Sinds een tijd heb ik een voor mij onverklaarbaar issue met mijn pc en het lukt me maar niet om te vinden welk onderdeel er nou precies kapot is. Tijdens het werken kreeg ik met enige regelmaat een screenfreeze in X (Linux) wat dan een algehele freeze bleek te zijn aangezien ik niet naar een andere tty console kon veranderen. Een reset was dan de oplossing. Het vreemde is dat ik geen foutmeldingen of kernel panic terug kon zien in de logs.
Na verloop van tijd kwam dit vaker voor tot mijn pc een tijd terug na weer zo'n freeze niet meer wilde booten.
De hardware waar het om gaat is als volgt:
Alles heb ik uit elkaar geschroefd inclusief het frontpanel. Processor eruit gehaald, schoongemaakt en terug gestopt. Voeding aangesloten en memtest86 gedraaid wat als een zonnetje draaide. Nu blijkt er 1 van 4 geheugenmodules kapot te zijn. CMOS batterij vervangen heeft ook niet geholpen. Nadat ik alles in de kast heb terug gebouwd, wilde ik Proxmox installeren. De installer kon geen schijf vinden. Ik sluit de pc af, probeer een andere schijf en start de pc op: niks meer. Hij is weer zo dood als een pier. De fans draaien heel kort wanneer de stroom erop komt en daarna niks meer.
Is dit een storing in het moederbord misschien? (En misschien toch ook een mooi moment om de hele configuratie naar het afvalstation te brengen als het onmogelijk blijft..)
Na verloop van tijd kwam dit vaker voor tot mijn pc een tijd terug na weer zo'n freeze niet meer wilde booten.
De hardware waar het om gaat is als volgt:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7-4770 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | ASRock Q87M vPro | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10 | € 74,66 | € 149,32 |
| 1 | Voedingen | Seasonic G-series 450 watt | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 149,32 | ||
Alles heb ik uit elkaar geschroefd inclusief het frontpanel. Processor eruit gehaald, schoongemaakt en terug gestopt. Voeding aangesloten en memtest86 gedraaid wat als een zonnetje draaide. Nu blijkt er 1 van 4 geheugenmodules kapot te zijn. CMOS batterij vervangen heeft ook niet geholpen. Nadat ik alles in de kast heb terug gebouwd, wilde ik Proxmox installeren. De installer kon geen schijf vinden. Ik sluit de pc af, probeer een andere schijf en start de pc op: niks meer. Hij is weer zo dood als een pier. De fans draaien heel kort wanneer de stroom erop komt en daarna niks meer.
Is dit een storing in het moederbord misschien? (En misschien toch ook een mooi moment om de hele configuratie naar het afvalstation te brengen als het onmogelijk blijft..)