen en ik de lampen dus nog gewoon kan besturen als ik op de wifi via de mesh zit.
Prijs zou ik het liefst onder de 200 houden. En Wi-Fi 6 is mooi meegenomen voor toekomstbestendigheid, maar geen eis omdat ik er voorlopig toch niets mee kan verbinden.
Denk ik te moeilijk en moet ik gewoon voor een degelijke mesh set (Deco M5?) gaan? Of zijn er andere oplossingen/betere onderzoeksmethoden om goede analyse te doen voor een betere beslissing?
[ Voor 0% gewijzigd door Coocoocachoo op 24-07-2020 16:16 . Reden: terminologie enzo...hub=switch ]