55" LG OLED of Samsung QLED aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jens85
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-10 11:41
Ik zoek een?
55" LCD of OLED TV.

Wat is je budget?
Ik heb ongeveer 1000-1300 euro te besteden.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Films en series te kijken via netflix/Plex. Ik ben niet van plan om een console o.i.d. op de TV aan te sluiten. Voor geluid gebruik ik een surround set van LG, dus de audio is niet doorslaggevend

Wat heb je zelf al gevonden?
pricewatch: LG OLED55C9PLA Zwart
pricewatch: Samsung 55Q85R Zwart
pricewatch: Samsung QLED 55Q90R Zwart (Is 500gr zwaarder dan toegelaten voor mijn muursteun)

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb een hoekwoning met ramen op oost, zuid en west gevel. In de ochtend kan er wat direct zonlicht op de TV komen via het raam aan de oost zijde. De TV komt aan een muurbeugel te hangen aan de zuid muur en valt gedeeltelijk met de achterkant voor het raam. Met mijn huidige 40" Samsung LCD scherm heb ik als de zon schijnt best last van reflectie en ook kamer lampen zie ik terug in de TV als ik deze niet ver genoeg dim.

Het liefst zou ik voor het OLED paneel gaan vanwege de beeld kwaliteit. Ik twijfel echter door de negatieve punten van OLED; de helderheid, reflectie (i.v.m. lichte kamer) en de kans op schade door direct zonlicht op het paneel. Over LCD lees ik dat er minder reflectie en meer helderheid is, ten koste van contrast en zwart waarden.

Wat zouden jullie adviseren? Zijn er nog TV's van andere merken die ik zou moeten bekijken?

Edit: Samsung QLED 55Q90R Zwart toegevoegd

[ Voor 6% gewijzigd door Jens85 op 24-07-2020 15:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

OLED halen, een fatsoenlijke zonnewering en dit topic volgen voor de beste prijzen ;)

[Zero Tolerance][Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2

Heb zelf de pricewatch: Philips 55OLED804 Zwart omdat we al jaren ambilight hebben.

[ Voor 47% gewijzigd door Greatsword op 24-07-2020 15:46 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 21:25

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Heb je al eens in de winkel gekeken naar genoemde (of vergelijkbare) modellen? Kan zijn dat je zelf de QLED prettiger vind kijken dan een OLED.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jens85
Bensjero schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:42:
Heb je al eens in de winkel gekeken naar genoemde (of vergelijkbare) modellen? Kan zijn dat je zelf de QLED prettiger vind kijken dan een OLED.
Ben ik van het weekend van plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 21:25

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Post je bevindingen dan even en dan zijn er vast tweakers met ervaring/expertise op dit gebied die er wat over te zeggen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupac
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-10 13:14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jens85
Hier heb ik naar gekeken maar deze is zonder voetsteun 500 gram zwaarder dan mijn muursteun op papier aan kan. Dit vond ik een beetje spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:53

DarkSide

theres no place like ::1

Beide zijn gewoon goede TV's.

persoonlijk zou ik voor OLED gaan.
Ik heb zelf ook al jaren een OLED. En die staat vlak bij een Groot raam.
Hiervoor had ik een plasma. En die had helemaal weinig licht opbrengst. Dus OLED is al tig keer beter ;-).

Persoonlijk kijk ik voornamelijk 's avonds. En anders kan overdag in de zomer het gordijn dicht.

De beeldkwaliteit ansicht vind ik van OLED prettiger en mooier dan welke (Q)LED.
En dat LEDs helderder kunnen is van mij niet van belang.

Ik zou iedereen OLED adviseren.
Tenzij je echt bang bent voor inbranden. Of toch vaak kijk een een ruim verlichte kamer.

Maar anders bij gewoon gezellig (sfeer) verlichting genieten van je OLED

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

alleen als je perse hdr effecten wilt zien , overdag in een hele zonnige kamer of wakker ligt van mogelijk inbranden LCD nemen. Anders alrtijd oled

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeSung
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Lg c9 heeft de nieuwste hdmi. Mocht je ooit gebruik van de nieuwe consoles maken ondersteund dat scherm VRR variable refresh rate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:52
Bensjero schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:42:
Hopelijk niet bij MediaMarkt want daar verkopen ze liever Samsung plus wie gaat er nou een oled tv beoordelen in een ruimte waar nooit donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-10 11:53
Het verschil tussen oled en qled is minimaal in een winkel. We hebben een qled en een oled thuis. Toen het wat donkerder werd was ik oprecht verbaasd hoe groot het verschil werd .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Als je met je huidige scherm al te veel last van reflecties hebt dan zal het met OLED niet beter worden. Dus als dat een probleem is moet je het niet doen. Maar het is niet alsof die schermen niet bruikbaar zijn bij daglicht ofzo. In een lichte kamer zijn reflecties sowieso minder erg dan in een donkere kamer met een paar lichtbronnen.

Ik heb het ding nog nooit gezien met direct zonlicht op het scherm, dan zou het wel eens lastig kunenn worden. Maar ik denk dat alle televisies daar last mee hebben. Ik heb in ieder geval nog nooit een laptop of ander actief verlicht scherm gehad dat echt prettig bruikbaar is als je vol in de zon zit, dan wordt het al snel een balanceer-act om je scherm onder precies de juiste hoek te bekijken.
(Wat wel werkt is "e-paper" omdat het gebruik maakt van het licht in je kamer, in plaats van er tegenop te moeten schijnen, maar daar heb je niks aan voor je televisie).

Het is meer zo dat het scherm niet volledig tot z'n recht komt in een lichte kamer. En QLED scherm kan harder knallen in vol licht, dus als je vooral veel spectakel wil (zeg maar de showroom-ervaring) dan is QLED beter. Zelf ben ik voor OLED gegaan omdat het er beter uit ziet en mijn TV toch niet in de zon staat.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 12:32

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De enige kwestie in de geschetste situatie is dat hij zegt dat er direct zonlicht op het scherm kan vallen. Dat is bij een OLED echt niet goed voor het scherm, ultra-violet licht zorgt dat het organisch materiaal achteruit gaat.

Omdat gesteld is dat het alleen kort in de ochtend gebeurt zou ik naar mogelijkheden zoeken dat gevaar weg te nemen, voor de rest lijkt het een perfecte casus voor OLED. Als de conclusie is dat direct licht onvermijdelijk is dan komt een FALD QLED toch het dichtst bij.
Als je met je huidige scherm al te veel last van reflecties hebt dan zal het met OLED niet beter worden.
Zeker wel, juist omdat ze veel meer licht geven dan zijn huidige TV, worden de gevolgen van reflecties ook minder. De glasplaat zorgt dat ze wat gevoeliger zijn voor reflecties dan LCD-panelen met een matte kunstof toplaag, maar er zit nog best een heel redelijke ontspiegeling op het scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jens85
Amdwarrior schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:27:
[...]

Hopelijk niet bij MediaMarkt want daar verkopen ze liever Samsung plus wie gaat er nou een oled tv beoordelen in een ruimte waar nooit donker is.
In een winkel als mediamarkt kun je inderdaad niet of moeilijk de kracht van een OLED paneel zien.Wel kun je de reflectie in een lichte ruimte beoordelen. Dit laatste was voor mij wel een belangrijk punt van twijfel.

Het probleem met het directe zonlicht op het paneel valt uiteindelijk ook mee. Er bestaat een kleine kans dat er op een winterochtend gedurende korte tijd direct zonlicht op het paneel komt. Dat is een beetje lastig testen nu maar valt goed te managen met de luxaflex die ik heb hangen mocht het nodig blijken.

Uiteindelijk ben ik voor de pricewatch: LG OLED55C9PLA Zwart gegaan. Deze hangt inmiddels netjes aan de muur. Gister heb ik overdag met de luxaflex redelijk dicht een film gekeken met veel donkere scenes en in de avond met verlichting in de kamer aan. In beide gevallen had ik helder beeld en weinig last van reflectie.

Bedankt voor jullie adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinoet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-08-2024
d0nny41 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:30:
Het verschil tussen oled en qled is minimaal in een winkel. We hebben een qled en een oled thuis. Toen het wat donkerder werd was ik oprecht verbaasd hoe groot het verschil werd .
In welk opzicht werd het verschil groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

Contrast, het verschil wordt van groot naar adembenemend groot

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-10 11:53
robinoet schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:38:
[...]

In welk opzicht werd het verschil groot?
Contrast en dan vooral de zwartwaardes. In een winkel is het goed verlicht en dan lijkt zwart echt zwart op een LCD. Als je in de avond een
film kijkt is het voor de beleving vaak fijn om dit in een donkere kamer te doen, of tenminste niet in een vel verlichte kamer, maar met wat sfeerverliching. Dan is zwart ineens niet zwart meer, maar is er een gloei te zien. Vooral de zwarte balken tijdens film zijn echt vervelend om naar te kijken. Terwijl een OLED gewoon zulke goeie zwartwaardes heeft, en dus ook een veel beter contrast .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:05
Goede bump van half jaar :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jens85
Inmiddels inderdaad een half jaar verder en uiterst tevreden met mijn Oled scherm.

Ik heb inderdaad wel wat reflectie van licht/verlichting die weerspiegelt in het scherm. De vette content zoals the mandalorian en startrek etc kijk ik vooral als het donker is en dan zet ik de verlichting naast de bank vaak uit en de rest van de kamer sterk gedimd. Dus dat is niet echt een probleem.

Verder is nog een nadeel dat film kijken bij een vriend zonder Oled toch een mindere beleving is na de aanschaf van mijn eigen scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinoet
Ja sorry, ik las het nu pas omdat ik nu ook op het punt sta een nieuwe tv aan te schaffen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robinoet
Jens85 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:42:
Inmiddels inderdaad een half jaar verder en uiterst tevreden met mijn Oled scherm.

Ik heb inderdaad wel wat reflectie van licht/verlichting die weerspiegelt in het scherm. De vette content zoals the mandalorian en startrek etc kijk ik vooral als het donker is en dan zet ik de verlichting naast de bank vaak uit en de rest van de kamer sterk gedimd. Dus dat is niet echt een probleem.

Verder is nog een nadeel dat film kijken bij een vriend zonder Oled toch een mindere beleving is na de aanschaf van mijn eigen scherm.
Dat laatste nadeel neem ik er met plezier bij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
robinoet schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:35:
[...]

Ja sorry, ik las het nu pas omdat ik nu ook op het punt sta een nieuwe tv aan te schaffen ;-)
Ben benieuwd wat het is geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinoet
tww62 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:46:
[...]

Ben benieuwd wat het is geworden...
Nog niets, maar ik denk dat het de LG oled CX gaat worden.
Ik ben alleen nog ff aan het wachten tot de prijs zakt...met black friday was hij lager, maar daarna is hij weer fel gestegen. Binnenkort zal het wel terug minder worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:35
robinoet schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:04:
[...]

Nog niets, maar ik denk dat het de LG oled CX gaat worden.
Ik ben alleen nog ff aan het wachten tot de prijs zakt...met black friday was hij lager, maar daarna is hij weer fel gestegen. Binnenkort zal het wel terug minder worden...
spockster schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:54:
pricewatch: LG OLED55CX6LA Zwart
Waar:FransDeSmet.be http://www.fransdesmet.be/lg/lg-oled-tv/oled55cx6la.html
Normale prijs:€ 1325,00
Aanbiedingsprijs:€ 1200,00
Extra informatie:Aanbieding is nog steeds geldig
Voorraad:Van het weekend nog opgehaald in België
Was de black Friday prijs niet ook 1200? Misschien een goede tip als je het wachten al beu bent :)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-10 09:18
Ik maakt mij ook "zorgen" met OLED mbt reflecties. Overdag nergens last van, echt een non issue. En ik ben nogal een muggezift op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinoet
LuisjeNL schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:04:
[...]

[...]

Was de black Friday prijs niet ook 1200? Misschien een goede tip als je het wachten al beu bent :)
Bedankt voor de tip, maar ik had deze site ook al gezien. De promo op de 55" is inderdaad niet slecht, maar ik ben eigenlijk van plan om de 65" te kopen. Die is ginder ook goedkoper dan de goedkoopste prijs op de pricewatch hoor, maar het is me niet duidelijk of de verzending hierbij inbegrepen is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:35
@robinoet
Dat zijn ook de prijzen die andere Tweakers gekregen hebben door te bellen/mailen. Je zult dus zelf contact op moeten nemen met de winkel voor deze prijzen (en dus ook in/ex verzending)

Gaat al jaren op deze manier, je kan de tv's veel goedkoper krijgen dan de winkelprijs. Zelf heb ik het al 2x gedaan.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinoet
U hebt gelijk! Ik heb contact opgenomen en ik krijg hem voor 1750 euro (laagste prijs op pricewatch = 1979 euro)
Dus deze zal het worden ;-)
Bedankt nog voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Laatst online: 03-10 23:14
d0nny41 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:30:
Zonder specificatie van welke QLED zegt dit niks.

Kijk je altijd in een donkere kamer, dan kies je OLED. Een OLED paneel is altijd goed, OLED wordt altijd door LG gemaakt, ook al staat er Sony of Philips op de rand.

QLED wordt alleen door Samsung gemaakt, en is een verzamelnaam voor panelen die dezelfde techniek delen, maar die totaal verschillend van kwaliteit zijn.

QLED heeft toegevoegde waarde in een (erg) lichte kamer; QLED's kunnen erg fel zijn als dat nodig is. Alleen de beste QLED tv kan de vergelijking aan met OLED. Dus in dit geval, ga bij voorkeur voor een Q95T/Q90T van 2020 of een Q90R van 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ikweethetbeter schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:17:
[...]

Zonder specificatie van welke QLED zegt dit niks.

Kijk je altijd in een donkere kamer, dan kies je OLED. Een OLED paneel is altijd goed, OLED wordt altijd door LG gemaakt, ook al staat er Sony of Philips op de rand.

QLED wordt alleen door Samsung gemaakt, en is een verzamelnaam voor panelen die dezelfde techniek delen, maar die totaal verschillend van kwaliteit zijn.

QLED heeft toegevoegde waarde in een (erg) lichte kamer; QLED's kunnen erg fel zijn als dat nodig is. Alleen de beste QLED tv kan de vergelijking aan met OLED. Dus in dit geval, ga bij voorkeur voor een Q95T/Q90T van 2020 of een Q90R van 2019.
Hisense maakt ook QLED panelen, de Q staat voor quantum en is geen techniek die alleen Samsung gebruikt.

Zelfs de beste QLED tv's hebben geen mooi zwart beeld als de ruimte enigszins donker is. Bij de modellen van +/- 2 jaar geleden kon je zelfs in een redelijk verlichte demo opstelling in een winkel zien dat het niet echt zwart was.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2021 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@Verwijderd
Ik heb een Q95T. Zwart is echt zwart, ook in het donker, behalve wanneer je in het pikzwarte beeld een helderwitte ondertiteling hebt. Dan heb je of een ondertitel die gedimd is, of een niet perfect zwarte achtergrond om de ondertiteling heen, afhankelijk van wat je ingesteld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ikweethetbeter schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:57:
@Verwijderd
Ik heb een Q95T. Zwart is echt zwart, ook in het donker, behalve wanneer je in het pikzwarte beeld een helderwitte ondertiteling hebt. Dan heb je of een ondertitel die gedimd is, of een niet perfect zwarte achtergrond om de ondertiteling heen, afhankelijk van wat je ingesteld hebt.
Dat is dus precies wat je goed kan zien bij QLED's, de lokale dimming zie je gewoon constant werken. Je ziet ook halo's bij grote contrasten. Zijn dingen die als je je ze gezien hebt je ze blijft zien.

Dit laat goed zien wat ik bedoel:
YouTube: Samsung Q90T/Q95T QLED LCD TV - brightness fluctuations

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2021 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Ik heb een paar jaar geleden met mijn vader voor mijn vader een OLED tv gekocht. Dat was voor een donkere woonkamer. Beeld is perfect, geen gebrek aan helderheid.

Wij hebben een lichte woonkamer, en er kan zonlicht op het scherm komen. De tv staat ook vaak overdag aan, en dat is nu in de winter geen probleem, maar in de zomer wel. Daarom heb ik gekozen voor de beste QLED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-10 09:18
Dat OLED alleen voor donkere kamer is is echt onzin. Wij kijken overdag ook elke dag wel tv en nergens last van. Tv staat op nog geen halve meter van grote raam met lichtinval. QLed is wel mooi kwa beeld maar niet spectaculair wat OLED voor mij wel is.

Het vlijm dunne scherm is ansich al een decoratie in huis. Vriend van mij heeft de Q80t en beeldkwaliteit was best wel teleurstellend te noemen. In game mode helemaal een ramp, om de latency laag te houden word het beeldkwaliteit flink terug geschroefd terwijl met OLED het beeld prachtig blijft met diepzwarte contrasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinoet
Na lang twijfelen heb ik de knoop doorgehakt tussen de LG CX en de Samsung Q95T (omdat volgens mij dit twee gelijkaardige tv's zijn)

Ik heb uiteindelijk de LG OLED CX 65" gekocht.
De punten die voor mij de doorslag hebben gegeven zijn :
- Het feit dat bij tests door consumentenorganisaties steevast de LG er het beste uitkwam.
- De prijs (dankzij de tip van een forumlid heb ik de LG toch voor een lagere prijs kunnen aanschaffen)
- Het feit dat LG werkt met Dolby Vision (die nu door alle streamingdiensten als standaard is aangenomen)
- Alle poorten zijn hdmi 2.1 (voor latere aansluiting PS5)

Ik was wel wat sceptisch het glanzend scherm, omdat iedereen hier over de lichtinval spreekt...
Maar uiteindelijk valt het wel mee. Het is inderdaad glanzend terwijl mijn vorig scherm (een samsung) mat was en dat is wel een verschil natuurlijk als er een lichtbron recht voor staat.
Maar uiteindelijk neem je ook met een mat scherm de lichtbron die er recht voor staat ook weg, want dat is evenzeer storend.... het is eerder een kwestie van storend of meer storend...
In beide gevallen moet je er iets aan doen.
Wat de verlichte kamer betreft, zoveel verschil merk ik niet met een gewone LCD hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 17:41

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Ga voor de beste settings en afstelling (maakt een wereld van verschil ten opzichte van de al goede afstelling vanuit de fabriek): https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/cx-oled/settings

Veel plezier ermee, beste keuze inderdaad!

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Pagina: 1