Zoomend geluid TV met zwart beeld

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kden1m
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09-2023
Hallo Tweakers,

Ik heb zojuist een probleem ontdekt met mijn tv. Wanneer ik zwart beeld zie op mijn tv geeft het een zoomend geluid. Het komt rechtsboven aan de achterzijde uit de tv. Ik heb hier vooral last van wanneer ik zap of wanneer er donkere beelden verschijnen. Het gaat om een Telefunken L65F243A3C.

Hier het geluid

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Het is ontzettend storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:01
Dat lijkt op coil whine. Daar is niet zoveel aan te doen. Het kan optreden of erger worden als de condensatoren verouderen.

Je kunt de helderheid aanpassen zodat de achtergrondverlichting altijd maximaal staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kden1m
jeroen3 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:59:
Dat lijkt op coil whine. Daar is niet zoveel aan te doen. Het kan optreden of erger worden als de condensatoren verouderen.

Je kunt de helderheid aanpassen zodat de achtergrondverlichting altijd maximaal staat.
Het lijkt er inderdaad op. Alleen bij de meeste lees ik dat het voorkomt wanneer er juist veel wit / licht in beeld komt.

https://superuser.com/que...whining-noise-and-what-ca

Lijm erop smeren lijkt een mogelijke oplossing te zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door kden1m op 24-07-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kden1m
Ok, ik heb het gevonden. Het is een transformer die het geluid maakt. TV opengemaakt en gekeken. Inderdaad dit is het probleem. Hopelijk werkt de lijm oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 12:38
kden1m schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:57:
Ok, ik heb het gevonden. Het is een transformer die het geluid maakt. TV opengemaakt en gekeken. Inderdaad dit is het probleem. Hopelijk werkt de lijm oplossing :)
Je hebt een transformer vastgelijmd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kden1m
418O2 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:58:
[...]

Je hebt een transformer vastgelijmd?
Nee, nog niet. Dat is slecht? Dit heb ik gelezen:

Is there anything I can do to suppress it?

As they've already told you, glue, because

glue adds damping to the vibrating coil, then the coil's stationary response gets smaller as well as the noise produced
glue adds constraints to the coil, then the coil's (mechanical) fundamental frequency increases above your hearing capability.

Dit kl*te ding maakt zo een herrie.

[ Voor 8% gewijzigd door kden1m op 24-07-2020 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Heeft niet zoveel nut lijkt mij. Spoelen opnieuw wikkelen waarbij het koper strakker komt te zitten met eventueel wat lijm er tussen zal helpen, maar dat is niet echt te realiseren. Probleem zit immers in de spoelen en niet aan de buitenkant. Op de buitenkant kun je alleen het geluid wat dempen, maar proberen kan natuurlijk. Volledig in de lijm is vaak ook alleen verstandig met een speciale soort epoxy/lijm welke ook goed warmte kan afvoeren, goed tegen warmte kan, sowieso niet geleidend is en ook goed blijft over tijd. Dat spul tref je ook in voedingen aan.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik zou inderdaad even goed kijken naar wélke lijm. Warmte geleiding én niet keihard uitharden lijkt me essentieel.

Ken het probleem wel, mijn vorige Philips TV had hetzelfde.
Als je het defecte onderdeel gevonden hebt, soldeerbout afstoffen?

[ Voor 45% gewijzigd door jodeltje op 25-07-2020 00:46 ]

Pagina: 1