Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• markd81
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:10
Sinds een tijd heb ik een voor mij onverklaarbaar issue met mijn pc en het lukt me maar niet om te vinden welk onderdeel er nou precies kapot is. Tijdens het werken kreeg ik met enige regelmaat een screenfreeze in X (Linux) wat dan een algehele freeze bleek te zijn aangezien ik niet naar een andere tty console kon veranderen. Een reset was dan de oplossing. Het vreemde is dat ik geen foutmeldingen of kernel panic terug kon zien in de logs.
Na verloop van tijd kwam dit vaker voor tot mijn pc een tijd terug na weer zo'n freeze niet meer wilde booten.

De hardware waar het om gaat is als volgt:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-4770 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock Q87M vPro€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internCorsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 74,66€ 149,32
1VoedingenSeasonic G-series 450 watt€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 149,32

Alles heb ik uit elkaar geschroefd inclusief het frontpanel. Processor eruit gehaald, schoongemaakt en terug gestopt. Voeding aangesloten en memtest86 gedraaid wat als een zonnetje draaide. Nu blijkt er 1 van 4 geheugenmodules kapot te zijn. CMOS batterij vervangen heeft ook niet geholpen. Nadat ik alles in de kast heb terug gebouwd, wilde ik Proxmox installeren. De installer kon geen schijf vinden. Ik sluit de pc af, probeer een andere schijf en start de pc op: niks meer. Hij is weer zo dood als een pier. De fans draaien heel kort wanneer de stroom erop komt en daarna niks meer.

Is dit een storing in het moederbord misschien? (En misschien toch ook een mooi moment om de hele configuratie naar het afvalstation te brengen als het onmogelijk blijft..)

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
heb je al eens geprobeerd met minimaal te draaien:
1 stick, cpu en voeding?

• markd81
99ruud99 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:58:
heb je al eens geprobeerd met minimaal te draaien:
1 stick, cpu en voeding?
Ja toen kreeg ik de bios te zien. Ik kon daarmee ook de rescue-usb stick opstarten gisteren en kon zodoende uiteindelijk de foute stick bepalen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
dan werkt je moederbord dus nog wel ;)

• markd81
Dank! Dat is een goeie ja. Dit is trouwens de eerste keer dat ik zoiets doe. Het leek me altijd te technisch, maar het is eigenlijk heel erg leuk om te doen.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:30
Het kan ook aangesloten randapparatuur zijn. Alles afkoppelen en 1 voor 1 weer aansluiten. Probeer tevens een storend apparaat ook eens op een andere aansluiting op je moederbord.
Pagina: 1