Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• PlayerGoods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-11 10:04
Ha allemaal,

Ik ben op dit moment in een verkennende fase om zonnepanelen aan te schaffen. Een gezin van 3 personen, met een gemiddeld verbruik van 2200 kwh per jaar. Op het dak ligt al een zonneboiler.

De vraag die mij bezig houdt: hoeveel panelen? De saldering neemt per 2023 af, heeft het zin om dan toch het dak vol te gooien, of beperk ik mij tot het werkelijke verbruik? Het ligt niet in de lijn der verwachting dat dit verbruik de komende jaren sterk zal stijgen.

Daarnaast: welke panelen zijn aan te raden? Welke garantievormen zijn belangrijker (bijvoorbeeld: 20 jaar productgarantie en 2 jaar installatiegarantie vs. 10 jaar all-in garantie)? Welke omvormer bij een oost-west opstelling? Ik vermoed dat optimizers geen meerwaarde zullen hebben in mijn situatie.

Een voorbeeldsituatie met 14 panelen, via Zonplan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPfBO1DUhBrxLRmDv0DqFn5VXcY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9RWG1KftNH5HiOnTl96NxaRH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trK3W_5aJ9G8wmkhX3SB9CGfd1s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/axWZzGS0maYysed8fpE2R06n.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVzK8ADOmvo9hVDjNn93o4ndiUY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V1zFyGf0juFtHTg7uUat1mTh.png?f=user_large

Alle tips zijn welkom! _/-\o_

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:00
Wanneer je een oost-west opstelling hebt heb je geluk, in theorie zou je een redelijk "geleidelijke" schaal krijgen van productie. Hierdoor zijn optimizers minder hard nodig, je zou met 2 stringen kunnen werken. (alle panelen hebben "evenveel" schaduw als ik het goed zie).
Wat betreft productie: je hebt nu 1 kind (neem ik aan). Gaat dit in nabije (5 jaar) toekomst omhoog? Dit kind zal ook ouder worden, en misschien wel op zijn papa lijken. Gaat hij/zij dan elektronica gebruiken, dan gaat het stroomverbruik omhoog. Koken jullie op gas / stoken jullie op gas? Ben je van plan over te stappen op elektrisch? (Dat is op dit moment nog een stuk duurder). Dit soort dingen kunnen wij niet voor je inschatten. Als op alle vragen "nee blijft hetzelfde" als antwoord is, dan zou ik voor ongeveer 2500 kWh produceren, je hebt namelijk altijd redelijk wat verlies en ons stroomverbruik neemt almaar toe.
Als er toch vragen met ja beantwoord worden: gooi gewoon het hele dak vol. De installatie moet toch al aangebracht worden, dan kan je alles ineens laten doen, krijg je waarschijnlijk mooie korting.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Een paar extra panelen is relatief goedkoop. 2x7 vind ik al een mooi setje als je weinig verbruik hebt.

De beste garantie vind ik als je de goedkoopste kiest die een goede indruk maakt. Dan heb je de garantie nog op je bankrekening staan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• busscherski
  • Nu online
Wat is de helling?
Met evenveel panelen op oost en west heb je ongeveer een omvormer nodig met een max AC vermogen van 67% van het totaal Wp (dus een 3 kW omvormer met 2 mppt's is al voldoende voor 2 x 7 panelen)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 15:51

BCM

Ligt niet aan je energie verbruik maar aan je budget. Met de huidige aanschafprijzen kun je een prima rendement halen na einde salderingsregeling van 4%. Is de afbouw periode pure winst.

Ik zou zeggen: volleggen!

Cedo Nulli

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Laat ze in ieder geval zo hoog mogelijk leggen.
Ik zie wat bomen, en misschien een dakkapel bij buren in de toekomst.
Wellicht past dan landscape beter dan portrait.

Meten is weten... (van pan tot pan door je dakraam en pannen tellen en de bewerkte foto hier plaatsen)
gokken = dokken, gissen = missen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• PlayerGoods
busscherski schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:40:
Wat is de helling?
Met evenveel panelen op oost en west heb je ongeveer een omvormer nodig met een max AC vermogen van 67% van het totaal Wp (dus een 3 kW omvormer met 2 mppt's is al voldoende voor 2 x 7 panelen)
Een helling van 37 °

Bij volleggen:

14x AEG AS-M606B 310-FB 310WP + Goodwe GW4200-DNS. = € 4.091,90
4340 kwh = €0,94 per kwh

14x AEG AS-M1206B 325 Half Cel Mono Full Black + Goodwe GW4200-DNS = € 4.441,90
4550 kwh = €0,95 per kwh

14x Trina Solar TSM-DD06M.05(II) 320 kwh + Omvormer Zonneplan ONE = €4.395,-
4480 kwh = €0,98 per kwh
Zonneplan: 10 jaar all-in garantie

Achterzijde dak: ik vermoed geen optimizers nodig. Ik zal in het begin van de middag opnieuw moeten kijken hoe de schaduw van de rechterschoorsteen valt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90y4Hs4SN3MAS41T5j4HSqbtMVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqxuFI0nLJXRuCrZWNaVTGgm.jpg?f=fotoalbum_large

Wat het verbruik betreft in de toekomst: deze zal niet héél veel verder toenemen, toch hebben wij door ons bouwdepot (kozijnen, badkamer, isolatie) ruimte voor de 14 panelen. Het verschil tussen 10 en 14 panelen, is zo'n 800 euro - dan ben ik inderdaad niet van plan om het daarbij te laten.

Tips voor andere leveranciers waar de prijs/kwaliteitsverhouding in orde is?

• PlayerGoods
AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:49:
Laat ze in ieder geval zo hoog mogelijk leggen.
Ik zie wat bomen, en misschien een dakkapel bij buren in de toekomst.
Wellicht past dan landscape beter dan portrait.

Meten is weten... (van pan tot pan door je dakraam en pannen tellen en de bewerkte foto hier plaatsen)
gokken = dokken, gissen = missen
Landscape passen er wellicht meer op inderdaad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-H22t-OGYQm6ETUDjwHm6HpfGE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1b6OYhwdFO3YYrgyhntfNcdb.png?f=user_large

Ga alleen het zolderraampje nog laten vervangen. Even kijken hoe deze maten allen samen komen.

• busscherski
  • Nu online
Inderdaad liever zo hoog mogelijk op het dak, of maak het zo dat er nog makkelijk een dakkapel bij kan.

Oostwest met 2 x 7 gaat op een string omvormer sowieso al een stuk beter werken dan 2 x 5.

Ik zou liever een wat kleinere omvormer hebben.
Sunnydesign raad hier een 3 kW omvormer aan.
Dan kan het nog op een 16A zekering en als je wilt ymvk 3 x 2.5 mm2. Hoewel ik zelf ook met een 3 kW omvormer liever zou kiezen voor 3 x 4 mm2 maar dat is een keuze. (ivm eventueel hoog netvoltage)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dh5hm4PUfyq78xNQ7NveXJcAI4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HXweoQw4ya2z6xXtpMeBfT2m.png?f=fotoalbum_large

https://www.winkelman-zon.../omvormers/?display=tiles

Ding dan meteen even 200 euro af vanwege de kleinere omvormer en het is goed. De prijs vind ik nu al netjes.

Pagina: 1