Ha allemaal,
Ik ben op dit moment in een verkennende fase om zonnepanelen aan te schaffen. Een gezin van 3 personen, met een gemiddeld verbruik van 2200 kwh per jaar. Op het dak ligt al een zonneboiler.
De vraag die mij bezig houdt: hoeveel panelen? De saldering neemt per 2023 af, heeft het zin om dan toch het dak vol te gooien, of beperk ik mij tot het werkelijke verbruik? Het ligt niet in de lijn der verwachting dat dit verbruik de komende jaren sterk zal stijgen.
Daarnaast: welke panelen zijn aan te raden? Welke garantievormen zijn belangrijker (bijvoorbeeld: 20 jaar productgarantie en 2 jaar installatiegarantie vs. 10 jaar all-in garantie)? Welke omvormer bij een oost-west opstelling? Ik vermoed dat optimizers geen meerwaarde zullen hebben in mijn situatie.
Een voorbeeldsituatie met 14 panelen, via Zonplan:
:fill(white):strip_exif()/f/image/9RWG1KftNH5HiOnTl96NxaRH.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/axWZzGS0maYysed8fpE2R06n.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/V1zFyGf0juFtHTg7uUat1mTh.png?f=user_large)
Alle tips zijn welkom!
Ik ben op dit moment in een verkennende fase om zonnepanelen aan te schaffen. Een gezin van 3 personen, met een gemiddeld verbruik van 2200 kwh per jaar. Op het dak ligt al een zonneboiler.
De vraag die mij bezig houdt: hoeveel panelen? De saldering neemt per 2023 af, heeft het zin om dan toch het dak vol te gooien, of beperk ik mij tot het werkelijke verbruik? Het ligt niet in de lijn der verwachting dat dit verbruik de komende jaren sterk zal stijgen.
Daarnaast: welke panelen zijn aan te raden? Welke garantievormen zijn belangrijker (bijvoorbeeld: 20 jaar productgarantie en 2 jaar installatiegarantie vs. 10 jaar all-in garantie)? Welke omvormer bij een oost-west opstelling? Ik vermoed dat optimizers geen meerwaarde zullen hebben in mijn situatie.
Een voorbeeldsituatie met 14 panelen, via Zonplan:
:fill(white):strip_exif()/f/image/9RWG1KftNH5HiOnTl96NxaRH.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/axWZzGS0maYysed8fpE2R06n.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/V1zFyGf0juFtHTg7uUat1mTh.png?f=user_large)
Alle tips zijn welkom!
:strip_exif()/f/image/oqxuFI0nLJXRuCrZWNaVTGgm.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/1b6OYhwdFO3YYrgyhntfNcdb.png?f=user_large)
/f/image/HXweoQw4ya2z6xXtpMeBfT2m.png?f=fotoalbum_large)