Thuis Netwerk Upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• szulfikar
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-11-2023
Ik woon in een rijtjes woning van 3 hoog met betonnen vloeren/muren, waardoor ik thuis slecht internet heb. Ik wil binnenkort nieuwe wifi-camera's aanschaffen en daarom ook mijn wifi goed upgraden eerst. Momenteel heb ik 1000 mbit internet van T-Mobile (Glasvezel) thuis en met de kabel heb ik ook perfect internet. Ik heb van de modem (BG) naar de 2e en 3e verdieping een kabel getrokken. Aan beide kabels zitten 2 hele andere routers. Als ik de kabel rechtstreeks aansluit op mijn laptop, dan haal ik een snelheid van 980 mbit., met de router is dat op 2.4 GHz nog geen 100 mbit.

Nu heb ik zelf al wat gegoogeld en onderzocht en kwam ik vooral dingen over Mesh Wifi tegen. Is dit voor mij ook de beste oplossing aangezien ik al kabels heb getrokken naar elke verdieping? Ook moet ik goed wifi hebben in de tuin (Voor de camera's).

Alle advies wordt gewaardeerd, alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Tomatohead
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Is de maximale wifi snelheid van je router(s) mogelijk niet al een eerste beperkende factor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• szulfikar
Dat zal wel zeker zo zijn, ik gebruik een standaard router van tp-link en een Asus AC68U. Ik ga ervan uit dat ik ze beide moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je je camera's niet moet/hoeft te raadplegen als je buitenshuis bent, heeft je hele internet-snelheid etc er allemaal niks mee van doen.

Oftewel: je zal eerst je interne netwerk op orde moeten krijgen en regelen. Hoe ziet dat er nu uit. Welke apparatuur is hoe aangesloten. Staan er routers als router ipv AP te praten. etc?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• szulfikar
Het zijn inderdaad eigenlijk 2 verschillende acties die ik in 1x wil aanpakken. Ik wil mijn camera's buitenhuis wel raadplegen het liefts.

Ik heb niet zo veel kennis over netwerk. Momenteel gaat er een kabel van modem naar router1 en van modem naar router2. Standaard instellingen. Thuis gebruiken we met z'n alle 1 iptv (tmobile), 4 laptops en 7 mobiele telefoons, 1 playstation. vooral router2 (Asus AC68U) wordt voornamelijk gebruikt.De camera's komen op de BG, dus modem/wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

szulfikar schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:44:

Ik heb niet zo veel kennis over netwerk. Momenteel gaat er een kabel van modem naar router1 en van modem naar router2. Standaard instellingen.
Hoop toch niet dat je 2 routers als router hebt draaien? Daar zit dan je eerste probleem al. Zie ook [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point
De camera's komen op de BG, dus modem/wifi.
Nee, modem router WiFi... Oftewel, je hebt dus 3 routers?

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 24-07-2020 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:27
Volkomen onduidelijk verhaal, maar als je kabels hebt getrokken is mesh onzin.
Dan plaats je gewoon gewoon Accesspoints.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:47

lier

MikroTik nerd

szulfikar schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:37:
Ik woon in een rijtjes woning van 3 hoog met betonnen vloeren/muren, waardoor ik thuis slecht internet heb.
Hooguit dat Wifi niet optimaal werkt, maar je woning heeft niets te maken met "slect internet" (wat dan ook mag zijn).
Ik wil binnenkort nieuwe wifi-camera's aanschaffen en daarom ook mijn wifi goed upgraden eerst.
Waarom kies je voor Wifi en niet voor bekabeld? Als je de keuze hebt dan is dat eigenlijk geen vraag. Wel eens gehoord van Wifi jammers?
Momenteel heb ik 1000 mbit internet van T-Mobile (Glasvezel) thuis en met de kabel heb ik ook perfect internet. Ik heb van de modem (BG) naar de 2e en 3e verdieping een kabel getrokken. Aan beide kabels zitten 2 hele andere routers.
Welke (merk/model/software versie/etc.)?
Als ik de kabel rechtstreeks aansluit op mijn laptop, dan haal ik een snelheid van 980 mbit., met de router is dat op 2.4 GHz nog geen 100 mbit.
Je doet nu twee testen, mogelijk heeft dce betreffende router geen Gigabit poorten. Vandaar de voorgaande vraag. Daarnaast mag je op 2,4GHz niet heel veel meer verwachten.
Nu heb ik zelf al wat gegoogeld en onderzocht en kwam ik vooral dingen over Mesh Wifi tegen. Is dit voor mij ook de beste oplossing aangezien ik al kabels heb getrokken naar elke verdieping?
Mesh is NOOIT de beste oplossing, hooguit het beste alternatief.
Ook moet ik goed wifi hebben in de tuin (Voor de camera's).
Zorg dat je buiten ook een accesspoint hebt hangen, zodat je buiten een goede dekking hebt.
Alle advies wordt gewaardeerd, alvast bedankt!
Zorg eerst dat je je eisen en wensen op een rijtje hebt. Welke snelheden moet je halen? Welke apparatuur wordt aangesloten? Zit daar nog legacy spullen tussen?

Mijn advies:
- eerst in kaart brengen wat je nodig hebt
- dan de keuze maken hoe je het oplost

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• szulfikar
Ik denk dat ik mijn vraag dan anders moet stellen. Ik heb een modem/wifi in de meterkast waar ik glasvezel internet van T-Mobile op krijg. Ik heb een internetkabel naar de tuin, naar verdieping 1 en naar verdieping 2. Wat kan ik doen om mijn internet zo optimaal mogelijk te gebruiken. Ik wil de maximale uithalen.

Ik heb het even uitgetekend:
Oranje = Internetkabel (Cat 5e), bij de rode vakjes heb ik dus een aansluitpunt
Blauw = Meterkast
Zwarte lijn = Tuin
Voor later = Ik wil 4 a 5 camera's aansluiten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FiiPLo7qNSob9Vg-PXZCl6wArOU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PNERsuCTixr5iGEov9sx2q3m.png?f=user_large

Edit: Ik streef er eigenlijk ook meteen naar om maar 1 Wifi-Naam te hebben thuis, het liefst zowel voor 2.4ghz als voor 5ghz.

[ Voor 8% gewijzigd door szulfikar op 24-07-2020 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
De router van T-mobile staat in de meterkast en is tevens een wifi accesspoint, met een beetje geluk heb je daar voldoende aan voor de begane grond.
Is dat niet voldoende plaats in de kamer een accesspoint erbij.

Plaats op de 1e verdieping en op de tweede verdieping een accesspoint dat moet ruim voldoende zijn.

Gebruik overal de 5Ghz band en gebruik alleen de 2,4 Ghz band als je een device hebt dan geen 5Ghz aan kan.

Ik weet niet waar die kabels uitkomen, maar de meeste accesspoint zijn voor plafond montage en werken veel slechter als je ze horizontaal aan de muur hangt.

Dit is een aardig accesspoint dan niet aan het plafond moet en heeft ook nog extra netwerk aansluitingen, altijd handig.

https://www.centralpoint....-art-r2x16a-num-11351569/

En niet aan mesh beginnen.

[ Voor 30% gewijzigd door Ben(V) op 24-07-2020 16:06 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 13:54

bosaap22

Doing things I'm good at.

szulfikar schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:36:
Ik denk dat ik mijn vraag dan anders moet stellen. Ik heb een modem/wifi in de meterkast waar ik glasvezel internet van T-Mobile op krijg. Ik heb een internetkabel naar de tuin, naar verdieping 1 en naar verdieping 2. Wat kan ik doen om mijn internet zo optimaal mogelijk te gebruiken. Ik wil de maximale uithalen.

Ik heb het even uitgetekend:
Oranje = Internetkabel (Cat 5e), bij de rode vakjes heb ik dus een aansluitpunt
Blauw = Meterkast
Zwarte lijn = Tuin
Voor later = Ik wil 4 a 5 camera's aansluiten

[Afbeelding]

Edit: Ik streef er eigenlijk ook meteen naar om maar 1 Wifi-Naam te hebben thuis, het liefst zowel voor 2.4ghz als voor 5ghz.
Als je het allemaal zelf wilt blijven managen, zonder dat je veel technische kennis nodig hebt zou ik ervoor kiezen om zowel een UniFi 8 poorts switch met PoE functionaliteit aan te schaffen als twee à drie accesspoints van UniFi. Zitten je aansluitpunten op stopcontacthoogte, dan zou ik kiezen voor de In-Wall variant. Maar de AC Lite is ook een optie. Op deze manier kun je je hele netwerk managen / afstellen en onder 1 wifi naam beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• szulfikar
Bedankt allemaal, zeer verhelderend. Ik ben op onderzoek geweest en gezocht naar de UniFi apparaten, zeer interessant. Heeft er iemand ervaring met pricewatch: Xiaomi Mi AIoT Router AX3600 ?

Ziet er een stuk beter uit met specs, is het een betere optie om hier 3st van aan te schaffen? Gaat het werken met 1 wifinaam door heel het huis?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Waarom denk je met grofweg 450 Euro aan AX-routers een goede setup te realiseren? Had je de handleiding van die dingen al eens bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• szulfikar
Nee, helaas niet veel kennis/ervaringen met netwerk, vandaar de vraag ook. Het klinkt alleen beter, omdat het wifi 6 heeft, mu-mimo etc. Als dit geen goede optie is ga ik voor de unifi Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Waarom voor de Unfi Pro (ik denk dat je de UAP-AC-Pro bedoelt)? Heb je al bedacht hoe je de camera's gaat voeden? Daarnaast, wat zijn je echte eisen? Hardware neerkwakken kan iedereen, maar je hebt nog steeds niets aangegeven over gebruik (aantal devices/soort gebruik/snelheidseisen/enz.) en benodigde ondersteuning (heb je ax devices/ondersteunen je devices 2,4GHz en/of 5GHz?).

En tot slot, wat is je budget?

[ Voor 4% gewijzigd door lier op 28-07-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• szulfikar
szulfikar schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:44:
Het zijn inderdaad eigenlijk 2 verschillende acties die ik in 1x wil aanpakken. Ik wil mijn camera's buitenhuis wel raadplegen het liefts.

Ik heb niet zo veel kennis over netwerk. Momenteel gaat er een kabel van modem naar router1 en van modem naar router2. Standaard instellingen. Thuis gebruiken we met z'n alle 1 iptv (tmobile), 4 laptops en 7 mobiele telefoons, 1 playstation. vooral router2 (Asus AC68U) wordt voornamelijk gebruikt.De camera's komen op de BG, dus modem/wifi.
Ik wil er dus 5 wifi cameras op aansluiten en thuis hebben we 4 laptops, 1 playstation en 7 mobiele telefoons. Qua snelheid weet ik niet wat ik moet zeggen, ik wil er zoveel mogelijk uit halen. We kijken wel eens 3 films tegelijkertijd op verschillende devices en tegelijkertijd gamen op de PlayStation. En later ook constant 5 wifi cameras dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• szulfikar
Budget, tot 400 euro had ik in gedachte, ik weet niet of ik er erg naast zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

szulfikar schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:11:
[...]

Ik wil er dus 5 wifi cameras op aansluiten en thuis hebben we 4 laptops, 1 playstation en 7 mobiele telefoons. Qua snelheid weet ik niet wat ik moet zeggen, ik wil er zoveel mogelijk uit halen. We kijken wel eens 3 films tegelijkertijd op verschillende devices en tegelijkertijd gamen op de PlayStation. En later ook constant 5 wifi cameras dus.
Dus...

Ik ben een beetje bang dat je dingen door elkaar gooit. Stel, 3x Netflix UHD (dus op je duurste 4K televisie) gebruikt downstream (WAN to LAN) niet meer dan 80MBit. Je Playstation, bij gewoon gamen en dus niet games binnentrekken, verbruikt amper 2Mbit WAN to LAN. En dan nog wat andere devices op je netwerk die aanstaan maar weinig doen op dat moment. Zeg, met enige moeite 150Mbit alleen voor de spullen in het huis.

En dan 5 WiFi camera's (waarvan je gewoon de specs op kan vragen) maar stel even dat je die op H264 realtime 1080p per stuk moet laten opnemen; zit je op maximaal 20Mbit LAN to LAN. Het is niet optimaal maar dit kan allemaaaal tegelijk over 2.4GHz en zeker als mijn voorbeelden ietsjes minder zwaar zouden worden doorgerekend.

En je beredeneert nu (zonder info): ja, die 802.11ax is "beter" want dan haal ik het meest eruit? Nee, want bijna geen van je devices praat 802.11ax op dit moment dus 802.11ac is het hoogste wat je "verwacht" te gaan gebruiken en afhankelijk van de implementatie, kom je op maximaal 1300Mbps uit; dat is 7x zo snel als wat ik hierboven doorreken.

Nogmaals; het is een voorbeeld maar ik zie niet precies waarom je "het duurste" moet hebben als "tegelijk alles" slechts een fractie van de theoretische bandbreedte gaat gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• szulfikar
Bedankt! Duidelijk! Reden van aanschaf van AX3600 is omdat het goedkoper/even duur is voor iets nieuwers, maar hoeft niet perse. Ik heb veel liever iets stabielers.

Ik ben sinds ik hier woon ongeveer 5x van provider geswitcht. We hebben weinig buren, dus weinig wifi verstoring, maar toch heb ik op 1 of ander manier zeer onstabiel internet thuis. Al is de snelheid goed, is de stabilieteit best vaak slecht. Met slechte stabiliteit bedoel ik dan dat de verbinding steeds verbreekt of dat het heel goed werkt en daarna weer vast begint te lopen. Enige waar ik aan kan denken is teveel devices thuis?

Adviseer je dan de UAP-AC-Pro of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

szulfikar schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:36:
.Enige waar ik aan kan denken is teveel devices thuis?
Ik heb nog steeds geen idee hoe alles aangesloten is zoals in MAX3400 in "Thuis Netwerk Upgrade" en MAX3400 in "Thuis Netwerk Upgrade"

Wie weet ben je zelf wel de stoorzender, zeg maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• szulfikar
Dat is zeker, dat heb ik dus (nadat je dat zei) zitten onderzoeken en inderdaad heb ik 3 routers thuis en geen 1 access point.. Maar ik wil mijn routers vervangen om uit te sluiten dat die niet goed werken (ze zijn al best verouderd..) en dus 1 wifinaam door het huis heen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ik zal wel wat kort klinken maar 3 routers in "router modus" werkt niet in 1 huis. Je sloopt je interne netwerk. En dus alle snelheden die je denkt dat halen ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• szulfikar
Dat heb ik dus begrepen na mijn onderzoek/jouw uitleg.. Wat is volgens jou nu de ideale oplossing voor mij? Welke Accesspoints aanschaffen en hoe instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Je kan je routers "ombouwen" naar AP. Dat linkje [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point is daarvoor bedoeld.

Of nog simpeler: niet meer dan 1 router in een gemiddeld thuisnetwerk tenzij je verstand hebt van subnetting, routering, etc. etc. etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 20:15

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Houd er rekening mee dat als je Ubiquiti spullen koopt, je ook nog de netwerkcontroller moet hebben. Deze kan je los erbij kopen, of virtualiseren.

Het is trouwens "netwerkkabel", de term "internetkabel" bestaat niet.

Idealiter vervang je je huidige "routers" met AP's. Dan heb je ethernet backhaul, maar let er op dat de maximale snelheid die je per apparaat nog steeds afhankelijk is van het betreffende apparaat ondersteund.

[ Voor 31% gewijzigd door Spacecowboy op 28-07-2020 13:52 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:51
Spacecowboy schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:51:
Houd er rekening mee dat als je Ubiquiti spullen koopt, je ook nog de netwerkcontroller moet hebben. Deze kan je los erbij kopen, of virtualiseren.

Het is trouwens "netwerkkabel", de term "internetkabel" bestaat niet.
Nou dat is niet geheel waar. Zonder controller doen ze het prima, maar niet alle functies zijn dan mogelijk. En voor het instellen moet je de controller software ergens installeren.
szulfikar schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:48:
Wat is volgens jou nu de ideale oplossing voor mij? Welke Accesspoints aanschaffen en hoe instellen?
1 router, en een aantal access points bekabeld aangesloten (kunnen overigens prima de reeds bestaande wifirouters zijn ALS ingesteld om accesspoint als accesspoint te functioneren) waar de wifi niet toereikend is.
Het meest stabiele is natuurlijk zoveel mogelijk vaste apparatuur bekabeld aansluiten.

Configuratie is heel belangrijk en daar kan het bij helpen om inderdaad mooi spul zoals unify te hebben met een controller die alles goed op elkaar kan stemmen. Maar zonder kan het ook!

[ Voor 39% gewijzigd door Groentjuh op 28-07-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Groentjuh schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:53:
[...]

Nou dat is niet geheel waar. Zonder controller doen ze het prima, maar niet alle functies zijn dan mogelijk. En voor het instellen moet je de controller software ergens installeren.
Dus om het werkend te krijgen heb je minimaal 1x de controller nodig. Dus die moet je er bij bestellen of ergens installeren. Ik heb al meerdere keren mensen om mij heen gehad die dat even waren vergeten. Vandaar dat ik het even expliciet noem.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• szulfikar
Kort samengevat, koop 3x UAP-AC-Pro + netwerkcontroller en stel ze in als Access Points (Direct aangesloten aan netwerkkabels) en thats it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:18
szulfikar schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:48:
Dat heb ik dus begrepen na mijn onderzoek/jouw uitleg.. Wat is volgens jou nu de ideale oplossing voor mij? Welke Accesspoints aanschaffen en hoe instellen?
Configureer eerst je huidige netwerk zoals het zou moeten zijn, iets zegt me dat je dat nog niet gedaan hebt en gewoon kabeltjes in de verschillende routers hebt geplugd.

Uit je tekst maak ik niet op of je de ASUS nu wel of niet in AP hebt gezet (zie hier hoe je dat doet). Voor je andere device (voormalige router) zul je ook wel iets kunnen googlen (maar meestal kom je daar ook wel uit als je een harde reset geeft en dan het device configureert, meestal krijg je een opstart wizard als je hem gaat configureren, zie ook je handleiding).

Pas als dan alles niet naar behoren werkt en je hebt nog steeds bandbreedte te kort op een van je devices, dan verder kijken.... eigenlijk zoals @MAX3400 al zei. Tenzij je echt met geld wilt smijten natuurlijk, maar dan heb ik ook wel een ander doel voor je >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• szulfikar
Oke, ik ga het toch proberen dan :) Ik kom hier wel op terug. Thxx!!! :):)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

szulfikar schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:57:
Kort samengevat, koop 3x UAP-AC-Pro + netwerkcontroller en stel ze in als Access Points (Direct aangesloten aan netwerkkabels) en thats it?
Ik denk dat je eigenlijk met de Lite ook wel toe zou kunnen. De pro heeft 2x Ethernet aansluiting (ga je niet gebruiken) en een maximale totale Wifi snelheid van 1,75Gbps. De Lite heeft 1 Gbit poort, en 1,1Gbit maximale Wifi snelheid. De limiterende factor zal dus altijd de uplinksnelheid naar je AP zijn.

Sowieso om de Gbit te halen moet je router dat ook op alle fysieke poorten aankunnen, en uiteraard ook je kabels.

[ Voor 5% gewijzigd door Spacecowboy op 28-07-2020 14:05 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:00
szulfikar schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:57:
De Lite is voldoende zoals @Spacecowboy al zegt.
Tevens een switch die PoE ondersteund, kan ook van Unify.

Dus switch plaats je aan je TMobile en aan de aansluitpunten die naar boven gaan.
Dan een AP op de begane grond, eerste verdieping en tweede verdieping.
1 netwerk inrichten met 1 WiFi naam.

Klaar.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• szulfikar
Kan ik dan 1 pro kopen en 2 lite? Want ik wil mijn iptv (Van tmobile) wel via kabel aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

szulfikar schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:22:
Kan ik dan 1 pro kopen en 2 lite? Want ik wil mijn iptv (Van tmobile) wel via kabel aansluiten.
Ik weet niet precies wat je wil bereiken, maar je IPTV kan je niet op de die Unifi AP's aansluiten, ook niet als er 2 netwerkpoorten opzitten, het zijn AP's, geen switches.

Zoals @Ora et Labora aangeeft: Zet er een switch tussen. Unifi of welk merk je persoonlijke voorkeur heeft. Zorg wel dat deze Gbit ondersteund. Hier kan je dan je IPTV bedraad op aansluiten.

edit: je hebt sowieso een PoE switch nodig, want die AP's hebben PoE.

[ Voor 41% gewijzigd door Spacecowboy op 28-07-2020 14:31 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• szulfikar
dat wist ik dan dus niet, waar is die poort dan wel voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

szulfikar schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:25:
MAX3400 in "Thuis Netwerk Upgrade"

Nogmaals: als je iets op het oog hebt en al een mogelijk tekening / idee hoe je e.e.a. wil ophangen; lees de handleiding eerst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Zo uit mijn hoofd even voor de mogelijkheid voor ethernet bonding, maar pin mij er even niet op vast. Ik heb de Pro's nog nooit gebruikt. (Load balancing, of Dynamic Link Aggregation)

[ Voor 6% gewijzigd door Spacecowboy op 28-07-2020 14:34 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Spacecowboy schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:33:
[...]

Zo uit mijn hoofd even voor de mogelijkheid voor ethernet bonding, maar pin mij er even niet op vast. Ik heb de Pro's nog nooit gebruikt. (Load balancing, of Dynamic Link Aggregation)
Het is een doorluspoort.

De TS kan daar dus WEL de TV op aansluiten als dat zou moeten. Geen enkel probleem. De poort zorgt er voor dat je geen aansluiting verliest.

De Lite is genoeg qua doorvoorsnelheid. De Pro heeft een hogere max, maar dat bereik je alleen met apparaten die ook 3xMIMO ondersteunen. De Pro heeft 3 fysieke antennes waar de Lite er 2 heeft.

Je kunt alle Unifi APs combineren en toch maar 1 keer hoeven in te stellen
Je hoeft geen controller aan te schaffen. Je kunt de controller installeren op een computer en de APs allemaal configureren.

Eenmaal geconfigeerd doen ze alles wat ze moeten doen zonder controller en dat is voor de TS echt wel afdoende.

Unifi is gewoon echt een rocksolid oplossing voor Wi-Fi en gaat met gemak alle apparaten van genoeg bandbreedte voorzien.

[ Voor 24% gewijzigd door Hann1BaL op 28-07-2020 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Hann1BaL schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:36:
[...]

[...]

Het is een doorluspoort.

De TS kan daar dus WEL de TV op aansluiten als dat zou moeten. Geen enkel probleem. De poort zorgt er voor dat je geen aansluiting verliest.

De Lite is genoeg qua doorvoorsnelheid. De Pro heeft een hogere max, maar dat bereik je alleen met apparaten die ook 3xMIMO ondersteunen. De Pro heeft 3 fysieke antennes waar de Lite er 2 heeft.

Je kunt alle Unifi APs combineren en toch maar 1 keer hoeven in te stellen
Je hoeft geen controller aan te schaffen. Je kunt de controller installeren op een computer en de APs allemaal configureren.

Eenmaal geconfigeerd doen ze alles wat ze moeten doen zonder controller en dat is voor de TS echt wel afdoende.

Unifi is gewoon echt een rocksolid oplossing voor Wi-Fi en gaat met gemak alle apparaten van genoeg bandbreedte voorzien.
Je hebt gelijk wat betreft de 2e ethernetpoort: Je kan bridging toepassen. Dan zou de TS inderdaad klaar zijn met 1 Pro en 2 Lites. En gezien er met die AP's ook een PoE injector wordt meegeleverd zou je zezelfs direct aan de router kunnen hangen, zonder PoE switch.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Spacecowboy schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:45:
[...]

Je hebt gelijk wat betreft de 2e ethernetpoort: Je kan bridging toepassen. Dan zou de TS inderdaad klaar zijn met 1 Pro en 2 Lites. En gezien er met die AP's ook een PoE injector wordt meegeleverd zou je zezelfs direct aan de router kunnen hangen, zonder PoE switch.
Correct. Zelf red ik een 3 verdiepingen huis met vergelijkbaar aantal devices met 1x Pro en 1x Lite, maar ik had net zo goed 2x Lite kunnen aanschaffen.

Nu kon ik mijn TV wel aansluiten op de Pro, als voordeel.

In mijn geval aan PoE switch, maar de injectors zijn compact en eenvoudig te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Zou voor je van alles gaat aanschaffen eerst maar eens de advien van @MAX3400 opvolgen en die routers als Accesspoint schakelen en enkel de router van je ISP laten routeren.

Vervolgens deze AP's op de juiste manier over het huis verdelen en dan vermoed ik dat overal prima connectie en snelheid hebt.

Welke type routers heb je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 19:32
Hann1BaL schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:50:
[...]

Correct. Zelf red ik een 3 verdiepingen huis met vergelijkbaar aantal devices met 1x Pro en 1x Lite, maar ik had net zo goed 2x Lite kunnen aanschaffen.

Nu kon ik mijn TV wel aansluiten op de Pro, als voordeel.

In mijn geval aan PoE switch, maar de injectors zijn compact en eenvoudig te installeren.
Ik weet niet welke provider jij hebt maar hou rekening mee dat T-Mobile glas in een bridged constructie werkt.
Dat betekend dat je 2 vlans naar de pro moet sturen en waar 1 specifiek voor de wifi is en 1 specifiek naar de 2e lan poort moet gestuurt worden.
De vraag is of de UAP AC Pro dit wel kan omdat je de 2e lan poort totaal moet afscheiden van de rest.
Natuurlijk moet TS dit ook nog kunnen opzetten met vlans..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• szulfikar
Goedemorgen Allen,

Update: Ik beschik nu over:

1x UniFi Switch 8 POE-150W
3x UniFi AP-Pro
1x UniFi CloudKey

5x Camera's die enkel op wifi werken, maximale afstand van een AP naar een camera is nog geen 10 m.

Alle AP's zijn aangesloten met een netwerk kabel aan de switch. Switch is direct verbonden met mijn T-Mobile Modem. T-Mobile modem zendt geen Wifi-Signaal af.

Ik begrijp er dus niks meer van.. Het lijkt mij dat ik nu een perfect netwerk thuis moet hebben, maar alsnog raken de camera's steeds de wifi verbinding kwijt. Netwerk lijkt mij nog niet optimaal te werken. Ik had op elke verdieping een netwerkkabel met een ap, ik heb ook geprobeerd om op de begane grond 2 AP's (beide bekabeld) te plaatsen, de een dichter bij de tuin waar ik 3 camera's heb, maar helaas werkt het zo ook niet.

Kan het misschien zo zijn dat ik nog bepaalde instellingen optimaal moet instellen? Nog tips/tricks?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

@szulfikar Bedoel je met AP-Pro de UAP-AC-Pro? Oftewel, dubbelband...?
Hoe heb je de accesspoints geconfigureerd? Staat er nog iets op auto ingesteld (denk aan zendvermogen en kanaal)? En qua security (WPA2/AES only)? Het aantal (net als het type) zegt niets over de mate van perfectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• szulfikar
UAP-AC-PRO inderdaad, 2.4 ghz kanaalinstellingen staan op auto TRansmitpower heb ik net op High gezet om het te testen, maar helaas.

Kanaal heb ik ook geprobeerd op 6 te zetten, minst overbelast, al woon ik ergens waar echt maar een paar wifi signalen actief zijn van de buren.

• szulfikar
Iemand enig idee misschien?
Pagina: 1