Willekeurige toeslag leidt tot wijziging voorwaarden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-04 23:25
(Ik hoop dat ik in het Shopping forum goed zit, zo niet dan hoor ik dat graag).

Ik ben al jaren tevreden houder van een Unlimited abonnement bij een bioscoopketen in Nederland (als ik de naam mag noemen prima maar voor nu is dat niet relevant en wellicht reden tot mod edit dus ik doe het even netjes zo).

Je kon hiermee voor een vast bedrag naar elke reguliere (2D) voorstelling in Nederland dat tot deze grote keten behoort. Tot voor kort. Na een naar eigen zeggen ''grote renovatie'' van 1 bioscoop, Bioscoop X, heeft men besloten om de ticketprijzen van reguliere kaartjes te verhogen naar €14,00.

Prima zou je zeggen. Het is ook niets nieuws dat filmtickets al jaren flink duurder worden (tickets zijn 64% duurder geworden ten opzichte van bijvoorbeeld 10 jaar geleden) maar abonnementhouders moeten nu opeens ook een toeslag betalen van €3,00 voor álle zalen van deze specifieke Bioscoop X. Deze toeslag wordt verder nergens op de website tijdens het bestellen gespecificeerd of uitgelegd. Met uitzondering van 1 gewijzigd artikel, of beter gezegd 1 enkele regel in de Algemene Voorwaarden. Een wijziging waar ik overigens geen e-mail noch brief van heb ontvangen.

Ik dacht in eerste instantie dat het om een soort Corona-toeslag ging. Navraag bij een medewerker in Bioscoop X leidt tot weinig anders dan ''Uhhh... ja moeilijk uit te leggen.... heeft te maken met de renovatie en ehh.... de luxe uitstraling van de bioscoop''. Een antwoord waar ik niet zo veel mee kon, en nog wel langer had kunnen gaan discussiëren maar dit is uiteraard niet de juiste persoon ervoor die deze constructie heeft bedacht.

Ik heb mij dus gewend tot de klantenservice en aangegeven dat ik een voor mij onbekende toeslag moet betalen voor een regulier ticket (2D) en aangegeven dat dit ook niet in mijn contract staat waar ik destijds mee akkoord ben gegaan.

Antwoord van de bioscoop is als volgt:

''Je betaalt voor Bioscoop X een toeslag vanwege de luxe beleving en het monumentale karakter van deze bioscoop. Vanwege de historische waarde zijn de zalen onderhoudsgevoelig. Met een Gold abonnement hoef je trouwens geen toeslag te betalen, als je dus vaak naar Bioscoop X gaat is het misschien voordeliger om een upgrade te doen naar dit Gold abonnement''.

Kortom: We hebben verbouwd, jij betaalt de extra prijs hiervan. Betaal maar meer, dan hoef je geen toeslag te betalen. En je moet gaan mee betalen aan het oude pand waar de bioscoop in zit, want dat willen wij graag. Dat is wat ik er in lees. Een bijzondere reden en bijzondere wijziging in de voorwaarden als je het mij vraagt.

Ook heb ik gevraagd waarom ik als abonneehouder niet ben geïnformeerd over deze wijziging? Het antwoord hierop: ''Alleen als deze in het nadeel is van de klant stellen wij deze een maand van te voren op de hoogte''.

1. Dit is in het nadeel van de klant, gezien elke ticket nu €3 kost bij deze bioscoop terwijl ik een Unlimited abonnement heb (met de bekende uitzonderingen van IMAX, 3D, 4DX, ScreenX (geen aanrader overigens) en alle andere geniale termen die ze verzinnen de laatste jaren om alle normale zalen te veranderen naar duurdere versies).

2. Ik ben hierover dus niet geïnformeerd, en met mij ook 2 anderen die ik snel heb kunnen vragen om te zien of het een vaker voorkomend ''foutje'' is.

De term ''bijzonder zalen'' is natuurlijk erg vaag, ik vind de ene zaal erg bijzonder en wat maakt dat de bioscoopketen een zaal wel of niet bijzonder vindt? Oude muurschilderingen? Een antiek toilet? Een gordijn voor het scherm? Echo in de zaal? Een mini-kleedkamer omgetoverd tot bioscoopzaal? Wat is de definitie van een bijzondere zaal?

Naar mijn weten is dit niets meer dan een manier om abonneehouders te pushen naar andere, goedkopere bioscopen te laten uitwijken, zodat er meer plaats is voor het verkopen van duurdere kaartjes (€14-14,50).

Het antwoord van de bioscoop is dermate vaag dat ik mij afvraag of dit wel mag? Zonder mij hierover te informeren? Het is in mijn optiek een wijziging in de AV ten nadele van mij, die niet gecommuniceerd is waar dit wel wettelijk verplicht wordt. Waar kun je zoiets melden bijvoorbeeld, en heeft dat überhaupt nut? Op sociale media lees ik meer klachten hierover, dus ik ben gelukkig niet de enige die hierover valt.

Ik wil best betalen voor een duurdere techniek, denk aan IMAX, Dolby Cinema ervaring, 3D vind ik al meer twijfelachtig maar goed die ontwijken we zoveel mogelijk tegenwoordig als we de keuze krijgen als ik zo om me heen hoor de afgelopen jaren. Maar een toeslag die verzonnen is om het onderhoud van de bioscoop en de ''luxe'' beleving te ondersteunen vind ik maar raar en vrij uniek. Wellicht dat sommigen een €3 toeslag niet zien als een groot bedrag (ik ook niet overigens), maar uit principe voelt dit heel wrang. Je biedt klanten een abonnement aan om in alle bioscopen onbeperkt films te bezoeken, en dan ga je de afgelopen jaren een flink deel daarvan upgraden door er ''speciale'' zalen van te maken waardoor het aantal ''normale'' zalen flink afneemt, en in dit geval zelfs een gehele bioscoop uitsluiten van het abonnement door een soort luxe label aan een zaal te plakken die niets meer is dan een zaal met een scherm met stoelen.

Overigens is (en blijft het) een prachtige bioscoop, met vaak een specifiek aanbod aan films die elders in de buurt niet te zien zijn, anders zou ik allang hebben opgezegd of zijn doorgelopen zonder te morren. O+

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:14
Je zou je af kunnen vragen of het reden is om je contract te kunnen laten ontbinden... maar de bioscoop mag bepalen dat "deze luxere zaal met in maanlicht gesmeden geluidskabels" duurder mag zijn.
Dat ze hun abbo houders niet informeren is dan neit netjes, normaal krijg je bij dit soort prijsstijgingen een keuze: 1) duurder abbo (zoals ze nu ook promoten) 2) toeslag (zoals nu geval) 3) opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:01
Als een wijziging negatieve gevolgen voor jou heeft, zou je mogen opzeggen.

Ik kan me voorstellen dat ze deze wijziging niet landbreed communiceren, aangezien de toeslag maar voor 1 bioscoop geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:19
Mwa ik zou eerder proberen jezelf te unblocken. Volgens mij zijn er weinig titels die alleen in Tuschinski draaien. (Neem aan dat je deze bioscoop bedoelt). Je kan dan uitwijken naar Pathé City voor de arthouse titels of de Munt voor de mainstream titels zonder toeslag.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoianddoei
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:37
Voor zover ik weet dekt het reguliere Unlimited abonnement de prijzen voor een reguliere speelfilm (dus 2D). Een regulier filmticket kost nu €11,-. Blijkbaar kiest Pathé ervoor om hogere kosten te vragen voor de "bijzondere" zalen van Tuschinski. Een regulier filmticket kost dus voor iedere bezoeker hier €14,-. Als Unlimited abonnee moet je dus het verschil bijbetalen, vandaar de toeslag van €3,-.

Het had wel eerlijk geweest als ze iets van informatie op de website of bij het bestellen hadden geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:47
Inderdaad.... als jij geen prijs stelt op het oude karakteristieke gebouw dan staat het je uiteraard vrij om een naar andere bioscoop te gaan welke gewoon in een stalen doos wellicht zit. Probleem opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:03

LankHoar

Langharig tuig

CappieL schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:02:
Als een wijziging negatieve gevolgen voor jou heeft, zou je mogen opzeggen.

Ik kan me voorstellen dat ze deze wijziging niet landbreed communiceren, aangezien de toeslag maar voor 1 bioscoop geldt.
De voorwaarden zijn voor iedereen gewijzigd, dus ja dat hadden ze landsbreed moeten communiceren.

TS is niet geïnformeerd en zou nu wel recht hebben op ontbinding. Ik neem aan dat dat met terugwerkende kracht mag (gezien er niet gecommuniceerd is). Zou eens casually vragen per welke datum deze toeslag in ging, en dan je abo opzeggen (dat is, tenzij je toch een duurder abo wil of uitwijkt naar een andere bioscoop).

Dat ze je niet tegemoet komen in deze is wel vervelend: je kunt in deze droge tekst al duidelijk merken dat een normaliter vrolijke klant gefrustreerd raakt door een fout aan hun kant (niet communiceren), dan zouden excuses op zijn minst op zijn plaats zijn. Beetje inlevingsvermogen zou ze hebben geholpen om anders te reageren op jouw vraag/klacht. Nu raken ze mogelijk een klant kwijt.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Pagina: 1