Windows 10 installeren op nieuwe SSD, oude SSD herstellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomHooijer
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-08 21:51
Mijn vraag:

Sinds kort (met name sinds ik mijn muziekproductie-PC heb aangesloten op het internet) besluit m'n PC gewoon niet meer op te starten. Bij heet booten zie ik in een flitsje m'n mobo-scherm (Gigabyte logo) in beeld en daarna volgt een zwart scherm met een flikkerend balkje. Ik heb al geprobeerd om via de BIOS ervoor te kunnen zorgen dat hij boot vanuit een externe HDD met bootable Windows erop, maar hiermee kom ik niet verder dan de herstelmodus. Nu is dit natuurlijk ontzettend balen, maar nu ik toch stiekem al een nieuwe (extra) SSD wilde aanschaffen is mijn vraag als volgt: kan ik op een nieuwe SSD Windows installeren en vervolgens, indien mogelijk, de oude SSD proberen te herstellen of in te zien welke data nog te redden is? Aannemelijk lijkt het me dat ik, wanneer Windows op de nieuwe SSD geïnstalleerd is, ik de oude, nog aangesloten SSD nog kan vinden en de data erop kan leegtrekken. Klopt dit? Of weet iemand opeens de truc om toch nog m'n huidige systeem te redden :+

Relevante software en hardware die ik gebruik:

M'n systeem is:
Mobo: Gigabyte Z370M-D3H
CPU: Intel Core i5-8600K
RAM: Corsair Vengeance RGB Pro 16GB DDR4 (2x8GB) 3000Mhz
Opslag: Samsung 850 EVO 1TB
Voeding: Corsair RM550
Koeling: Cooler Master MasterLiquid 240

Verder gebruik ik een simpel USB 2.0 stickje als mogelijke bootable Windows 10 stick

Hopelijk kan iemand me helpen! :*)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomHooijer
Anyone? 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:13

Barrycade

Through the...

2e SSD om Windows op te intstalleren en dan via die W10 installatie kijken of er nog wat te redden valt van de oude SSD zal gewoon werken.

Wel raad ik aan om de huidige SSD allereerst los te koppelen dan en pas weer aan te sluiten als je Windows op de nieuwe SSD hebt draaien.

Maar weet je zeker dat het je SSD is?

Als je zelfs geen BIOS dingen ziet lijkt het me eerder iets met moederbord of iets anders te zijn dan persé je SSD. Dan zou je eerder "found no bootable drive" o.i.d hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik zou een Live bootable USB stick maken met Ubuntu o.i.d. en dan daar van booten om te kijken wat je kunt doen met de SSD.

Als de SSD nog werkt, kun je inderdaad de SSD benaderen NA windows op een andere SSD te hebben geinstalleerd. Het kan wel zijn dat indien ze allebei verbonden zijn je computer niet weet van welke SSD te booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

Barrycade schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:46:
2e SSD om Windows op te intstalleren en dan via die W10 installatie kijken of er nog wat te redden valt van de oude SSD zal gewoon werken.

Wel raad ik aan om de huidige SSD allereerst los te koppelen dan en pas weer aan te sluiten als je Windows op de nieuwe SSD hebt draaien.

Als je zelfs geen BIOS dingen ziet lijkt het me eerder iets met moederbord of iets anders te zijn dan persé je SSD. Dan zou je eerder "found no bootable drive" o.i.d hebben gekregen.
^^ Dit dus (beide adviezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomHooijer
Barrycade schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:46:

Excuses voor de late reactie, ik was met vakantie. Allereerst allen: dank voor jullie reacties! Ik weet inderdaad niet zeker of het de SSD is. Ik kan misschien iets specifieker zijn:

Voordat mijn PC aan het internet aangesloten was, liep alles prima. Eenmaal verbonden met internet besloot Windows te gaan updaten, logisch natuurlijk. Daar bleef ie erg lang in hangen, soms zo lang dat ik 'm zelf handmatig afsloot met de aan/uit-knop en na een nachtje de PC aan te hebben staan, zag ik 's morgens dat ie opeens door zichzelf uit stond. Vanaf dat moment wilde hij niet meer booten, zie ik een flitsje van m'n mobo laadscherm en daarna springt ie op zwart scherm met een flikkerende cursor/balkje. De BIOS werkt wel gewoon. Ik kan gewoon in de BIOS en ik zou eventueel dus kunnen instellen dat ik via een nieuwe/andere drive zou kunnen booten. Ik ben alleen zo bang dat ik al m'n data kwijt ben op de huidige SSD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Altijd extern backup maken van data wat belangrijk voor je is.

Als je eenmaal een andere SSD met Windows erop hebt dan kun je gewoon toch naar die oude SSD en de data die erop staat kijken als nog aangesloten is en enigzinds in orde is (ookal bleef ie bij opstarten hangen de data kan je dan in principe altijd nog bekijken). Dan kun je ook meteen gezondheid checken met Crystaldiskinfo.
Pagina: 1