Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wetransfer Pro stop met oneindige downloadlinks

Pagina: 1
Acties:

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-11 15:55
Als ik me niet vergis is Wetransfer Pro onlangs gestopt met de mogelijkheid om downloadlinks oneindig in leven te houden. Maximale termijn is nu nog 1 jaar.
In de meeste gevallen is dat natuurlijk geen probleem en daarom dus ook wel begrijpelijk.

Maar wat ik me afvroeg was, of het mogelijk is om een soort van 'log-lijstje' op te slaan met de bestanden die verstuurd zijn met een betreffende link?

De reden dat ik dit vraag is om te voorkomen dat je met klanten/opdrachtgevers later in een discussie terecht kunt komen over het feit dat ze bestanden wel of niet gehad zouden hebben. Meestal t.b.v. het uitbrengen van een offerte. Zo'n discussie zou dan kunnen leiden tot meerwerk als niet duidelijk aan te tonen is dat bepaalde bestanden bij opdrachtverstrekking aanwezig zouden zijn.
Voorheen kon je het betreffende downloadlinkje nog een keer sturen en waren alle bestanden weer zichtbaar.

Natuurlijk is het mogelijk om alle bestandsnamen expliciet te vermelden in een opdrachtbevestiging, maar bij meer dan 100 bestanden is dat soms onbegonnen werk en is het makkelijker om naar de mail/link te verwijzen waarin de bestanden verstuurd zijn.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51
Ik denk dat je het probleem op de verkeerde manier probeert op te lossen. Ik denk dat er meer een workflow/proces-issue speelt dan dit.

Mocht je namelijk juridische conflicten krijgen, vraag ik me af of een wetransfer-log echt sterk bewijs is.

• Mich007
418O2 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:52:
Ik denk dat je het probleem op de verkeerde manier probeert op te lossen. Ik denk dat er meer een workflow/proces-issue speelt dan dit.

Mocht je namelijk juridische conflicten krijgen, vraag ik me af of een wetransfer-log echt sterk bewijs is.
Voor andere oplossingen sta ik uiteraard ook open ;)

Maar juist daarom is het misschien extra handig op een lijstje te kunnen genereren die je als het ware opneemt, al dan niet als bijlage, in je opdrachtbevestigingen

[ Voor 18% gewijzigd door Mich007 op 24-07-2020 10:56 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 09:59

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Mich007 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:48:

Natuurlijk is het mogelijk om alle bestandsnamen expliciet te vermelden in een opdrachtbevestiging, maar bij meer dan 100 bestanden is dat soms onbegonnen werk en is het makkelijker om naar de mail/link te verwijzen waarin de bestanden verstuurd zijn.

Dat is een kwestie van de bestanden allemaal in 1 archief/zip gooien en die sturen zodat je daarmee kunt afvinken dat de bestanden ontvangen zijn. Ook kan ik me zo voorstellen dat je zelf de bestanden altijd bewaart, mocht er later nog naar gevraagd worden.

Dit is af te vangen met duidelijke communicatie wanneer je de link verschaft: De download blijft beschikbaar tot 1 jaar na deze email. Mochten er problemen zijn met de download graag binnen termijn X reageren.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-11 18:49
Stuur ze de link met het bericht dat ze maar 1 jaar geldig zijn.
Dan heb je toch voldaan aan het beschikbaar stellen van de benodigde bestanden?

• Mr_Tomatohead
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Zijn de bestanden zo groot dat je je ze niet gedurende een tijd kan opslaan? Uiteraard kan je ook altijd nog een e-mail er overheen sturen met de vraag of de bestanden in goede orde zijn ontvangen. Of doe eens wat gek, zet ze op een usb stick en laat ze per aangetekende post versturen :+

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Want WeTransfer is het enige bedrijf ter wereld waar je bestandjes mee kan versturen? Nee. Sterker nog, ik ken bedrijven die WeTransfer blokkeren als uitwissel-medium dus daar kan je een ander probleem tegenkomen.

Wat mag het kosten? Want desnoods mik je een (el cheapo) NAS neer; zolang die in de lucht blijft, kan je daar ook een soort "wetransfer" mee doen zoals je bijvoorbeeld op https://www.synology.com/.../help/FileStation/sharing kan lezen.

Of je host een GSuite / Sharepoint / Onecloud / whatever omgeving; kost je pakweg 150 Euro per jaar. Zet je daar alles op?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Mich007
CappieL schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:56:
Stuur ze de link met het bericht dat ze maar 1 jaar geldig zijn.
Dan heb je toch voldaan aan het beschikbaar stellen van de benodigde bestanden?
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest....

Het is vaak geen discussie of dat bestanden in zijn geheel wel of niet worden gedownload maar meer dat later niet meer aan te tonen is welke bestanden er precies in de verstuurde link aanwezig waren.

Soms komt het voor dat bijvoorbeeld 1 bestand (van de 100 verstuurde bestanden) invloed heeft op bepaalde afspraken.

Voorbeeld:
In mijn branche (bouw) worden vaak een bulk aan tekeningen en aanverwante bestanden (o.a. berekeningen, kleurenschema's, planningen etc.) naar onderaannemers verstuurd die zij vervolgens gebruiken als onderlegger voor hun eigen werkzaamheden en tekenwerk. Nu kan het zijn dat in 1 bestand bepaalde informatie staat (bijvoorbeeld de toe te passen kleuren van materialen) waarvan ze later beweren dat niet gehad te hebben. Vaak krijg je dit soort discussies bij oplevering omdat dan aan het licht komt dat er net iets andere materialen (vaak maar een nuance en dus niet altijd zichtbaar in hun tekeningen) zijn toegepast dan was voorgeschreven. Onderaannemers roepen dan vaak: "ja maar.... dat bestand met kleuren heb ik echt niet van je gehad destijds"

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mich007 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:13:
[...]
... "ja maar.... dat bestand met kleuren heb ik echt niet van je gehad destijds"
Misschien dat ik jouw business-model niet ken maar als jij een kleurstaal bedenkt/verstrekt en de aannemer / uitvoerder gaat "wel" aan de slag en zegt na een jaar "niet gehad". Wat heeft ie in de tussentijd dan aan "niet voorraad" besteld om het werk af te krijgen?

Ik snap je vraag maar jouw klanten lijken (nadruk) ook niet de meest snuggere om na meer dan een jaar eens te gaan controleren of alle documentjes wel met elkaar overeen komen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-11 18:49
Mich007 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:13:
[...]
Onderaannemers roepen dan vaak: "ja maar.... dat bestand met kleuren heb ik echt niet van je gehad destijds"
Als ik een zwik aan bestanden naar klanten / leveranciers stuur, stuur ik altijd een geleidebrief mee met daarin opgave van alle verzonden bestanden (al dan niet met een screenshot).

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 09:59

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

CappieL schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:18:
[...]

Als ik een zwik aan bestanden naar klanten / leveranciers stuur, stuur ik altijd een geleidebrief mee met daarin opgave van alle verzonden bestanden (al dan niet met een screenshot).
Ik denk dat dit de benadering is met het meeste succes. Dit is het best opgelost via degelijke communicatie en niet middels een technische oplossing.

Een spreadsheet met alle documentnamen en beschrijving die meegestuurd wordt met de email. De emails kun je bewaren ter referentie.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:57
Waarom maak je per project niet een Sharepoint subsite, waarin je alle documenten kunt zetten?

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Mich007
MAX3400 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:17:
[...]

Misschien dat ik jouw business-model niet ken maar als jij een kleurstaal bedenkt/verstrekt en de aannemer / uitvoerder gaat "wel" aan de slag en zegt na een jaar "niet gehad". Wat heeft ie in de tussentijd dan aan "niet voorraad" besteld om het werk af te krijgen?
Het was een voorbeeld. En nu ik het nog een keer lees een slecht voorbeeld ook ;) .

Ik probeerde het een beetje simpel te houden maar vaak gaat het om iets 'kleinere' dingen dan kleuren die wel grote gevolgen kunnen hebben.
Bijvoorbeeld een bepaalde Qv10-waarde (luchtdichting) die in een EPC berekening staat. Dit is een waarde die (vrij klein) in een EPC berekening staat. Maar een waarde 0,6 dm3/s/m2 t.o.v. bijvoorbeeld 0,2 heeft wel grote invloed op een woning/gebouw.
Sterker nog; als in de vergunde stukken een eis staat van 0,2 maar uiteindelijk is er in de uitvoering/details rekening gehouden met 0,6 voldoe je niet aan de bouwvergunning met alle mogelijke gevolgen van dien....

De bouw is helaas behoorlijk conservatief en juist dit zijn onderdelen die momenteel behoorlijk in beweging zijn. Helaas heb je in de bouw heel veel te maken met partijen die op basis van hun ervaring bepaalde zaken uitvoeren en niet bij elk project de EPC berekening tot in de puntjes doorlezen.

Vaak wordt dan later gezegd: "Dit doen wij altijd zo....." en dus "Ja maar, dat bestand met EPC heb ik echt niet van je gehad"

• Mich007
CappieL schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:18:
[...]

Een geleidebrief stuur ik uiteraard ook altijd mee.
Ik stuur nooit rechtstreeks vanuit Wetransfer maar kopieer de link in mijn geleidemail.

Maar ipv zo'n screenshot vroeg ik me dus af of Wetransfer niet zo'n lijstje zou kunnen genereren

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:39

Illusion

(the art of)

Ik denk dat goed opdrachtgeverschap inhoudt dat je dat soort blijkbaar bizar belangrijke details niet wegstopt in een (epc) Berekeningsdocument en ervanuitgaat dat die gevonden worden.
Als het afwijkt van de standaard, dan dien je dat expliciet te benoemen “in tegenstellig tot de rest van de wereld, eisen we .....”
En dien je ook tijdig te controleren of dat begrepen is.

Desnoods mail je “ de epc berekening is leidend, let op dat niet alle waarden standaard zijn”.
Dan heb je naderhand ook geen gezeik. “Ik heb het niet gehad”. “Ik heb je verteld dat het belangrijk was, waarom heb je er dan niet om gevraagd, wortel. “

[ Voor 25% gewijzigd door Illusion op 24-07-2020 12:15 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:05

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik ken je branch totaal niet, dus ik weet ook niet als leek wat hier de norm is.

De kern van jouw probleem - zoals ik het lees - is dat andere mensen beweren dat ze informatie - die jij wel hebt toegestuurd - niet hebben ontvangen.

Deels is de opmerking van @Illusion hier relevant: zijn wat jij hier kleine details noemt dus eigenlijk niet juist super belangrijk? Is dus de manier van het aanleveren van de informatie eerder hier de oplossing?

Lost een eeuwige download link het geschil dat blijkbaar is ontstaan op? Zelfs op juridisch vlak als het zo ver komt?

Je levert alle gewenste informatie aan in een ZIP-bestand. Tevens stuur je een checksum (SHA256) mee van dat bestand.

Het checksum bewijst dat je de toegestuurde gegevens noot hebt gewijzigd om je eigen 'ass te coveren' (integriteit) en het bewijst ook dat als het archief bestanden met de juiste informatie bevat, dat ze dan niet kunnen claimen dat de informatie niet goed is aangeleverd.

Maar dat werkt wel twee kanten op dus wees voorzichtig. ;-)

Ik vraag me wel af of dit soort technische zaken het probleem hier oplost. Het voelt toch meer als een communicatie probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 24-07-2020 12:27 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:15
Mich007 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:48:
shift+rechtsklik -> open powershell
code:
1
tree /f /a | clip

ctrl+v
Of is dat te complex?

eventueel zou je zelfs een digest kunnen maken met checksums, dan is zelf nog aan te tonen dat je dezelfde bestanden nog hebt

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 24-07-2020 12:44 ]

Pagina: 1