Bestanden niet lokaal op laptop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mariska311
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-07-2020
Hallo,

Ik heb een eigen bedrijf en heb klantgevoelige bestanden.
Nu wil ik dit eigenlijk graag op een externe server oid maar niet meer lokaal op mijn laptop.
Dus dat je ergens inlogt en dan de bestanden kan opslaan aldaar.

Ik heb geen idee wat hierin de mogelijkheden zijn en hoe die heten dus wellicht weet hier iemand een oplossing voor.

Ik hoor graag ideeën!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-06 11:16
Al naar Office365 of Google GSuite gekeken?

Ik proef dat je in je eentje zit. Dan kan je het beste alles in de cloud hebben zodat dit toegankelijk is van elk ander apparaat, mocht je werkplek gestolen of defect zijn...

[ Voor 34% gewijzigd door Lelletje op 24-07-2020 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merkin Muffley
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
Wat voor bestanden? Je kan toch cloud opslag gebruiken?

Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat mag het kosten? Het kan vanaf een paar Euro per maand (eigen VPS met Owncloud en 10GB storage ofzo) tot tienduizenden per maand voor een mooie managed omgeving.

Tenzij je de enige bent met deze hele specifieke bedrijfsvoering; is er niet "om je heen" iemand of een website waar die informatie voor jouw soort bedrijf ook een beetje inzichtelijk & bespreekbaar is?

Klantgevoelig klinkt "belangrijk" maar dat is maar net hoe jij ertegenaan kijkt. Of moet je aan ISO-normen voldoen? Zo ja, welke?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:29

Croga

The Unreasonable Man

Mariska311 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:49:
Nu wil ik dit eigenlijk graag op een externe server oid maar niet meer lokaal op mijn laptop.
Wat wil je nou precies bereiken? Wat is je doel? Gaat het om beveiliging? Of om backup? Of om versie beheer?

Er zijn bergen verschillende oplossingen mogelijk maar het doel bepaald welke beter past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:08
Tja als je dan ergens bent waar je niet het internet op kunt dan kun je niet werken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ben(V) schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:45:
Tja als je dan ergens bent waar je niet het internet op kunt dan kun je niet werken.
Telefoon + hotspot = werken op locatie.

@Mariska311 Onthoud wel dat wanneer je gebruik maakt van een clouddienst jouw gevoelige bestanden op de computer van iemand anders staan. Beter zorg je er voor dat je zelf een omgeving maakt of laat maken waarbij je nagenoeg zeker weet dat daar niet in te komen is door derden.
Afbeeldingslocatie: https://cdn-images-1.medium.com/max/1200/1*el4nHcOQdfHxzzcTC99jDw.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Zou gewoon op de laptop werken en voor een goede backup zorgen.
En bitlocker aanzetten zodat je disk encrypted is en bij diefstal je data veilig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:01

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Hallo,

Ik heb geen idee wat hierin de mogelijkheden zijn en hoe die heten dus wellicht weet hier iemand een oplossing voor.

Ik hoor graag ideeën!
Ik denk dat je beter even met een klein IT bedrijfje kunt praten die dit regelt:

1. Goede backup van je gegevens
2. Versleuteling van je laptop

Indien iets in de cloud: dan wil je nog steeds een backup oplossing zodat je een oudere versie van een bestand kunt terughalen.

Als je dit zelf wilt regelen:

Kijk hoe je bitlocker (windows) of filevault (mac) inschakeld. Wachtwoord vergeten is computer wissen.

Office365 -> onedrive is zeker een idee maar gebruik dan wel een sterk wachtwoord en lieft ook twee factor authenticatie.

[ Voor 14% gewijzigd door Q op 24-07-2020 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:05
Voor wat betreft die laatste optie: als je nu al een Office 365 licentie hebt, kan je volgens mij op Onedrive al 1 TB opslaan. Het opzetten van zo'n oplossing duurt 10 minuten en daarna zie je die bestanden in de Verkenner staan onder het kopje "Onedrive".

Als je eerst een goede backup maakt van alle databestanden, kan je daarna in de Verkenner alle data knippen op C: en Plakken in Onedrive: al je data staat dan zoals je gewend was, maar in mapje "Onedrive".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Bitlocker is allemaal leuk en aardig; tot de disk er acuut mee stopt (defect dus). Het heeft een paar voeten in de aarde als je die disk toch gerepareerd / recovered wil laten krijgen bij een extern bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Alles heeft voor en nadelen.
Je moet altijd afwegen wat voor jou het belangrijkste is en defecte disken vang je op met een goede backup strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekonghigh
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 24-02 10:25

Ik hoor graag ideeën!
Misschien is een NAS met Nextcloud iets voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

mekonghigh schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:55:
[...]

Misschien is een NAS met Nextcloud iets voor jou?
En waar is de backup dan? Of lees ik je post noet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekonghigh
MAX3400 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:29:
[...]

En waar is de backup dan? Of lees ik je post noet goed?
Ik lees niks over een backup. Zoals ik het lees wil TS de bestanden niet meer op de laptop maar op een externe server. Dan lijkt mij Nextcloud daar geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:35
Is de achterliggende vraag niet hoe stel ik mijn bestanden veilig. Dat als mijn laptop crasht dat ik de bestand niet kwijt ben. Dan kun je alleen maar doen door een back-up te maken ook als je de bestanden in de cloud hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

mekonghigh schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:25:
[...]

Dan lijkt mij Nextcloud daar geschikt voor.
En wat heeft een NAS daarmee te maken? Want jouw vorige reply kan ook gelezen worden als "NAS met daarop geinstalleerd Nextcloud". Dan staat dus alles nog steeds op hetzelfde bureau van topicstarter :)
mbenjamins schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:36:
Dan kun je alleen maar doen door een back-up te maken ook als je de bestanden in de cloud hebt staan.
Want? Je doet de aanname dat @Mariska311 de hele dag thuis zit? Je kan heel goed als, bijvoorbeeld (!!!) ZZP'er een klein kantoor ergens hebben en daar 100% je werk-uren doorbrengen. Synchroniseer je je bestanden tot lekker naar je NAS thuis? Is dat dan meteen "cloud"? Of een kopie op USB mee naar huis nemen en thuis in de kluis leggen? Klinkt als oud ijzer dus geen cloud ;)

[ Voor 44% gewijzigd door MAX3400 op 26-07-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekonghigh
MAX3400 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:43:
[...]

En wat heeft een NAS daarmee te maken? Want jouw vorige reply kan ook gelezen worden als "NAS met daarop geinstalleerd Nextcloud".
Klopt, zo kan je het ook lezen. Dit lijkt mij de makkelijkste manier. Een NAS met Nextcloud plugin/geinstalleerd, omdat Nextcloud op een server installeren soms best pittig kan zijn als je er niet in thuis bent.
MAX3400 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:43:
[...]

Dan staat dus alles nog steeds op hetzelfde bureau van topicstarter :)
Maar niet meer op de laptop.

Volgens mij wilt TS:
Bla,bla knip.......klantgevoelige bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:05
@Mariska311 :

Kan jij reageren op bovenstaande reacties?
We zijn met name geïnteresseerd in:
1. wil je al je data (alleen en goed beveiligd) in de cloud opslaan?
2. maak je backups van al je data (en hoe / hoe vaak)?
3. hoe zijn alle PC's/laptops die nu toegang hebben tot die data nu beveiligd (BIOS wachtwoord? Windows wachtwoord? Encryptie? Antivirusscanner? enz.)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:29

Croga

The Unreasonable Man

Q schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:26:
Indien iets in de cloud: dan wil je nog steeds een backup oplossing zodat je een oudere versie van een bestand kunt terughalen.
Bij een goede cloud oplossing (zoals bijvoorbeeld OneDrive) is dit al inbegrepen. Geen enkele reden om dan nog zelf backups te willen verzorgen behalve om een omvallende of niet-meewerkende Microsoft te voorkomen.
[/quote]
MAX3400 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:14:
Bitlocker is allemaal leuk en aardig; tot de disk er acuut mee stopt (defect dus). Het heeft een paar voeten in de aarde als je die disk toch gerepareerd / recovered wil laten krijgen bij een extern bedrijf.
Als je je backup (of cloud) goed geregeld hebt is daar dan ook geen enkele reden voor. Opslagmedium kapot = Opslagmedium vervangen en backup terugzetten (of inloggen op je cloud).

Maar nogmaals; zolang TS niets laat horen kunnen we alleen maar wild in de ruimte schreeuwen met als risico dat haar usecase compleet anders is en alle posts hier dus zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-05 22:53
sypie schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:50:
[...]

Telefoon + hotspot = werken op locatie.

@Mariska311 Onthoud wel dat wanneer je gebruik maakt van een clouddienst jouw gevoelige bestanden op de computer van iemand anders staan. Beter zorg je er voor dat je zelf een omgeving maakt of laat maken waarbij je nagenoeg zeker weet dat daar niet in te komen is door derden.
[Afbeelding]
Even zonder “zelf een omgeving maakt” bied een cloudprovider dus exact wat jij als aanbeveling doet. Vergeet de illusie dat jij je zaken beter op orde hebt of krijgt dan een willekeurige cloud provider... het valt of staat met de gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Montaner Dat klopt. Maar wanneer er met gevoelige documenten wordt gewerkt moet je uitkijken. Dat "gevoelig" kent veel gradaties, waarbij je in sommige gradaties heel goed moet kijken waar je je documenten parkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-05 22:53
sypie schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:55:
@Montaner Dat klopt. Maar wanneer er met gevoelige documenten wordt gewerkt moet je uitkijken. Dat "gevoelig" kent veel gradaties, waarbij je in sommige gradaties heel goed moet kijken waar je je documenten parkeert.
Die gradaties vallen wel mee. SFI, PII en SPI. En het gaat er dan niet echt om waar het staat, maar hoe het er staat en wie erbij kan. Dat zijn diensten welke je beter kan afnemen dan zelf inrichten als je er niet veel verstand van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
@Mariska311 Begin anders gewoon met STACK, een “harde schijf” in de “Cloud” (Nederlands bedrijf) met apps voor mobiele telefoon, computer en tevens via een webportal te bereiken. Voor 2,50 euro excl btw per maand heb je al 250 GB opslag.

https://www.transip.nl/stack/

[ Voor 7% gewijzigd door Breezers op 26-07-2020 17:16 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Pagina: 1