Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe laptop privegebruik (multimedia, office etc)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Casual_T
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-11 10:40
Voor mijn vrouw ben ik op zoek naar een nieuwe laptop. Met name voor privé gebruik, maar sluit ook niet uit dat er calls (zoom, teams) mee wordt gedaan voor werk. Hieronder zoveel mogelijk antwoord gegeven op de vragen..

Wat ga je met je laptop doen?
Multimedia (hoogstens wat fotobewerking > Lightroom), office (excel, word, etc), af en toe werkgerelateerde calls, Spotify, Youtube, Mail

Wat is je budget?
Tussen de 700 - 1100 euro. Dit bedrag is gebaseerd op een goede toekomstbestendige laptop waar weer een groot aantal jaren mee vooruit kan worden gegaan.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Misschien naar werk. Vooral thuisgebruik, maar een lichte 13' of 14' inch heeft de voorkeur. Een lichte 15' inch is nog denkbaar

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Niet per sé. We zaten te kijken naar een Asus, Lenovo of HP. Ik zelf heb een Dell XPS 13 maar die lijkt iets boven het budget te gaan vallen.

Wat zijn de eisen qua systeem?
Zoals eerder gezegd een 13, 14 of 15' 'lichte' laptop. Liefst een scherm met dunne bezels, maar is te overzien, zolang die er nu een beetje eigentijds uitziet. Als systeemeisen een i5 of i7, natuurlijk bij voorkeur 10th gen. Werkgeheugen 8GB of 16GB, afhankelijk van of jullie denken dat 16GB niet overkill is voor het geplande gebruik. Een SSD van 512GB zou mooi meegenomen zijn, maar ik denk dat ook 256GB wel voldoende zou moeten zijn. Eventueel wordt data nog opgeslagen op een externe HDD, dus dat is een oplossing. Accuduur is tenslotte ook een belangrijke!

Op dit moment keken we naar o.a.:
- Asus Vivobook S14: pricewatch: Asus VivoBook S14 S433FA-EB636T
- Lenovo Thinkbook 13s: pricewatch: Lenovo ThinkBook 13s-IML (20RR003EMH)
- Asus Zenbook 14 > meerdere varianten bekeken, voorkeur zonder touch screen.

Conclusie: we komen er nog niet helemaal uit :+. Als jullie boven op deze modellen nog suggesties hebben, graag!

Alle reacties

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-11 15:24
Ik zou een van deze overwegen:
pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A20073MH)
pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A2005KMH)

Je hebt dan een van de snelste laptops in toch een dunne behuizing. Zeker die van 1099 heb je een 8 core 16 thread laptop voor 1100 euro, met supersnel geheugen en 1TB SSD. Scherm is 100% sRGB ook dus ook een goeie kleurweergave, ook bij die van 799,-

• Casual_T
Cinemaskoop schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:49:
Ik zou een van deze overwegen:
pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A20073MH)
pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A2005KMH)

Je hebt dan een van de snelste laptops in toch een dunne behuizing. Zeker die van 1099 heb je een 8 core 16 thread laptop voor 1100 euro, met supersnel geheugen en 1TB SSD. Scherm is 100% sRGB ook dus ook een goeie kleurweergave, ook bij die van 799,-
Snelle reply, thanks! Hoe verhoudt de Ryzen processoren zich tot de i5's en i7's van de huidige intel generatie?
Als voorbeeld neem ik de Ryzen 7 4800U t.o.v. i7-10510U? De intel processor lijkt een hogere turbo freq. te hebben, maar ik ben hier geen expert in :>.

Edit: Gelijk hierbij nog een vraag: voor het beoogd gebruik, zit er dan veel verschil in tussen de Ryzen 5 4500U en Ryzen 7 4800U? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Casual_T op 24-07-2020 13:14 ]

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-11 15:24
De Ryzen's zijn over het algemeen sneller dan de intel varianten. De ryzen 7 4800H kan zich meten met de Core i7 10th gen H ( High performance) processoren, terwijl de Ryzen een U is.

Voor CPU intensieve taken is het natuurlijk wel altijd lekker om zo'n ryzen 7 te hebben. En hij past binnen je budget. Daarnaast is 1TB ook wel fijn.

De Ryzen 5 4500U is de op 1 na lichtste ryzen, hieronder zit nog de Ryzen 3 4300U. De 4500U is absoluut al een rappe processor en kan zich vaak meten met een i7-10510U of 1065G7.

Als je wat minder uit wil geven is dat natuurlijk ook een goede keuze. Maar aangezien je er vele jaren mee wil doen zou ik voor de duurste optie gaan.

• Casual_T
Hmm, je hebt geen aandelen bij Lenovo, toch? :P

Ik denk dat we uiteindelijk toch eerder zouden gaan voor de Ryzen 5 4500U variant. Scheelt weer 300 euro en met 16GB werkgeheugen zit je qua toekomstbestendigheid sowieso wel goed.

De laptop ziet er ook wel slick uit, dus dat is ook een goede! Jammer dat die alleen bij Paradigit staat in de Pricewatch. Geen ervaring eigenlijk mee, maar met name met het oog op garantie is de klantenservice toch ook wel een belangrijke.

Mochten er nog meer suggesties zijn, ik lees nog mee :).

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

De Lenovo Ideapad 5 kan ik van harte aanraden. Is met Ryzen 5 (6-core) en Ryzen 7 (8-core) leverbaar.

Deze heeft een prima bouwkwaliteit. Wil je echt een stevigere, dan zou ik de Thinkpad E15 met Ryzen 7 willen aanraden. Ietsejs duurder, maar steviger gebouwd. Daarom ook wat lomper en zwaarder.

Deze zijn allemaal 15 inch. Wil je een wat lichtere, dan raad ik de aan om een Ideapad 5 14" zelf te configureren. Dan kun je kiezen van Ryzen 3 t/m Ryzen 7, geheugen en schijf kiezen, en bijvoorbeeld ook voor drie tientjes extra een 100% sRGB kleurendekking scherm kiezen, wat met fotobewerking zeker een voordeel zal hebben.

Edit: met Ryzen 5, 512GB NVME SSD, 16GB RAM en het 100% sRGB scherm kom je op 819 euro uit.

[ Voor 4% gewijzigd door EMP op 24-07-2020 13:48 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Casual_T
EMP schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:45:
De Lenovo Ideapad 5 kan ik van harte aanraden. Is met Ryzen 5 (6-core) en Ryzen 7 (8-core) leverbaar.

Deze heeft een prima bouwkwaliteit. Wil je echt een stevigere, dan zou ik de Thinkpad E15 met Ryzen 7 willen aanraden. Ietsejs duurder, maar steviger gebouwd. Daarom ook wat lomper en zwaarder.

Deze zijn allemaal 15 inch. Wil je een wat lichtere, dan raad ik de aan om een Ideapad 5 14" zelf te configureren. Dan kun je kiezen van Ryzen 3 t/m Ryzen 7, geheugen en schijf kiezen, en bijvoorbeeld ook voor drie tientjes extra een 100% sRGB kleurendekking scherm kiezen, wat met fotobewerking zeker een voordeel zal hebben.

Edit: met Ryzen 5, 512GB NVME SSD, 16GB RAM en het 100% sRGB scherm kom je op 819 euro uit.
Goede tip, bedankt. De Ideapad 5 en Yoga Slim 7 ontlopen elkaar blijkbaar niks. Denk dat het een kwestie is van smaak, als je ziet dat ze beide met Ryzen 5 en 16GB RAM komen. De Slim 7 is wel weer iets lichter, dat scheelt met het vervoeren.

• EMP

EMP

Krulloos!

Casual_T schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:05:
[...]

Goede tip, bedankt. De Ideapad 5 en Yoga Slim 7 ontlopen elkaar blijkbaar niks. Denk dat het een kwestie is van smaak, als je ziet dat ze beide met Ryzen 5 en 16GB RAM komen. De Slim 7 is wel weer iets lichter, dat scheelt met het vervoeren.
Klopt. Ik denk dat je met beide een prima laptop hebt. Ook de Asussen trouwens, het is een kwestie van smaak en details. Ik heb zelf de Ideapad 5 15" met Ryzen 7, en een reden voor mij was dat het mogelijk was om het zelf te configureren. Zo heb ik voor een kleine meerprijs ook een WiFi 6 adapter genomen, waarmee hij merkbaar sneller is dan mijn vorige laptop op wifi, en kon ik zelf het OS kiezen (ik draai Linux, en geen Windows = korting). Maar ook als je liever pro hebt dan home is dat mogelijk.

Ik weet niet of de Asussen of de Yoga te configureren zijn, maar dit soort kleine dingen zoals de WiFi adapter trokken mij over de streep. (De ryzen 7 is een no-brainer, daar hoefde ik niet lang over na te denken ;))

My anime addiction.

• Casual_T
EMP schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:16:
[...]

Klopt. Ik denk dat je met beide een prima laptop hebt. Ook de Asussen trouwens, het is een kwestie van smaak en details. Ik heb zelf de Ideapad 5 15" met Ryzen 7, en een reden voor mij was dat het mogelijk was om het zelf te configureren. Zo heb ik voor een kleine meerprijs ook een WiFi 6 adapter genomen, waarmee hij merkbaar sneller is dan mijn vorige laptop op wifi, en kon ik zelf het OS kiezen (ik draai Linux, en geen Windows = korting). Maar ook als je liever pro hebt dan home is dat mogelijk.

Ik weet niet of de Asussen of de Yoga te configureren zijn, maar dit soort kleine dingen zoals de WiFi adapter trokken mij over de streep. (De ryzen 7 is een no-brainer, daar hoefde ik niet lang over na te denken ;))
Yep! Geen idee wat betreft het eventueel configureren, ik ga eens kijken. De Ryzen 7 wordt hem denk ik niet (maar een Ryzen 5 - 4500U icm 16GB werkgeheugen zou ook behoorlijk stand moeten houden denk ik). Thanks voor het meedenken iig :).

• EMP

EMP

Krulloos!

Casual_T schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:14:
[...]

Yep! Geen idee wat betreft het eventueel configureren, ik ga eens kijken. De Ryzen 7 wordt hem denk ik niet (maar een Ryzen 5 - 4500U icm 16GB werkgeheugen zou ook behoorlijk stand moeten houden denk ik). Thanks voor het meedenken iig :).
Ik bedoel dat de Ryzen 4000 serie voor notebooks een no-brainer is. Prima ding die 4500!

My anime addiction.

Pagina: 1